handdator

Visa fullständig version : Hur mäter man GI ?


Krille 87
2005-10-04, 15:11
E nyfiken på hur man mäter GI.. Kan man mäta på något motsvarande sätt på protein ? och isåfall vad kallas det då ?

Tacksam för svar // Krille

skaparn
2005-10-04, 15:18
Du låter ett antal försökspersoner äta av livsmedlet i fråga motsvarande 50 gram kolhydrater och mäter sedan med jämna mellanrum vilket blodsockersvar det ger.

Någon annan kan säkert det här bättre och vill utveckla.

King Grub
2005-10-04, 15:19
10 eller fler personer får äta så mycket av livsmedlet i fråga att det ger 50 gram digererbara kolhydrater. Effekten på blodsockret av dessa 50 gram mäts under en tvåtimmarsperiod. För varje person mäts arean under blodlukossvaret under dessa två timmar (AUC).

Vid ett annat tillfälle mäts senare samma personers svar på samma mängd kolhydrat från referenslivsmedlet (glukos) - dom får alltså äta 50 gram kolhydrat från druvsocker.

GI-värdet räknas sedan ut för varje person genom att dividera deras glukos-AUC för testlivsmedlet med glukos-AUC för referenslivsmedlet (druvsockret). Det slutliga GI-värdet är genomsnittet av alla testdeltagares värde.

King Grub
2005-10-04, 15:20
Protein mäts i kvalitet; hur väl kroppen kan använda det till uppbyggnad. Det finns olika sätt att mäta ett proteins kvalitet; dom vanligaste är Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score, Biological Value och Chemical Score.

Zakath
2005-10-04, 15:24
10 eller fler personer får äta så mycket av livsmedlet i fråga att det ger 50 gram digererbara kolhydrater. Effekten på blodsockret av dessa 50 gram mäts under en tvåtimmarsperiod. För varje person mäts arean under blodlukossvaret under dessa två timmar (AUC).

Vid ett annat tillfälle mäts senare samma personers svar på samma mängd kolhydrat från referenslivsmedlet (glukos) - dom får alltså äta 50 gram kolhydrat från druvsocker.

GI-värdet räknas sedan ut för varje person genom att dividera deras glukos-AUC för testlivsmedlet med glukos-AUC för referenslivsmedlet (druvsockret). Det slutliga GI-värdet är genomsnittet av alla testdeltagares värde.



Har du någon referens på det här?
Mitt projektarbete handlar nämligen delvis om detta så en referens skulle vara mycket uppskattat!

Vet någon om det är möjligt att "mäta" GI-värden genom kemisk analys? D.v.s. utan testpersoner?

King Grub
2005-10-04, 15:27
Vad vill du ha för slags referens? Det är standardmetoden; alla GI-studier utförs på detta sätt, t ex den främsta forskningen på området, Sydney University GI Research Service.

Krille 87
2005-10-04, 15:30
Har du någon referens på det här?
Mitt projektarbete handlar nämligen delvis om detta så en referens skulle vara mycket uppskattat!

Vet någon om det är möjligt att "mäta" GI-värden genom kemisk analys? D.v.s. utan testpersoner?


Intressant, vad går ditt projektarbete ut på? Vad är frågeställningen och syftet ?

Grub *yourock*

Zakath
2005-10-04, 15:30
Vad vill du ha för slags referens? Det är standardmetoden; alla GI-studier utförs på detta sätt, t ex den främsta forskningen på området, Sydney University GI Research Service.



Bästa möjliga referens? Någonstans måste det ju stå beskrivet?
Tyvärr så räcker det inte med att skriva "King Grub sa det" utanför forumet :(

Tack på förhand!

King Grub
2005-10-04, 15:32
Bästa möjliga referens? Någonstans måste det ju stå beskrivet?
Tyvärr så räcker det inte med att skriva "King Grub sa det" utanför forumet :(

Tack på förhand!

Jamen jag skrev ju Sydney University GI Research Service.

King Grub
2005-10-04, 15:34
"Originalstudien" är publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, Vol 34, 362-366, 1981.

Zakath
2005-10-04, 15:35
Jamen jag skrev ju Sydney University GI Research Service.


Jag hoppades nog på någon direkt länk, trodde det skulle vara jättesvårt och hitta men det var det inte :)

http://www.glycemicindex.com/gi-testing.htm

Tack så hemskt mycket!

Zakath
2005-10-04, 15:38
Intressant, vad går ditt projektarbete ut på? Vad är frågeställningen och syftet ?

Grub *yourock*



Först hade jag tänkt mig ett projektarbete om alla faktorer i en människas kost, men det var uppenbarligen för omfattande så jag begränsade mig till glykemiskt index. Säger helst inte huvudfrågan då jag inte är helt nöjd med formuleringen.. :em:

Krille 87
2005-10-04, 15:44
Först hade jag tänkt mig ett projektarbete om alla faktorer i en människas kost, men det var uppenbarligen för omfattande så jag begränsade mig till glykemiskt index. Säger helst inte huvudfrågan då jag inte är helt nöjd med formuleringen.. :em:


Funderar nämligen på att göra mitt projektarbete att tillverka min egen gainer från scratch och saker runt om det.. Men jag tror att det blir för tunt :confused:..

Zakath
2005-10-04, 15:55
Grub, hur var det med om det går att mäta GI eller åtminstone få en riktlinje för GI-värdet genom kemisk analys?

Jag hittar inget om det när jag söker, men det kan vara möjligt att jag använder fel sökord då jag inte är så bra på vilka termer som används i mer vetenskapliga sammanhang.