handdator

Visa fullständig version : "Blåtiror" av knäböj?


Ante24
2005-10-03, 18:26
Den sista tiden har jag under mina knäböjpass börjat få som blåmärken runt mina ögon.
I huden under ögonen blir det lite prickigt och över varje öga mellan ögonbryn och öga får jag ett riktigt blåmärke ca 1x2 cm i storlek.
Har kollat med folk på klubben men det är ingen som har sett eller haft det förut.
Lite rödsprängd i ögonen kan man ju vara ibland efter maxningar men något sånt här har jag aldrig haft förut.
Börjar bli lite orolig, tänk om man får hjärnblödning under passet någongång, skulle ju inte vara så kul.
Har vi någon läkare här eller någon som har varit med om det själv? :(

Nitrometan
2005-10-03, 18:42
Shit happens. Om ditt lyft tar lång tid eller setet består av många lyft som är duktigt ansträngande så kommer du att få ett tillfälligt högt blodtryck (ingen fara) och då kan tunna blodkärl i huden eller ögonen brista.

Hade du haft blodkärl i hjärnan som var försvagade och kunde gå sönder av högt blodtryck så hade de redan gjort det.

Bär dina blåtiror med stolthet.

Ante24
2005-10-03, 18:57
Shit happens. Om ditt lyft tar lång tid eller setet består av många lyft som är duktigt ansträngande så kommer du att få ett tillfälligt högt blodtryck (ingen fara) och då kan tunna blodkärl i huden eller ögonen brista.

Hade du haft blodkärl i hjärnan som var försvagade och kunde gå sönder av högt blodtryck så hade de redan gjort det.

Bär dina blåtiror med stolthet.

Du har nog rätt. Jag har hört att trycket i hjärnan är nästan konstant vid lyft p.g.a att det är så högt tryck i musklerna. Men man blir ju lite orolig...

Mr. Moose
2005-10-03, 19:19
Blodtrycket ökar ganska mycket när man tar i, speciellt om man håller andan. Hur andas du under lyftet? Kanske du bör andas ut lite o "lätta på trycket" på väg upp.

Jag är dock ingen läkare, skulle du fråga en läkare skulle han/hon nog bara råda dig att inte lyfta så tungt!! Men vad vet läkare om o lyfta TUNGT ?

Claes

The_RobRoy
2005-10-03, 20:37
Jag gissar på att du har (precis som mig) ytliga blodkärl i ansiktet. Blir du röd i ansiktet lätt osv?

Iallafall, om jag spyr så får jag alltid sådär som du beskriver runt ögonen, man spräcker dom yttersta ytliga blodkärlen. En gång lyckades jag spräcka så jag fick ett stort rött fält i ögat (där det ska vara vitt egentligen), såg jäkligt läbbigt ut, men tror/hoppas båda dessa saker är ofarliga.

Nitrometan
2005-10-04, 07:42
Det är ofarligt. Trycket i kroppen (IAP - intra abdominal pressure) ökar när du tar i. Därmed ökar även blodtrycket, hjärtat får jobba mer för att trycka ut blodet. Eftersom trycket i hjärnan och ryggmärgen (ITP - intra thoraic pressure) påverkas av IAP så får du samma tryck inuti som utanför hjärnan (om alla blodkärl är friska händer inget). Det enda som kan hända ibland är att man blir rödprickig i ansiktet eller får blåtiror eller spräcker blodkärl i ögonen.

Lillgrabben
2005-10-04, 15:48
Bara jag som råkat ut för denna fina krigsskada vid bänkträning?!

exevision
2014-11-16, 09:39
Bumpar denna.
Finns det mer info om detta?
Har själv alltid haft hyffsat lätt att få näsblod och fått det ett fåtal gånger i knäböj. Senaste tunga böjpasset så blöde jag och frugan blev lite orolig då jag även blev lite röd i ögonen.