handdator

Visa fullständig version : Köpa gitarrset


Fettecke
2005-10-02, 11:15
Jag funderar starkt på att köpa ett gitarrset, det lutar hittils mot Musikbörsen... jag är inte alls insatt i hur prylar och sånt joxx funkar nu för tiden, spelade däremot akustisk i några år för 10 år sedan ...

Så, jag tänkte köpa mig en elgitarr, stärkare el. effektpedal(till min PA hemma)... tror att det lutar mot en pedal och skippar stärkaren....

någon som vet om nått bra nybörjarpaket, som man kan få för en billigare peng. som sagt så lär jag inte höra skillnad på 5000kr+ och 2000kr - i ljud

Dom enda krav jag har på grejjerna är att det skall vara lätt att modda ljudet, helst en digital stärkare(dyrt?) eller digital fotpedal... samt utgångar så man kan skicka ljudet via datorn till PA-anläggningen...

Gitarren skall vara simpel att använda, ligger bra i knät.. det viktigaste av allt är att det går att lira tuffa riff på den ;)

de som jag har kollat mest på är:
http://musikanten.se/effektpedal.htm -> kolla på Zoom 505II
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=26542&artno=135619

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1477&artno=148892

Någon som har nått klokt att säga ?

Joppe
2005-10-02, 11:29
Skippa inte stärkaren. Elgitarrer ska INTE lineas i ett PA. I en livesituation för att få ut ljudet sätter man instället en mick på stärkaren. Om det inte är en syntgitarr förstås. :)

Fettecke
2005-10-02, 12:25
Skippa inte stärkaren. Elgitarrer ska INTE lineas i ett PA. I en livesituation för att få ut ljudet sätter man instället en mick på stärkaren. Om det inte är en syntgitarr förstås. :)

sånt ska jag inte använda de till, sitta hemma och plinga och njuta lite när jag lärt mig lite tyngre slingor...

jag har förståt att man måste ha en effektpedal för att kunna köra ljudet till mitt PA-system hemma ?, och behöver då ingen stärkare....

vad är skillnaden mellan en gitarr för 1500 och en för 5000 kronor ??

JoelR
2005-10-02, 12:38
Undvik pedaler av märket zoom, dom är plastiga och skitdåliga.

Officer
2005-10-02, 12:41
Schysst att du vill ta ett steg i metalgudarnas värld!
Hädanefter är du min broder.

Behringer V-amp är både jag och Sonny här på brädan glada användare av.
Jag kör in min direkt till förstärkarn (en gammal 15watts övningsstärkare) och sedan lineouten in till datorns linein, för att kunna spela in skit i t ex Adobe Audition, och/eller backa upp förstärkans ljud med mitt 2.1 Creative-system i datorn med fet bas osv. Jag var skeptisk mot sk "virtual amps" tidigare, men har märkt att möjligheterna ökar nåt så jävla otroligt när allt digitaliseras.

Visst är det inte riiktigt samma bett som på de riktiga Marshall-stärkarna, men va fan, du ska väl inte spela stora gigs? Och du lär inte märka någon skillnad.

Så jag säger - satsa definitivt på Behringer V-amp!

När det kommer till gura - skillnaden mellan en 1500spännsgura och en 5000 är faktiskt inte så stor som man kan tro, men är du någorlunda erfaren gurist (särskilt elgurist då) så kommer du att märka en definitiv skillnad på spelkänslan (halsens utformning/kvalitet) och mickarnas hethet, hur väl de tar upp strängarnas ljud dvs och hur bra ton det är.
Men ska du bara sitta hemma och plinga och spela in amatörgrejer så duger en 2000spännsgura mycket väl. En Jackson Rhoads V-modell t ex (finns hos alla musikaffärer).

Fettecke
2005-10-02, 12:58
AP:
Du snackar om ungefärligt detta:
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=256&artno=154052

bortsätt från att gitarren är annorlunda då typ ?
hittade inget vettigt pris på Rhoads-modellen, men daemn, tuff va den på bild iaf.!

