handdator

Visa fullständig version : Köttbit att mala ned till köttfärs? Tacksam för snabba svar


thomast
2005-10-02, 10:08
Det finns en köttbit som vissa här maler ned till köttfärs (för bättre näringsinnehåll än vanlig köttfärs). Vad heter det köttet/biten?


Tack på förhand!

skaparn
2005-10-02, 10:10
Det finns en köttbit som vissa här maler ned till köttfärs (för bättre näringsinnehåll än vanlig köttfärs). Vad heter det köttet/biten?


Tack på förhand!


Finns det? Det är väl bara att ta valfri mager bit av antingen nöt eller fläsk och mala ner. Fransyska kanske då den är billig och brukar gå som grytbit.

z_bumbi
2005-10-02, 10:10
Kycklingfile

Fransyska

Skinka

Nötinnanlår

Nötrulle

Osv

Vilket magert kött som helst med andra ord.

Ska man börja mala köttfärs till köttfärsås skulle jag rekommendera att man lär sig laga några andra maträtter istället.

MUGEN
2005-10-02, 10:25
smaken är som baken, men jag skulle behålla köttbiten i sin beskurna form och steka/grilla istället. *popcorn*

blir man sugen på köttfärs är nötfärs inte alltför onyttigt alternativ till grisfärsen. 8-10% fett är inga orimliga mängder

thomast
2005-10-02, 10:38
Jag hade tänkt göra lite nyttigare hamburgare med köttet om ni undrar.

Cerberus
2005-10-02, 11:17
åhhhh fan i helvete va sugen ja blev på hamburgare nu!

thomast
2005-10-02, 11:19
http://whatscookingamerica.net/Sandwich/Hamburger.jpg

Archos
2005-12-14, 23:39
Köpte köttfärs på Willys förra veckan, och blev besviken! Förpackningarna är på ett par kilo och köttet ser väldigt fint ut på ytan, men sen när man kommer hem och delar köttfärsen i lagom stora portioner för infrysning så är köttet under melerat i mörka/gråa nyanser. Det verkar som om man mal ner kött som håller på att bli dåligt och lägger ett fint tunt lager närmast plasten. Inte vidare fräsht! *grr*

Ni som maler egen köttfärs, vad använder ni för kvarn? En modern elektrisk, eller en gammal handjagare köpt på nån loppis eller liknande?

pragmatist
2005-12-15, 00:50
Animaliskt mättat fett i maten gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig protein. Mättat fett förbättrar immunförsvaret och gör också att kroppen absorberar Omega-3 bättre.

Källa och rekommenderad läsning: Sally Fallon: Nourishing Traditions: The Cookbook that Challenges Politically Correct Nutrition and the Diet Dictocrats. NewTrends Publishing, Inc.; 2nd edition (October 1, 1999)

TylerDurden84
2005-12-15, 09:14
Jag tror köttkvarn är ett måste om man vill mala ner kött eller gör ni det på annat sätt?

thomast
2005-12-15, 10:35
Jag tror köttkvarn är ett måste om man vill mala ner kött eller gör ni det på annat sätt?

Fråga i butiken om det är möjligt. I de lite mer respektabla kedjorna brukar de inte ha några problem med det.

traidmill
2005-12-15, 11:36
Hur är det att använda kycklingfärs till tex, köttfärsås? taco? burgare? osv?

Pepz
2005-12-15, 12:09
Köpte köttfärs på Willys förra veckan, och blev besviken! Förpackningarna är på ett par kilo och köttet ser väldigt fint ut på ytan, men sen när man kommer hem och delar köttfärsen i lagom stora portioner för infrysning så är köttet under melerat i mörka/gråa nyanser. Det verkar som om man mal ner kött som håller på att bli dåligt och lägger ett fint tunt lager närmast plasten. Inte vidare fräsht! *grr*




Nej det har med gasförpackningen att göra.. det på ytan behåller sin fina färg medan det i mitten mörknar, helt naturligt det med och har inte med kvalitet att göra.. dela på köttförsen och ställ den utan täckning i kylskåpet nån imme så får du se at den blir röd och fin..

Pepz
2005-12-15, 12:10
Hur är det att använda kycklingfärs till tex, köttfärsås? taco? burgare? osv?

Taco är det grymt bra
burgare kör jag hellre med bankad kycklingfile