handdator

Visa fullständig version : Havregrynsgröt... ?


yeyoya
2005-10-01, 20:57
Hej

undrar om havregryns gröt är mindre bra än råa havregryn asså om havregrynen blir mindre nyttiga under kokningen ???

King Grub
2005-10-01, 20:59
Näringsvärdet påverkas inte. Däremot tränger dom vattenlösliga fibrerna ut vid kokning, vilket ger lägre blodsocker- och insulinsvar av samma kalorimängd gröt jämfört med okokta gryn. Gröt är alltså bättre, annat än efter träning.

TylerDurden84
2005-10-01, 22:55
Och om man kokar väldigt länge så det blir riktigt tapetklister, stiger blodsocker- och insulinsvaret då?

gladiatorerna1
2005-10-03, 12:57
Hur kommer det sig att jag bilir så hungrig efter ca 45 min när jag ätit havregrynsgröt?

Ryska_raketen
2005-10-03, 12:57
Hur kommer det sig att jag bilir så hungrig efter ca 45 min när jag ätit havregrynsgröt?

du har väl ätit just för lite gröt :confused:

gladiatorerna1
2005-10-03, 12:59
nej jag äter ca 2,5 dl okokt räknat

gladiatorerna1
2005-10-03, 13:00
Är det ingen annan som känner likadant?

Jakelol
2005-10-03, 13:00
Jag som är jävligt liten äter 2 portioner + någon macka och då kan jag stå mig på det i 2-3 timmar.

gladiatorerna1
2005-10-03, 13:02
jag tycker att gröt och knäckebröd är det mest överskattade inom mat

gladiatorerna1
2005-10-03, 13:04
Väntar med stort intresse på king grubs teori...ni andra får också svara givetvis...

Dalì
2005-10-03, 13:06
Klart man ätit gröt o blivit hungrig igen efter nån timme bara.Men oftast har det i mina fall handlat om att jag druckit för mycket vatten före och därmed inte orkat äta upp gröten eller gjort för lite gröt till min egentliga stora aptit.

gladiatorerna1
2005-10-03, 13:08
jag mår bäst fysiskt när jag äter mackor med mjukt bröd. Då har jag mycket energi och jag håller mig mätt länge!

Jakelol
2005-10-03, 13:12
Hoppas du inte menar vit bröd för det är det bara socker i.

gladiatorerna1
2005-10-03, 13:15
Hoppas du inte menar vit bröd för det är det bara socker i.


konstigt nog så menar jag vitt bröd. Det är billigast. frallor menar jag förresten. Jag vet att det är emot alla teorier,

King Grub
2005-10-03, 13:34
Hoppas du inte menar vit bröd för det är det bara socker i.

Socker ingår inte i vitt bröd som t ex franskbröd, småfrallor.

Jakelol
2005-10-03, 13:52
Socker ingår inte i vitt bröd som t ex franskbröd, småfrallor.

Aha där ser man.

gladiatorerna1
2005-10-03, 16:32
Socker ingår inte i vitt bröd som t ex franskbröd, småfrallor.

Jag väntar fortfarande på din teori gällande gröten och knäckebrödet... :cryout: Jag funderar på det dagligen

gladiatorerna1
2005-10-03, 16:37
Är frallor helt sockerfria?
kan man äta det utan dåligt samvette? Och hur är det med pitabröd?

vega
2005-10-03, 16:38
Kan ju vara psykologiskt... Du kan ju alltdi försöka blanda i lite linfrö eller nåt sånt, annars skippa gröten och käka mackor. Det är ju ingen som säger att du måste käka gröt...

King Grub
2005-10-03, 16:40
Är frallor helt sockerfria?

En normal deg innehåller vatten, vetemjöl, jäst och salt. Det är klart att det går att tillsätta socker, om man vill, och jag kan inte lova att alla landets bagare gör exakt likadant.

kan man äta det utan dåligt samvette?

Näringsmässigt och GI-mässigt är det ett dåligt val, med enbart vetemjöl som energigivare.[QUOTE]

gladiatorerna1
2005-10-03, 16:43
Kan ju vara psykologiskt... Du kan ju alltdi försöka blanda i lite linfrö eller nåt sånt, annars skippa gröten och käka mackor. Det är ju ingen som säger att du måste käka gröt...

Okej. Vad är linfrö för något? Jag har hört det så många gånger, men aldrig kommit i kontakt med det...tror jag i alla fall...Jag får dåligt samvete när jag äter mackor flera gånger om dagen (vilket jag har gjort en stor del av mitt liv...Jag bävar för att jag snart kommer att se ut som en macka om jag inte slutar :D

gladiatorerna1
2005-10-03, 16:45
En normal deg innehåller vatten, vetemjöl, jäst och salt. Det är klart att det går att tillsätta socker, om man vill, och jag kan inte lova att alla landets bagare gör exakt likadant.



