handdator

Visa fullständig version : träna kondition


lisse
2005-10-01, 11:56
hej! jag undrar lite om konditons träning. Jag tränar innebandy 2 ggr i veckan + match på helgen, jag känner att för att hänga med krävs en förbättring av min kondition. Jag hade tänkt förbättra den med 1-2 löp pass utöver innebandyn i veckan, blandat intervall och långdistans ca timmes långa pass. Tror ni det kommer ge resultat eller behövs det fler pass eller längre pass?
När jag väl ha tränat och känner att jag är nöjd med konditionen, ska jag träna då fortfarande 1-2 pass utöver innebandyn eller kan man trappa ner lr kanske byta ut något pass? hur behåller jag konditionen på bästa sättutan att behöva lägga ner för mycket tid på just konditionen?

carlsm
2005-10-01, 12:13
hej! jag undrar lite om konditons träning. Jag tränar innebandy 2 ggr i veckan + match på helgen, jag känner att för att hänga med krävs en förbättring av min kondition. Jag hade tänkt förbättra den med 1-2 löp pass utöver innebandyn i veckan, blandat intervall och långdistans ca timmes långa pass. Tror ni det kommer ge resultat eller behövs det fler pass eller längre pass?
När jag väl ha tränat och känner att jag är nöjd med konditionen, ska jag träna då fortfarande 1-2 pass utöver innebandyn eller kan man trappa ner lr kanske byta ut något pass? hur behåller jag konditionen på bästa sättutan att behöva lägga ner för mycket tid på just konditionen?


Tja,

Jag tycker la det låter som en bra plan det där'na. Lycka till.

krellik
2005-10-01, 14:48
Personligen anser jag att det är bättre att köra interval och långdistans separat.
Interval passen ska vara korta men intensiva, och man ska gärna vara fräsch när man kör dom. Att ut och springa långt efter ett hårt interval pass tycker jag inte är en höjdare personligen...

Ame
2005-10-01, 19:47
Personligen anser jag att det är bättre att köra interval och långdistans separat.
Interval passen ska vara korta men intensiva, och man ska gärna vara fräsch när man kör dom. Att ut och springa långt efter ett hårt interval pass tycker jag inte är en höjdare personligen...
Håller med, jag skulle inte köra distans och intervaller samma pass. Vill du köra 2 pass i veckan så skulle jag rekomendera 1 intervallpass och ett distanspass.

rosto
2005-10-02, 00:22
Jag instämmer med ovanstående svar.

specifikt för innebandy behöver du snabbhet styrka och syratålighet, intervall och snabbdistans är också mitt tips.
Testa varva backträning med olika intervaller och kör detta som ditt intervallpass. För snabbhet kan du träna stegringslopp i svagt medlut.
Andra passet 5-10 km i hårt tempo.

Ett upplägg:
Vecka 1
Intervallpass: 5x400 med 1 min vila, några stegringslopp efteråt
Distanspass: 5 km
Vecka 2
Intervallpass: 5xbacke spring upp (korta steg, armpendling) gå ner avsluta med 4x10 burpees (http://www.warriorforce.com/articles/burpeeclip.htm) (roligt namn) tex och du kommer att somna gott på kvällen.
Distanspass: 5 km
Vecka 3 = vecka 1

Ja nu är du igång med träningen, om du vill kan du öka passens längd med 10 % i veckan tills du kör en timme i sträck varje pass. Du kan gärna byta ut något pass mot spinning eller simning för att få variation i träning och lägre belastning av senor etc.

En sista sak, kondition är en färskvara, om du slutar träna kommer din kondition att stabilisera sig på din nuvarande nivå. Därför är det viktigt att du har roligt när du tränar, som lagidrottare kommer du annars att lägga av rätt snart med dina ensamma pass.

Lycka till

rosto
2005-10-02, 00:32
En sista sak, kondition är en färskvara, om du slutar träna kommer din kondition att stabilisera sig på din nuvarande nivå.
Det blev lite flummigt men hoppas du fattar vad jag menar.
Ingen träning = konditionen försvinner

lisse
2005-10-02, 11:04
tack så mycket för alla bra svar:D längtar efter att köra igång
Undrar bara va menas med stegringslopp?

lisse
2005-10-02, 11:15
glömde lägga till en sak ;) hur skulle ni fördela passen? säg att det är innebandy tisdag torsdag och lördag?

rosto
2005-10-02, 17:54
glömde lägga till en sak ;) hur skulle ni fördela passen? säg att det är innebandy tisdag torsdag och lördag?
Stegringslopp springer du tex 80 m och stegrar farten hela tiden så att du springer sista 20 m i maxfart.

Att träna fem dagar i veckan varav tre med laget kan bli i häftigaste laget, jag gissar att du har en skolgång att sköta "på sidan om" :) Om du kör distanspasset på söndagen så kan du väl försöka få in lite intervallträning efter ett innebandypass, du vet väl hur man kör "idioten". 4xidioten efter avslutat pass tillsammans med en kompis, ni springer varannan gång med styrkeövningar som vila.

Testa och känn efter vad som funkar.

wintersnowdrift
2005-10-02, 21:41
rosto hade ett jättebra upplägg tycker jag! :thumbup:

Jätteviktigt att komma ihåg när det gäller löpträning är dock att skaderisken brukar vara stor... nu är ju du van att springa i och med innebandyträningen, men jag vet i princip ingen löpare som inte varit skadad. Problemet är att hjärtat (= konditionen) tränar man upp ganska snabbt, värre är det med benens senor och ligament osv. Risken är alltså att man ökar passens längd/mängden löpning per vecka för fort, och vips har man dragit på sig någon skit. Max 10% ökning per vecka som rosto skrev brukar rekommenderas. Ta det således lugnt i början, din kondition kommer snabbt att förbättras om du springer regelbundet.

//Kristin