handdator

Visa fullständig version : Sushi


TylerDurden84
2005-10-04, 08:57
Jag käkade det för första gången igår. Helt okej faktiskt. Riset var rätt klibbigt och lite sött/syrligt (lite negativt), annars kändes det var en bra lunch med lax, tonfisk och räkstjärt. Någon som är mer kunnig inom sushi som vet om det är kanon eller kalkon näringsmässigt??

King Grub
2005-10-04, 08:58
Näringsmässigt får du exakt vad som ingår. Varken mer eller mindre.

JJ
2005-10-04, 08:58
Ris och fisk, jo det är bra.

TylerDurden84
2005-10-04, 09:19
Jag tänkte mer på att fisken är rå, spelar inte det någon roll? Soja vet jag inte riktigt om det är bra eller dåligt, sen vet jag inte om riset i Sushi (kolhydraterna) är av halvdålig eller riktigt dålig kvalité?

Jakelol
2005-10-04, 09:23
Sushi e ju grymt gott men väldigt näringsfattigt.

TylerDurden84
2005-10-04, 09:27
Sushi e ju grymt gott men väldigt näringsfattigt.

Några grönsaker vid sidan hade ju inte dödat ;)

Jakelol
2005-10-04, 09:39
Jag tänker på Proteinet

King Grub
2005-10-04, 09:44
På vilket sätt är fisk och skaldjur proteinfattigt?

Tomten
2005-10-04, 13:44
På vilket sätt är fisk och skaldjur proteinfattigt?

Han syftar nog på att man inte får några större portioner. Fast det är ju helt klart inte dålig mat om man nu har RÅD att äta så mycket man vill (om man nu inte gör sushi själv). Fast sushi kan ju vara i princip vad som helst. Definitionen av sushi här i väst är ju "ris och tunna skivor fisk, skaldjur". I själva verket kan det vara i princip vad som helst som serveras med vinegared rice... vinägerris, eller hur man nu översätter det till ren svenska :P

olwe
2005-10-04, 17:09
Jag har hört att man, när man tillagar sushi, tillsätter ganska mycket socker till riset, vilket ju försämrar näringsvärdena ganska mycket.

Dock går det säkert att göra sushi utan massor av socker i riset, men på resturanger är det nog inte så bra som man tror. Dessutom beror nog detta på vad som serveras med riset. "det som gör sushi till bra sushi är balansen av smakerna" en av Sveriges bästa sushi-kockar.

Mina källor är en person som arbetar inom resturang-branschen och har tillagat sushi många gånger.

MEN, sushi är nog en av världens godaste rätter! :eating:

Cerberus
2005-10-04, 19:05
Sushi är väldigt nice faktiskt! Har bara käkat det en gång, tycker det e kanonmat för muskelbygge(och det smakar gott). Visst e riset klibbigt men fan vad gott, man behöver njuta av livets goda ibland tycker jag, att bara tänka i muskelbyggande och deffande tankespår är nog ganska värdelöst enligt mig(finns annat viktigt i livet också).

Boddan
2005-10-08, 00:58
Jag har hört att man, när man tillagar sushi, tillsätter ganska mycket socker till riset, vilket ju försämrar näringsvärdena ganska mycket.

Dock går det säkert att göra sushi utan massor av socker i riset, men på resturanger är det nog inte så bra som man tror. Dessutom beror nog detta på vad som serveras med riset. "det som gör sushi till bra sushi är balansen av smakerna" en av Sveriges bästa sushi-kockar.

Mina källor är en person som arbetar inom resturang-branschen och har tillagat sushi många gånger.

MEN, sushi är nog en av världens godaste rätter! :eating:

så mycket socker är det inte..ät och njut

Jakelol
2005-10-08, 09:47
Nej det räcker med ca 3 msk socker till 4 dl ris så mycket är det väll ändå inte för 4 dl blir ju en hel del ris.

MyungChul
2005-10-08, 17:46
11% socker då, som torrvara

Olof Herlin
2006-02-21, 17:36
är ju proteinrikt och de få fetter som finns i är oftast omättade. Jag är i deff och det händer att jag käkar sushi ibland (har en bra med lågt pris precis utanför porten). Förstår inte varför det skulle va dåligt alls, en 12 bitars sushi ligger runt
65g kolhydrat, 30g protte och 9g fett. Låter bra tycker jag. Äter så lite kolhydrat annars ändå.