handdator

Visa fullständig version : Kreatin löser inte upp sig


Loka
2005-10-03, 14:45
Denna fråga har kanske besvarats förut men jag har sökt och hitta inget bra svar.

Jag har precis börjat käka kreatin (Fairings Kreatine Monohydrate) men har problem med att få kreatinet att lösa upp sig. Jag har använt varmt vatten som jag läst på detta forum och rört runt i en minut men det är ändå en hel del som lägger sig på botten.

Kan det vara något fel på kreatinet? En annan grej är att jag dricker mer vatten nu men känns som allt vatten jag dricker pissas ut och kanske är det så att kreatinet blir kreatinin pågrund av att det inte löser sig ordentligt?

Tacksam för svar.

Davil
2005-10-03, 14:51
Denna fråga har kanske besvarats förut men jag har sökt och hitta inget bra svar.

Jag har precis börjat käka kreatin (Fairings Kreatine Monohydrate) men har problem med att få kreatinet att lösa upp sig. Jag har använt varmt vatten som jag läst på detta forum och rört runt i en minut men det är ändå en hel del som lägger sig på botten.

Kan det vara något fel på kreatinet? En annan grej är att jag dricker mer vatten nu men känns som allt vatten jag dricker pissas ut och kanske är det så att kreatinet blir kreatinin pågrund av att det inte löser sig ordentligt?

Tacksam för svar.

Ta kreatinet direkt i mun, och svälj ner med vatten.

Klart du kissar mer då du dricker mer vatten. Du skulle se bra konstig ut om all vatten blev kvar i kroppen :)

Tomas W
2005-10-03, 22:07
Kreatinet behöver väll inte lösa sig helt i glaset? Det är väll kroppen som bryter ner det?

Sverker
2005-10-04, 05:32
Kreatinet behöver väll inte lösa sig helt i glaset? Det är väll kroppen som bryter ner det?


Jag skulle inte skriva "bryta ner" utan löser upp.
Visst. Magen och tarmarna är gjorda för att lösa upp det som kommer ned i små fina partiklar. Att det håller 37 grader C i tarmen gör det ännu lättare.

Som King Grub påpekat minst 1000 ggr så räcker det med att ta en skopa i munnen och skjölja ned det med vatten.


Det som kommer in måste också någon gång komma ut. Kroppen bryter ned kreatin till den inaktiva formen kreatinin och sköljer ut det med urinen. Att allt kreatin som kroppen tar upp, förr eller senare, bryts ned till kreatinin går inte att komma ifrån.

Vid stora doser kreatin tar kroppen inte upp allt utan mycket passerar igenom kroppen och hamnar i stolen tillsammans med gaser och mycket vatten = diaré :(

JorkaL
2005-10-06, 11:04
gör det något ifall kreatinet är 2 månader gammalt, är det sämre effekt och så?

Davil
2005-10-06, 11:11
gör det något ifall kreatinet är 2 månader gammalt, är det sämre effekt och så?

Var det 2månader sedan det "gick ut", eller 2mån. sedan du köpte det ?

oavsett vad så är det knappast någon fara, om det inte har varit utsatt för solljus eller om förpackningen har varit dåligt försluten.

JorkaL
2005-10-06, 11:13
Nää det gick ut för ungefär 2 månader sedan !? :bow:

Timme
2005-10-08, 11:37
Som King Grub påpekat minst 1000 ggr så räcker det med att ta en skopa i munnen och skjölja ned det med vatten.

En liten Bump då.

Funkar det lika bra att göra så som att försöka lösa upp det i massa vatten?

Jag har precis börjat med kreatin och jag drack, tror det var 1.5 liter vatten tillsammans med cirka 7g kreatin. Så menar du att jag inte behöver göra det i fortsättningen?

/Timme