Officer
2005-10-02, 13:21
Satsa på en V-amp Pro eller V-amp 2 från Behringer. Billigt o bra (speciellt det sistnämnda).

Kolla upp Jackson JS Rhoads V eller King V. Det finns två olika utgåvor, en billigare runt 2000 och en runt 4000/3500 som har något bättre humbuckers(mikrofoner). Satsa på 2-laxaren.

Fettecke
2005-10-02, 13:57
´Hmm, tror jag bestämt mig för följande:
Elgitarrpaket! Behringer V-AMP2 & Cort M200 , 2995:-
Förstärkare FENDER Model X-10 Guitar Amp, 692:-
Stämapparat Korg GA30, 195:-
Stativ, 99;.

Totalt sett vart det runt 4100:- med frakt... låter de som ett vettigt pris ?
Orsaken till att jag inte läger så mkt pengar på stärkaren är att mitt olyssnade öra inte märker skillnad ännu, samt att jag lär nog använda mig av mina egna högtalare och V-Amp:en som förstärkare till det... (om jag förståt rätt så funkar det utmärkt?)

Officer
2005-10-02, 14:05
Köp inte stämapparat, V-amp(2) har inbyggt med mkt bra precision.

Cort M200 är väl en helt okej gura, har inte spelat på den så mycket, dock testat. Helt okej humbuckers(mikrofoner) och okej utseende, fast jag skulle ändå satsat på en Jackson budgetgura som jag sade, är nämligen Jacksonfanatiker :D


Förstärkarn behöver du inte bry dig så mycket om, om du nu ska göra det du sa - dvs sitta hemma och lira lite, precis som många andra.

Förstärkare märker man en JÄVLA skillnad på när det börjar bli HÖGT, men det kommer det inte bli med hemmaspelningar. Onödigt att lägga ner höga pengar (för det kostar väldigt mycket om man vill ha supergrejer såklart).

Happy rockin'!!

Fettecke
2005-10-02, 14:20
Tackar AP, uppskattar dina råd... men de lutar ändå mot dedär paketet med v-Amp och gitarren för 3000 (vettigt pris verkar de som i jämnförelse)
(dom hade inte den Jackson som såg tuff ut på Musikbörsens webbshop.)

ok, så bort med stämapparaen då... bra de, 200:- billigare ;)

Officer
2005-10-02, 14:31
Perfekt, det är bara att tuta och köra. Den guran blir bra som sagt. Du kommer ha väldigt mycket roligt med V-ampen kan jag lova! Oändligt antal stärkarstimuleringar, olika effekter o grejer. Mycket kul när man spelar in i datorn.

Fettecke
2005-10-02, 14:33
Helvete vilket sug jag har att köpa det nu, har tyvär inte råd denna månad... spenderade 7000 på datorprylar nyss... fast.... hmm....

Prioriteringar är bra i livet.... ska se om de blir nått denna månad iaf.... *Längtar som fan.!*

hobbitar
2005-10-02, 14:42
http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=1477&artno=148892&fm=1

Denna var ju riktigt billig, duger den eller?

Officer
2005-10-02, 14:44
http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=1477&artno=148892&fm=1

Denna var ju riktigt billig, duger den eller?


Duger nog till den absoluta amatören. Men verkligen inget jag rekommenderar. Stallet är skit på de gurorna, strängarna fladdrar, dålig intonationsprecision, dålig sustain (längd på tonerna) pga billigt byggd gitarrkropp och kassa mickar.

Fettecke
2005-10-02, 14:47
aja, har beställt grejjerna nu, är så jävla prylkåt just nu ;)

103590 Stativ Athletic GIT4E 99 Kr 1 99 Kr
127785 Plektrum DUNLOP Delrin 41R1,14 5 Kr 5 25 Kr
132824 Noter Little Book Of Chords For Guitar, The 59 Kr 1 59 Kr
139307 Förstärkare FENDER Model X-10 Guitar Amp 692 Kr 1 692 Kr
154050 Elgitarrpaket! Behringer V-AMP2 & Cort M200 2.995 Kr 1 2.995 Kr


Hobbitar:
jag må vara amatör, men jag köper inte det billigaste för de ;) lite kvalitet ska de vara....

