handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är det egentligen med vila?


Helena B
2005-10-02, 00:58
Hur viktigt är det egentligen att sova 8 timmar per natt, med tanke på träningsresultat? Jag har de senaste åren sovit kanske 4-5 h i snitt, kanske lite längre på helgerna. Vad är det jag förlorar på att inte sova 8 timmar, vad för skillnader kan jag se om jag skulle lyckas sova 8 timmar? Det är inte så att jag inte kan sova, det är mer att jag inte lyckas somna på kvällen/natten och sen måste man upp. Pigg är jag ändå, fast jag inte sover så mycket. Jag har även märkt att om man inte sover så många timmar så är det enklare att gå upp på morgonen än om jag skulle lyckas sova 7 h då är jag jätte trött när jag ska gå upp. Är det för återhämtningens skull eller får man snabbare resultat om man sover mer? Eller det kanske inte är så stora skillnader. Någon vänlig själ som vill förklara detta.

King Grub
2005-10-02, 05:05
Det är ingen magisk gräns vid just åtta timmar. Alla har ett individuellt behov, med allt från 4 till 10+ timmars behov av sömn per natt. Ytterligheterna är dock riktigt sällsynta. Kronisk brist på sömn kan leda till nedstämdhet, depression, svårighet att koncentrera sig, stress, och den som tränar kan givetvis få det svårt att återhämta sig även från den fysiska stressen utan tillräckligt med sömn. Kvalitativ sömn brukar dock vara viktigare än rent kvantitativ.

Jorgen
2005-10-02, 09:03
Sömnbehovet ändras även med tiden har jag märkt. Jag sover (behöver sova) mindre nu än för fem år sedan. Trots att jag tränar och jobbar lika mycket, om inte mer.

Jense
2005-10-02, 09:42
Sömnbehovet ändras även med tiden har jag märkt. Jag sover (behöver sova) mindre nu än för fem år sedan. Trots att jag tränar och jobbar lika mycket, om inte mer.


jo men det beror snarare på dina tjackvanor jorgen.

jag sover 4-6 timmar per natt.. det blir när det blir helt enkelt. men jag sover gärna 8 timmar på helgerna

Cerberus
2005-10-02, 09:48
jag sover i snitt 4-5 timmar per natt, mest för att ja är en datorknarkare...svårt o låta bli burken. På helgerna blir det dock ofta det dubbla(dvs om ja inte super skallen av mig för då har ja svårt att sova länge)

HenrY
2005-10-02, 10:01
jag behöver sova minst 8 timmar per natt just nu, gärna mer!
Annars brukar jag bli hängig och lite mer sur dagen efter.

MilkmaN
2005-10-02, 10:33
Sover oftast för lite men märker direkt om jag fått sova och äta ordentligt, då är jag 10ggr gladare.

keZo
2005-10-02, 13:19
Hade en period för några månader sedan när träningen inte gick alls någe vidare. Testade då med en vilovecka, men tyckte inte det hjälpte så mycket. Slutade då med spelandet på kvällar och gick tillbaks från 6 till 8 timmars sömn per natt och efter nån vecka eller två så var man i form igen. :hbang:

Johan86
2005-10-02, 16:25
man kan alltså bli stor och stark fastän man sover mindre än 8 timmars sömn? ;)

Bucyrus
2005-10-02, 20:45
Kan rekommendera senaste numret av Body, där finns några sidor som handlar om just vila och sömn :thumbup:

Cidersson
2005-10-02, 21:06
Body är överskattad, det betyder dock inte att den artiklen du rekommenderar kanske kan vara till nytta.

Men oavsett vad body skriver så är väl allting inom styrketräning individuellt (vilket Body inte verkar hålla med om i vissa frågor), inte minst den här frågan.

Zealot
2005-10-02, 22:31
jag sover i snitt 4-5 timmar per natt, mest för att ja är en datorknarkare...svårt o låta bli burken. På helgerna blir det dock ofta det dubbla(dvs om ja inte super skallen av mig för då har ja svårt att sova länge)

Då va vi identiska på den punkten...

Mats J
2005-10-03, 07:48
Jag har alltid sovigt ca 4-7 timmar per natt, och trots det har jag ökat i styrka och massa. Tror att man inte ska fundera för mycket ang. sömn, om man försöker tvinga sig att sova 8-10 timmar per natt kan det lätt leda till sömnproblem odyl.

Ofta känner man om man sover tillräkligt, oavsätt om det är 4,6 eller 10 timmar.

Tricklev
2005-10-03, 09:18
Men oavsett vad body skriver så är väl allting inom styrketräning individuellt (vilket Body inte verkar hålla med om i vissa frågor), inte minst den här frågan.

Nej, allting är inte individuellt, det går ju efterallt att göra forskning inom det, hade det varit hälften så individuellt som du säger skulle man inte kunna forska något om kroppen.

Forza
2005-10-03, 12:09
jag märker ofta att i förkylningstider så blir jag ofta sjuk just i samband med att jag har sovit för lite. Hur mycket som är för lite är dock som alla sagt individuellt. Sen så borde det påverka dina resultat negativt om du sover för lite.

zirak
2005-10-03, 13:23
Kan rekommendera senaste numret av Body, där finns några sidor som handlar om just vila och sömn :thumbup:

Här är den --> http://www.mowifit.com/halsa-09-05-01.htm

AFanatic
2005-10-03, 14:06
Fick mkt bra resultat på träningen när jag gick och lade mig vid 21-22 istället för 01 på natten. Så _när_ man sover, skulle jag vilja säga, har även stor betydelse.

