handdator

Visa fullständig version : Prisvärt? Mac VS x86


tossefar
2005-10-02, 21:59
Gokväll kära vänner, jag har ett dilemma.

Jag har planer på en ny burk, men har viss beslutsångest.
Det jag har kollat på är en PowerMac dual 2ghz, 1GB ram och ett gf6600gt + en apple cinema 20". Alternativet är en a64 med liknande konfiguration och skärm. Vilket alternativ är egentligen mest prisvärt? PoweMacen är onekligen mycket dyrare, men visst har den bättre andrahandsvärde? Hur är spelprestandan med dubbla G5 2GHZ och ett 6600gt jämfört med t.ex. a64?

Vad hade ni valt? Slutpriset är inte det viktiga, det viktiga är att jag får en prisvärd burk som håller ett tag och har ett ok andrahandsvärde.

aliquis
2005-10-02, 22:09
Gokväll kära vänner, jag har ett dilemma.

Jag har planer på en ny burk, men har viss beslutsångest.
Det jag har kollat på är en PowerMac dual 2ghz, 1GB ram och ett gf6600gt + en apple cinema 20". Alternativet är en a64 med liknande konfiguration och skärm. Vilket alternativ är egentligen mest prisvärt? PoweMacen är onekligen mycket dyrare, men visst har den bättre andrahandsvärde? Hur är spelprestandan med dubbla G5 2GHZ och ett 6600gt jämfört med t.ex. a64?

Vad hade ni valt? Slutpriset är inte det viktiga, det viktiga är att jag får en prisvärd burk som håller ett tag och har ett ok andrahandsvärde.
Macen verkar ju gå på ca 20.000, pcn får du lätt för halva priset, eller 1/3 av det. Låt säga att du tar en AMD Athlon64 X2 för att få dual-core också och motsvarande processor så blir priset kanske hälften. Du får då även ett mycket modernare moderkort. Fast bättre grafikkort är ju intressantare än bättre processor. Mer minne också eventuellt.

Andrahandsvärdet på PPC-macar lär sjunka en del nu när de tänker gå över till x86, svårare att veta om nya program kommer för PPC osv, även möjligt att x86-maskinerna blir billigare och din begagnade mac blir än mindre värd.

PC:n kommer vara mer prisvärd, och andrahandsvärdet på macen behöver inte hålla sig på lika hög nivå som i dagsläget.

Själv skulle jag isf vänta på en PPC970MP Powermac om nu apple hinner slänga ut någon innan de överger PPC, får den även bra pris får du en riktigt fet dator till vad som eventuellt är ok pris. Fast de borde fräsha upp moderkortet då det som används har över 3 år på nacken.

Ett annat alternativ är ju att vänta på x86 macar.

Ett tredje alternativ är att du köper en helt ok x86 idag och säljer den och köper en x86 mac när de väl finns tillgängliga.

En Athlon64 3500+/X2 3800+, 1/2GB ram, Nvidia 6800GT med nforce4 ultra/sli moderkort klarar du dig väl fint på för tillfället.

Dell har säkert någon prisvärdare skärm än appleskärmen med.

tossefar
2005-10-02, 22:16
Mjo dell har en liknande skärm, lite billigare. Den hade inte fått lika bra betyg dock, och är inte ens nära lika snygg :)

Tror du verkligen att andrahandsvärdet går ner så mycket när x86-macarna kommer? Det borde ju inte vara mer skillnad än övergången G4-G5.

tossefar
2005-10-03, 01:22
Kamma er nu kolo, någon här måste ju vara macanvändare!

bolt
2005-10-03, 01:24
Kamma er nu kolo, någon här måste ju vara macanvändare!

Tror arne persson använder mac.

aliquis
2005-10-03, 01:26
Mjo dell har en liknande skärm, lite billigare. Den hade inte fått lika bra betyg dock, och är inte ens nära lika snygg :)

Tror du verkligen att andrahandsvärdet går ner så mycket när x86-macarna kommer? Det borde ju inte vara mer skillnad än övergången G4-G5.Jo? däremot mindre än m68k till ppc.

Folk kommer ju se de som har x86 som "nya" och de som har ppc som "gamla". Plus att (kommer ju knappast hända i början dock) nyare program förr eller senare kanske bara görs för x86 och går då inte att använda på en ppc-mac.

tossefar
2005-10-03, 01:48
Jo? däremot mindre än m68k till ppc.

