handdator

Visa fullständig version : DoggCrap, tolkat och översatt av Biffsson


biffsson
2005-10-01, 10:56
Redigerat 2 November 2005
Tänkte sammanställa det som skrivits i denna tråd, så ni slipper läsa allt mellansnack. Har även redigerat lite.


• Dela kroppen i 2 delar

Del 1:
- Bröst
- Axlar
- Triceps
- Rygg (Vidd, alla ryggövningar där man drar neråt)
- Rygg (Tjocklek, alla ryggövningar där man drar bakåt + marklyft)

Del 2:
- Biceps
- Underarmar
- Vader
- Hamstrings (Baksida lår)
- Quadriceps (Framsida lår)

Detta är egentligen utformat som ett 3 fas-program

Fas 1: Endast ett rakt set. Sikta på 15 reps (10-20).
Fas 2: Lägg till static hold.
Fas 3: Lägg till rest pause

Kör 2 veckors "*1**Cruising" mellan varje fas
(*1** = information nedan)
Kör varje fas i ca 4-6 veckor

Förklarar Fas 3 här (Fas 1 och Fas 2 körs likadant förutom att man inte kör static hold / rest pauce):

• Värm upp inför varje muskelgrupp 2-5 set
• Träna 3-4ggr per vecka (Ungefär varannan dag, tex Mån, Ons, Fre)
• Välj ut 3 övningar per muskelgrupp (övning A, B och C). Rotera mellan dessa.
• Kör endast 1 övning per muskelgrupp (Tex: Mån Del 1A, Ons Del 2A, Fre Del 1B, Sön Del 2B, Tis Del 1C, Tor Del 2C, Lör Del 1A osv…)
• Den positiva delen i varje rep ska vara explosivt
• Den negativa delen ska vara kontrollerad (ca 2-5 sekunder)
• Kör bara 1 set per övning. Det ska vara ett tredelat restpause-set (RP). Sikta på 15-20 (*2**rep-range) reps RP (sammanlagt). Sikta på 8-12 reps på den första restpause-set-delen. Tex 9 reps, restpause, 5 reps, restpause, 2 reps.
• Kör till failure på varje del-set (3 del-set = 1 restpause-set)
• Varje restpause ska vara 15 djupa andetag (ca 30sekunder)
• Vila helt under varje restpause, tex lägg tillbaka stången när du kör bänkpress, greppa stången igen efter ca 30 sekunder och fortsätt med restpausesettet.
• Avsluta varje restpause-del med med en 6 sekunders negative rep
• Vissa övningar ska man inte köra restpause i. Då ska man bara köra ett rakt set (Se nedan under rep-rangen)
• Avsluta varje set med 20-30 sekunders ”*3**static hold” (eller ett negativt rep eller korta reps i bottenläget).
• Avsluta varje övning med 1 minuts *4**”Extreme stretching”. Töj till maximal stretching och håll där i 1 minut.
• Om du gör mindre än rep-rangen så måste du öka minst 2 reps RP nästa gång du kör samma övning. (vart 6:de pass).
• Om du gör fler än rep-rangen (mer än 21 reps) så ska du öka vikterna med minst 2,5kg nästa gång du kör samma övning (Stora muskelgrupper upp till 10kg)
• Om du håller dig inom rep-rangen (15-20) så får du välja om du vill öka vikterna eller om du vill föröka göra minst 2 reps RP nästa gång.
• Byt ut en övning när du inte ökar i den längre (ökar i vikt eller reps)
• Om du verkligen har gett allt och ändå misslyckats, så får du en andra chans om du vill. (Men du måste byta ut övningen efter 2 misslyckanden i rad)
• När du sedan tar tillbaka övningen (efter några veckor/månader), så ska du starta lite under det du körde på när du misslyckades.
• Kör 4-6 veckor enligt detta upplägg
• Kör sedan ”Cruising” i 2 veckor
• Sedan är det dags för 4-6 veckors DoggCrapträning igen

biffsson
2005-10-01, 11:01
*4** Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=13038&page=18&pp=15) finns bilderna på extreme stretchingen.

*1**Cruising:
(Viloperiod)
- 80-90% intensitet (Avsluta varje set 2-3 reps före failure, Ta ej ut dig helt)
- Ingen restpause eller static hold
- Bara 1 rakt set per övning och muskelgrupp
(Under denna period kan man även passa på att vila helt från träning i några dagar om man vill)

*3**Static Hold:
Du håller vikten 4-8cm över/under startpositionen i 20 sekunder. Tex i bänkpress så håller du stången nästan helt överst med lite böjda armar.
Eller så kan man välja mellan 2 andra alternativ:
1. Man kan köra 1 negativt rep på ca 20% mer än det man maxar
2. Man kan köra 6-15 korta reps i bottenläget

*2**Rep-rangen:
skiljer egentligen mellan varje övning. Men för enkelhetens skull så har jag valt 15-20 RP.


CHEST AND SHOULDERS PRESSES 11-15 RP
CLOSE GRIP AND CGRGP 11-15 RP
PREACHER CURLS 11-15 RP

PULLDOWN MOVEMENTS 15-20 RP
DIPS 15-20 RP
DB PRESSES 15-20 RP
BICEP BB AND DB CURLS 15-20 RP

BENCH PRESS (Flat bar pressing) 15-30 RP.
TRICEPS SKULLS 15-30 RP

HAMSTRINGS ON CURLING MOVEMENTS 20-30 RP

PINWHEEL CURLS ONE STRAIGHT SET (SS) 10-12 REPS

BARBELL ROWS 12 SS
CALVES GET A STRAIGHT FOR 12,THEN ADD WEIGHT NEXT TIME

1 ARM REV CABLE AND HAMMER CURLS 12-20 SS
SUMO HAM PRESSES 12-20 SS

FOR QUADS WORK UP TO TWO STRAIGHT SETS,
ONE 4-8 AND ONE 20 REPPER (WIDOWMAKER)

REGULAR DEADLIFTS, TRAPBAR DEADLIFTS AND RACK DEADLIFTS
ARE DONE WITH TWO STRAIGHT SETS (AFTER WARMUPS)
ONE SET IS 6-8 AND THE SECOND SET IS 3-4

DON'T RP QUADS OR BACK THICKNESS MOVEMENTS
CABLE ROWS OR ONE-HAND DB ROWS ARE OK TO RP!!

STIFFLEGGED DEADLIFTS - SETS OF 6 + 10 LBS TO EACH SIDE
UNTIL WE REACH A SET WHERE WE CAN'T GET SIX REPS.
THE NEXT TIME THIS EX. COMES UP, START YOUR WORK SETS
ABOUT 40 POUNDS BELOW YOUR PREVIOUS BEST

Detta har Dante Doggcrap skrivit angående Widowmaker (varför man ska köra ett tungt set före 20 repparen):

With bodybuilders with troublesome legs it’s usually those 20 rep sets that make their legs grow and I just have them do that hard and heavy 4-8 rep set to keep the strength gains moving up the ladder.

Så här kör man framsida ben på Doggcrapvis (Kallas widowmaker (liknande breathing squat)).

* Värm upp ordentligt.
* Kör 1 set 4-8 reps till failure
* Sänk vikten till en vikt som du klarar 12 reps i sträck på (8 reps för hårdingar). Kör så många du klarar till failure. Stanna i toppläget, ta 2-3 djupa andetag. Gör så många du klarar igen, ta 2-3 djupa andetag osv tills du gjort 20 reps. Tex 12, 4, 2, 1, 1.
* Når man 20 reps utan att benen skakar ordentligt så fortsätter man pumpa på. (kan bli 20-30 reps)
Eller som Mentzer utryckte det "Utan att benen skakar? Hela kroppen ska skaka. Du ska må illa och det ska värka i hela kroppen. När du sedan kört din sista repetition ska du inte kunna stå på benen de närmaste minuterna."

