handdator

Visa fullständig version : Fläsket försvinner inte


deisan
2005-10-04, 19:39
Hej forum och alla andra.

Har hängt med på detta och andra hälso/tränings forum ett tag nu för att suga åt mig information och tycker mig ha greppat rätt mycket ang fettminskning. Mitt mål i dagsläget är att tappa 10 kilo fläsk vilket jag tror räcker för att få fram formerna som gömmer sig under fettet. Men det står still *cry*

Lite bakgrundsinfo:
Man 26 år
183cm lång
88 kilo
Ganska grov i kroppen
Jobbar vid dator hela dagarna så min aktivitetsnivå en vanlig dag är inte så hög.
Styrketränar 3-4 ggr/vecka, 60-75min per gång

I februari i år började jag mitt nedgångsäventyr på 103kg och körde Atkins fram tills i Juni. Under sommaren blev det inte mycket träning och ingen strikt diet så jag la på mig 1 kilo. Vikt innan sommar 88, vikt efter 89.

Sedan 5 veckor tillbaka räknar jag kalorier då jag märkt att denna "metod" passar mig bäst. Inga produkter som är förbjudna mm. Jag har uppskattat min dyngsförbrukning till 2500 kalorier en vanlig dag och 3000 en träningsdag och brukar ligga 6-900 under dessa per dag. Men inget händer
:furious:

Det har varit en del festande under denna tid men jag har räknat med det jag druckit/ätit under dessa tillfällen och enligt mina uträkningar ska jag ha tappat 2,5kg men har alltså bara tappat 1kg.

Då till min fråga. Har jag toköverskattat/underskattat min förbrukning eller är det festerna som sabbar? Även fast man dricker alkohol och käkar gott ibland men fortfarande ligger på kaloriminus under en vecka borde man väl gå ner den veckan?

Man blir ju lite putt när man kontrollerar sitt intag men det ändå inte hjälper. Hoppas ni kan komma med lite tips :naughty:

Hannes
2005-10-04, 19:46
Hej forum och alla andra.

Har hängt med på detta och andra hälso/tränings forum ett tag nu för att suga åt mig information och tycker mig ha greppat rätt mycket ang fettminskning. Mitt mål i dagsläget är att tappa 10 kilo fläsk vilket jag tror räcker för att få fram formerna som gömmer sig under fettet. Men det står still *cry*

Lite bakgrundsinfo:
Man 26 år
183cm lång
88 kilo
Ganska grov i kroppen
Jobbar vid dator hela dagarna så min aktivitetsnivå en vanlig dag är inte så hög.
Styrketränar 3-4 ggr/vecka, 60-75min per gång

I februari i år började jag mitt nedgångsäventyr på 103kg och körde Atkins fram tills i Juni. Under sommaren blev det inte mycket träning och ingen strikt diet så jag la på mig 1 kilo. Vikt innan sommar 88, vikt efter 89.

Sedan 5 veckor tillbaka räknar jag kalorier då jag märkt att denna "metod" passar mig bäst. Inga produkter som är förbjudna mm. Jag har uppskattat min dyngsförbrukning till 2500 kalorier en vanlig dag och 3000 en träningsdag och brukar ligga 6-900 under dessa per dag. Men inget händer
:furious:

Det har varit en del festande under denna tid men jag har räknat med det jag druckit/ätit under dessa tillfällen och enligt mina uträkningar ska jag ha tappat 2,5kg men har alltså bara tappat 1kg.

Då till min fråga. Har jag toköverskattat/underskattat min förbrukning eller är det festerna som sabbar? Även fast man dricker alkohol och käkar gott ibland men fortfarande ligger på kaloriminus under en vecka borde man väl gå ner den veckan?