Folk kommer ju se de som har x86 som "nya" och de som har ppc som "gamla". Plus att (kommer ju knappast hända i början dock) nyare program förr eller senare kanske bara görs för x86 och går då inte att använda på en ppc-mac.
Jag har svårt att tro att program kommer att utvecklas till endast en plattform. Apple skulle nog inte gå över till x86 om de inte var säkra på att programvaran fortfarande skulle vara bakåtkompatibel.

Jakelol
2005-10-03, 07:31
Usäkta men va fan ska du med Mac till om du ska lira spel?

tossefar
2005-10-03, 10:01
Usäkta men va fan ska du med Mac till om du ska lira spel?
Spela dem var planen, alla spel jag spelar finns till mac.

jwzrd
2005-10-03, 10:08
Jo? däremot mindre än m68k till ppc.

Folk kommer ju se de som har x86 som "nya" och de som har ppc som "gamla". Plus att (kommer ju knappast hända i början dock) nyare program förr eller senare kanske bara görs för x86 och går då inte att använda på en ppc-mac.

Faktum är att windows-program körs i mac idag (och sen flera år) i VirtualPC. PPC-program idag körs under rosetta på x86-mac.

hasse36
2005-10-03, 10:10
Vad hade ni valt? Slutpriset är inte det viktiga, det viktiga är att jag får en prisvärd burk som håller ett tag och har ett ok andrahandsvärde.Många gör misstaget att räkna andrahandsvärdet i procent istället för i kronor.

Realistiskt räknat är en 10000kr-pc värd 3000 kr om tre år dvs den har tappat 7000 kr. En 20000kr-mac har garanterat tappat mer än 7000 kr under samma tid.

jwzrd
2005-10-03, 10:12
Samtidigt ser en mer intressant nyttovärdeutveckling annorlunda ut. Spelar du dom nyaste spelen hela tiden så är depriceringen klart högre än så, då är datorn snudd på värdelös redan efter ett år. Ett mer seriöst användande har bra mycket längre livslängd.

Kraggen
2005-10-03, 10:34
Som medarbetare på nordens största återförsäljare av Apple, så måste jag nog säga Mac... Kan vara att man är en aning partisk. *rolleyes*

jwzrd
2005-10-03, 10:36
Som medarbetare på nordens största återförsäljare av Apple, så måste jag nog säga Mac... Kan vara att man är en aning partisk. *rolleyes*

Det som suger mest är fan priset dock. Synd att om gifte sig med intel också, skulle ha tittat på det snabbare alternativet.

Kraggen
2005-10-03, 10:55
Det som suger mest är fan priset dock. Synd att om gifte sig med intel också, skulle ha tittat på det snabbare alternativet.

Jo det är ju faktiskt vad som talar emot mac mest. Synd.. Både bra och snygga datorer. Sitter bara bara och skrattar när PC användande kamrater pratar om virus dem utsätts för..

hasse36
2005-10-03, 11:04
Jo det är ju faktiskt vad som talar emot mac mest. Synd.. Både bra och snygga datorer. Sitter bara bara och skrattar när PC användande kamrater pratar om virus dem utsätts för..Det är inte lönt att skriva virus för en produkt som har 1 % av marknaden.

jwzrd
2005-10-03, 11:07
Jo det är ju faktiskt vad som talar emot mac mest. Synd.. Både bra och snygga datorer. Sitter bara bara och skrattar när PC användande kamrater pratar om virus dem utsätts för..

Nu blir jag tvungen att peka på dig och skratta eftersom OS X' egna säkerhetshål (som varit i riktig microsoftklass) verkar ha gått dig förbi. Ironiskt nog var det även i OS X-fallet remote help-funktionen som var boven i ett scripting-drama (dock Applescript) dramat. Så skrattar bäst som skrattar sist osv.

aliquis
2005-10-03, 11:18
Faktum är att windows-program körs i mac idag (och sen flera år) i VirtualPC. PPC-program idag körs under rosetta på x86-mac.jag vet att ppc-programmen kommer fungera på x86 så man kan köra gamla program, men nu var det ju åt andra hållet det gällde. Visserligen rör det sig ju bara om en omkompilering för att få en ppc-version, visserligen ooptimerad (för jag antar att sse kommer användas i större utsträckning än altivec.)

