handdator

Visa fullständig version : Frukost/mellanmål/kvällsmål vid deff?


Memphis
2005-10-02, 13:33
Vad brukar ni käka som frukost/mellanmål/"efter-gym-mål" när ni deffar? Man ska väl försöka få i sig mycket protein och lite fett/kolhydrater.. jag brukar käka havregrynsgröt som frukost, men det är ju mycket kolhydrater.. Sedan brukar jag äta grovt bröd som mellanmål, men även det innehåller ju mycket kolhydrater :(

Lite tips på vad man kan äta de olika målen på dagen skulle verkligen uppskattas! :) Tack på förhand!

King Grub
2005-10-02, 13:38
Kolhydratkällorna du nämner är utmärkta. Varför skall man undvika kolhydrater, om man inte följer någon specifik diet av keto-typen? Kolhydrat kan inte omvandlas till kroppsfett under normala förhållanden, utan är det bästa bränslet du har att tillgå i din träning. Ett mål baserat på bara en kolhydratkälla är dock inte komplett, men äter du någon proteinrikt till så blir det ett utmärkt mål. Säg en burk makrill i tomat på det där grova brödet + en frukt och ett glas mjölk till. Perfekt måltid.

Cerberus
2005-10-02, 15:49
Kolhydrater = insulin = da enemy, lr har ja fel?

det är så jag tänker när ja käkar mindre kolhydrater o mer grönsaker o protein.

King Grub
2005-10-02, 15:58
Stämmer förvisso, men nu råkar det finnas acylationstimulationsprotein också, som är till viss del reglerad av insulin, men själva närvaron av kylomikroner i plasman aktiverar ASP, och ASP aktiverar lipoproteinlipas lika väl som insulin, vilket mobiliserar fettsyror. Och ASP orsakar frisättning av insulin från bukspottkörteln.

Protein ger insulinutsöndring. Redan insulinnivåer på fastenivå inhiberar lipolysen med upp till 50%, och små små ökningar över fastenivå innebär ytterligare nedreglering av lipolysen. Det behövs inte kolhydrat för att uppnå detta.