handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. flytt


Björn S
2005-10-01, 12:06
Godagens!
Jag är precis på gång att flytta hemifrån till ett eget ställe. Jag kommer flytta till en annan kommun och till detta kommer jag att bli skriven där.
Jag har ett par frågor som jag tänkte att folk här kunde svara på eller om det finns någon länk som kan svara på dem.

Först;
Flyttbidrag? Existerar det? Mao. kan man få hjälp till att betala själva flytten?
Telefonbidrag? Det kostar att "skaffa telefon", finns det något bidrag till detta?

Eftersom jag är på väg att bli skriven i en ny kommun så undrar jag också om möjligheten till soc. bidrag. Jag har jobb i den nya kommunen, och jag har en lägenhet som jag skall flytta in i inom väldigt kort. Och pga. att det kommer vara en tom månad utan jobb efter det att jag flyttat in så tänker jag på hur det kommer funka med att få en månads bidrag. Kommer min nuvarande kommun stå för det eller kommer min nya kommun stå för det?

Kort och gott, den första månaden kommer vara för jävlig. Men pga. att det är svårt att hitta bostad och jag äntligen fick tag på en bram, så nappade jag direkt.

Tack på förhand :thumbup:

gladiatorerna1
2005-10-01, 12:08
Godagens!
Jag är precis på gång att flytta hemifrån till ett eget ställe. Jag kommer flytta till en annan kommun och till detta kommer jag att bli skriven där.
Jag har ett par frågor som jag tänkte att folk här kunde svara på eller om det finns någon länk som kan svara på dem.

Först;
Flyttbidrag? Existerar det? Mao. kan man få hjälp till att betala själva flytten?
Telefonbidrag? Det kostar att "skaffa telefon", finns det något bidrag till detta?

Eftersom jag är på väg att bli skriven i en ny kommun så undrar jag också om möjligheten till soc. bidrag. Jag har jobb i den nya kommunen, och jag har en lägenhet som jag skall flytta in i inom väldigt kort. Och pga. att det kommer vara en tom månad utan jobb efter det att jag flyttat in så tänker jag på hur det kommer funka med att få en månads bidrag. Kommer min nuvarande kommun stå för det eller kommer min nya kommun stå för det?

Kort och gott, den första månaden kommer vara för jävlig. Men pga. att det är svårt att hitta bostad och jag äntligen fick tag på en bram, så nappade jag direkt.

Tack på förhand :thumbup:
Något teleffonbidrag finns inte. Men däremor får man en LITEN summa som ingår i normen.

Pez
2005-10-01, 12:10
Du har alltså ett jobb, men börjar inte förräns om en månad?
Hur gammal är du?

gladiatorerna1
2005-10-01, 12:10
Något teleffonbidrag finns inte. Men däremor får man en LITEN summa som ingår i normen.
Föresten flyttbidrag kan du få av AMS om du är inskriven där och har fått jobb på en annan ort.

Pez
2005-10-01, 12:14
Föresten flyttbidrag kan du få av AMS om du är inskriven där och har fått jobb på en annan ort.
"Flyttningsbidrag

Flyttningsbidrag syftar till att ekonomisk stödja den som inte kan få arbete i eller nära hemorten.

Ansökan om flyttningsbidrag bör göras till Arbetsförmedlingen före anställningsintervjun eller innan anställningen tillträds."

Det handlar alltså inte om att flytta till grannkommunen eller till andra sidan stan.

Du är i samma sits som alla andra var när dom drog hemifrån.. så fin är inte svenska staten att den betalar kids för att flytta hemifrån.. telefonabb är billigare om du är under 26, det är väl det "stöd" du får sas.

Gladiatorerna - jag undrar vad du menar med "ingår i normen"?

gladiatorerna1
2005-10-01, 12:20
"Flyttningsbidrag

Flyttningsbidrag syftar till att ekonomisk stödja den som inte kan få arbete i eller nära hemorten.

Ansökan om flyttningsbidrag bör göras till Arbetsförmedlingen före anställningsintervjun eller innan anställningen tillträds."

Det handlar alltså inte om att flytta till grannkommunen eller till andra sidan stan.

Du är i samma sits som alla andra var när dom drog hemifrån.. så fin är inte svenska staten att den betalar kids för att flytta hemifrån.. telefonabb är billigare om du är under 26, det är väl det "stöd" du får sas.

Gladiatorerna - jag undrar vad du menar med "ingår i normen"?

Som socialbidragstagare så får man ju en fast summa varje månad. En liten del av den summan ska gå till telefoni. Tack och lov så lever man inte på soc. Det är hårt!

Zozza
2005-10-01, 12:20
Hur gammal är du?

Birthday:
November 13, 1986

^^

gladiatorerna1
2005-10-01, 12:22
"Flyttningsbidrag

Flyttningsbidrag syftar till att ekonomisk stödja den som inte kan få arbete i eller nära hemorten.

Ansökan om flyttningsbidrag bör göras till Arbetsförmedlingen före anställningsintervjun eller innan anställningen tillträds."

Det handlar alltså inte om att flytta till grannkommunen eller till andra sidan stan.