Vader ska tränas lite annorlunda enligt DoggCrap:

• Bara ett set
• Ingen restpause
• Den positiva delen i varje rep ska vara explosivt
• Den negativa delen ska vara i 5 sekunder
• Stanna i bottenläget på varje rep och stretcha i 15 sekunder
• Sikta på 12 reps
• Ingen extreme stretching behövs

Detta förklarar varför Doggcrap rekomenderar att man kör flerledsövningar istället för isoleringsövningar:

Det finns egentligen ingen rätt eller fel övning. Men, det är starkt rekommenderat att du kör någon slags flerledsövning. Tex för axlar, press framför eller bakom huvudet med en stång eller i smithmaskinen eler med en axelpressmaskin. Men om du beslutar dig för att köra en mindre komplett övning (en isoleringsövning), tex hantellyft åt sidan, så kommer du snabbt att upptäcka varför det inte är rekommenderat.

Det beror på att det inte går att öka lika mycket i en isoleringsövning som det gör i en flerledsövning. Det är svårt att öka vid varje pass om man kör isoleringsövningar.

Samma sak med knäböj/benspark. Man får alltså köra benspark, men det är lättare att öka vikterna i knäböj.

biffsson
2005-10-01, 11:07
Jag har tagit detta fakta från en norsk översättning, samt lite från en engelsk artikel.

Säg gärna till om ni hittar något faktafel, eller om ni vill tillägga något. Jag ska också söka lite mer fakta själv.

Jag ska testa att köra igång med DoggCrapträning på Måndag och se om det är någonting för mig.

Kom på en sak jag glömde skriva...
DoggCrap föredrar att man använder sig av flerledsövningar, dvs ej isoleringsövningar (även kallad discoövningar). Men jag kommer att lägga in sånna ändå ;)

En sak till...

Detta är egentligen utformat som ett 3 fas-program

Fas 1: Endast ett rakt set. Sikta på 15 reps (10-20).
Fas 2: Lägg till static hold.
Fas 3: Lägg till rest pause

Kör "Cruising" mellan varje fas
Kör varje fas i 4-6 veckor

Men jag kommer att sätta igång med Fas 3 på en gång.

biffsson
2005-10-01, 11:15
Vill man köra lite hårdare så kan man köra:

Måndag Dag 1A
Tisdag Dag 2A
Onsdag Vila
Torsdag Dag 1B
Fredag Dag 2B
Lördag Vila
Söndag Vila (Eller Dag 1C)

biffsson
2005-10-01, 11:26
http://www.ironaddicts.com/forums/showthread.php?t=3288

Här är en DoggCrap manual skriven på engelska, om ni vill läsa lite mer ingående.

biffsson
2005-10-01, 11:30
http://intensemuscle.com/forumdisplay.php?f=45

Här svarar DoggCrap själv på frågor angående hans program.
Man måste vara registrerad för att kunna läsa (det är gratis)

pocoloco
2005-10-01, 11:42
Best of

cheesian
2005-10-01, 12:27
För fan.

Du kan inte lägga in RP och static hold till vem som helst. Det beror på individuella förmågan att återhämta sig.
Sen kan man inte bestämma att en blast period ska vara 4-6 veckor och sen kommer en cruise in. Man tar det när kroppen behöver, om nu så fallet skulle vara att man orkade blasta i 12 veckor gör man det.

Sen "ska" inte negativa fasen vara 6 sek. Det enda Dante ville ha sagt med det är att den negativa fasen ska vara kontrollerad och att det var hans största misstag att säga det då alla överanalysererare som du biffson tar allting så jävla ordagrant.

Det finns en anledning till varför Dante tagit bort upplägget från de största amerikanska forumen och det är för t.ex sådana här trådar där folk som inte ens förstår upplägget håller på och muppar sig.

Fatcan
2005-10-01, 14:22
Ingen static hold på triceps. Ingen restpaus på marklyft, raka marklyft, knäböj och ryggtjockleksövningar (förutom kabelrodd).

Rep-rangen skiljer sig från övning till övning

CHEST AND SHOULDERS PRESSES 11-15 RP

BENCH PRESS (Flat bar pressing) 15-30 RP.

PULLDOWN MOVEMENTS 15-20 RP

BARBELL ROWS 12 SS

NO STATICS ON TRICEPS

CLOSE GRIP AND CGRGP 11-15 RP
SKULLS 15-30 RP
DIPS 15-20 RP

DB PRESSES 15-20 RP

BICEP BB AND DB CURLS 15-20 RP

PREACHER CURLS 11-15 RP

1 ARM REV CABLE AND HAMMER CURLS 12-20 SS

PINWHEEL CURLS ONE STRAIGHT SET 10-12 REPS

HAMSTRINGS ON CURLING MOVEMENTS 20-30 RP

SUMO HAM PRESSES 12-20 SS

CALVES GET A STRAIGHT FOR 12,THEN ADD WEIGHT NEXT TIME

FOR QUADS WORK UP TO TWO STRAIGHT SETS,
ONE 4-8 AND ONE 20 REPPER (WIDOWMAKER)

REGULAR DEADLIFTS, TRAPBAR DEADLIFTS AND RACK DEADLIFTS
ARE DONE WITH TWO STRAIGHT SETS (AFTER WARMUPS)
ONE SET IS 6-8 AND THE SECOND SET IS 3-4

DON'T RP QUADS OR BACK THICKNESS MOVEMENTS
CABLE ROWS OR ONE-HAND DB ROWS ARE OK TO RP!!

STIFFLEGGED DEADLIFTS - SETS OF 6 + 10 LBS TO EACH SIDE
UNTIL WE REACH A SET WHERE WE CAN'T GET SIX REPS.
THE NEXT TIME THIS EX. COMES UP, START YOUR WORK SETS
ABOUT 40 POUNDS BELOW YOUR PREVIOUS BEST


THERE ARE REALLY NO RIGHT OR WRONG EXERCISES BUT,
IT'S HIGHLY RECOMMENDED THAT YOU USE SOME SORT OF
COMPOUND-TYPE OF MOVEMENT. LIKE FRONT OR BACK PRESS
ON A MACHINE OR BARBELL OR SMYTHE. BUT IF YOU DECIDE
TO GO WITH A LESS COMPOUND MOVEMENT ANYWAYS, YOU'LL
FIND OUT WHY IT WASN'T RECOMMENDED SOON ENOUGH.

biffsson
2005-10-01, 14:28
Vader ska tränas lite annorlunda enligt DoggCrap:

• Bara ett set
• Ingen restpause
• Den positiva delen i varje rep ska vara explosivt
• Den negativa delen ska vara i 5 sekunder
• Stanna i bottenläget på varje rep och stretcha i 15 sekunder
• Sikta på 12 reps
• Ingen extreme stretching behövs

Men jag kommer förmodligen att köra dom annorlunda.

Under senaste månaden har jag kört enligt Fredrik Ages tips samt lagt in extreme stretching, och det har gett bra resultat. Jag har äntligen fått fram den så kallade kycklingbröstformen på övre delen av vaden (Gastrocnemius).

Jag körde ca 8 reps och stannade på varje reps i bottenläget och stretchade i 2 sekunder. Körde 2-3 övningar 2ggr per vecka.

Nu funderar jag på att köra ungefär liknande fast jag kör det som ett restpause-set istället. Men jag ska stretcha 2 sekunder i bottenläget på varje set.
Och eftersom vaderna består av 2 muskler (Gastrocnemius (övre) och Soleus (nedre)) så ska jag köra 2 övningar för vaderna istället för bara en. En med rak knäled för Gastrocnemius (stående eller vadpress i benpressen) och en med 90 graders knäled för Soleus (sittande).

Suhain
2005-10-01, 14:35
Man kör ju 3 ggr i veckan, typ:
Mån, Ons, Fre och sen Mån, Ons, Fre igen. <-- Dem två veckorna är en hel cykel.
Inte: Tex: Mån Del 1A, Ons Del 2A, Fre Del 1B, Sön Del 2B, Tis Del 1C, Tor Del 2C, Lör Del 1A osv…)

norsk_gadd
2005-10-01, 14:40
Beror på hur avancerad man är. Om man läser vad Dante skrivit så föreslår han att nybörjare och medel utövare ska köra 3 dagar i veckan medans mer avancerade och folk som kör starka "kosttillskott" kan köra varannan dag.

biffsson
2005-10-01, 14:46
För fan.

Du kan inte lägga in RP och static hold till vem som helst. Det beror på individuella förmågan att återhämta sig.

Jag skrev att det är 3 faser. Och jag ska börja direkt på fas 3. Sen får jag se om jag klarar det eller inte. Du verkar tro att jag är en "personal trainer" som ska tvinga en massa folk att köra exakt efter DoggCrap´s träningmetod

Sen kan man inte bestämma att en blast period ska vara 4-6 veckor och sen kommer en cruise in. Man tar det när kroppen behöver, om nu så fallet skulle vara att man orkade blasta i 12 veckor gör man det.

Nähepp... Men jag har aldrig hittills orkat köra en hård träningsperiod längre än 8 veckor i rad. Brukar oftast ta en vilovecka efter 4-6 veckor. Men om någon orkar köra i 12 veckor så får dom göra det, men då anser jag att det finns en stor risk att man övertränar sig.

Sen "ska" inte negativa fasen vara 6 sek. Det enda Dante ville ha sagt med det är att den negativa fasen ska vara kontrollerad och att det var hans största misstag att säga det då alla överanalysererare som du biffson tar allting så jävla ordagrant.

Jag har inte skrivit att den negativa fasen ska vara i 6 sekunder. Den ska vara i 4-5 sekunder (och den tiden tar det om man sänker den kontrollerat)
Men som jag skrev så avslutar han varje restpause-del med en lite långsammare negativ rep (ca 6 sekunder). Jag läste också att han skrev att hans största misstag var att säga att varje negativ fas ska vara i 6-8 sekunder. Han tyckte att folk räknade sekunder alldeles för fort.

Det finns en anledning till varför Dante tagit bort upplägget från de största amerikanska forumen och det är för t.ex sådana här trådar där folk som inte ens förstår upplägget håller på och muppar sig.

Du har inte funderat på att ansöka till en charmkurs :naughty:

biffsson
2005-10-01, 14:52
Ingen static hold på triceps. Ingen restpaus på marklyft, raka marklyft, knäböj och ryggtjockleksövningar (förutom kabelrodd).

Rep-rangen skiljer sig från övning till övning

Tack Fatcan

Vet du vad anledningen till att man inte ska köra static hold på triceps är?
Och varför ska man inte köra restpause på tex knäböj?

biffsson
2005-10-01, 15:07
Man kör ju 3 ggr i veckan, typ:
Mån, Ons, Fre och sen Mån, Ons, Fre igen. <-- Dem två veckorna är en hel cykel.
Inte: Tex: Mån Del 1A, Ons Del 2A, Fre Del 1B, Sön Del 2B, Tis Del 1C, Tor Del 2C, Lör Del 1A osv…)

Mitt upplägg var bara ett exempel. Det visade bara ett upplägg där man tränar varannan dag.

Jag ser ingen större skillnad på att köra (3ggr/vecka):
Måndag
Onsdag
Fredag
Måndag
Onsdag
Fredag

Och att köra (3-4ggr/vecka):
Måndag
Onsdag
Fredag
Söndag
Tisdag
Torsdag
Lördag

Enligt orginalupplägget så ska man egentligen träna ännu oftare (enligt den norska översättningen). Jag ska kolla upp om det stämmer.

Når du har kommet så langt at du vet du klarer punkt 1, 2 og 3 uten å overtrene, så kan du prøve å gå over til den ”splitten” som orginalt ble kalt ”Doggcrapptrening”. Du kjører slik: Dag 1: del 1, Dag 2: del 2, Dag 3: pause, Dag 4: del 1, Dag 5: del 2, Dag 6: pause, Dag 7: del 1, Dag 8: del 2, Dag 9: pause – gjenta, samme øvelsesrotering som over.

biffsson
2005-10-01, 15:13
Best of

Tack :bow:

Suhain
2005-10-01, 15:19
Når du har kommet så langt at du vet du klarer punkt 1, 2 og 3 uten å overtrene, så kan du prøve å gå over til den ”splitten” som orginalt ble kalt ”Doggcrapptrening”. Du kjører slik: Dag 1: del 1, Dag 2: del 2, Dag 3: pause, Dag 4: del 1, Dag 5: del 2, Dag 6: pause, Dag 7: del 1, Dag 8: del 2, Dag 9: pause – gjenta, samme øvelsesrotering som over.


jaha, aight ;)

biffsson
2005-10-01, 15:23
FOR QUADS WORK UP TO TWO STRAIGHT SETS,
ONE 4-8 AND ONE 20 REPPER (WIDOWMAKER)


Jag läste om detta. Man skulle först köra ett tungt set på 4-8 reps.
Sen skulle man lägga på vikter så att man maximalt klarar 12 reps, men man ska göra 20 reps. När man har klarat 12reps så ska man stanna i toppläget och ta några djupa andetag, och sen göra 1-3 reps till. Stanna i toppläget, ta djupa andetag och pressa 1-3 igen tills man når 20 reps. Ajaj :cryout:

Jag måste kolla upp anledningen till varför man ska köra så istället för vanliga restpause-set.

Hittar jag ingen bra anledning så kommer jag att köra restpause i det också.

biffsson
2005-10-01, 15:32
Rep-rangen skiljer sig från övning till övning


BENCH PRESS (Flat bar pressing) 15-30 RP.

HAMSTRINGS ON CURLING MOVEMENTS 20-30 RP



Någon som har koll på anledningen till varför man ska köra upp till 30 reps på dessa 2 övningar?

Själv så tror jag gått och väl att det räcker med att sikta på 15 reps i alla övningar.

Fatcan
2005-10-01, 16:07
Triceps involveras i både axel och bröstträningen, att sen träna den separat och köra en static hold kanske blir för mycket för muskeln.

Man kör inte restpaus i marklyft eller knäböj eftersom skaderisken blir stor då.

Rak bänkpress är inte en rekommenderad övning i DC...för lätt att skada sig eller slita en muskel.

biffsson
2005-10-02, 07:07
Triceps involveras i både axel och bröstträningen, att sen träna den separat och köra en static hold kanske blir för mycket för muskeln.

Man kör inte restpaus i marklyft eller knäböj eftersom skaderisken blir stor då.

Rak bänkpress är inte en rekommenderad övning i DC...för lätt att skada sig eller slita en muskel.

Ahaa... Tack för informationen.

z_bumbi
2005-10-02, 07:43
Sen "ska" inte negativa fasen vara 6 sek. Det enda Dante ville ha sagt med det är att den negativa fasen ska vara kontrollerad och att det var hans största misstag att säga det då alla överanalysererare som du biffson tar allting så jävla ordagrant.

Med tanke på att han också har skrivit att man ska följa programet till punkt och pricka så får han väl skylla sig ganska mycket själv om alla följer hans program just till punkt och pricka. Det går väl inte att säga att någon överanalyserar om de bara följer hans program? (Därmed inte sagt att biffson har alla delar med i sin "översättning".)

Att sen många som har tränat ett tag direkt insåg att tiden för den negativa fasen var skum betyder ju inte att alla måste göra det, och även om man insåg det var det ju ganska svårt att få gehör för den åsikten bland de som körde hundskit då de ju hade blivit itutade att följa programet.

Shadow Warrior
2005-10-02, 08:35
Jag läste om detta. Man skulle först köra ett tungt set på 4-8 reps.
Sen skulle man lägga på vikter så att man maximalt klarar 12 reps, men man ska göra 20 reps. När man har klarat 12reps så ska man stanna i toppläget och ta några djupa andetag, och sen göra 1-3 reps till. Stanna i toppläget, ta djupa andetag och pressa 1-3 igen tills man når 20 reps. Ajaj :cryout:

Jag måste kolla upp anledningen till varför man ska köra så istället för vanliga restpause-set.

Hittar jag ingen bra anledning så kommer jag att köra restpause i det också.

Om benen släpare ska man köra 1set breathing squats på 20reps efter det tunga settet, detta skulle göra att benen kom ifatt snabbt enligt Dante.

Min egen åsikt/tanke: BS och BD (breathing deadlift) tar väldigt mycket på återhämtningsförmågan så det är en anledning att inte köra dessa om du inte behöver.