H.Emanuel
2005-10-03, 14:13
När jag intalar mig att jag måste sova si och så många timmar så brukar det ge som resultat att jag ligger sömnlös hela natten, nästan iallafall. När jag håller min dygnsrytm och tränar hårt och även kör kondition och inte har bekymmer med typ kränkningar eller kärlek eller identiteten så brukar jag somna av mig själv och sova rätt bra och känna mig utsövd.

Cidersson
2005-10-04, 11:24
Vissa får bra ökningar av vissa övningar/metoder/schema, vissa får ingen ökning av just de övningarna/metoderna/schema alls.
Vissa tillskott fungerar utmärkt på vissa, inte alls på andra.

Det enda som INTE är individuellt i träning är:
Träna
Sova
Ät mycket.

Sen hur du gör allt detta ovan är som sagt individuellt.

Forza
2005-10-04, 11:58
Vissa får bra ökningar av vissa övningar/metoder/schema, vissa får ingen ökning av just de övningarna/metoderna/schema alls.
Vissa tillskott fungerar utmärkt på vissa, inte alls på andra.

Det enda som INTE är individuellt i träning är:
Träna
Sova
Ät mycket.

Sen hur du gör allt detta ovan är som sagt individuellt.


Jag skulle vilja säga att allt e individuellt mer eller mindre
Vissa svara bra på viss träning, vissa klara mer volym, andra tyngre vikter etc.
Vissa behöver inte sova lika mycket som andra för fullåterhämtning
Vissa kan äta "ganska kasst" och ändå nå bra resultat och givetvis tvärtom.

Jag förstår dock vad du menar men ville bara klargöra att de 3 faktorerna du nämner fortfarande beror från person till person.

jesse
2005-11-21, 23:32
Jag har alltid sovigt ca 4-7 timmar per natt, och trots det har jag ökat i styrka och massa.....

Hur mycket hade du ökat om du sovit mera då? *rolleyes*

Som sagt är ju sömnbehovet högst individuellt så det lättaste borde ju vara att man känner efter vad som fungerar bäst för en själv. ;)

bolt
2005-11-22, 00:28
Var det inte Lunaspice som hade en bra tråd om just sömn?

ugglan
2005-11-22, 08:54
jag försöker sova minst 9-10 timmar varje natt, sover jag mindre blir jag seg och grinig

bolt
2005-11-22, 10:08
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=16210

Lite intressant läsning om ämnet.

Bjorne
2005-11-22, 10:26
Jag sover sällan mer än 6timmar per natt, kommer sällan i säng före 02:00 och 07:00 är det dags att stiga upp. Har märkt att det är ganska lagom att sova 4½ timme, är (förhållandevis) pigg när jag vaknar, jämnfört med ifall jag sover 7 timmar då jag knappt kan komma upp ur sängen.

På helger blir det dock lätt 9 timmars sömn.

The Draf
2005-11-22, 10:36
Blev 14 timmars sömn inatt, jäsp, alldeles för mkt. Bästa resultat för mig är när jag gått och lagt mig mellan 10-11 på kvällen och sovit till sju. Tror kontinuitet är viktigast. Dvs, att man går och sover samma tid på dygnet varje dag

Sniggel
2005-11-22, 15:34
Märker också av det där du säger att om man sover lite är det lättare att gå upp än om man sover så länge man "bör".
Exempelvis är det lättare för mig att stiga upp om jag sovit 6 timmar än om jag sovit 7, däremot ännu lättare att stiga upp om jag fått sova 9 till 11 timmar.
Sover jag bara 6 timmar dock så e jag seg hela jävla dagen, men det brukar funka ibland att träna trots detta.
När jag låg i fält i lumpen sov man inte mycket, kanske 4-5 timmar per natt, dag ut och dag in, och på mig hade det den effekten att jag kunde utföra mitt arbete, men jag var fan aldrig på gott humör eller speciellt klar i skallen.
Men som sagt, mängd sömn är individuellt.

Personligen tycker jag att det känns som att för lite sömn gör att man "känner" sig trött men att kroppen har kvar den mesta av orken iaf.
Tror dock att proteinsyntesen påverkas av detta också :-p

toso
2005-11-22, 15:54
Försöker sova ungefär 8 timmar per natt. Läste i en artikel att man somnar lättare om lägger lägger sig en bestämd tidpunkt varje kväll.
Har inte prövat detta än men jag ske ge det ett försök...

fonzie
2005-11-22, 16:04
Jag sover gärna i 12-14 timmar. Vanligtvis blir det mellan 6-10 timmar dock.

oxenia
2005-11-23, 01:09
ja tror det är viktigt att det inte blir som nå tvångs tankar heller...att det är ok att sova 4-5 timmar en natt för att sen kanske sova 9-10 timmar ...
ja det är bra att sova...det vet väll alla.....men man får inte göra det till en så stor grej...

emmzan
2005-11-23, 08:08
Jag satsar på att ligga i sängen senast 21.30 och väckarklockan ringer i regel 06.15. Då är jag ändå trött om dagarna :(.

Dilemma det där om man är tvungen att plugga om kvällarna och kanske inte kommer hem från skolan förrns 17-17.30. Ska man träna på det också så blir det inte många minuter förrns man ska lägga sig igen.