handdator

Visa fullständig version : Smärta i Axeln


jontahontas
2005-10-03, 15:47
Nu ska vi se här. Jag skriver aldrig på detta forum, brukar mest kolla på folks träningsjournaler, recept osv för att få lite tips. Antar att jag inte direkt är ensam.

Hur som helst, nu är det så att jag har problem med axeln, eller egentligen är det väl inte axeln men men.

För några veckor sen när jag skulle köra hantelrodd (ro med vänster arm för övrigt)tog jag en tyngre vikt än vanligt och glömde bort att säkra kroppen innan jag lyfte vikten från marken. Detta resulterade i att det lät som knäckebröd krossades i den högre axeln, dvs den arm jag hade i bänken. Smärtan var brutal i cirka 5 minuter sen släppte det nästan helt, jag var öm i ett par dagar. Problemet är nu att istället för att det ömma försvinner som det alltid brukar har det tilltagit och smärtan sitter nu någonstans mellan axeln och deltan och triceps (dålig beskrivning? jag e lite lost på muskelnamn), samt att det knastrar och knakar när jag rullar axeln - vilket det aldrig gjort förut.

I vanliga fall brukar jag väl gå till doktorn eller naprapat, men det kostar pengar, mycket dessutom så jag tänkte att någon här kanske skulle kunna ge lite tips och tankar kring vad som har hänt och hur jag bör gå till väga.

All form av hjälp uppskattas verkligen!

/jonatan

andersw
2005-10-06, 13:25
Jag är inte heller stenrik och tar gärna emot alla tips innan man vänder sig till läkare motsvarande. Men när det knastrar och knakar kring axeln hade jag nog dragit mig dit ändå..

z_bumbi
2005-10-06, 13:36
Inom vissa landsting kan man gå till en sjukgymnast utan att ha en remiss från en läkare, kolla hur det ligger till där du bor.

Börje H
2005-10-06, 14:17
samt att det knastrar och knakar när jag rullar axeln - vilket det aldrig gjort förut.
I vanliga fall brukar jag väl gå till doktorn eller naprapat, men det kostar pengar, mycket dessutom

Du skall ABSOLUT söka läkarhjälp för detta. Ett läkarbesök kostar ju 100-150 spänn beroende på vart du bor så det borde du väl ha råd med. Hos oss (Norrbotten) så är det fritt fram att komma till oss sjukgymnaster utan remiss, iaf för bedömning samt 3 behandlingar.
En vild gissning på vad du kan ha råkat ut för är någon skada i labrum glenoidale dvs den broskläpp som håller överarmsbenet på plats mot skulderbladet. Men som sagt sök läkare och i en perfekt värld så skulle du få en MR (magnetröntgen)tämligen omgående. Nu vet vi ju alla att världen inte är perfekt, men ändå.