Sonny
2005-10-02, 14:49
Känns som att mina ord är överflödiga här, AP har gjort sitt jobb redan, måste bara slå ett extra slag för V-ampen, du kommer sitta skitlänge i början o bara bläddra igenom alla presets på den!

Wayfaerer
2005-10-02, 16:34
Undvik pedaler av märket zoom, dom är plastiga och skitdåliga.

Plastiga kanske, men otroligt tåliga ändå. Hur menar du med skitdåliga? Nu kanske jag inte har världens koll på området men den 505 II:a jag köpte för under 1000-lappen är iaf jag skitnöjd med. Högvis med effekter som man kan leka nästan fritt med parametrar till och helt ok ljud.

JoelR
2005-10-02, 17:18
Plastiga kanske, men otroligt tåliga ändå. Hur menar du med skitdåliga? Nu kanske jag inte har världens koll på området men den 505 II:a jag köpte för under 1000-lappen är iaf jag skitnöjd med. Högvis med effekter som man kan leka nästan fritt med parametrar till och helt ok ljud.

Jag tycker att ljudet är skit helt enkelt.
De polare som har haft zoom multipedaler har gått sönder efter ett litet tag.
Då är V-ampen ett bättre köp (iofs gillar jag inte den heller)

Endumen
2005-10-03, 01:00
Varför spela elgura när man kan klinka på en sån här skönhet??

Officer
2005-10-03, 08:56
Varför spela elgura när man kan klinka på en sån här skönhet??


För att en elgura är en helt annan grej. Squeels, låååånga harmonics, dive bombs, stentunga riffs blandat med cleana och spaceade delar med hjälp av en virtuell amp..... mums mums :naughty:

Dessutom... Kolla hur det SER UT!

http://www.metalexpress.no/images/pictures/priestfotoserie13.jpg

Officer
2005-10-03, 12:56
Fettecke:
Jag spelade in Dr. Feelgood nu av Mötley Crüe, två guror som jag la upp på varsin kanal. Basen och trummorna är backing tracks dvs godis för oss gitarrister.

Så nu får du höra hur V-amp 2 kan låta.

Tanka ner:
http://hem.bredband.net/ihsaka/feelgood.mp3

Officer
2005-10-03, 13:00
Och en till inspelning då, för att du ska få höra hur solotonen kan låta.

http://hem.bredband.net/ihsaka/sweetchild.mp3

Fettecke
2005-10-05, 14:00
Och en till inspelning då, för att du ska få höra hur solotonen kan låta.

http://hem.bredband.net/ihsaka/sweetchild.mp3
tackar tackar.... Fan, jag har sveriges fetaste abstinens att lira gitarr... men de verkar som om den kommer på måndag =(
om inte Musikbörsen är ruskigt snäll och får för sig att skicka de idag.

Fettecke
2005-10-07, 15:46
Nu jävlar har grejjerna kommit.!

John_r
2005-10-07, 15:52
Grattis. Lägg upp omdöme om intstrumentet!

Fettecke
2005-12-20, 22:07
Grattis. Lägg upp omdöme om intstrumentet!

Ok, nu har jag lirat lite på gitarren och kommit fram till följande:

1. Gitarren är skön som faen att lira på, fingrarna glider lätt och har svårt att missa strängarna pga att halsen är sträv eller liknande (har lirat på sådana förut)

2. gitarren märker av årstiderna ganska väl då trät ihalsen börjar ge med sig osv, så jag får ratta ganska ofta för att det inte ska låta skit från gitarren (men ljudet är fortfarande klockrent)

3. ehh...input-hålet, vars ring lossnar lite för lätt, så jag får tokskruva fast det för att de ska hålla ett tag....

4, den är skitsnygg.