handdator

Visa fullständig version : operera mig


oxenia
2005-10-03, 18:19
Hej ja ska operara mig snart(eller snart och snart, i början av nästa år) och kommer ju därför inte kunna träna på en 6 veckor kanske så då är frågan hur mycket kommer ja tappa?
Nån som har nå erfarenhet eller lite tips vad som är bäst?
Ja kommer äta bra men drar ner lite på mängden...

mvh

Jorgen
2005-10-03, 18:45
Skit i hur mycket muskler du tappar. Koncentrera dig på att bli bra efter operationen istället.
Den muskelmassa du tappar kommer att komma tillbaka fort när du börjar träna igen.

oxenia
2005-10-04, 00:19
Den muskelmassa du tappar kommer att komma tillbaka fort när du börjar träna igen.

säker på de? *popcorn*

Pellefant
2005-10-04, 00:24
Välkommen hit oxenia. :)

biffsson
2005-10-04, 00:38
säker på de? *popcorn*

Jag kan intyga. Jag talar av egen erfarenhet. Om du inte tränar på 6 veckor så gissar jag att det tar mellan 3 veckor (hälften) till 12 veckor (dubbelt) att komma tillbaka i samma form som du är nu.

Det är beroende på hur länge du har tränat, hur snabb återhämtningsförmåga du har samt hur hårt du tränar.

Tex så skadade jag mig förra året och tränade ingenting på 5 månader. När jag kom tillbaka så var uppvärmningsvikterna ruskigt tunga och jag hade blivit jättesvag. Det tog 5 månader för mig att komma tillbaka i samma styrketoppform som jag var före skadan.

Ett till exempel... Jag fick magsår och las in på sjukhus. Åt knappt någonting på 2 veckor. Gick ner från 69kg till 62kg. Men när jag satt igång med träningen igen så tog det bara några vecor innan jag fick tillbaka alla mina förlorade muskler.

Mr. Moose
2005-10-04, 04:01
Jag kan inte verifiera det med undersökningar men det verkar som om dom som "bara pumpar" med lite lättare vikter tappar mer massa än dom som normalt tränar TUNGT med låga reps.

Så hur mycket du tappar kan bero lite på hur du normalt tränar också.

Claes

oxenia
2005-10-04, 10:12
Välkommen hit oxenia. :)

man tackar :)

oxenia
2005-10-04, 10:18
Jag kan intyga. Jag talar av egen erfarenhet. Om du inte tränar på 6 veckor så gissar jag att det tar mellan 3 veckor (hälften) till 12 veckor (dubbelt) att komma tillbaka i samma form som du är nu.

Det är beroende på hur länge du har tränat, hur snabb återhämtningsförmåga du har samt hur hårt du tränar.

Tex så skadade jag mig förra året och tränade ingenting på 5 månader. När jag kom tillbaka så var uppvärmningsvikterna ruskigt tunga och jag hade blivit jättesvag. Det tog 5 månader för mig att komma tillbaka i samma styrketoppform som jag var före skadan.

Ett till exempel... Jag fick magsår och las in på sjukhus. Åt knappt någonting på 2 veckor. Gick ner från 69kg till 62kg. Men när jag satt igång med träningen igen så tog det bara några vecor innan jag fick tillbaka alla mina förlorade muskler.

oki då hoppas ja på det första alternativet, att det skulle ta 3 veckor att komma tillbaka. *flex*

oxenia
2005-10-04, 10:19
Jag kan inte verifiera det med undersökningar men det verkar som om dom som "bara pumpar" med lite lättare vikter tappar mer massa än dom som normalt tränar TUNGT med låga reps.

Så hur mycket du tappar kan bero lite på hur du normalt tränar också.

Claes

oki intressant....

Jorgen
2005-10-04, 15:53
säker på de? *popcorn*
Tja, jag tränad ytterst sporadiskt från mars till augusti, ingen bröst eller axelträning alls, allt pga en skada. Det tog mig en knapp månad att komma tillbaka och en dryg månad för att bli starkare än vad jag var innan jag skadade mig.

Liten Men Fet
2005-10-04, 23:09
Tränade ingenting i somras, alltså ett uppehåll på kanske 8 veckor.
Efter 1 vecka så var jag tillbaka, tappade i princip alltså ingenting förutom vanan vid vikterna. Se till att äta mycket protein och annars bra mat om du kan efter operationen så är det nog ingen fara.

Är man sjuk kan man ju tappa ruggigt mycket men det är oftast för att man inte äter.

Krya på det efter operationen så är det nog ingen fara.

autowah
2005-10-05, 06:03
Operationer är ofta ganska stora ingrepp som sliter på kroppen under läkningen. Men det viktiga är väl ändå att man blir bra och vad spelar det för roll med några kilo på gymmet då, som man ändå återhämtar efteråt, även om det tar lite tid.