Hur som helst kommer andrahandsvärdet bli försämrat och det är ett kraftigt överpris på powermacar, även om jag gärna hade sagt något annat.

En mac köper man om man nu gärna vill ha macos, annars finns det ju ingen som helst anledning.

aliquis
2005-10-03, 11:20
Samtidigt ser en mer intressant nyttovärdeutveckling annorlunda ut. Spelar du dom nyaste spelen hela tiden så är depriceringen klart högre än så, då är datorn snudd på värdelös redan efter ett år. Ett mer seriöst användande har bra mycket längre livslängd.Mjo, det där förstår jag inte heller riktigt, i Sverige är väl PCn mest framträdande som spelplattform, men särskilt ekonomiskt är det ju inte, datorn kostar skitmycket och blir gammal fort, ett tv-spel är ju billigare och "håller ju" i fyra-fem år. Fast sedan kanske folk resonerar som så att de inte behöver köpa spel till pcn men till tv-spelen, men båda delarna är ju fel, eller något.. (alltså, man kan kopiera på båda om man nu vill det, och om man väljer att köpa spelen är det ju sak samma)

jwzrd
2005-10-03, 12:01
jag vet att ppc-programmen kommer fungera på x86 så man kan köra gamla program, men nu var det ju åt andra hållet det gällde. Visserligen rör det sig ju bara om en omkompilering för att få en ppc-version, visserligen ooptimerad (för jag antar att sse kommer användas i större utsträckning än altivec.)

Hur som helst kommer andrahandsvärdet bli försämrat och det är ett kraftigt överpris på powermacar, även om jag gärna hade sagt något annat.

En mac köper man om man nu gärna vill ha macos, annars finns det ju ingen som helst anledning.

Man skriver ändå sina program mot libbarna i OS X' miljö, gör man Rätt(tm) och följer policies osv så fungerar det finfint att köra cross compile. Sen finns VirtualPC som sagt, den borde kunna användas för att virtualisera x86 även på ppc-platformen.

Sen ska ingen tro att det är så att du kan köpa OS X för X86 och installera på sin gamla x86-häck hemma. Det som hänt är att Apple bytt från IBMs PowerPC-arch med allt vad det innebär till intels 840 (har jag för mig) med P4 osv, men med vadnufunktionenhetersomgörattduinteskakunnapiratko pieralikalätt-funktionen. Trots det är det just nu iallafall trivialt att installera OS X X86 på vilken PC som helst.

aliquis
2005-10-03, 13:59
Som medarbetare på nordens största återförsäljare av Apple, så måste jag nog säga Mac... Kan vara att man är en aning partisk. *rolleyes*Han talade ju om vad som var prisvärt... Jag skulle med vilja ha en mac, var sugen på en imac g5 men väntade på wdc(?)05 och där släppte de ju x86 snacket och vips blev det mindre intressant... annars hade de nog fått sälja en imac till mig. Tyvärr lite mesigt grafikkort i dem.Det som suger mest är fan priset dock. Synd att om gifte sig med intel också, skulle ha tittat på det snabbare alternativet.Precis. Och till viss del lite buggiga chipset, men det förekommer ju i hög grad på x86-moderkort med.Jo det är ju faktiskt vad som talar emot mac mest. Synd.. Både bra och snygga datorer. Sitter bara bara och skrattar när PC användande kamrater pratar om virus dem utsätts för..Bra o bra, datorerna är inget speciella, processorn är bra men den bytte de ju bort, och så delar av operativsystemet, mest upplägget och inte de tekniska bitarna. Virus kan du nog få på båda delarna, gissar att alla kör "som root" i macos osv?

aliquis
2005-10-03, 14:02
Man skriver ändå sina program mot libbarna i OS X' miljö, gör man Rätt(tm) och följer policies osv så fungerar det finfint att köra cross compile. Sen finns VirtualPC som sagt, den borde kunna användas för att virtualisera x86 även på ppc-platformen.