Man blir ju lite putt när man kontrollerar sitt intag men det ändå inte hjälper. Hoppas ni kan komma med lite tips :naughty:

jag är absolut inte en expert på ämnet men, alkohol total stoppar ju förbränningen i ett antal timmar.

ja ligger du -500kcal sammanlagt en vecka, och ligger sen 500+kcal en annan vecka så har du inte gått ner något. så det kan vara så att du helt enkelt ätit mer ena veckan så att dina deff veckor inte resulterar till den viktnedgång du kanske velat ha.

säger åter igen: jag kan ha fel, jag är absolut ingen expert på ämnet.

deisan
2005-10-04, 19:50
jag är absolut inte en expert på ämnet men, alkohol total stoppar ju förbränningen i ett antal timmar.

ja ligger du -500kcal sammanlagt en vecka, och ligger sen 500+kcal en annan vecka så har du inte gått ner något. så det kan vara så att du helt enkelt ätit mer ena veckan så att dina deff veckor inte resulterar till den viktnedgång du kanske velat ha.

säger åter igen: jag kan ha fel, jag är absolut ingen expert på ämnet.

Jo det förstår jag också att om man ligger på minus den ena och plus den andra så händer inget. Men jag har legat på minus varje vecka trots alkohol/mat. Alltså totalt c:a -3500 kalorier per vecka.

King Grub
2005-10-04, 20:08
Då har antingen underskattat ditt energiintag eller överskattat din energiförbrukning. Alla friska individer går ner vid ett sådant underskott, utan undantag.

deisan
2005-10-04, 20:16
Då har antingen underskattat ditt energiintag eller överskattat din energiförbrukning. Alla friska individer går ner vid ett sådant underskott, utan undantag.

Underskattat energiintaget har jag inte gjort. Skriver upp varenda pinal jag pillar i mig :) Då är det bara överskattning av förbrukningen kvar. Då får det väl bli till att äta mindre :( Mellan 1000-1500 kcal en vanlig dag då kanske. Ugh!

King Grub
2005-10-04, 20:24
Det låter väldigt konstigt att din totala förbrukning skulle vara så låg. Bara dina inre organ förbrukar runt en 1000 kcal om du ligger stilla i sängen ett dygn...

superforce
2005-10-04, 20:41
Då har antingen underskattat ditt energiintag eller överskattat din energiförbrukning. Alla friska individer går ner vid ett sådant underskott, utan undantag.

Hur är det med fett? Om man nu inte får tillräckligt med fett, borde inte kroppen luras att tro att den "svälter" eller något liknande. Och kör lite sparlåga? Är det en gångbar teori?

Har själv fastnat i deff, och det har verkat vara just för lågt fettintag då.. *rolleyes* ?

King Grub
2005-10-04, 20:56
Men inte ner på en nivå som liknar basalmetabolism, trots ett normalt, aktivt liv.

deisan
2005-10-04, 21:06
Hur är det med fett? Om man nu inte får tillräckligt med fett, borde inte kroppen luras att tro att den "svälter" eller något liknande. Och kör lite sparlåga? Är det en gångbar teori?

Har själv fastnat i deff, och det har verkat vara just för lågt fettintag då.. *rolleyes* ?

Tror nog inte jag äter på tok för lite fett. Produkter jag äter ofta är:
Köttfärs 10%
Fläskfilé
Biff
Kycklingfilé
Bulgur
Kvarg
Nyponsoppa (Lågkalori)
Polar Extrem
Räkost
Diverse bönor

Jag tycker också att det verkar konstigt om jag ska behöva sänka mitt intag ytterligare. Får väl köra på ett par veckor till i samma stil och se om det kickr igång. Vill verklgen bli av med fläsket så jag kan börja styrketräna utan energiunderskott. Börjar bli tråkigt att stå å harva på samma vikter hela tiden :) Har av totalt 10 månaders träning tränat 2 utan deff.

Rataxes
2005-10-04, 21:49
Tycker att 1,5 kg från det du siktat in dig på är för lite för att säkert säga att något är fel. Kroppsvikten kan variera ett par kilo från dag till dag beroende på massvis av faktorer som man oftast inte ens är medveten om, även om du äter och tränar likartat från dag till dag, men speciellt när man festar ofta. Antagligen ser det bara ut som du står stilla. Om du nu faktiskt har tappat mindre fett än vad du hade räknat med så skulle jag tippa på att det beror på festandet. Min erfarenhet är att det är väldigt lätt att underskatta hur mycket man får i sig när man släpper kontrollen.

Att fortsätta som du har gjort i några veckor till låter som en bra idé, men dra ned på festandet. ;)

Sverker
2005-10-05, 05:23
Tror nog inte jag äter på tok för lite fett. Produkter jag äter ofta är:
Köttfärs 10%
Fläskfilé
Biff
Kycklingfilé
Bulgur
Kvarg
Nyponsoppa (Lågkalori)
Polar Extrem
Räkost
Diverse bönor


Kanske inte för lite men fel fett.