Shadow Warrior
2005-10-02, 09:04
Det är ganska intressant det här och mycket möjligt något jag vill prova sen när jag är på g igen (dras fortfarande med skador). Så jag gjorde ett eget upplägg utan restpause och negatives där man kör igenom hela kroppen 2ggr per vecka och två set per muskelgrupp. Varför? Jo därför att jag tror att i allafall jag inte skulle klara mej länge med det fulla upplägget utan att bli grovt övertränad och skadad. Intensiteten i DC verkar faktiskt vara i närheten av den i HIT och då förstår i allafall inte jag hur man ska kunna träna hela kroppen 3ggr i veckan, desutom tror jag det blir effektivare att alternera mellan 2övningar och sedan byta ut dessa mot två andra efter behov. Här är i allafall mitt upplägg jag knåpat på ett tag nu:

Måndag
Bröst: Plan Hantelpress 15* 12* 12
Triceps: Dips 8* 8
Axlar: Maskin Press 8* 8
Mage: Maskin Crunches 20
Vader: Stående Vadpress 10 +Partials

Tisdag
Lats: Latpulldowns 20* 8* 8
Rygg: Marklyft 15* 8* 8* 8* 8 (nonstop utan att ställa ned vikten)
Framsida Lår: Benpress 10* 10 +1Forced (Restpause i settet)
Baksida Lår: Sittande Lårcurl 8 +Partials
Biceps: Koncentrationscurl 8* 8
Underarmar: Kabel Wristcurls 20

Torsdag
Bröst: Hammer (lutande) 15* 12* 12
Triceps: Cybex plan smalt grepp 8* 8
Axlar: Sittande Hantelpress (utan ryggstöd) 8* 8
Mage: Maskin Crunches 20
Vader: Sittande Vadpress 10 +Partials

Workout 4
Rygg: Cabelrodd 8* 8* 8* 8
Lats: Maskin Pullover 15* 8* 8
Framsida Lår: Hacksquat 12* 12* 12
Baksida Lår: Enbents lårcurl 8
Biceps: Hammercurl 8
Underarmar: Kabel Wristcurls 20

Salle
2005-10-02, 10:58
Vader ska tränas lite annorlunda enligt DoggCrap:

• Bara ett set
• Ingen restpause
• Den positiva delen i varje rep ska vara explosivt
• Den negativa delen ska vara i 5 sekunder
• Stanna i bottenläget på varje rep och stretcha i 15 sekunder
• Sikta på 12 reps
• Ingen extreme stretching behövs

Men jag kommer förmodligen att köra dom annorlunda.


Gör inte det, tycker det upplägget är super. Mina vader växer som ogräs av det iaf. Tror i och för sig att det var 20 reps man skulle sikta på.. 15sek låter också lite mycket...

Fatcan
2005-10-02, 12:12
Nej, 12 reps och 15 sek stretch.

Popeye
2005-10-02, 21:14
Kul att någon översatt och försöker skapa lite ordning i chaoset.

biffsson
2005-10-03, 07:16
Gör inte det, tycker det upplägget är super. Mina vader växer som ogräs av det iaf. Tror i och för sig att det var 20 reps man skulle sikta på.. 15sek låter också lite mycket...

Tack Salle. Jag har blivit övertalad av några andra också att köra enligt DC-upplägget :thumbup:

Så det blir att köra efter det upplägget.

biffsson
2005-10-03, 07:24
Angående framsida ben...

Ska man köra widowmaker vid varje benpass? Eller ska man köra det på var 3:dje pass?`Eller bara när man känner för det?

Hur ska man köra när man inte kör widowmaker på benen.

Mentzer (här på Kolozzeum) skrev att hans ben har varit den muskelgrupp som vuxit bäst sedan han börjat med widowmaker.

Och det låter mycket lovande, eftersom mitt mål just nu är att bygga större armar, ben och vader.

Ja just det ja... Nu måste jag söka lite mer information...

biffsson
2005-10-03, 09:10
Några frågor

Angående vader...

Är det okej att man kör 2 övningar på varje vad-dag? En sittande och en stående. (För att både komma åt övre och nedre vadmuskeln)

Eller ska man hellre köra stående på vadpass nr1 och sittande på vadpass nr2 och stående på vadpass nr3 osv? (varannan gång stående och varannan sittande)

Angående baksida axlar...

Jag läste att Doggcrap tycker att man inte behöver köra baksida axlar separat, det tar på bra på ryggövningarna.

Men är det okej att lägga in en baksida axlar övning? (så man kör 2st övningar för axlar per pass). Eller kan man lätt bli övertränad då?

Angående underarmar...

Ska man träna både ovansidan (omvänd bicepscurl, omvänd handledscurl) och undersidan (handledscurl)?

Forza
2005-10-03, 09:56
Några frågor

Angående vader...

Är det okej att man kör 2 övningar på varje vad-dag? En sittande och en stående. (För att både komma åt övre och nedre vadmuskeln)


Eller ska man hellre köra stående på vadpass nr1 och sittande på vadpass nr2 och stående på vadpass nr3 osv? (varannan gång stående och varannan sittande)

Testa att köra ett sett med 15 sek stretch, du kommer vilja springa hem till mamma efter det och kommer inte vilja köra ytterligare en övn ;)

Angående baksida axlar...

Jag läste att Doggcrap tycker att man inte behöver köra baksida axlar separat, det tar på bra på ryggövningarna.

Men är det okej att lägga in en baksida axlar övning? (så man kör 2st övningar för axlar per pass). Eller kan man lätt bli övertränad då?

Risken finns, beror på person. man får rätt mkt indirekt träning ifrån ryggövn

Angående underarmar...

Ska man träna både ovansidan (omvänd bicepscurl, omvänd handledscurl) och undersidan (handledscurl)?
av dem 3 dagarna så kan du välja 1 dag övre underarm 2 dagar undre underarm eller tvärtom, kör du båda finns risk för skador


Lycka till!

Forza
2005-10-03, 10:05
Tack Fatcan

Vet du vad anledningen till att man inte ska köra static hold på triceps är?
Och varför ska man inte köra restpause på tex knäböj?

Tror att armbågsleden tar för mycket stryk av static hold för tricpes

En av anledningar att inte köra restp.i knäböj är väl att man inte kan köra till fail (för låren) och att det dessutom blir lite farligt när man kör restpause. Sen så finns det nog nån teori om att wm för framsida lår bygger bra.

Forza
2005-10-03, 10:24
Någon som har koll på anledningen till varför man ska köra upp till 30 reps på dessa 2 övningar?

Själv så tror jag gått och väl att det räcker med att sikta på 15 reps i alla övningar.

Jag siktar på mellan 15-20 beroende på muskel.

en anledningen till att just bänken ska köras med så många reps e nog at man snabbt kommer upp i ganska tunga vikter som kan paja b.la. dina axlar m.m.
obs detta e vad jag tror!

biffsson
2005-10-03, 10:26
Tack för svaren Forza :bow:

Forza
2005-10-03, 10:39
börjar bli många DC:are nu. Glöm inte att lägga upp en Jorunal :D

biffsson
2005-10-03, 12:59
Man kör 2 ryggövningar.

En för vidd = Alla ryggövningar där man drar armbågarna neråt
(Vet ej om alla övningar är godkända DoggCrap-övningar. Men jag tycker att man kan köra dom om man tycker att dom tar på bra)

Chins, Omvända Chins, Latsdrag till bröst, Latsdrag bakom huvudet, Latsdrag med smalt grepp, möjligen även omvända chins, men det tar även mycket på biceps

En för tjocklek = Alla ryggövningar där man drar armbågarna bakåt (+ marklyft)

Rodd i kabelmaskin med smalt grepp, Rodd i kabelmaskin med brett grepp (med en rak stång) överhandsfattning, Rodd i kabelmaskin med brett grepp underhandsfattning, Enarmshantelrodd, Framåtlutande skivstångsrodd, Rodd med T-stång, Marklyft

biffsson
2005-10-03, 14:26
börjar bli många DC:are nu. Glöm inte att lägga upp en Jorunal :D

Jag körde mitt första DoggCrap-pass idag. Jag ska lägga upp en journal imorgon.

RobbeliRobban
2005-10-03, 17:46
nevermind, såg att det redan var svarat på

RobbeliRobban
2005-10-03, 17:53
Man kör 2 ryggövningar.

