handdator

Visa fullständig version : Tips på kompleterande övningar?


ohah
2005-10-03, 12:49
Jag har ett par hantlar hemma med ca 40kg vikter per styck, letar efter lite tips på övningar jag kan köra hemma? Jag går ju på gym också, men är mer ute efter kompleterande övningar man kan göra med hantlarna, kan ju vara rätt skönt att kunna ta sig tid att experimentera lite med olika övningar, set och reps osv i lugn och ro hemma... det som ligger närmast till hands är väl sånt som man kanske slarvar med på gymet, typ greppet, underarmar och dylikt.

Jakelol
2005-10-03, 12:53
Här har du massa övningar du kan göra med hantlar.

http://www.halso.info/hantlar.html

H.Emanuel
2005-10-03, 13:55
Jag har ett par hantlar hemma med ca 40kg vikter per styck, letar efter lite tips på övningar jag kan köra hemma? Jag går ju på gym också, men är mer ute efter kompleterande övningar man kan göra med hantlarna, kan ju vara rätt skönt att kunna ta sig tid att experimentera lite med olika övningar, set och reps osv i lugn och ro hemma... det som ligger närmast till hands är väl sånt som man kanske slarvar med på gymet, typ greppet, underarmar och dylikt.
Blir det inte lite väl då? jag menar att träna både på gym och hemma? Tycker det låter vansinnigt, men samtidigt så gör var och en som den vill såklart.

Jakelol
2005-10-03, 13:58
Tror han menar att vissa övningar gör han hemma och andra på gymet eller?

jwzrd
2005-10-03, 14:00
Jag tror han vill fråga hur man tränar egentligen men törs inte efter att ha varit världsmästare i en lång tråd om träning efter sin kroppstyp.

ohah
2005-10-03, 15:40
Jag tror han vill fråga hur man tränar egentligen men törs inte efter att ha varit världsmästare i en lång tråd om träning efter sin kroppstyp.

Originally Posted by jwzrd
Jag tror det handlar om att vissa har varit i gemet många år, andra har bara kommit till first base.

Du talar tydligen om dig själv.

jwzrd
2005-10-03, 15:42
Originally Posted by jwzrd
Jag tror det handlar om att vissa har varit i gemet många år, andra har bara kommit till first base.

Du talar tydligen om dig själv.

.. er.. ja. Jag talar om mig själv. Jag har varit i gemet många år.

ohah
2005-10-03, 15:42
Ja pratar om att kombinera, dvs merparten av övningarna kommer även fortsättningsvis göras på gymet, men vissa kompletterande övningar, t ex sidebends med hantel och liknande kan jag med fördel göra hemma, tror inte jag är ensam om att ibland slarva med såna övningar.

Har väl koll på dom flesta övningar men tänkte det kanske finns lite folk som gör specialare, tränar grepp med hantlar eller viktskivor (static hold eller liknande) som man glömt att ta med.

ohah
2005-10-03, 15:45
.. er.. ja. Jag talar om mig själv. Jag har varit i gemet många år.


Världsmästare-attityden du beskyller mig för är det ju du som har. Du är ju den som hela tiden måste hävda dig, vara störst bäst och vackrast
vad tror du det säger mig som läst psykologi i 2 terminer? Jag läser dig som en öppen bok, hela du skriker av dålig självkänsla och bekräftelsebehov.
Inte ens den här tråden kunde du låta bli, utan så fort du ser mitt namn så kommer revanchlustan bubblande till ytan och du tänker "Nu måste jag försöka ge igen här, nu har jag chansen!"

Lägg ner.

jwzrd
2005-10-03, 15:46
Världsmästare-attityden du beskyller mig för är det ju du som har. Du är ju den som hela tiden måste hävda dig, vara störst bäst och vackrast
vad tror du det säger mig som läst psykologi i 2 terminer? Jag läser dig som en öppen bok, hela du skriker av dålig självkänsla och bekräftelsebehov.
Inte ens den här tråden kunde du låta bli, utan så fort du ser mitt namn så kommer revanchlustan bubblande till ytan och du tänker "Nu måste jag försöka ge igen här, nu har jag chansen!"

Lägg ner.

Så skillnaden mellan mitt bekräftelsebehov och ditt är att du kan köra en världsmästartråd i en vecka trots att du inte har någon erfarenhet att tala om?

- ante
2005-10-03, 15:48
And they are back at it!

*popcorn*

ohah
2005-10-03, 15:51
Så skillnaden mellan mitt bekräftelsebehov och ditt är att du kan köra en världsmästartråd i en vecka trots att du inte har någon erfarenhet att tala om?

Jag har inget behov av det nej. Det är inte viktigt med tuppfäktning, att försöka "äga" nån på internet och sånt du ägnar dig åt. Jag har erfarenhet men jag använder det inte som nån slags hävstång för att försöka mästra andra.
Du ser mig inte heller gå in i trådar, som t ex du skrivit, och försöka baktala dig, vilket du däremot gör.
Detta visar ytterligare på dom fundamentala skillanderna mellan oss du uppför dig precis som jag beskriver och jag inte uppför mig som du beskriver.

Jakelol
2005-10-03, 15:57
HAha *popcorn*

Forza
2005-10-03, 16:04
Jag tror han vill fråga hur man tränar egentligen men törs inte efter att ha varit världsmästare i en lång tråd om träning efter sin kroppstyp.

ska jag skriva nåt? Nä bäst jag låter bli även om det kliar i fingrarna, lämnar denna tråd illa kvickt :D

H.Emanuel
2005-10-03, 17:01
Bara väntar på att nån mod ska hitta hit och gränsa medans tid är..

RobbeliRobban
2005-10-03, 17:23
Några exempel:

Rygg: Hantelrodd, enhands hantelrodd, shrugs, hög rodd, enhands hög rodd.

Ben: Marklyft, utfall, gående utfall, raka marklyft, rumänska marklyft

Biceps: Alternerad curl, hammercurl, concentrations curl, pronerad curl

Tric: Skullcrushers, kickbacks, tate pressar, sittande extensions bakom nacken

Axlar: sidolyft, framåtlutande sidolyft, skruvpressar, pressar.

Bröst (om du har bänk): press, lutande press, flyes, pullovers

Grepp/handled: holds, wristcurls.

Kombinationsövningar: Curl+press, rakmark+shrug, rak mark+upright row

ViktorH
2005-10-03, 19:08
http://p080.ezboard.com/foldschoolstrengthtraining70757frm3.showMessage?to picID=88.topic
http://p080.ezboard.com/foldschoolstrengthtraining70757frm3.showMessage?to picID=68.topic

Xponent
2005-10-03, 20:28
Träning utöver den som utförs på gymet blir hjärtat och hjärnan för min del.

H.Emanuel
2005-10-04, 05:31
Träning utöver den som utförs på gymet blir hjärtat och hjärnan för min del.
Ja, skulle då aldrig hålla på även hemma med styrketräning. Försöker köra igenom kroppens muskelgrupper på en sjudagars-period, vilket bara det innebär en hel del. Sk Kompletteringsövningar får bli på gymet. Exempelvis rotatorcuffarna innan bänkpress och grepp och underarmar i samband med triceps/biceps-övningar, blir lite längre pass istället, om jag pallar.

ohah
2005-10-04, 10:53
tack för tipsen! fanns några sköna bland old school-tipsen från 50-talet :D