Näringsmässigt och GI-mässigt är det ett dåligt val, med enbart vetemjöl som energigivare.[QUOTE]

Jag hade önskat att du hade skrivit lite mer...som du brukar göra

King Grub
2005-10-03, 16:47
Finns ju inget mer att säga. Det är vetemjöl, varken mer eller mindre. I princip all näring är bortraffinerad.

gladiatorerna1
2005-10-03, 16:51
Finns ju inget mer att säga. Det är vetemjöl, varken mer eller mindre. I princip all näring är bortraffinerad.

Jag menade gröten och knäckebrödet.

King Grub
2005-10-03, 16:52
Jag skriver inte något bara för syns skull, när jag inte har något svar.

Timme
2005-10-03, 17:07
Socker ingår inte i vitt bröd som t ex franskbröd, småfrallor.

Nej men vitt bröd ger ett högt insulin påslag för att kolhydraterna är snabba i vitt bröd.


/Timme

Sverker
2005-10-03, 17:09
Är frallor helt sockerfria?
kan man äta det utan dåligt samvette? Och hur är det med pitabröd?

De flesta matbröd innehåller lite sirap eller socker som näring till jästen. Jästsvamparna jäser sockret så det finns alltså inga enkla socker kvar i brödet när det är gräddat.

gladiatorerna1
2005-10-03, 17:13
De flesta matbröd innehåller lite sirap eller socker som näring till jästen. Jästsvamparna jäser sockret så det finns alltså inga enkla socker kvar i brödet när det är gräddat.

Okej. Av din avatar att döma så verkar du veta vad du pratar om.

Sverker
2005-10-03, 17:15
Okej. Av din avatar att döma så verkar du veta vad du pratar om.


Har annars arbetat med bröd :D

gladiatorerna1
2005-10-03, 17:15
Nej men vitt bröd ger ett högt insulin påslag för att kolhydraterna är snabba i vitt bröd.


/Timme

Jo, precis. Jag får en enorm energi som konstigt nog håller i sig länge...det tlar emot alla teorier...

gladiatorerna1
2005-10-03, 17:17
Har annars arbetat med bröd :D

*asgarvar* Har du? Vilket bröd är det nytigaste? Jag har blivit så "nojig" den senaste tiden...

Sverker
2005-10-03, 17:33
Jag pekar inte ut någon vinnare men det gäller ju att hitta ett bröd som man verkligen tycker om, och som innehåller lagom mycket fullkornsmjöl, helst hela korn, helst rapsolja och inte margarin, gärna surdeg, så lite sirap som möjligt, inte russin eller fruktbitar osv.

gladiatorerna1
2005-10-03, 17:39
Jag pekar inte ut någon vinnare men det gäller ju att hitta ett bröd som man verkligen tycker om, och som innehåller lagom mycket fullkornsmjöl, helst hela korn, helst rapsolja och inte margarin, gärna surdeg, så lite sirap som möjligt, inte russin eller fruktbitar osv.

Oj, det var mycket att tänka på. Synd att du inte vill peka ut någon vinnare, det hade hjälpt mycket.

Varför ska det bara innehålla lagom mycket fullkorn? Jag trodde ju mer , desto bättre?

Sverker
2005-10-03, 18:10
Varför ska det bara innehålla lagom mycket fullkorn? Jag trodde ju mer , desto bättre?


Spånplattor :D

Det är frågan om värderingar.
Helt enkelt svårt att få till ett bröd med mycket fullkorn som smakar så pass bra att du fortsätter att äta det , livet ut.

gladiatorerna1
2005-10-03, 18:15
Spånplattor :D

Det är frågan om värderingar.
Helt enkelt svårt att få till ett bröd med mycket fullkorn som smakar så pass bra att du fortsätter att äta det , livet ut.

*asgarvar* Jag tror jag har sett för mycket på den där knäckebröds reklamen där de jämt och ständigt säger att 100 procent fullkorn är så bra! Jag är så trött på den där reklamen! Det är nog viktigt att det smakar bra!

LisaB
2005-10-03, 19:46
Nu när ni ändå är inne på bröd.. :)

Fazers real vs fazers osötade rågkusar? Någon med synpunkter?

/Lisa

Rockhard
2005-10-03, 22:43
jag tycker att gröt och knäckebröd är det mest överskattade inom mat

Gröt är överkattat ja. Havregryn + mjölk + oboy är mycket bättre, det är godare, går snabbare att äta och att tillaga :thumbup:

PowPow
2005-10-03, 23:02
Hur kommer det sig att jag bilir så hungrig efter ca 45 min när jag ätit havregrynsgröt?

Jag känner också liknande. Håller mig något längre än 45 minuter, men om jag bara äter gröt så står jag mig inte speciellt länge. Några ägg till - då är det en annan femma.

gladiatorerna1
2005-10-04, 08:47
Jag känner också liknande. Håller mig något längre än 45 minuter, men om jag bara äter gröt så står jag mig inte speciellt länge. Några ägg till - då är det en annan femma.

