handdator

Visa fullständig version : Jobbiga "heartbeats" ur baslådan i bilen


Officer
2005-10-02, 13:19
En polare hjälpte mig igår att installera en baslåda+slutsteg i bilen igår. Var ett helvete att dra elkabeln genom motorrummet, förbi skärmen och in i bilen, men det gick! Fallet blev dock att vi fick Heartbeats när man ska stänga av stereon eller om man byter radiokanal t ex, tar 5-6 sekunder innan de heartbeatsen lugnar ner sig o spelar vanligt (låter som baskagge typ). Jag tror det beror på att vi köpte billigare lågnivå kablar som inte är tillräckligt avskärmade, men jag tänkte höra med eventuella ljudkillar här innan om detta?
Vad beror det på? Och främst, hur kan vi fixa det?


Tack för alla svar

Spinkot
2005-10-02, 13:24
Äh,vadå bas?
Diskant tycker vi om :)

foo
2005-10-02, 14:38
Dålig jord skulle jag satsa mina pengar på.. byggt stereo i alla mina bilar
Se till att steget körs via huvudenheten och inte har direktström, för då ligger det å tjuvar även när du inte använder bilen/stereon.

christian
2005-10-02, 14:44
..
Se till att steget körs via huvudenheten och inte har direktström, för då ligger det å tjuvar även när du inte använder bilen/stereon.

Skojar du? Finns inga huvudenheter som klarar de strömmarna. De är inte heller gjorda för det. Det är det remote-kabeln är till för, att stänga av och på slutsteget.

AP: Förstår inte vad du menar med heartbeats, slår basen i otakt eller vad?

Sonny
2005-10-02, 14:45
Fan va du jobbar hårt AP ;)

Officer
2005-10-02, 14:50
Christian - "heartbeatsen" är typ så fort du stoppat en låt eller sänker volymen (oftast) så blir det typ DUNK DUNK DUNK DUNK i 3-4 sekunder innan det blir helt tyst, och sedan är det bara att slå på nästa låt. Samma sak händer när vi stänger av motorn/stereon, dunkar tills allt är släckt, dvs runt 3-4 sekunder.


(vi har kopplat direktström men så att slutsteget slås av när motorn slås av, så den snor inge ström)

bubbe
2005-10-02, 14:54
Christian - "heartbeatsen" är typ så fort du stoppat en låt eller sänker volymen (oftast) så blir det typ DUNK DUNK DUNK DUNK i 3-4 sekunder innan det blir helt tyst, och sedan är det bara att slå på nästa låt. Samma sak händer när vi stänger av motorn/stereon, dunkar tills allt är släckt, dvs runt 3-4 sekunder.


(vi har kopplat direktström men så att slutsteget slås av när motorn slås av, så den snor inge ström)

det är inte så att stereon vill stänga av steget mellan låtarna? kan ju testa koppla remote till 12+, provspela även utan att ha ljud på i front och ev andra högtalare. ett knäpp kan det ju bli från steget när strömmen går av/på men då
har steget ingen bra uppstart. Du har ingen polare som du kan låna ett annat steg av?

Officer
2005-10-02, 14:56
Du har ingen polare som du kan låna ett annat steg av?



Det är inget fel på slutsteget, vi provlyssnade på paketet hos snubben som sålde den, i hans kombi då. Lät perfekt.
MEn jag ska testa det du nämnde ikväll när jag kommer hem, men tills dess tar jag gärna emot alla tips så vi har lite att testa ikväll.

christian
2005-10-02, 15:05
Ett sätt att kolla om det är huvudenheten som spökar är ju att köra en annan källa direkt in i steget.

Jordar du direkt i chassit så nära slutsteget som möjligt? Inga kablar i högtalarelementet som slår mot varandra? Remote-signalen stabil? Fulkoppla den annars till +12v så är du säker. Får du ut minst 12 volt vid steget? Borde vara 14.4 från generatorn.

Om du inte fått ordentlig jord så kan du råka ut för att steget snor jord via signalkabeln och då kan steget och/eller huvudenheten brinna.

Officer
2005-10-02, 15:14
Intressant. Ska skriva ut alla tips jag får här o ta me till polarn sen.

OBS jag har inget delningsfilter, kan det bero på det?

christian
2005-10-02, 15:24
Har du ingen sub-utgång på steget?