Du är i samma sits som alla andra var när dom drog hemifrån.. så fin är inte svenska staten att den betalar kids för att flytta hemifrån.. telefonabb är billigare om du är under 26, det är väl det "stöd" du får sas.

Gladiatorerna - jag undrar vad du menar med "ingår i normen"?

Det är stämmmer det du skriver! Jag fick erfara det när jag fick jobb på en närliggande ort! De är snåla!

gladiatorerna1
2005-10-01, 12:25
Godagens!
Jag är precis på gång att flytta hemifrån till ett eget ställe. Jag kommer flytta till en annan kommun och till detta kommer jag att bli skriven där.
Jag har ett par frågor som jag tänkte att folk här kunde svara på eller om det finns någon länk som kan svara på dem.

Först;
Flyttbidrag? Existerar det? Mao. kan man få hjälp till att betala själva flytten?
Telefonbidrag? Det kostar att "skaffa telefon", finns det något bidrag till detta?

Eftersom jag är på väg att bli skriven i en ny kommun så undrar jag också om möjligheten till soc. bidrag. Jag har jobb i den nya kommunen, och jag har en lägenhet som jag skall flytta in i inom väldigt kort. Och pga. att det kommer vara en tom månad utan jobb efter det att jag flyttat in så tänker jag på hur det kommer funka med att få en månads bidrag. Kommer min nuvarande kommun stå för det eller kommer min nya kommun stå för det?

Kort och gott, den första månaden kommer vara för jävlig. Men pga. att det är svårt att hitta bostad och jag äntligen fick tag på en bram, så nappade jag direkt.

Tack på förhand :thumbup:

Om du nu skulle bli beviljad socbidrag så bör du veta att det inte är någon "dans på rosor". Men jag är övertygad om att du redan vet det!

stefannn
2005-10-01, 12:27
Det är stämmmer det du skriver! Jag fick erfara det när jag fick jobb på en närliggande ort! De är snåla!
snåla ?? dom?? vi som betalar skatt menar du väl? och iövrigt så är soc bidraget alldelles för högt jobbar man inte ska man faan inte leva gott heller..
(undantag sjukskrivna och arbetsoförmögna)

clash
2005-10-01, 12:30
snåla ?? dom?? vi som betalar skatt menar du väl? och iövrigt så är soc bidraget alldelles för högt jobbar man inte ska man faan inte leva gott heller..
(undantag sjukskrivna och arbetsoförmögna)

Ja det är fan sant, faktum är att ja planerar att sjukskriva mig ordentligt när soc. börjar gnälla på att jag aldrig skaffar ett jobb :devil:

gladiatorerna1
2005-10-01, 12:34
snåla ?? dom?? vi som betalar skatt menar du väl? och iövrigt så är soc bidraget alldelles för högt jobbar man inte ska man faan inte leva gott heller..
(undantag sjukskrivna och arbetsoförmögna)

Jag försvarar absolut inte socbidragstagare, jag tycker inte om "soffpotatisar" som lever på våra skattepengar! Vi betalar ca 33 procent!

daja
2005-10-01, 12:48
men vafan, flyttbidrag? telefonbidrag?
man ska fan inte flytta om man inte har råd att hantera en flytt. jag menar vad kostar det? hyra av släp en dag kostar max några hundra.
telefonen kostar runt 5-600 att flytta, men om du absolut inte har råd får du väl säga upp abonnemanget och köra på mobilen eller börja köra med IP-telefoni.

Pez
2005-10-01, 14:51
men vafan, flyttbidrag? telefonbidrag?
man ska fan inte flytta om man inte har råd att hantera en flytt. jag menar vad kostar det? hyra av släp en dag kostar max några hundra.
telefonen kostar runt 5-600 att flytta, men om du absolut inte har råd får du väl säga upp abonnemanget och köra på mobilen eller börja köra med IP-telefoni.
Det känns som att feeble är "in for a rude awakening"... :D

Förresten Feeble - kommunen skickar ingen för att laga mat, tvätta eller städa heller. Det måste du göra själv.. whacked huh? ;)

jakke
2005-10-01, 14:52
Under vissa omständigheter betalar arbetsgivaren din flytt. Fast tror det krävs ett "hyffsat" jobb.

Det är en ganska stor utgift att flytta 2vuxna och 3 barn 80mil..

Cendra
2005-10-01, 18:47
Och pga. att det kommer vara en tom månad utan jobb efter det att jag flyttat in så tänker jag på hur det kommer funka med att få en månads bidrag. Kommer min nuvarande kommun stå för det eller kommer min nya kommun stå för det?


Jag har socialbidrag och ska flytta till en ny kommun och socialbidraget för den månaden jag flyttar betalas av min gammla kommun. Men ring soc och fråga dem om allt du undrar över, de brukar vara tillmötesgående..

För övrigt är pengarna uppdelade ungefär så här (taget ur huvudet, så det är inga exakta summor), fast summorna kan variera lite mellan olika komuner.
Mat: 1500kr
Kläder: 300kr
Nöjen:500kr
Telefon, tidning mm: 500kr
De betalar hyra, el, hemförsäkring, medicin, det är de jag kommer på på rak arm.