handdator

Visa fullständig version : Övningsutförande Flies?


Popeye
2005-10-05, 07:19
Tjena.
Jag har upptäckt att små skillnader i utförandet kan vara betydande men vad som är "korrekt" är jag osäker på?

Om jag har armarna 90grader ut från kroppen så blir vikten mkt lägre och stretchkänslan blir mer påtaglig i bröstet (mot axeln) än om jag har armarna vinklade 80grader från kroppen.

Så vad är bäst? MAn får väl räkna in skaderisker och dylikt också.

Griip
2005-10-05, 10:34
Vadå bäst? För vad? Ursäkta men dessa frågor är himla vanliga och jag tycker dem också är himla dumma.

Slartibartfast
2005-10-05, 10:43
Folk som säger, och framför allt skriver "dem" när det ska vara "de" är dumma.

Jag tycker att jag får mera pump i axlarna (dåligt) när jag gör flyes med armarna 90 grader från kroppen. Jag kör hellre med en mindre vinkel, som du antyder.

Griip
2005-10-05, 10:45
Folk som säger, och framför allt skriver "dem" när det ska vara "de" är dumma.

Jag tycker att jag får mera pump i axlarna (dåligt) när jag gör flyes med armarna 90 grader från kroppen. Jag kör hellre med en mindre vinkel, som du antyder.


Folk som antyder sånt är töntiga ;)

Popeye
2005-10-05, 11:20
Ok, bäst i det här fallet är anatomiskt korrekt utförande som ger under förutsättningarna högsta stimulans för bröstmuskulaturen samtidigt som man minimerar skaderisken.

Det var väl knappast någon som trodde att bäst betydde något i stil med: det som hjälper med maratonlöpning eller?
Det är ju styrketräning/bodybuilding vi sysslar med här. Bäst -> Mest styrka/muskeltillväxt.

Så, Griip har du inget bättre för dig än att vara dryg kan du göra det någon annan stans.

Griip
2005-10-05, 11:34
Ok, bäst i det här fallet är anatomiskt korrekt utförande som ger under förutsättningarna högsta stimulans för bröstmuskulaturen samtidigt som man minimerar skaderisken.

Det var väl knappast någon som trodde att bäst betydde något i stil med: det som hjälper med maratonlöpning eller?
Det är ju styrketräning/bodybuilding vi sysslar med här. Bäst -> Mest styrka/muskeltillväxt.

Så, Griip har du inget bättre för dig än att vara dryg kan du göra det någon annan stans.

Det är fortfarande en dum fråga enligt mig. Som att fråga vad som är "bäst" utav brett och tätt grepp i bänkpress(Inte riktigt lika dumt givetvis, men ;))

Spannmål
2005-10-05, 14:21
Det är fortfarande en dum fråga enligt mig. Som att fråga vad som är "bäst" utav brett och tätt grepp i bänkpress(Inte riktigt lika dumt givetvis, men ;))

Så du menar att olika grepp och olika vinklar i flies fyller en funktion (tex. prickar olika delar av en muskel). Så att det skulle vara produktivt att använda olika vinklar.

Vilket jag inte kan tänka mig. Det finns väl ett perfekt utförande och det är det han vill ha svar på. En helt legitim fråga.

Men jag har inget svar på den.

Griip
2005-10-05, 16:35
Så du menar att olika grepp och olika vinklar i flies fyller en funktion (tex. prickar olika delar av en muskel). Så att det skulle vara produktivt att använda olika vinklar.

Vilket jag inte kan tänka mig. Det finns väl ett perfekt utförande och det är det han vill ha svar på. En helt legitim fråga.

Men jag har inget svar på den.


Njae alltså, tex: Böjer du armarna mer kan du dra på mer vikter. Böjer du dem mycket kan du lika gärna köra hantelpress. Beror ju på vafan man vill ha ut av övningen.