Sen ska ingen tro att det är så att du kan köpa OS X för X86 och installera på sin gamla x86-häck hemma. Det som hänt är att Apple bytt från IBMs PowerPC-arch med allt vad det innebär till intels 840 (har jag för mig) med P4 osv, men med vadnufunktionenhetersomgörattduinteskakunnapiratko pieralikalätt-funktionen. Trots det är det just nu iallafall trivialt att installera OS X X86 på vilken PC som helst.Hur snabb är virtualpc då? kör den någon form av jit-emulering o grejer eller? tcma/palladium heter väl tramset, eller något.
Det är bara "trivialt" att installera den första releasen, de släppte en ny utvecklarrelease som jag inte tror du får igång, och program kompilerade för denna går inte att köra på den första...

jwzrd
2005-10-03, 14:06
Hur snabb är virtualpc då? kör den någon form av jit-emulering o grejer eller? tcma/palladium heter väl tramset, eller något.
Det är bara "trivialt" att installera den första releasen, de släppte en ny utvecklarrelease som jag inte tror du får igång, och program kompilerade för denna går inte att köra på den första...

Jo det är ju ett slags emulering som kallas virtualisering eftersom en hel PC emuleras med allt med alla hårdvarudetaljer osv heter. Alltså inte bara tolkning av x86-instruktioner på en PPC utan hela rasket. Rosetta gör inte det så vitt jag vet, där handlar det om att översätta PPC-instruktionerna till motsvarande x86-kod med tillhörande anropskonventioner, stack un-rolling vid exceptionhantering och hela faderullan.

EDIT: jag har inte testat virtualpc, men macnördar påstår i vanlig linux-anda att det är snabbare på att köra windows-program än windows själv vilket naturligtvis är trams.

aliquis
2005-10-03, 14:11
Jo det är ju ett slags emulering som kallas virtualisering eftersom en hel PC emuleras med allt med alla hårdvarudetaljer osv heter. Alltså inte bara tolkning av x86-instruktioner på en PPC utan hela rasket. Rosetta gör inte det så vitt jag vet, där handlar det om att översätta PPC-instruktionerna till motsvarande x86-kod med tillhörande anropskonventioner, stack un-rolling vid exceptionhantering och hela faderullan.

EDIT: jag har inte testat virtualpc, men macnördar påstår i vanlig linux-anda att det är snabbare på att köra windows-program än windows själv vilket naturligtvis är trams.ja, det jag menar, en sådan form av emulering lär ju inte bli särskilt snabb alls... dessutom är ju exempelvis world of warcraft på en mac FÖR mac mycket långsammare än pc-versionen med motsvarande hårdvara, att köra windowsprogram snabbare kan de ju bara drömma om. Hade de ersatt saker så visst, borde dessutom vara lättare från x86 till ppc än tvärtom.

jwzrd
2005-10-03, 14:48
ja, det jag menar, en sådan form av emulering lär ju inte bli särskilt snabb alls... dessutom är ju exempelvis world of warcraft på en mac FÖR mac mycket långsammare än pc-versionen med motsvarande hårdvara, att köra windowsprogram snabbare kan de ju bara drömma om. Hade de ersatt saker så visst, borde dessutom vara lättare från x86 till ppc än tvärtom.

Att emulera x86 på PPC är mycket lättare än tvärtom just för att X86 har så få register och PPC väldigt många. På PPC:n kan man "lätt" mappa 1-1 mellan PPC-register och ett emumerat X86-reg medan man måste trixa med jojo-räntan för att åstakomma komplementet.

Men det är fler saker än så som bestämmer prestanda. Mac-platformen är inte lika snabb som intel-platformen helt enkelt. Den kan göra en del saker lika snabbt eller något snabbare, eller kunde snarare. Men nu är det totalt lost typ. Första betan av OSX som kom rullade ganska rejält mycket snabbare på en ny P4:a än på en dual 2.7GHz PPC.

tossefar
2005-10-03, 15:02
Bah det är inget lätt val. Det är egentligen mest os:et som lockar med mac. Multitaska är ju rätt mycket trevligare med dubbla cpus också. Men det kanske inte är värt 15000 extra? Macen skulle hamna på strax under 30 000, en a64 kommer inte ens i närheten av det priset när man som jag bara spelar spel från förra seklet. Hur är det med dual a64? Är det bara opteron som finns där? Någon som testat dual xeon, hur är prestandan jämfört med bara en p4?

jwzrd
2005-10-03, 15:10
Bah det är inget lätt val. Det är egentligen mest os:et som lockar med mac. Multitaska är ju rätt mycket trevligare med dubbla cpus också. Men det kanske inte är värt 15000 extra? Macen skulle hamna på strax under 30 000, en a64 kommer inte ens i närheten av det priset när man som jag bara spelar spel från förra seklet. Hur är det med dual a64? Är det bara opteron som finns där? Någon som testat dual xeon, hur är prestandan jämfört med bara en p4?