Utan delningsfilter blir ljudet ofta rätt kasst beroende på hur steget är konstruerat. Däremot borde det inte leda till det problem du beskrivit, men det kan innebära att slutsteget får spel och att egentligen hörs det där ljudet hela tiden bara det att du inte hör det när det finns annat ljud?

Officer
2005-10-02, 15:27
(går inte edit..)
Polarn hade ställt in allt på olika kanaler ändå så delningsfilter gör nog inte mkt för mig.

Officer
2005-10-02, 15:29
men det kan innebära att slutsteget får spel och att egentligen hörs det där ljudet hela tiden bara det att du inte hör det när det finns annat ljud?


Hehe, knappast! Det är fan feeet bas som dunkar på sådär, skulle höras även om jag drog på högsta Metallicalåt.

Tomas W
2005-10-02, 16:02
Låter som bränd signal jord. Om det fladdrar i basen när du bytar låt o startar den och så?

Tomas W
2005-10-02, 16:09
Du kan testa genom att jorda rca-"hylsan" med en sladd imellan den och själva steron, försvinner missljuden då så vet du var felet ligger. Rätt så lätt att fixa själv :)

Officer
2005-10-02, 19:01
Kom just hem från lite mek.
Det enda som behövdes var tamefan att sänka GAIN'en på slutsteget från 100 till 80 :D

Yankeee
2005-10-02, 19:02
Pimp my hyundai

Davil
2005-10-02, 19:10
Dåligt skärmad RCA-kabel som ligger nära strömkabeln till slutsteget ? Dra rca-kabeln långt ifrån strömmatningen till steget.

Jordkabeln till steget ordentligt jordat på eget ställe i karossen ?

bubbe
2005-10-02, 19:44
Dåligt skärmad RCA-kabel som ligger nära strömkabeln till slutsteget ? Dra rca-kabeln långt ifrån strömmatningen till steget.

har det någon betydelse på likström?

tycker ändå AP kan prova spela utan fronthögtalarna inkopplade, för att kunna höra så det ljudet från basen är ren och bra.

Officer
2005-10-02, 19:45
Tack grabbar men jag tror ni missade mitt inlägg högst upp på sid2.

Det räckte alltså med att vi sänkte Gain'en från 100(max) till 80%. Perfekt nu.

bubbe
2005-10-02, 19:48
Tack grabbar men jag tror ni missade mitt inlägg högst upp på sid2.

Det räckte alltså med att vi sänkte Gain'en från 100(max) till 80%. Perfekt nu.

hehe, det är lugnt, mamao

tänkte mest som rekomendation för att justera ljudet och kolla så du inte har skramlande inredning mm mm mm. (mycket med mera alltså)

foo
2005-10-03, 13:33
Skojar du? Finns inga huvudenheter som klarar de strömmarna. De är inte heller gjorda för det. Det är det remote-kabeln är till för, att stänga av och på slutsteget.

AP: Förstår inte vad du menar med heartbeats, slår basen i otakt eller vad?


sorry..var så jag menade oxå. Lite blackout bara.
Konstigt formulerat bara... att steget inte ska ha konstant ström utan huvudenheten stänger av och på liksom..

takjens
2005-10-03, 14:05
En polare hjälpte mig igår att installera en baslåda+slutsteg i bilen igår. Var ett helvete att dra elkabeln genom motorrummet, förbi skärmen och in i bilen, men det gick! Fallet blev dock att vi fick Heartbeats när man ska stänga av stereon eller om man byter radiokanal t ex, tar 5-6 sekunder innan de heartbeatsen lugnar ner sig o spelar vanligt (låter som baskagge typ). Jag tror det beror på att vi köpte billigare lågnivå kablar som inte är tillräckligt avskärmade, men jag tänkte höra med eventuella ljudkillar här innan om detta?
Vad beror det på? Och främst, hur kan vi fixa det?


Tack för alla svar

Nice att det löste sig iaf.. men vad har du handlat för saker då ? och i vad för bil?

Mvh

Davil
2005-10-03, 14:30
[QUOTE=bubbe]har det någon betydelse på likström?

QUOTE]

Säkert inte i andra likströmselektronik. I bilstereosamanhang har jag vid flertal gånger hittat liknande fel med att signalkabeln låg ihop med strömmatningen till steget. Oftast iform av vinande generatorljud, men jag känner även igen det som beskrivs i denna tråd.

Jag tror inte att själva felet är åtgärdat, bara det att trådskaparen inte hör problemet längre då han sänkte känsligheten på steget.

