handdator

Visa fullständig version : Tappad motivation, hjälp.


towa02
2005-10-05, 02:01
Hej

Jag har sen tidigare tränat (gymmat, ätit, mått bra), men nu är det så att jag helt har tappat motivationen till att ens gå till gymmet osv... Tror det började med att jag som med "bästa formen" drog på mig en massa sjukdommar (hosta virus, sen köttelfeber strax därefter. gick då ner en 10kg.

Har tidigare försökt få tillbaka lusten att börja träna osv, varit och tränat regelbundet... Jag har tidigare fått motivation av alla er andra som kämpar och sliter, lägger upp bilder, ja ni vet.

Skulle uppskatta om Ni själva kunde berätta vart ni har hittat motivationen till att äta tonfisk, gå morgon promenderna, äta tills man nästan spyr osv... kanske tänkte om jag kunde hitta någonting som kan få mig ur den onda cirkeln, eftersom bilder inte hjälper :( .

skicka gärna ett pm till mig och berätta vart du hittar motivitionen.

mycket tacksam för svar /towa


:bow:

Löjtnant Blank
2005-10-05, 02:24
Jag kan inte hjälpa dig med mer än att säga att du inte är ensam. Fanatism leder ofta till aversion. Jag tror aldrig att jag kommer att hitta tillbaka till den tiden när det kliade i fingrarna efter vikterna eller löparskorna fem dagar i veckan. Men är träningen verkligen värd allt det du beskriver? Ingen tvingar dig att ligga under 15% i kroppsfett. Ingen tvingar dig att dra personbästa i marklyft varje månad. Get your priorities straight.

Mr. Moose
2005-10-05, 03:53
Hej

Jag har sen tidigare tränat (gymmat, ätit, mått bra), men nu är det så att jag helt har tappat motivationen till att ens gå till gymmet osv... Tror det började med att jag som med "bästa formen" drog på mig en massa sjukdommar (hosta virus, sen köttelfeber strax därefter. gick då ner en 10kg.

Har tidigare försökt få tillbaka lusten att börja träna osv, varit och tränat regelbundet... Jag har tidigare fått motivation av alla er andra som kämpar och sliter, lägger upp bilder, ja ni vet.

Skulle uppskatta om Ni själva kunde berätta vart ni har hittat motivationen till att äta tonfisk, gå morgon promenderna, äta tills man nästan spyr osv... kanske tänkte om jag kunde hitta någonting som kan få mig ur den onda cirkeln, eftersom bilder inte hjälper :( .

skicka gärna ett pm till mig och berätta vart du hittar motivitionen.

mycket tacksam för svar /towa


:bow:

Har inte tränat så länge (>30 år) så änsålänge har jag inte tröttnat!

Du måste få balans i ditt liv, lagom är bäst. Själv tränar jag på gym var 4:dje dag o tränar grepp hemma dagarna imellan. Att gå på gym 6 dar i veckan o centrera sitt liv runt det fungerar inte i längden (för 99,9% av er därute iallafall).
Om inte annat så är där ju hälsoskäl till och hålla sig i form, det borde också vara något och tänka på. Att du blev sjuk förra gången du var i toppform indikerar att du pressade kroppen lite för hårt, immunförsvaret tar stryk av det också.

Om du inte alls kan hitta någon anledning o asa dig till gymmet, låt då bli! Ta upp knyppling istället! *flex*

Lycka till

Claes

H.Emanuel
2005-10-05, 05:20
prova något annat, simning, klättring el dylikt. När du håller igång med ngot kommer du vilja ha mer. Hur var din motivation från första början? Varför tränade du? vad var det du ville uppnå med så mycket träning? Du skriver att bilder gav dig inspiration/motivation. På vilket sätt? Ha inte så där höga krav på dig och din träning. Det ska kännas roligt tycker jag, annars lägger man av.

RobbeliRobban
2005-10-05, 06:27
Testa följande, en sak i taget i följande ordning:

* Byt träningsprogram
* Byt träningsmål (Träna tex för uthållighetsstyrka ett tag istället för maxstyrka el dyl)
* Byt träningsutrustning (Körde du tex tidigare mycket med stång, kör istället med maskiner)
* Byt gym
* Träna något annat än på gym

towa02
2005-10-05, 23:56
kanske lite variation, och inte en rivstart funkar... får testa mig fram lite, tack för svaren!

Dav0d
2005-10-06, 02:47
Samma sak hände precis mig. Gick till läkaren och dom konstaterade, du är så extremt övertränad att du borde ligga hemma i veckor för återhämtning. Hur kan det komma sig frågade jag ?

Troligtvis har du inte ätit i närheten av vad du egentligen behöver, strulat med sömnen och stressen. Helt rätt hade han också. Började om efter 3 månader, denna gång med tillskott, käkade 6 gånger per dag. Sov minst 10 timmar per natt <- !. Har nu kunnat träna 8 pass i veckan under 2 års tid utan några större problem.

Dav0d
2005-10-06, 02:51
Mindre än 2 minuter att editera sin post ? Is that a joke!
Nåja här kommer lite mer från mig.

Kom ihåg, att när du känner dig seg och utan energi. Har det oftast med att du inte har det! Inte att du tycker träningen är tråkig. Varför har man brist på energi ? Jo du konsumerar mer än vad du intar, och under en längre tid blir du sjuk flera gånger per år. Du känner dig slö, och måste kämpa till träningen. När jag satte om hela min kost så hade jag super energi varje träningspass (till och från =). Samt då blev varje träningspass roligt som fan, för jag ökade konstant o.s.v.

Tack och Adjö

towa02
2005-10-06, 21:40
tja Dav0d, kosten kommer jag nu ta seriösare, kanske inte riktigt får i mig tillräckligt med energi före ett pass. var och träna första gången idag och det kändes bra!, nu med inhandlat månadskort ska jag fortsätta *flex*.

tack Dav0d för svar.

:bow: