handdator

Visa fullständig version : Uppgraderingen av forumet


Joachim B
2002-07-05, 00:30
Uppgraderingen var ingen rolig historia. CGI Time-outs hela tiden. :mad:

Allt som går att importera från det förra forumet har importerats. Eventuellt kan någon tråd ha rykt p.g.a. cgi time-outs. Nästa steg är att forma forumet, byta ut grafik m.m. Detta kommer jag att påbörja under helgen.

Börja med att gå igenom er kontrollpanel! Ni har samma användarnamn och lösenord som tidigare. Fyll gärna i så mycket som möjligt.

Bekanta er gärna med kalendern. Ett utmärkt sätt att tipsa om evenemang!

Om ni får CGI time-outs gå då in i kontrollpanelen > options och klicka för ja på "Browse board with cookies?".

Lättaste sättet att se nya inlägg är att klicka på länken "view new posts" öppe till höger på framsidan.

För att komma direkt till senast inlägget klickar du på den lilla ikonen i kolumnen "last post".

Nåja, resten hittar ni nog. Har ni frågor lägg dem i denna tråd! Nu kör vi! :cheers: :muscle:

Helen@
2002-07-05, 00:34
f-n va jobbigt med nytt utseende på forumet :booty: he he.........skojar bara....blir nog bra när man checkat det lite.......:thumbup:

Petrus
2002-07-05, 00:48
Verkligen till det bättre... Även om min träningsjournal verkar ha åkt ut i cyber-rymden...
Bara att börja på en ny då...

Bra kämpat Jocke!!! Det var värt besväret...
Vänligen,,,
Petrus:muscle:

Gasoliner
2002-07-05, 01:17
ööhh..jocke :o
i mina gamla posts så heter jag "teebeezee"
måste blivit nåt helskumt när du flyttade över?
går det att göra nåt åt eller?..
:nono: :D


//gassy :eating: :cheers:

Joachim B
2002-07-05, 01:22
Hmm, ja... Det verkar som om vissa användarnamn har förväxlats av importscriptet... :( :notme:

Det man kan göra är att ta bort din nya användare och döpa om den gamla "teebeezee" som finns kvar. Skicka ett PM om hur du vill göra.

Nu ska jag dock :sleep:
Ska upp igen om 6 timmar... :nono:

Frazze
2002-07-05, 01:23
De flesta journalerna verkar ha pyst sin kos.
::::hbang: GATUFESTEN::: bara satt ni vet

-=RebeL=-
2002-07-05, 01:41
Mitt användarnamn har ändras mot mitt inloggningsnamn...
grrr,, Men annors ett helt okej forum tror jag det blir när man fått bekanta sig lite med dom nya finesserna..:cheers:

(arnold efter Mr O :smokin: )

muskelbyggarn
2002-07-05, 07:23
Ser bra ut Jocke
:pumpin:

Bara alla nya smileys måste ju göra jobbet värt det hela :smokin:

vänl,,,
Tobbe

johan-cr
2002-07-05, 07:28
Många träningsjournaler som försvunnit.. Kännde på mig att jag skulle gjort en backup men det blev aldrig av :(:( :(

Kommer det göras någon sorts backup så de träningsjournaler som saknas kommer upp igen (verkar vara en hel del)?

Lalla
2002-07-05, 07:33
Bidde verkligen super med det nya utseendet!!! :hbang:

Verkar bara vara positivt tycker jag trots vissa cyberutsläpp av posts...
:thumbup:

Joachim B
2002-07-05, 08:33
Ni som har fått användarnamnet utbytt vid uppgraderingen får gärna skicka ett PM till mig med det namnet ni vill ha, så ändrar jag det ASAP!

Tyvärr kan jag inte göra något åt de eventuella trådar och inlägg som har försvunnit. Det gamla forumet tog upp närmare 50 MB så dess databaser var på bristningsgränsen. Importeringen av dessa databaser orsakade flera time-outs då servern blev överbelastad. Därför har vissa trådar försvunnit, något jag verkligen beklagar.
Nu ligger dock all data/registerhantering i en MySQL databas som det tas backup på dagligen. Detta försäkrar i.a.f. att ingenting försvinner i framtiden.

Patte
2002-07-05, 09:23
Upptäckte ett litet fel här nu när jag ändrat mina inställningar i tiden till GMT +1 vilket är sverige. Då blev tiderna helt åt skogen på forumet, eller det lades till en timme på alla tidsangivelser. Men står det på GMT bara får jag in rätt tider. Ingen så stor grej men kunde iaf nämna:D

Munter
2002-07-05, 09:42
Bartoll, finns det något sätt för oss dödliga att lägga ut små bilder i kanten som du har ? Finns nämligen ingen sådan inställning i User CP för mig.

muskelbyggarn
2002-07-05, 09:45
>Munter

Tror det är det som kallas Avatar? Finns i inställningarna.

Vänl,,,
Tobbe

Forest
2002-07-05, 09:46
Bra jobbat Jocke. Jag är helt nöjd, min journal och användarnamn är intakt. Det nya forumet verkar ha fler möjligheter och jag upplever att det är snabbare. :thumbup:

Väldigt tråkigt om journaltrådar försvunnit. Hoppas individerna själva tagit backup.

Munter
2002-07-05, 09:54
Tack Tobbe :)

-=RebeL=-
2002-07-05, 11:12
Går inte att skicka dig ett PM jocke får CGI timeout hela tiden..
Men jag vill ha mitt gammla användarnam -=RebeL=-

:devil: :insane: :devil:

Kristian
2002-07-05, 11:29
Nya forumet verkar super :thumbup:

AnderssoN
2002-07-05, 11:32
:( Min träningsjournal verkar vara bortblåst. Inget vidare alls ju...

Men det är väl bara att bryta ihop och komma igen.

Munter
2002-07-05, 11:49
Min försvann också, Andersson :mad: Nåja, läxan lärd att ta backuper lite nu och då.

Bartoll >> Güt med att ha sådan strip där man ser vilka som är inloggade, bra initiativ.

Magnus
2002-07-05, 12:44
gillar att man ser om en tråd innehåller bilder. :kickass:

Joachim B
2002-07-05, 14:53
Originally posted by eken
Går inte att skicka dig ett PM jocke får CGI timeout hela tiden..
Men jag vill ha mitt gammla användarnam -=RebeL=-

:devil: :insane: :devil:

Om du får CGI time-outs gå då in i kontrollpanelen > options och klicka för ja på "Browse board with cookies?". Det borde hjälpa...

Fixar ditt användarnamn!

emmzan2
2002-07-05, 17:55
Lyckas inte logga in med mitt gamla användarnamn och använder nu ett nytt istället. Vill dock gärna ha mitt gamla konto "emmzan" fungerande igen. Får bara svaret att användarnamnet är fel...

Sen är träningsjournalen väck också:cryout: :cryout:

gasoliner
2002-07-05, 18:15
Jocke! :thumbup: :kickass: :hbang:

Allan
2002-07-05, 19:01
Tja, en vacker dag kommer säkert jag också att kunna lägga in en liten bild. Tills vidare får man väl lita på att de här ungdomarna som begriper sig på såna häringa datamanicker har rätt när di säger att det verkar bra

allan

Viveqa
2002-07-05, 21:27
Det blir mer och mer likt ett annat forum... :thumbup:

Allan
2002-07-05, 22:43
Haha, nu fick jag in min egen bild oxå...
allan

Åse Columbus
2002-07-06, 00:08
lite orolig för min avatar

muskelbyggarn
2002-07-06, 00:10
>Åse,

Samma frisyr som jag har varje morgon :smokin:

Vänl,,,
Tobbe

Åse Columbus
2002-07-06, 00:28
före eller efter spegeln?


Åse:smokin:

Pudzianovski
2002-07-06, 11:04
jag får väl testa om mitt fungerar som det ska här med.

lite ovant med alla nya saker...men jag tror ni vet vad som är bra eller ej...

:)

JJ
2002-07-06, 11:21
Forumet känns definitivt snabbare vilket aldrig är fel. En sak saknar jag dock, på det gamla forumet kunde man på framsidan även se rubriken på senaste tråden, skulle vilja ha det så här också om det går. Så slipper man gå in på Kosttillskott om ämnet är "Vilket proteinpulver är bäst?":smokin:

Frazze
2002-07-06, 14:23
Håller med ovanstående.

Chris
2002-07-06, 23:27
Provar bara på lite... STOOOr :bpump: :eating: blå?

Chris
2002-07-06, 23:29
Nån som gillar min avatar? HAhahahaha... får ta det där vackra kortet på mig tills ja hittar nått vettigare :/

Bamse
2002-07-07, 12:03
Det var nån (Helen@ eller Åse tror jag) som på det "förra" Kolozzeum postade en länk till nåt slags smiley-arkiv, med en massa roliga, rörliga smillies. Nån som har adressen dit?

RiSK
2002-07-07, 12:46
Originally posted by Bamse
Det var nån (Helen@ eller Åse tror jag) som på det "förra" Kolozzeum postade en länk till nåt slags smiley-arkiv, med en massa roliga, rörliga smillies. Nån som har adressen dit?

http://www.smilecwm.com/

http://www.plauder-smilies.de/

http://www.mansun-nl.com/smilies.htm

http://www.smilies.nl/

http://www.tnfj.com/Downloads/smilies.html

Bamse
2002-07-07, 13:01
Merci :loveyou:

lappenking
2002-07-07, 13:05
- Sarge's

-=RebeL=-
2002-07-07, 14:17
Börjar se bättre ut nu när grafiken håller på att bli fixXxad..Snart känner man ingen att man är på kolozzeums forum..:naughty:

Åse Columbus
2002-07-07, 15:06
Hej Bamse....

vet inte om den finns med hos nån annan men så här heter min länk..

http://www.mysmileys.com/

ibland kan det ta tid att få upp den...

Åse

:smokin:

AJ
2002-07-07, 17:45
Hur f-n ändrar jag statustexten ovanför avatarn??? Har sett att en del har gjort detta och jag läste vbulletins faq..... kan inte hitta någon inställning. Antingen är jag halvblind eller så har moderatorerna ändrat inställningarna.....

Bamse
2002-07-07, 17:49
AJ, ditt blindstyre :D

1) user cp
2) Edit Profile
3) Custom User Text

:cheers:

AJ
2002-07-07, 17:57
Jag måste ha grava synproblem.... eller så har alla forum medlemmar inte möjligheten att ändra statustexten :-)

Så här ser min edit profile ut o inte f-n finns det någon custom där inte :-(

Edit Profile - AJ
Registration: Required Information All fields are required.
Email Address:
Confirm Email Address:
Optional Information All information will be viewable by other Kolozzeum Forum members.
Homepage:
ICQ Number:
AOL Instant Messenger Handle:
Yahoo Messenger Handle:
Signature:
Optional signature you may use to appear at bottom of your posts.
HTML code is OFF
vB Code is ON
[img] code is OFF
Smilies are ON
Sanningens kranka blekhet
Birthdate:
If you select your birthday then other forum members will be able to see your birthday on the forum calendar and in your profile. Adding your year of birth is also optional. Month Day Year
January February March April May June July August September October November December 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31

Additional Information
Biography:
A few details about yourself
Location:
Where you live
Interests:
Your hobbies, etc
Occupation:
Your job

Bamse
2002-07-07, 18:00
S-K-U-M-T! Fältet skall ligga under birthday-grejen.

AJ
2002-07-07, 18:04
Förmodligen har moderators ändrat inställningen på forumet efter ett tag, så att de som inte redan har hunnit ändra sin statustext inte kan göra det nu längre.... eller något?

Moderators.... fixa till detta tack :-) Man måste vara konsekvent..... annars blir jag ledsen i ögat :-(

Pudzianovski
2002-07-07, 18:07
Lund är en trevlig stad :)

mkt trevlig....


där har jag :cheers: en gång

!


lund :kickass:

fast jag hittade inget :love:


nä..nu måste jag få och :eating:

hej

AJ
2002-07-07, 18:10
Tranås. Sommen eller va sjön nu heter e rätt fin där har jag :cheers:

johan-cr
2002-07-07, 18:36
Jag har inte heller det så man lär behöva komma upp i ett visst antal posts för att få tillgång till det :)

AJ
2002-07-07, 18:42
Mmmm så är det kanske :hbang: då får man väl posta lite mer sån här dynga :booty: så man kommer upp sig lite :thumbup:

Allan
2002-07-07, 18:46
Tror at texten ovanför avatarn (avataren?) hänger med från förra forumet. Den hade att göra med hur många inlägg man gjort...

allan

AJ
2002-07-07, 18:52
Nej man kan ändra den. Står i faq:en uppe till höger på sidan. Och det är det en del som redan gjort :-). Men jag kan inte :-(

-=RebeL=-
2002-07-07, 19:16
AJ: Jo den går att ändra för dom flesta inklusive mig det kanske beror på för lite inlägg men jag tycker det låter lite konstigt om det skulle vara så..

Allan: jag fick då inte med Evil sen förra forumet ;)
Testat gå in på user cp->Edit profile->Custom user text där skriver man in i rutan vad man vill ska stå..

lappenking
2002-07-07, 19:23
det funkar inte för mig heller det där..

birthday är den sista i den kolumen:muscle:
:bpump:

Joachim B
2002-07-07, 19:25
Custom User Title blir aktiv när ni nått 100 inlägg. :booty: :D

AJ
2002-07-07, 19:57
Thankyou Obi Wan:thumbup:

You have enlighted me

// Luke

Patte
2002-07-07, 20:18
Så iochmed detta inlägg så får jag tillgång att ändra den texten :hbang:

Chris
2002-07-07, 20:26
Fan nu har jag lyckats igen. Jag har tryckt nånstans så varje gång nån postar ett inlägg i just den här tråden så får jag ett mail, hm... blir lite väl många mail nu ;)

Hur tar jag bort skiten?

Chris
2002-07-07, 20:27
Nej vänta nu hittade jag det. Den lilla rutan fanns just när man skulle posta inlägg.. märkte det när jag postade om hur ja skulle ta bort skiten.... typiskt. :naughty:

AnderssoN
2002-07-09, 10:01
Det vore bra om det kunde gå att få tillbaka finessen att se vilken tråd som senast blivit uppdaterad när man klickar på "diskussionsforum" i vänsterramen. Nu ser man bara vem som senast gjort ett inlägg.

Är "stjärn-systemet" borttaget helt nu? Jag tänker inte på betygskalan, utan på de antalet stjärnor som visade hur aktiv man var.

Annars är det nya upplägget med fler funktioner jättebra.

Joachim B
2002-07-09, 10:08
För att se alla nya inlägg klickar du enklast på länken "View New Posts" uppe till höger på framsidan.

RiSK
2002-07-09, 10:23
Originally posted by Joachim B
För att se alla nya inlägg klickar du enklast på länken "View New Posts" uppe till höger på framsidan.

På det förra forumet fanns det en funktion som hette något i still ”sista 24 timmarna” eller liknande. Den visade sista inlägget (rättare sagt en del av sista inlägget) i varje tråd som blivit postade i det sista dygnet eller liknande. Finns det ingen liknande funktion i vBulletin? Eller kanske ett hack som fixar en sådan?

Joachim B
2002-07-09, 10:27
Originally posted by RiSK
På det förra forumet fanns det en funktion som hette något i still ”sista 24 timmarna” eller liknande. Den visade sista inlägget (rättare sagt en del av sista inlägget) i varje tråd som blivit postade i det sista dygnet eller liknande. Finns det ingen liknande funktion i vBulletin? Eller kanske ett hack som fixar en sådan?

Ska se efter! Fördelen med vBulletin är att alla sidor som genereras finns lagrade som mallar och kan därmed byggas om efter tycke. Detta gör det även enklare att slänga in lite hack.

RiSK
2002-07-09, 10:32
Jo jag misstänkte det. Kör själv ett forum där jag nyligen lagt in ett hack som visar alla inlägg som producerats det senaste 24 timmarna. Skulle gissa att det skulle bli för mycket på ett så här pass stort forum, så en del av sista inlägget i varje tråd som postats i de senaste 24 timmarna tror jag skulle vara bäst.

På det förra forumet var ”senaste dygnet”-sidan jag hade som bookmark iaf. Detta eftersom jag loggar på från flera olika maskiner och det var ett enkelt sätt att se om det var något nytt på forumet.