Officer
2005-10-03, 14:54
Jag tror inte att själva felet är åtgärdat, bara det att trådskaparen inte hör problemet längre då han sänkte känsligheten på steget.


Helt rätt, så sa polarn också. Men så länge jag inte hör det bryr jag mig inte (det hörs ändå pyttelite om man har ett riktigt bra öra men det spelar som sagt ingen roll)
Men det är väl inte skadligt på nåt sätt? För grejerna då.



Takjens: det är inga dundergrejer, fick det begagnat från Blocket för 1000 spänn, ett slutsteg på 2x100 tror jag, och en pioneer 10" bas med hemmabyggd låda väger cirka 25 kilo. Kommer inte ihåg exakta modellnamnen som stod i annonsen, har inte kvar det nu. Men nyvärdet låg på kring 3000 fö slutsteg+basen (3 år gammalt).

takjens
2005-10-03, 14:57
Helt rätt, så sa polarn också. Men så länge jag inte hör det bryr jag mig inte (det hörs ändå pyttelite om man har ett riktigt bra öra men det spelar som sagt ingen roll)
Men det är väl inte skadligt på nåt sätt? För grejerna då.



Takjens: det är inga dundergrejer, fick det begagnat från Blocket för 1000 spänn, ett slutsteg på 2x100 tror jag, och en pioneer 10" bas med hemmabyggd låda väger cirka 25 kilo. Kommer inte ihåg exakta modellnamnen som stod i annonsen, har inte kvar det nu. Men nyvärdet låg på kring 3000 fö slutsteg+basen (3 år gammalt).


Inte ska det vara skadligt för sakerna.. men då har jag aldrig vart med om fenomenet så jag vet inte

Okej, vad va det för bilmodell? Du drog väl inte lågnivån och ström på samma sida av bilen?

Officer
2005-10-03, 15:00
Okej, vad va det för bilmodell?

Det är en Hyundai Elantra kombi -00.

Du drog väl inte lågnivån och ström på samma sida av bilen?

Eh, what? You lost me there!

Markus H
2005-10-03, 15:05
RCA-kablarna från huvudenheten till slutsteget får inte ligga för nära NÅGON ström kabel, då tar de upp ström spikar och det blir missljud..

Officer
2005-10-03, 15:07
RCA-kablarna från huvudenheten till slutsteget får inte ligga för nära NÅGON ström kabel, då tar de upp ström spikar och det blir missljud..

Ojdå... De ligger på varsinsida av bilen vid framsätena men genom baksätet har vi kört de precis varandra.. så de kramar om varandra nästan. Kanske ska splitta upp :D

Markus H
2005-10-03, 15:16
Ojdå... De ligger på varsinsida av bilen vid framsätena men genom baksätet har vi kört de precis varandra.. så de kramar om varandra nästan. Kanske ska splitta upp :D

ja.. det är inte säkert att det är där ditt problem (heartbeatsen) ligger men det bidrar till sämre ljud med all säkerhet. (strömmarna som går i RCA-kabeln är välldans svaga om man jämför med +12v kabeln direkt från batteriet. och de störs därav = sämreljud)

Officer
2005-10-03, 15:18
ja.. det är inte säkert att det är där ditt problem (heartbeatsen) ligger men det bidrar till sämre ljud med all säkerhet. (strömmarna som går i RCA-kabeln är välldans svaga om man jämför med +12v kabeln direkt från batteriet. och de störs därav = sämreljud)


Tack, ska lägga om skiten om nån timme när jag ska dra till gymet med kärran.

Men hur nära "får" de vara varandra då? Om man nu tänker på hur kablarna ligger vid subben själv, det är ju nån decimeters mellanrum mellan de kan jag tro.

takjens
2005-10-03, 15:22
Tack, ska lägga om skiten om nån timme när jag ska dra till gymet med kärran.

Men hur nära "får" de vara varandra då? Om man nu tänker på hur kablarna ligger vid subben själv, det är ju nån decimeters mellanrum mellan de kan jag tro.


Jag har dom delat så brett istär som det går.. enda stället är där det skiljer minst är där dom går in i slutsteget och där är det 1.5-2dm sedan går dom ifrån varandra direkt.

Finns väl ingen gränns hur "nära" dom får vara men försök ha dom så långt ifrån varandra som möjligt då spikning kan uppkomma Som Markus tidigare skrev