En för vidd = Alla ryggövningar där man drar armbågarna neråt
(Vet ej om alla övningar är godkända DoggCrap-övningar. Men jag tycker att man kan köra dom om man tycker att dom tar på bra)

Chins, Omvända Chins, Latsdrag till bröst, Latsdrag bakom huvudet, Latsdrag med smalt grepp, möjligen även omvända chins, men det tar även mycket på biceps

En för tjocklek = Alla ryggövningar där man drar armbågarna bakåt (+ marklyft)

Rodd i kabelmaskin med smalt grepp, Rodd i kabelmaskin med brett grepp (med en rak stång) överhandsfattning, Rodd i kabelmaskin med brett grepp underhandsfattning, Enarmshantelrodd, Framåtlutande skivstångsrodd, Rodd med T-stång, Marklyft

Så om jag bara kör chins blir ryggen bara bred, och om jag kör skivstångsrodd blir den bara tjock?

jwzrd
2005-10-03, 18:15
Så om jag bara kör chins blir ryggen bara bred, och om jag kör skivstångsrodd blir den bara tjock?

Du bör inte köra mer stångrodd då :/

biffsson
2005-10-03, 18:17
Så om jag bara kör chins blir ryggen bara bred, och om jag kör skivstångsrodd blir den bara tjock?

Nej... Men det är så Doggcrapp menar. Men bredden menar han latsen, och med tjockleken menar han bröstryggen, vad det nu kallas. (...tror jag)

Jag såg på något ställe att dom istället kallat det "Rygg Vertikal" och "Rygg Horisontell".

RobbeliRobban
2005-10-03, 18:22
Du bör inte köra mer stångrodd då :/

Öh, jo. Fast hade jag kört stångrodd hade nog ryggen blivit mest vid ändå. Du vet, man ror främst med latsen. Trots (eller pga) att man drar armbågarna bakåt.

Hade teorin inte vart latsdrag=bredd rodd=tjocklek utan istället latsdrag, rodd=bredd, hög rodd och mark=tjocklek hade det fortfarande vart fel, men aningens mer trovärdigt.

biffsson
2005-10-03, 18:28
Öh, jo. Fast hade jag kört stångrodd hade nog ryggen blivit mest vid ändå. Du vet, man ror främst med latsen. Trots (eller pga) att man drar armbågarna bakåt.

Hade teorin inte vart latsdrag=bredd rodd=tjocklek utan istället latsdrag, rodd=bredd, hög rodd och mark=tjocklek hade det fortfarande vart fel, men aningens mer trovärdigt.

Spelar väl ingen roll vad han kallar det. :insane:
Huvudsaken är att man kör 2 olika ryggövningar.

Nitrometan
2005-10-03, 18:30
Jag tycker det är koolt med alla namn på träningsmetoder.
Dogcrap - hundskit
blast phase - sprängfas
cruising phase - kryssningsfas
widowmaker - änkegörare

Det måste ju vara halva jobbet med ett sånt träningsprogram - att hitta på alla koola namn.

Robbelirobban: kanske därför han missade en sån liten detalj i ryggträningen?

-- Dogcrap är ju inte ensamt om det här - alla verkar göra likadant

RobbeliRobban
2005-10-03, 18:39
J

Robbelirobban: kanske därför han missade en sån liten detalj i ryggträningen?

-- Dogcrap är ju inte ensamt om det här - alla verkar göra likadant

Han har även en del andra guldkorn. Som bröstkorgsexpansion (nej inte musklerna, utan själva skellettet), fokus på yttre bröst med brett grepp på pressarna i hans egna träningsupplägg, och för att inte förglömma muskelfaschiaförstoring om man hoppar ner i en djup belastad sissysquat.

RobbeliRobban
2005-10-03, 18:40
Spelar väl ingen roll vad han kallar det. :insane:
Huvudsaken är att man kör 2 olika ryggövningar.

Ok, det kan jag köpa, ryggen behöver mer träning än mindre muskelgrupper.

jwzrd
2005-10-03, 18:49
Öh, jo. Fast hade jag kört stångrodd hade nog ryggen blivit mest vid ändå. Du vet, man ror främst med latsen. Trots (eller pga) att man drar armbågarna bakåt.

Hade teorin inte vart latsdrag=bredd rodd=tjocklek utan istället latsdrag, rodd=bredd, hög rodd och mark=tjocklek hade det fortfarande vart fel, men aningens mer trovärdigt.

Tänkte att du var tjock nog, jag ville visa omtanke :em:

Forza
2005-10-03, 18:52
Öh, jo. Fast hade jag kört stångrodd hade nog ryggen blivit mest vid ändå. Du vet, man ror främst med latsen. Trots (eller pga) att man drar armbågarna bakåt.

Hade teorin inte vart latsdrag=bredd rodd=tjocklek utan istället latsdrag, rodd=bredd, hög rodd och mark=tjocklek hade det fortfarande vart fel, men aningens mer trovärdigt.

nu e det väl så att chins/latsdrag tar mer på latsen och skivstångsrodd mer generellt på ryggen även om den inkluderar latsen. Lite svårt att bara träna tjocklek eller bara vidd dock då dem flesta ryggövn involverar hela ryggen.

biffsson
2005-10-03, 18:55
Ok, det kan jag köpa, ryggen behöver mer träning än mindre muskelgrupper.

Sorry... Jag ser nu att det ser ut som att jag blev arg.
Jag menade:

"Spelar väl ingen roll vad han kallar det. :insane: ;) "


Jag körde mitt första pass idag, så jag får väl utvärdera programmet efter några veckor.

Efter passet så kändes det inte ens som jag hade tränat. Men jag kanske körde för lätt. Eller så är det det som är "hemligheten" med träningsmetoden, att kunna köra samma muskelgrupper oftare istället.

Enligt Doggcrap så växer musklerna dubbelt så många ggr/år om man kör varje muskel 2ggr/vecka istället för 1ggr/vecka ;)

Menmen... Han har många och roliga teorier som man får blunda för :D

Forza
2005-10-03, 18:55
biffsson, dem försöker bara driva med dig\DC-träning.

Det roligaste är att jag kan slå vad om att ingen av alla dem som kommenterar (dryga kommentarer) DC har provat det själva och nej det e inte samma sak att ha provat "något" liknanande.

biffsson
2005-10-03, 19:02
biffsson, dem försöker bara driva med dig\DC-träning.

Det roligaste är att jag kan slå vad om att ingen av alla dem som kommenterar (dryga kommentarer) DC har provat det själva och nej det e inte samma sak att ha provat "något" liknanande.

Hehe... Jag var faktiskt beredd på såna kommentarer efter att ha läst alla trådar här på Kolozzeum som handlar om Doggcrap.

Jag blev ju nästan direkt kallad för "överanalyserande mupp" :laugh:

Men jag är lättroad.

RobbeliRobban
2005-10-04, 07:12
nu e det väl så att chins/latsdrag tar mer på latsen och skivstångsrodd mer generellt på ryggen även om den inkluderar latsen. Lite svårt att bara träna tjocklek eller bara vidd dock då dem flesta ryggövn involverar hela ryggen.

Jag skulle tro att i skivstångsrodd använder man huvudsakligen latsen, och att den tar bättre på latsen än chins.

Nitrometan
2005-10-04, 07:26
biffsson, dem försöker bara driva med dig\DC-träning.

Det roligaste är att jag kan slå vad om att ingen av alla dem som kommenterar (dryga kommentarer) DC har provat det själva och nej det e inte samma sak att ha provat "något" liknanande.
För min del är det inte hundskiten jag driver med. Det är alla överanalyserade program och alla som säger att det bara finns ETT sätt att träna.

Men jag påstår inte att det är fel eller att det inte funkar. Det är säkert jättebra.

Forza
2005-10-04, 09:06
För min del är det inte hundskiten jag driver med. Det är alla överanalyserade program och alla som säger att det bara finns ETT sätt att träna.

Men jag påstår inte att det är fel eller att det inte funkar. Det är säkert jättebra.

Jag kan hålla med om att man inte ska överanalysera program men för att kunna följa DC måste man läsa och fråga en hel del då det innehåller en del tekniker som man kankse inte är van att köra. Sen om det är bra eller inte e en annan sak. Men som sagts många ggr träning e individuellt och det finns inget mirakel upplägg. Handlar bara om att hitta ett sätt som man trivs med (och växer, om man nu vill det).

