handdator

Visa fullständig version : Sänk Akilles insulinindex


Akilles
2005-10-02, 19:02
Jag tänkte ta itu med min matsedel. Jag äter nämligen grejer som gissningsvis ger rätt höga insulinnivåer. Här är en lista på de största bovarna:

6 dl mjölk
50 g grynost

2 dl mjölk
100 g grynost

50 g all-bran regular
100 g grynost

2 dl mjölk
100 g grynost

60 g fullkornspasta

80 g kesella

Ganska dåligt va? Ser ju jävligt fånigt ut när man skriver ner det såhär. Iofs tillkommer förstås annan mat som tex ägg, torsk, nudlar, grönsaker, nötkött, kyckling, bröd, havregryn, olja etc. Men den maten är nog inte problemet. Grynost betyder cottage cheese/Keso. Det är framförallt den som jag behöver ersätta. Ett krav är att det ska vara enkelt, har ingen lust att steka köttbullar till mellanmål och frukost. Och fullkornspastan kan man ersätta med ris, men vad mer?

Akilles
2005-10-02, 19:04
En sammanfattning:

1 kg mjölk
350 g grynost
80 g Kesella
60 g fullkornspasta
50 g all-bran regular

z_bumbi
2005-10-02, 19:08
Ditt insulinindex ligger nog i paritet med griskött så kolla på det så ser du ungefär var du ligger (Med tanke på rubriken.).

Du kollar i en lista med insulinindex för att svara på din riktiga fråga också, sen byter du bara ut det du vill ersätta mot något annat.

King Grub
2005-10-02, 19:08
Iofs tillkommer förstås annan mat som tex ägg, torsk, nudlar, grönsaker, nötkött, kyckling, bröd, havregryn, olja etc.

vad mer?

Mer av maten du nämner?

Akilles
2005-10-02, 19:24
Ditt insulinindex ligger nog i paritet med griskött så kolla på det så ser du ungefär var du ligger (Med tanke på rubriken.).

Eller nöt. Eller får. Beroende på hur man ser det.

Du kollar i en lista med insulinindex för att svara på din riktiga fråga också, sen byter du bara ut det du vill ersätta mot något annat.

Lättare sagt än gjort? Den enda listan som finns är Mendozas, och den lär ju vara felaktig (i alla fall den version som finns allmänt tillgänglig)?


Mer av maten du nämner?

Tja, om det är det enda möjliga får jag väl göra så. Vad som är bra med mjölkprodukter är ju att man kan öppna förpackingen och börja tugga direkt. Fisk, kött av gris, nöt och fågel måste först tillagas på ena eller andra viset (och under tiden luktar det dessutom hemskt illa). Undantaget är sockersaltade pålägg och konserver, men de har ju sina nackdelar.

Tack ändå.

King Grub
2005-10-02, 19:50
Enkelheten med många mjölkprodukter är onekligen en trevlig faktor.

keffat_liv
2005-10-02, 20:45
o jag som trodde att mjölk och fullkornspasta hade låg gi :S ajdå.

King Grub
2005-10-02, 20:51
o jag som trodde att mjölk och fullkornspasta hade låg gi :S ajdå.

Det har dom. GI och II är inte samma sak. GI visar blodsockersvar, II insulinsvar.

Akilles
2005-10-02, 20:54
Om man vill äta äggvita med äggula; finns det någon som är kapabel att göra en uppskattning över hur stor mängd gula man måste ha per x gram vita för att proteinet ska bli komplett/bra/högvärdigt/whatever? Hela ägg är ju nästan mer fettkälla än proteinkälla.

King Grub
2005-10-02, 20:56
Äggvita är fullvärdigt i sig.

keffat_liv
2005-10-02, 21:03
Det har dom. GI och II är inte samma sak. GI visar blodsockersvar, II insulinsvar.

aha! Vad jobbigt, jag trodde att allt som hade lågt gi hade lågt insulinsvar:/

Akilles
2005-10-02, 21:05
Jag har hört "någon" (Paulún) påstå att man måste äta äggula till äggvitan för att det ska bli komplett. Har jag missuppfattat honom eller har han fel?

Mer kött än man redan äter vågar man väl inte stoppa i sig, för då dör man ju tarmcancerdöden. http://bestsmileys.com/ghost/1.gif

King Grub
2005-10-02, 21:06
aha! Vad jobbigt, jag trodde att allt som hade lågt gi hade lågt insulinsvar:/

Nix. Tar vi cornflakes som exempel, som har ett skyhögt GI, har dom mycket lägre II än branflakes, som har ett lågt GI med högt II.

Och livsmedel som i princip består av rent protein har ju inget GI alls, men kan likväl ha ett högt II, högre än kolhydratrika livsmedel.

King Grub
2005-10-02, 21:12
Ren äggvita har ett PDCAA på 1.0, samma som t ex mjölk.

keffat_liv
2005-10-02, 21:17
Ren äggvita har ett PDCAA på 1.0, samma som t ex mjölk.

PDCAA??

Så då ska man undvika att dricka för mycket mjölk då? Det är väl så att man ska ha 1 insulintopp de dagar man tränar och annars ingen? Fast att dricka ett glas mjölk till varje måltid kanske inte ger en insulintopp direkt?

King Grub
2005-10-02, 21:33
PDCAA

Protein digestibility-corrected amino acid score.