Du kan ju köpa en A64 X2. Det är två cores som kommunicerar direkt över bussen på chippet. Behöver alltså inte springa ut till minneskontrollern som ett dual-system eller intels dual core-implementation. Prisvärt och snärtig prestanda om man kör med business-grejer på datorn. För att få maximal snärt i spel tjänar man fortfarande på att köpa vassaste single core-varianten (sist jag tittade efter).

supra
2005-10-03, 15:25
Det är inte lönt att skriva virus för en produkt som har 1 % av marknaden.


Spelar nog ingen roll om det står apple eller intel på burken.
Det är OS som viruset är riktat mot.

Arne Persson
2005-10-03, 15:30
Virus? Vad är det?:) Hade något sådant i forntiden när macen var mer populär.

aliquis
2005-10-03, 16:40
Men det är fler saker än så som bestämmer prestanda. Mac-platformen är inte lika snabb som intel-platformen helt enkelt.Där vill jag iofs halvt höja bs-flaggan. Även om den inte är så snabb som Apple vill få det att tro, eller så kass som de säkert kommer få det att låta som nu när de ska byta till x86... Framförallt mot Intels 32-bits P4:or, AMDs Athlon64 är en annan sak.Den kan göra en del saker lika snabbt eller något snabbare, eller kunde snarare. Men nu är det totalt lost typ. Första betan av OSX som kom rullade ganska rejält mycket snabbare på en ny P4:a än på en dual 2.7GHz PPC.Vilket till viss grad lär bero på hur pass optimerad koden är för respektive plattform.

aliquis
2005-10-03, 16:42
Bah det är inget lätt val. Det är egentligen mest os:et som lockar med mac. Multitaska är ju rätt mycket trevligare med dubbla cpus också. Men det kanske inte är värt 15000 extra? Macen skulle hamna på strax under 30 000, en a64 kommer inte ens i närheten av det priset när man som jag bara spelar spel från förra seklet. Hur är det med dual a64? Är det bara opteron som finns där? Någon som testat dual xeon, hur är prestandan jämfört med bara en p4?Opteron går att köra med 1-8 cpuer, med eller utan dual-core, Athlon64 X2 är ju en dual-core.

Vad gäller OS kan man ju alltid hoppas på att Haiku(?, OpenBEOS) blir något någon gång i tiden :D

aliquis
2005-10-03, 16:43
För att få maximal snärt i spel tjänar man fortfarande på att köpa vassaste single core-varianten (sist jag tittade efter).Sist grub tittade efter ... ;)

jwzrd
2005-10-03, 16:43
Där vill jag iofs halvt höja bs-flaggan. Även om den inte är så snabb som Apple vill få det att tro, eller så kass som de säkert kommer få det att låta som nu när de ska byta till x86... Framförallt mot Intels 32-bits P4:or, AMDs Athlon64 är en annan sak.Vilket till viss grad lär bero på hur pass optimerad koden är för respektive plattform.

PPC-platoformen i sig är tekniskt sätt bättre än motsvarande för PC, men den är mycket långsammare.

Visst, men när PPC-optimerad kod med altivec-instruktioner körs snabbare genom rosetta på X86...

jwzrd
2005-10-03, 16:44
Sist grub tittade efter ... ;)

Grub handlade väl dual core så vitt jag vet?

Och nej, ingen behöver OS nummer 1253 som bara har ett dussin appar. Det är roligt att leka, men knappast realistiskt.

King Grub
2005-10-03, 16:44
FX-57.

jwzrd
2005-10-03, 16:45
FX-57.

Du köpte en sån ändå, fick för mig att det blev X2 för dina slantar.

King Grub
2005-10-03, 16:49
Nej, det verkade som FX-57:an var den mest lämpade till spel. Och det verkar ha varit ett gott val.