RiSK
2002-07-09, 10:38
Det här är väl ungefär vad vissa efterfrågat tidigare (om jag inte minns fel):
“Description
It displays last thread on main page yours vB.”
http://www.vbulletin.org/hacks/index.php?action=showhack&hackid=231

Åse Columbus
2002-07-09, 14:47
Saknar oxå "dagens inlägg".....nu hinner man inte läsa alla ....speciellt när man jobbar...återvänder man inte snabbt så försvinner helt plötsligt ngt som man kanske ville titta på lite mer...
så kom man kanske inte ihåg vilket forum det låg i....och då blir det ett jävla letande...

Åse:cool:

The Dwag
2002-07-09, 21:09
Hmm vad är det för ett fint namn jag fått ? :nono: och var ändrar jag det ?

Dwag

Pudzianovski
2002-07-09, 21:14
god stavas det nicklas.

om du menar Gud...

eller är jag kass på engelska?

:confused:

The Dwag
2002-07-09, 21:18
eller så kanske jag menar snäll ;)
men nu har jag ändrat

men vart fan är mitt nickname och inte det här jävla namnet

The Dwag
2002-07-09, 21:23
Nu är Dwaggie glad igen :bpump:

:p :D

Pecca
2002-07-10, 21:09
Jag tycker det är alldeles för få moderatorer;) Jag tyvcker det skulle behövas 3-4 till. :notme: :thumbup:

The Dwag
2002-07-10, 21:12
Originally posted by Pecca
Jag tycker det är alldeles för få moderatorer;) Jag tyvcker det skulle behövas 3-4 till. :notme: :thumbup:

Det räcker gott och väl som det är nu !

Pecca
2002-07-10, 21:33
Japp, det var lite ironiskt inlägg men det kanske framgick klart och tydligt:)

The Dwag
2002-07-10, 21:47
Vem vet vad du menar Pecca ;)

Jag skippar att kommentera för det är ett stort skämt hela grejen !

lappenking
2002-07-18, 20:54
vaför hittar jag inte alla minna inlägg på user cp det är ju bara några gamla där..

Blaze
2002-08-08, 17:15
Jag upplever forumet ganska segt. Det blir ofta cgi timeouts. Vad nu det innebär?

Åse Columbus
2002-08-09, 08:11
Håller med ...sdpeciellt irriterande när man gjort långa inlägg..

Åse:smokin:

Petrus
2002-08-09, 08:15
Heavy workload on the server...typ. :notme:
Upplever att servern verkar vara belastad och tungarbetad, därmed dessa CGI timeout meddelade...
Vet inte om "Servermaster Jocke" har någon lösning eller idé angående det?
Vänligen,,,
Petrus

leo1
2018-10-07, 17:32
Ni som har fått användarnamnet utbytt vid uppgraderingen får gärna skicka ett PM till mig med det namnet ni vill ha, så ändrar jag det ASAP!

Tyvärr kan jag inte göra något åt de eventuella trådar och inlägg som har försvunnit. Det gamla forumet tog upp närmare 50 MB så dess databaser var på bristningsgränsen. Importeringen av dessa databaser orsakade flera time-outs då servern blev överbelastad. Därför har vissa trådar försvunnit, något jag verkligen beklagar.
Nu ligger dock all data/registerhantering i en MySQL databas som det tas backup på dagligen. Detta försäkrar i.a.f. att ingenting försvinner i framtiden.

:d

Det var nog denna händelse grubben menade förut med en krasch.

Hur stor plats kan forumet ta upp nu. Tänk att 50 mb var mycket förr :)

forceberg
2019-01-07, 13:15
Hej,

Vet inte om detta är rätt plats för detta inlägget men jag testar här...

Varför kör man inte forumet på HTTPS (SSL anslutning) ? Det är nu helt okrypterat, så loggar du in till forumet på ett öppet wifi så kan man se användarens inloggningsuppgifter helt okrypterat.

King Grub
2019-01-07, 13:17
Säg det. Ingen som är inloggad regelbundet kan göra något och dom som kan göra något loggar inte in.

forceberg
2019-01-07, 13:27
Säg det. Ingen som är inloggad regelbundet kan göra något och dom som kan göra något loggar inte in.

Så forumadministratörerna/ägarna är aldrig aktiva?

King Grub
2019-01-07, 13:41
Det stämmer väl rätt bra, fast vi som har blått och fint namn är administratörer till titel, men har inga befogenheter eller möjligheter att göra några förändringar.