Jag har faktiskt blivit rätt besviken på en del som jag innan trodde visst mycket och som sedan visar sig vara ignoranta idioter som tror att deras upplägg e det bästa i världen och att alla olika varianter som finns e skit etc.
Inget perosnligt mot dig dock :D bara en allmän reflektion

Forza
2005-10-04, 09:37
Sorry... Jag ser nu att det ser ut som att jag blev arg.
Jag menade:

"Spelar väl ingen roll vad han kallar det. :insane: ;) "


Jag körde mitt första pass idag, så jag får väl utvärdera programmet efter några veckor.

Efter passet så kändes det inte ens som jag hade tränat. Men jag kanske körde för lätt. Eller så är det det som är "hemligheten" med träningsmetoden, att kunna köra samma muskelgrupper oftare istället.

Enligt Doggcrap så växer musklerna dubbelt så många ggr/år om man kör varje muskel 2ggr/vecka istället för 1ggr/vecka ;)

Menmen... Han har många och roliga teorier som man får blunda för :D

Det är här intensitet kommer in i spelet. Man måste köra så hårt man bara kan annars blir det som sagt ett lätt pass ;) men det kommer när man lär sig mer om upplägget. Det är bl.a. därför DC inte rekomenderas till nybörjare. DC är utformat för att man ska ligga på gränsen hela tiden. Kolla på intense muscle dogg pound forumet om intensitet.

Forza
2005-10-04, 09:51
Jag skulle tro att i skivstångsrodd använder man huvudsakligen latsen, och att den tar bättre på latsen än chins.

Kul att det funkar för dig!

Fatcan
2005-10-04, 09:52
Ryggvidd = Tar mest på latsen.

Ryggtjocklek = Tar på latsen och mycket traps + korsrygg.

jwzrd
2005-10-04, 11:03
Ryggvidd = Tar mest på latsen.

Ryggtjocklek = Tar på latsen och mycket traps + korsrygg.

Utmärkt initiativ av dig att du förklarar vad ena sidan anser om saken. Som en liten ledtråd på vad diskussionen handlar om kan jag i all korthet nämna att... det faktiskt finns en andra sida till det där där man inte köper ju att man tränar antingen vidden eller tjockleken.

För mig själv, tex, tar stångrodd långt mycket mer på latsen än kabelövningar uppifrån (smalt drag frampå undantagen, den är nästan likvärdig). Drag bakom, för mig tar på bakre deltat, nedre traps, teres och rhomber i mycket större utsträckning än stångrodd.

biffsson
2005-10-04, 14:10
Det är här intensitet kommer in i spelet. Man måste köra så hårt man bara kan annars blir det som sagt ett lätt pass ;) men det kommer när man lär sig mer om upplägget. Det är bl.a. därför DC inte rekomenderas till nybörjare. DC är utformat för att man ska ligga på gränsen hela tiden. Kolla på intense muscle dogg pound forumet om intensitet.

Dagens pass var det jobbigaste jag kört någonsin tror jag. Jag mådde dåligt efter halva passet. Jag tog ut mig maximalt i varje del-set. *spy*

Det kändes mycket bra. :thumbup:

Jag ska skriva om det inatt i min nystartade journal.

biffsson
2005-10-04, 21:24
Här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=13038&page=18&pp=15) finns bilderna på extreme stretchingen.

biffsson
2005-10-06, 00:26
Detta har Dante Doggcrap skrivit angående Widowmaker (varför man ska köra ett tungt set före 20 repparen):

With bodybuilders with troublesome legs it’s usually those 20 rep sets that make their legs grow and I just have them do that hard and heavy 4-8 rep set to keep the strength gains moving up the ladder.



Så här kör man framsida ben på Doggcrapvis (Kallas widowmaker eller breathing squat).

* Värm upp ordentligt.
* Kör 1 set 4-8 reps till failure
* Sänk vikten till en vikt som du klarar 12 reps i sträck på (8 reps för hårdingar). Kör så många du klarar till failure. Stanna i toppläget, ta 2-3 djupa andetag. Gör så många du klarar igen, ta 2-3 djupa andetag osv tills du gjort 20 reps. Tex 12, 4, 2, 1, 1.
* Når man 20 reps utan att benen skakar ordentligt så fortsätter man pumpa på. (kan bli 20-30 reps)

mentzer
2005-10-06, 07:29
* Når man 20 reps utan att benen skakar ordentligt så fortsätter man pumpa på. (kan bli 20-30 reps)

Utan att benen skakar? Hela kroppen ska skaka. Du ska må illa och det ska värka i hela kroppen. När du sedan kört din sista repetition ska du inte kunna stå på benen de närmaste minuterna.

Popeye
2005-10-06, 07:57
Kan intyga att man är rätt slak efter en 20reppare BS...

z_bumbi
2005-10-06, 08:21
Breathing squats är för enligt mig inget för nybörjare, det är väldigt få tränande som har den stabiliteten i kroppen eller den tekniken i böj som krävs för att det inte ska vara en dålig idé överhuvudtaget.
Har man jobbat upp en bra teknik under något år eller två så kan man ju börja experimentera men jag tycker det är mycket smartare att köra flera set.

mentzer
2005-10-06, 08:56
Vem har sagt att det är något för nybörjare?

z_bumbi
2005-10-06, 09:17
Vem har sagt att det är något för nybörjare?

Det tar ett bra tag att bygga upp kroppen så man klarar av att köra BS så i det fallet är man nybörjare ganska länge.

biffsson
2005-10-06, 10:24
Utan att benen skakar? Hela kroppen ska skaka. Du ska må illa och det ska värka i hela kroppen. När du sedan kört din sista repetition ska du inte kunna stå på benen de närmaste minuterna.

Hehe... Det var en ännu bättre beskrivning. :thumbup:

biffsson
2005-10-06, 10:26
Breathing squats är för enligt mig inget för nybörjare, det är väldigt få tränande som har den stabiliteten i kroppen eller den tekniken i böj som krävs för att det inte ska vara en dålig idé överhuvudtaget.
Har man jobbat upp en bra teknik under något år eller två så kan man ju börja experimentera men jag tycker det är mycket smartare att köra flera set.

Men kan även köra det i benpress. Det är en säkrare variant.

jwzrd
2005-10-06, 10:57
Men kan även köra det i benpress. Det är en säkrare variant.

Köra breathing squats i benpressen? *rolleyes*

Doggcrapp är ingen nybörjarträning öht. Mannen själv har tagit bort sina scheman från ätet just för att räkor som typ alla i den här tråden inte fattar hur det fungerar eller just nånting öht om träning. Det är inget träningsschema där man bara switchar upp till att Träna DC utan ett stort antal pragmatiska regler och ideer om hur man bör ta sin kropp från Bra utvecklad till jävligt bra utvecklad. Sjukt tung och hård träning med en extrem bulk. Att som nybörjare stå och göra bort sig med DC-principer blir direkt bambi på is och enbart extremt töntigt och fattigt. DC innebär i princip det hårdaste och svåraste sättet att göra allting och att göra det samtidigt. Grattis ni nybörjare som tror det är det som fungerar för er.

Som vanligt får jag väl skit för det, men, efter att ha tittat lite på era träningsvikter så är det tydligt att ni knappt kan ha tränat längre än ett par månader allt som allt. Det är FEL program ni kör! Ett program konstruerat för folk med två meter tjockt pannben, > 2g testo i veckan i kroppen, 5-7000 kcal om dagen baserat på kött och olivolja, extremt hård stretch, negativa reps, forced, kombinationen, breathing squats i hårdare varianter än ursprunget... vaffan väntar ni er ska hända egentligen? Att ni alla är naturunder som automatiskt kan växla upp från Moppe till F1 bara man klistrar på tobaksdekaler på limpan?

Popeye
2005-10-06, 13:44
Jwzrd> Där var du väl lite hård, eller? Iofs välment och jag förstår vad du menar. Jag är själv lite allergisk mot att köra ett färdigt koncept som garanterar att du blir jättestörs bara du följer det till punkt och pricka.
Men DC har faktiskt några rätt bra poänger som jag tror att alla kan dra nytta utav, t.ex. Kontrollerade negativa reps, Stretching.
Exakt hur schemat skall se ut är väl allmänt omdiskuterat och det finns inget mirakelschema. Att köra halvkroppspass och failure är en variant men inte den enda. Däremot så tror jag att man med goda reultat kan lägga in den formen av träning emellanåt.
Jag håller själv på och provar ett DC-inspirerat sätt att träna och kan säga att det är roligt. Har lättare att motivera mig själv nu jämfört med mitt tidigare preogram. Huruvida man växer så det knakar eller ej låter jag vara osagt.