Fast att dricka ett glas mjölk till varje måltid kanske inte ger en insulintopp direkt?

Nej, precis.

MUGEN
2005-10-03, 08:01
är II:t på Kasein i närhet av det på Vassle eller ligger det närmare andra animaliska protein som fågel, fisk etc.? har långsamhet/snabbhet av utsöndring av aminosyror något med insulinsvaret på proteinet att göra?

King Grub
2005-10-03, 08:16
är II:t på Kasein i närhet av det på Vassle eller ligger det närmare andra animaliska protein som fågel, fisk etc.?

Någonstans mitt emellan. Som vitt bröd, kanske.

har långsamhet/snabbhet av utsöndring av aminosyror något med insulinsvaret på proteinet att göra?

Delvis, men även fördelning av individuella aminosyror i proteinet. Vissa aminosyror (leucin är ett praktexempel) orsakar större insulinfrisättning än andra, och även förhållandet mängdmässigt mellan dom olika aminosyrorna kan säkert påverka bukspottkörteln.

MUGEN
2005-10-03, 08:24
Delvis, men även fördelning av individuella aminosyror i proteinet. Vissa aminosyror (leucin är ett praktexempel) orsakar större insulinfrisättning än andra, och även förhållandet mängdmässigt mellan dom olika aminosyrorna kan säkert påverka bukspottkörteln.


det finns inga tabeller över vilka aminosyror som på egen hand frisätter mest insulin.. ?

mjölkprotein har väll just ett ganska stort överskott på Leucin om jag inte minns fel, en av anledningarna till att främst vassle och även kasein ger sådana insulinsvar?

King Grub
2005-10-03, 08:26
det finns inga tabeller över vilka aminosyror som på egen hand frisätter mest insulin.. ?

Jo, i mer avancerad medicinskt inriktad högskolelitteratur. Det finns säkert studier att tillgå på PubMed också, men tabeller vet jag inte. Och studierna gäller nog bara vid tillförsel av enskilda aminosyror; i praktiken sker detta aldrig, och påverkan blir annorlunda.

mjölkprotein har väll just ett ganska stort överskott på Leucin om jag inte minns fel, en av anledningarna till att främst vassle och även kasein ger sådana insulinsvar?

Japp, vassle i synnerhet.

Davil
2005-10-03, 09:54
GI och II är inte samma sak. GI visar blodsockersvar, II insulinsvar.

Fan vad jag blir sur över att jag aldrig kan förstå detta !!

* Ett livsmedel med lågt GI och högt II gör att man får en insulinökning, men inget ökat blodsocker??! Detta skulle isf leda till för lågt blodsocker tycker jag?

* Ett livsmedel har högt Gi men lågt II leder till högre blodsocker, men ingen ökad insulinfrisättning ?? Har jag också väldigt svårt att förstå :(

Usch...Jag är på allmänt dåligt humör idag.

mvh.

King Grub
2005-10-03, 10:17
Ett livsmedel med lågt GI och högt II gör att man får en insulinökning, men inget ökat blodsocker??! Detta skulle isf leda till för lågt blodsocker tycker jag?

Om man inte äter någon som höjer blodsockret samtidigt, så ja. Vassle enbart, t ex. Ett annat exempel är om man t ex äter potatismos och vassle, då vasslets insulinfrisättning gör att måltiden ger betydligt mindre blodsockersvar än utan. Men insulinfrisättningen blir i stället desto större.

* Ett livsmedel har högt Gi men lågt II leder till högre blodsocker, men ingen ökad insulinfrisättning ??

"Ingen" insulinfrisättning är det knappast frågan om. Men en insulinfrisättning som inte motsvarar blodsockersvaret.

Sverker
2005-10-03, 13:54
Fan vad jag blir sur över att jag aldrig kan förstå detta !!

* Ett livsmedel med lågt GI och högt II gör att man får en insulinökning, men inget ökat blodsocker??! Detta skulle isf leda till för lågt blodsocker tycker jag?

* Ett livsmedel har högt Gi men lågt II leder till högre blodsocker, men ingen ökad insulinfrisättning ?? Har jag också väldigt svårt att förstå :(

Usch...Jag är på allmänt dåligt humör idag.

mvh.


När du äter protein så får du en frisättning av glukagon samtidigt. Glukagonet gör så att levern:

1. Bryter ned leverglykogen och frisätter det i blodet som glukos.

2. Att levern börjar att ombilda (glukoneogenes ) de icke essentiella aminosyrorna till glukos och frisätta dem i blodet.

Alltså blir det ingen påtaglig blodsockersänkning.

King Grub
2005-10-03, 14:13
Däremot kan man, genom att inkludera insulinfrisättande protein i en måltid (om man inte har något emot större insulinfrisättning, förstås), reducera blodsockersvaret måltiden ger rätt rejält.

"The insulin responses were higher after both breakfast (31%) and lunch (57%) when whey was included in the meal than when whey was not included. After lunch, the blood glucose response was significantly reduced [-21%; 120 min area under the curve (AUC)] after whey ingestion.

It can be concluded that the addition of whey to meals with rapidly digested and absorbed carbohydrates stimulates insulin release and reduces postprandial blood glucose excursion after a lunch meal consisting of mashed potatoes and meatballs in type 2 diabetic subjects."

Am J Clin Nutr. 2005 Jul;82(1):69-75.

Davil
2005-10-03, 14:18
tack ! tack grabbar för svaren ! :bow: