handdator

Visa fullständig version : Hemkört och vassle?


hattfan
2005-10-02, 23:21
För det första måste jag ursäkta mig själv för att skriva en ny tråd det första jag gör här, men saken är denna att jag har läst, läst och läst men jag hittar inte riktigt det jag är ute efter om ni hittar det så ta gärna bort den här tråden och länka till en annan där jag kan "find my answers".

Nu till själva ämnet:
Det är som så här att jag har varit lite av en slacker med min träning under två år och mest slötränat lite hipp som happ bara för att försöka komma i aningen av en form men har nu bestämt mig att ska jag träna kan jag lika gärna göra detta rejält.

Ok, nu till själva ämnet:
Jag har tidigare käkat eiselt maxgain och tyckt att det har väl funkat men inte mer, delvis för att jag ätit det alldeles för dåligt och jag tränat alldeles för dåligt, jag har inte så mkt pengar att lägga ut på en gainer heller, men som jag har läst här ska det funka att trixa ihop en egen gainer, jag tränar innebandy för det mesta direkt efter styrketräningen och inser att det inte är så smart men jag kan inte lösa det på annat sätt. Så jag är ute efter snabb energi efter min styrketräning och protein vad jag har kunnat läsa till mig.
Morsan avslöjade att hon hade X antal liter vassle i frysen från ystningen och då tänkte jag ju självklart att fan jag måste kolla om det finns nåt sätt för mig att firra nån schyst gainer, vad jag har kunnat läsa mig till så antar jag att det är ungefär såhär:

Att om jag blandar en väldigt enkel gainer borde jag kunna använda morsans vassle tillsammans med ?maltodextros? och något för att få det att smaka annat än röv :)

Ge mig gärna en massa tips och kom ihåg att jag vill ha en så enkel och billig gainer som möjligt, utan att käka någon konstig gainer med både det ena och det andra i.

Sverker
2005-10-03, 05:34
Enklast, billigast är ett vassleproteinkloncentrat. Det finns flera olika märken och ett av dem Exell, finns i Kolozzeums web-shop. Maltodextrin är de snabba kolhydrat du behöver för att fylla på glykogenlagren efter träningen. Finns ofta i bryggeri/vin-butiker.


Vasslen i frysen är i princip minimjölk med salt, men utan kaseinproteinet.
Mjölksockret utgör 5 procent men laktosen är ett långsamt socker vilket inte är optimalt efter träningen. Proteinmängden är knappt 1 procent.

Summa: Duger inte som efterträningendrink

hattfan
2005-10-04, 21:01
Enklast, billigast är ett vassleproteinkloncentrat. Det finns flera olika märken och ett av dem Exell, finns i Kolozzeums web-shop. Maltodextrin är de snabba kolhydrat du behöver för att fylla på glykogenlagren efter träningen. Finns ofta i bryggeri/vin-butiker.


Vasslen i frysen är i princip minimjölk med salt, men utan kaseinproteinet.
Mjölksockret utgör 5 procent men laktosen är ett långsamt socker vilket inte är optimalt efter träningen. Proteinmängden är knappt 1 procent.

Summa: Duger inte som efterträningendrink

Hehe, jag känner mig dunderlurad av detta vassleprat :) men jag tackar så mkt och satsar på en beställning av vassleproteinkoncentrat och maltodextrin. Är det något mer jag bör satsa på för att få en fullvärdig efterträningsgainer?

King Grub
2005-10-04, 21:02
Hehe, jag känner mig dunderlurad av detta vassleprat :) men jag tackar så mkt och satsar på en beställning av vassleproteinkoncentrat och maltodextrin. Är det något mer jag bör satsa på för att få en fullvärdig efterträningsgainer?

Kreatin om du använder det.

Ett kryddmått salt för att undvika hyponatremi och förbättra hydrering. Rent vatten passerar bara ut istället för att återställa vätskebalansen.

hattfan
2005-10-04, 21:05
Kreatin om du använder det.

Ett kryddmått salt för att undvika hyponatremi och förbättra hydrering. Rent vatten passerar bara ut istället för att återställa vätskebalansen.

Tänker lugna mig med kreatinet, känns som om detta inte kommer hjälpa mig för tillfället då jag slarvar alldeles för mkt med kosten. Jag ska försöka få ordning på detta och kanske i framtiden börja med kreatin. Hur skall jag dela upp delarna i min gainer samt kan man blanda kalaset med mjölk/vatten eller vad är det bästa?

King Grub
2005-10-04, 21:09
En "normal" rekommendation skulle vara kring 0.4 och 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt före respektive passet och cirka 35-40 gram vassle vid båda tillfällena. Inga "måstesiffror" på något sätt, utan en allmän rekommendation.

Vatten är att föredra då det ger snabbare magsäckstömning, om du använder tillräckligt mycket vatten.

hattfan
2005-10-04, 21:16
En "normal" rekommendation skulle vara kring 0.4 och 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt före respektive passet och cirka 35-40 gram vassle vid båda tillfällena. Inga "måstesiffror" på något sätt, utan en allmän rekommendation.

Vatten är att föredra då det ger snabbare magsäckstömning, om du använder tillräckligt mycket.

Helt underbart! Tack så hemskt mycket för hjälpen.

Får börja slänga upp en träningsdagbok med lite bilder och grejor nu då så vi får se om det hjälper någe!