Så, visst finns det rätt mkt matnyttigt med vad DC konceptet förespråkar men att köpa allt med hull och hår känns inte så naturligt för mig iaf. Använd huvudet och se vad som passar en själv.

jwzrd
2005-10-06, 15:00
Jwzrd> Där var du väl lite hård, eller? Iofs välment och jag förstår vad du menar. Jag är själv lite allergisk mot att köra ett färdigt koncept som garanterar att du blir jättestörs bara du följer det till punkt och pricka.
Men DC har faktiskt några rätt bra poänger som jag tror att alla kan dra nytta utav, t.ex. Kontrollerade negativa reps, Stretching.
Exakt hur schemat skall se ut är väl allmänt omdiskuterat och det finns inget mirakelschema. Att köra halvkroppspass och failure är en variant men inte den enda. Däremot så tror jag att man med goda reultat kan lägga in den formen av träning emellanåt.
Jag håller själv på och provar ett DC-inspirerat sätt att träna och kan säga att det är roligt. Har lättare att motivera mig själv nu jämfört med mitt tidigare preogram. Huruvida man växer så det knakar eller ej låter jag vara osagt.

Så, visst finns det rätt mkt matnyttigt med vad DC konceptet förespråkar men att köpa allt med hull och hår känns inte så naturligt för mig iaf. Använd huvudet och se vad som passar en själv.

Grejen är såhär, DC fungerar som något extra till någon som redan behärskar dom tre steg som finns innan (regelbundenhet, kostkontroll och sen att kunna öka regelbundet i styrka och muskelstorlek), men med en större risk för skador och att man bränner ut sig. Att välja "steg 4" istället för 1-3 med dom ökade riskerna är dumt och egentligen rätt naivt. "Om jag bara tränar enligt ett hardkår-schema så kommer jag att pwn:a på gymmet/forumet".

Forza
2005-10-06, 15:48
Som vanligt får jag väl skit för det, men, efter att ha tittat lite på era träningsvikter så är det tydligt att ni knappt kan ha tränat längre än ett par månader allt som allt.


Hahaha :laugh:

biffsson
2005-10-06, 16:57
Köra breathing squats i benpressen? *rolleyes*

Mannen själv har tagit bort sina scheman från ätet just för att räkor som typ alla i den här tråden inte fattar hur det fungerar eller just nånting öht om träning. Som vanligt får jag väl skit för det, men, efter att ha tittat lite på era träningsvikter så är det tydligt att ni knappt kan ha tränat längre än ett par månader allt som allt.

Hoppas att du inte syftar på mig (tycker att det verkar så eftersom det är jag som är trådskaparen) , för då gräver jag upp stridsyxan :thefinger
Jag har tränat längre än dig :naughty:

Knäböj på det sättet kallas breathing squats.
Men det Doggcrap kallar Widowmaker är samma sak, fast man kan köra det i benpressen om man vill.

Jag skapade denna tråd i informationssyfte om hur man tränar enligt doggcrap. Gjorde detta enbart för att jag skulle börja träna det själv.
Inte för att idioter som du ska komma och dryga sig och låtsas vara bättre än alla andra.

tigerofsweden
2005-10-06, 17:00
Just ignore him, maybe he will go away :D

Forza
2005-10-06, 17:01
Hoppas att du inte syftar på mig (tycker att det verkar så eftersom det är jag som är trådskaparen) , för då gräver jag upp stridsyxan :thefinger
Jag har tränat längre än dig :naughty:

Knäböj på det sättet kallas breathing squats.
Men det Doggcrap kallar Widowmaker är samma sak, fast man kan köra det i benpressen om man vill.

Jag skapade denna tråd i informationssyfte om hur man tränar enligt doggcrap. Gjorde detta enbart för att jag skulle börja träna det själv.
Inte för att idioter som du ska komma och dryga sig och låtsas vara bättre än alla andra.

:hbang:

Forza
2005-10-06, 17:12
Hoppas att du inte syftar på mig (tycker att det verkar så eftersom det är jag som är trådskaparen) , för då gräver jag upp stridsyxan :thefinger
Jag har tränat längre än dig :naughty:

Knäböj på det sättet kallas breathing squats.
Men det Doggcrap kallar Widowmaker är samma sak, fast man kan köra det i benpressen om man vill.

Jag skapade denna tråd i informationssyfte om hur man tränar enligt doggcrap. Gjorde detta enbart för att jag skulle börja träna det själv.
Inte för att idioter som du ska komma och dryga sig och låtsas vara bättre än alla andra.

Men du markar inte over 200 och det ar det som raknas ;) (har utlandsk tangetbord
)

Fatcan
2005-10-06, 17:41
Doggcrapp är ingen nybörjarträning öht. Mannen själv har tagit bort sina scheman från ätet just för att räkor som typ alla i den här tråden inte fattar hur det fungerar eller just nånting öht om träning. Det är inget träningsschema där man bara switchar upp till att Träna DC utan ett stort antal pragmatiska regler och ideer om hur man bör ta sin kropp från Bra utvecklad till jävligt bra utvecklad. Sjukt tung och hård träning med en extrem bulk. Att som nybörjare stå och göra bort sig med DC-principer blir direkt bambi på is och enbart extremt töntigt och fattigt. DC innebär i princip det hårdaste och svåraste sättet att göra allting och att göra det samtidigt. Grattis ni nybörjare som tror det är det som fungerar för er.

Som vanligt får jag väl skit för det, men, efter att ha tittat lite på era träningsvikter så är det tydligt att ni knappt kan ha tränat längre än ett par månader allt som allt. Det är FEL program ni kör! Ett program konstruerat för folk med två meter tjockt pannben, > 2g testo i veckan i kroppen, 5-7000 kcal om dagen baserat på kött och olivolja, extremt hård stretch, negativa reps, forced, kombinationen, breathing squats i hårdare varianter än ursprunget... vaffan väntar ni er ska hända egentligen? Att ni alla är naturunder som automatiskt kan växla upp från Moppe till F1 bara man klistrar på tobaksdekaler på limpan?

Men vafan är det med dig? Kan man få träna hur man vill utan att du ska hacka på en? DC-träning har fått mig att växa, antagligen därför att jag tycker att det är ett bra program och det får mig att kunna träna tungt och intensivt. Varför är de FEL träning för mig?

Forza
2005-10-06, 18:03
killen gillar att irritera folk

biffsson
2005-10-06, 18:06
Men du markar inte over 200 och det ar det som raknas ;) (har utlandsk tangetbord
)

Ahaa... Så det är därför? :D

Forza
2005-10-06, 18:08
Köra breathing squats i benpressen? *rolleyes*


darfor kallar han det WM, stupid *screwy* han sager att man kan kora WM i alla framsida benovn. men har aven diskuterat andra muskler som axlar m.m.

Forza
2005-10-06, 18:15
Köra breathing squats i benpressen? *rolleyes*

Doggcrapp är ingen nybörjarträning öht. Mannen själv har tagit bort sina scheman från ätet just för att räkor som typ alla i den här tråden inte fattar hur det fungerar eller just nånting öht om träning. Det är inget träningsschema där man bara switchar upp till att Träna DC utan ett stort antal pragmatiska regler och ideer om hur man bör ta sin kropp från Bra utvecklad till jävligt bra utvecklad. Sjukt tung och hård träning med en extrem bulk. Att som nybörjare stå och göra bort sig med DC-principer blir direkt bambi på is och enbart extremt töntigt och fattigt. DC innebär i princip det hårdaste och svåraste sättet att göra allting och att göra det samtidigt. Grattis ni nybörjare som tror det är det som fungerar för er.