Lite havregryn, en klick majonäs och fet fisk några gånger i veckan behöver du säkert.

Inte för att fettet kommer att ge dig något omedelbart resultat nedåt på vågen men för din hälsas skull behöver du lite mer av det essentiella fleromättade fettet.

hasse36
2005-10-05, 06:32
Du överskattar din energiförbrukning, speciellt de dagar du styrketränar.
Det är ytterst få personer som klarar av att förbruka 500 kcal genom att styrketräna. Du och jag och de flesta här på forumet får vara nöjda med att bränna 100-150 kcal i timmen. De som når 150 kcal gör det genom att gå omkring lite mellan seten, inte genom att träna tungt.

Ju tyngre vikter - desto mindre energiförbrukning.

Efter en 3:a på 100 kg i bänken så måste man (jag) vila i 3 minuter för att ansiktet skall anta normal färg.

För att överhuvudtaget komma upp i en betydande energiförbrukning, måste man för det första använda använda benen. Gå eller cykla - det kan man göra praktiskt taget varje dag.

deisan
2005-10-05, 07:46
Du överskattar din energiförbrukning, speciellt de dagar du styrketränar.
Det är ytterst få personer som klarar av att förbruka 500 kcal genom att styrketräna. Du och jag och de flesta här på forumet får vara nöjda med att bränna 100-150 kcal i timmen. De som når 150 kcal gör det genom att gå omkring lite mellan seten, inte genom att träna tungt.

Ju tyngre vikter - desto mindre energiförbrukning.

Efter en 3:a på 100 kg i bänken så måste man (jag) vila i 3 minuter för att ansiktet skall anta normal färg.

För att överhuvudtaget komma upp i en betydande energiförbrukning, måste man för det första använda använda benen. Gå eller cykla - det kan man göra praktiskt taget varje dag.

Jo jag har förstått att man inte förbrukar mer än så under själva passet. Men är det inte så att man höjer sin förbrukning under hela dagen när man styrketränat? Läste nånstans (tror det var detta forum) att 60min styrka förbränner lika mycket som 50min konditionsträning under 24h?

King Grub
2005-10-05, 07:48
Jo, styrketräning uppreglerar energiförbrukningen mer än ett dygn framåt.

Även om så inte skulle vara fallet är en total energiförbrukning på runt 1000 kcal per dygn... omöjlig. Man förbrukar mer än så, om man ligger blickstilla i sängen hela dygnet.

deisan
2005-10-05, 07:50
Jo, styrketräning uppreglerar energiförbrukningen mer än ett dygn framåt.


Men är det för mycket att räkna upp förbrukningen under 24h med 500kcal? Kanske ska nöja mig med 300 eller så.

Baha
2005-10-05, 08:01
styrketränar du 3-4 ggr per vecka och resten sitter vid en dator jobbar eller ligger hemma o slappar har du väl en ganska så rejält låg energiförbrukning.

en gammal pensionär som tar en promenad med hunden varje dag förbrukar väl mer energi träningsmässigt.

tror alldeles för många överksttar den energiförbrukning som styrketräning ger eller träning i allmänhet om man resten av dagen knappt rör sig.,

pia
2005-10-05, 10:10
Själv tränar jag 5-6 dagar i veckan mest styrka aldrig hård kondition och resten av tiden är jag väldigt stilla, ligger mest framför TV eller sitter framför datorn och jobbet är också mycket stillasittande. Jag är tjej och äter ca 3000-3500 kcal och ligger still i vikten på detta så visst kan man förbruka en del även om man inte rör sig allt för mycket i övriga livet förutom styrkan.
styrketränar du 3-4 ggr per vecka och resten sitter vid en dator jobbar eller ligger hemma o slappar har du väl en ganska så rejält låg energiförbrukning.

en gammal pensionär som tar en promenad med hunden varje dag förbrukar väl mer energi träningsmässigt.

tror alldeles för många överksttar den energiförbrukning som styrketräning ger eller träning i allmänhet om man resten av dagen knappt rör sig.,