Yes, någon som lider av samma "problem" som jag!

smeklol
2005-10-04, 11:16
hur nyttigt är egentligen havregryn?
käkar massor med havregryn och fil nu när jag vill gå ner..
någon som har ett nyttagare/bättre tips än havregryn som är enkelt att tillreda?

King Grub
2005-10-04, 12:24
Det finns få enskilda kolhydratkällor som är näringsrikare än havre.

gladiatorerna1
2005-10-04, 14:31
Jag känner samma problem när det gäller "riktig" mat som; pasta,ris och potatis...

Grisen
2005-10-04, 15:48
Hur kommer det sig att jag bilir så hungrig efter ca 45 min när jag ätit havregrynsgröt?

Hur tillagar du gröten?

Zakath
2005-10-04, 16:03
Oj, det var mycket att tänka på. Synd att du inte vill peka ut någon vinnare, det hade hjälpt mycket.

Varför ska det bara innehålla lagom mycket fullkorn? Jag trodde ju mer , desto bättre?



Jag kan inte utse en vinnare, men ett riktigt GOTT och NYTTIGT bröd är Polarkraft Extrem.

Skulle ge det 8/10 i smak och 8,5/10 i nyttighet.
9/10 i smak om man rostar det i 30-60s.

:eating: :eating:

z_bumbi
2005-10-04, 16:11
Jag känner också liknande. Håller mig något längre än 45 minuter, men om jag bara äter gröt så står jag mig inte speciellt länge. Några ägg till - då är det en annan femma.

Äter du bara havregrynsgröt så är det kanske lite för lite fett och kolhydrater i den måltiden. Sen är ju ägg också energi så äter du mer så står du dig längre.

PowPow
2005-10-04, 16:57
Äter du bara havregrynsgröt så är det kanske lite för lite fett och kolhydrater i den måltiden. Sen är ju ägg också energi så äter du mer så står du dig längre.

Ja, det är klart. Jag menade inte att det var konstigt att jag stod mig längre om jag slängde in några ägg.

Men har mättnadskänslan något samband med sammansättningen på måltiden. Eller.. hrm. Hur ska jag uttrycka mig..

Låt oss säga att man håller sig mätt enligt fäljande
100g fett = 1 timme
100g kolhydrater = 2 timmar
100g protein = 3 timmar

Om jag då t.ex. skulle äta 100g av varje, skulle jag då hålla mig mätt i 6 timmar, eller håller man sig mätt längre om man får i sig energi från olika källor (protein, kolhydrater, fett) samtidigt? Blir det någon 1+1=3 funktion på det hela?

Jag vet, mina siffror är helt uppåt väggarna, och det beror ju också helt på vad det är för något protein o.s.v. Men jag hoppas ni förstår syftet med min frågeställning ;)

Sverker
2005-10-04, 18:16
Jag skulle nog vända på dina siffror:

100g kolhydrater= 1 timme
100g protein = 2 timmar
100g protein 100g fett = 3 timmar

Fett sänker tömningshastigheten på magsäcken och ger både lägre GI men också större mättnad.
Protein mättar bättre än kolhydrat för de flesta.


Mättnad och mättnadskänsla är oerhört komplext. Det kan ju vara så att du åt lite för lite på kvällen och därmed inte får full mättnad på morgonen oavsett vad du åt.

PowPow
2005-10-04, 19:16
Jag skulle nog vända på dina siffror:

100g kolhydrater= 1 timme
100g protein = 2 timmar
100g protein 100g fett = 3 timmar

Fett sänker tömningshastigheten på magsäcken och ger både lägre GI men också större mättnad.
Protein mättar bättre än kolhydrat för de flesta.


Mättnad och mättnadskänsla är oerhört komplext. Det kan ju vara så att du åt lite för lite på kvällen och därmed inte får full mättnad på morgonen oavsett vad du åt.

ah, ok. Ja, som jag skrev så drog jag bara till med några siffror för att förtydliga min frågeställning.

Tack för svaret!

Edit: Eller vänta nu.
Hur länge håller man sig mätt på 100g fett (bland dina siffror alltså)
Jag förstår att du också bara drog till med något, men vill veta om det blir någon 1+1=mer än 2-mekanism av det hela.

gladiatorerna1
2005-10-05, 10:22
Hur tillagar du gröten?
Jag kokar den. Jag är noga med koktiden.

FredsAmiralen
2005-10-05, 10:38
Jag kan inte utse en vinnare, men ett riktigt GOTT och NYTTIGT bröd är Polarkraft Extrem.

Skulle ge det 8/10 i smak och 8,5/10 i nyttighet.
9/10 i smak om man rostar det i 30-60s.

:eating: :eating:

Amen to that! Skovmand är bra också, fast inte lika gott.

Svampen
2005-10-05, 19:27
Angående insulinpåslag vid råa jämtemot kokta så kan man ju få lite problem om man äter mycket havregryn 4 portioner (140gram?) eller mer , det blir ju en jävla laddning gröt.