Som vanligt får jag väl skit för det, men, efter att ha tittat lite på era träningsvikter så är det tydligt att ni knappt kan ha tränat längre än ett par månader allt som allt. Det är FEL program ni kör! Ett program konstruerat för folk med två meter tjockt pannben, > 2g testo i veckan i kroppen, 5-7000 kcal om dagen baserat på kött och olivolja, extremt hård stretch, negativa reps, forced, kombinationen, breathing squats i hårdare varianter än ursprunget... vaffan väntar ni er ska hända egentligen? Att ni alla är naturunder som automatiskt kan växla upp från Moppe till F1 bara man klistrar på tobaksdekaler på limpan?

din bankpress e ju inte speciellt imponernande*rolleyes*, och resten av ovningar e val inte konstigt att du lyfter tyngre iom att du vager runt 120kg. Allt ar relativt. Sa lagg ner och tro att du e nat speciellt:nono: och springa och skryt for din "fanclub "istallet for att hacka ner pa alla andra :booty:

norsk_gadd
2005-10-07, 17:20
Gå in på intensemuscle och läs vad som skrivs om DC där. Det står klart och tydligt att han själv har satt en kille på ett schema som inkluderar, just det! Widowmaker i benpressen! :thumbup:

Ang. att det inte är något för nybörjare så håller jag med. Jag skulle inte ge mig på det om jag inte var beredd att ge absolut 100% och det kan man ofta inte förrens efter ett par års träning. Anser mig själv inte vara speciellt avancerad men jag kör nog tyngre än väldigt många här på forumet och jag har ännu inte kommit till den nivå där jag tycker att jag kan till fullo utnyttja DC, alltså väntar jag.

jwzrd
2005-10-07, 18:20
Haha fyffan så ni börjar lipa då. Läs vad Dante själv säger om fenomenten ni visar. Biffsson är inte klen, han kom med av misstag. Men resten. Läs som sagt vad han själv tycker om folk som tränar modemetoden, gärna nybörjare som inte lärt sig träna alls.

Puss.

Allan
2005-10-07, 18:24
Vi kan dra den vanliga jämförelsen - skulle ni som nybörjare ge er på etiopiska löparnas före-OS-program? Knappast va. Men inom byggning går det bra.... Efter att ha sett ohyggliga mängder nybörjare, och instruerat dem dessutom, vet jag att man måste börja från början. Lära sig krypa för att kunna springa...DC är sprinterlöpning, om ni fattar vad jag menar.


allan

biffsson
2005-10-07, 20:18
Jag skapade denna tråd i informationssyfte mest för att jag själv skulle köra det.

Kan ni vara snälla att sluta bråka i denna tråd. Skapa en egen bråk-tråd istället :bow:

För någon dag sedan så såg jag en tråd här på forumet där en person frågade vad man önskade sig mest av allt just nu.

Klockan var mycket och jag skulle träna dagen efter. Jag skrev att jag önskade att jag gått och lagt mig för flera timmar sedan. Hehe... Lite natthumor som inte alls var skoj ;)

Om jag hade fått samma fråga nu så hade jag önskat att jag var moderator på Kolozzeum bara för en dag. Då skulle jag ta bort allt tjafsande i denna tråd och bara behålla informationen.

Jag tycker att det känns jättetråkigt att en enligt mig bra tråd blir förstörd så här. Vad jag vet så är jag den enda som har översatt träningskonceptet till svenska. Jag har säkert missat en hel del, men jag tycker att jag har fått med de viktigaste punkterna.

Spelar väl ingen roll om man är nybörjare eller inte. Det är alltid roligt att testa något nytt.

De första åren jag tränade så testade jag alla möjliga olika träningsprogram som fanns bara för att jag tyckte att det var så roligt.

Även fast det inte blir 100% Doggcrapträning så tränar man iallafall. Och det är väl ändå det som är huvudsaken.

biffsson
2005-10-07, 20:36
Allan och Jwzrd...

Jag förstår inte riktigt varför ni tycker att Doggcrap inte är något för någon nybörjare (som tränat 1-3 år).

Det är väl inte så annorlunda än flera andra program, förutom att det är mindre vila mellan setten (man kan se Doggcrap som 3 snabba set på varje muskelgrupp).

Så här kör man tex bicepscurl med stång

* Man kör 1 set på en vikt som man klarar 8-10 reps på (till failure)
* Man vilar 30 sekunder (Andra program brukar ha 2-3 minuter)
* Man kör 1 set till på samma vikt (klarar kanske 5 reps)
* Man vilar 30 sekunder
* Man kör 1 set till på samma vikt (klarar kanske 3 reps)
* Sedan stretchar man i 1 minut.

Så om man skulle öka vilan mellan setten till 2-3 minuter så skulle det bli ett vanligt "nybörjarprogram".

biffsson
2005-10-07, 20:41
Obs... Jag tycker inte att man är nybörjare om man tränat längre än ett år.

Jag tycker att när man har tränat i ett år så kan man alla övningar tillräckligt bra för att kunna köra dom rätt.

Allan
2005-10-07, 20:55
Obs... Jag tycker inte att man är nybörjare om man tränat längre än ett år.

Då har vi olika uppfattningar. För mig är man en färsking om man tränat bara ett år. Det finns en mängd andra faktorer som också spelar in. Yngre män, mellan 17 och 24 sådär, skulle öka på saft och bullar och dumskalleträning, eftersom man i varje fall har en volymtillväxt i den åldern. Jag ger ärligt talat inte mycket för eventuella resultat av någon träningsform i den ålderskategorin (om det inte är inihelvete väldokumenterat). Man hade antagligen kunnat öka lika mycket om man tränat nåt annat. Jag kan berätta hur jag ökade....
Jag menar dock inte att det måste vara skräp; är det ett träningssätt man gillar är väl det bra. Men vissa moment i vissa program ÄR för avancerade för folk som inte har en susning om saker (och då menar jag att man måste vara oerhört kunnig i hur en kropp svarar på träning; och framförallt sin egen kropp).
Grunden i all träning måste vara att den genomförs ytterligt hårt och konsekvent. Då funkar även rent felaktig träning. Och det vet jag ty så gjorde vi på sjuttiotalet; vi körde skiten ur oss, åt fel, slarvade med saker som idag anses livsviktiga, och fick ändå muskulära resultat som var rent av imponerande.



Jag tycker att när man har tränat i ett år så kan man alla övningar tillräckligt bra för att kunna köra dom rätt.

Lyllos dig. Själv har jag tränat i över trettio år och behärskar fortfarande inte en hel massa övningar. Hmmm, det kanske är därför min tyngslyftningstränare fortfarande anmärker på min teknik. Jag är väl dum i huvudet då...


allan

Fatcan
2005-10-07, 21:01
Yngre män, mellan 17 och 24 sådär, skulle öka på saft och bullar och dumskalleträning, eftersom man i varje fall har en volymtillväxt i den åldern.

Nej, det gör man inte

Allan
2005-10-07, 21:05
Nej, det gör man inte

Jo, det gör man. Den vanligaste orsaken till begreppsförvirring är att man sammanblandar sina träningsresultat med sina normala tillväxtökningar. Vilket jag naturligtvis kan rota fram bevisföring till stöd för. Observera att detta gäller endast normala styrkeökningar.


allan

Lillgrabben
2005-10-07, 21:06
Nej, det gör man inte


Jo, det gör man.




Däremot ökar man alldeles säkert bättre med korrekt träning & kosthållning. Det enda jag själv ångrar med min träningskarriär är att jag inte började tidigare. Troligen skulle jag ha varit på en helt annan nivå idag om jag börjat tidigare än 19 års ålder...

Allan
2005-10-07, 21:08
Jo, det gör man.



My man!!!!
:D

allan

Fatcan
2005-10-07, 21:12
Jo, det gör man.

Inga stora ökningar isf.

Lillgrabben
2005-10-07, 21:21
My man!!!!
:D

allan



:thumbup:


Jag tyckte att jag var snabb att replikera inlägget, men tydligen inte nog snabb!

mentzer
2005-10-07, 21:22
Jag har tränat i tretton år och kör just nu enligt doggcrapp. Har precis gjort vissa mindre ändringar för att få programmet att funka bättre för mig. Har svårt att tro att ett program skulle vara bäst för alla. Det måste finnas utrymme för vissa ändringar för att få programmen att funka för var och en.
Det finns tillfällen då jag, efter 13 års träning, funderar på om detta är för avancerat för mig, och om jag ska gå tillbaka till ett mer traditionellt träningsupplägg. Har dock bestämt mig för att ge doggcrapp några månader till innan jag kan uttala mig. Vad jag kan säga redan nu är att mina lår har VÄXT!
Jag tror att det är svårt för någon som tränat för kort tid att "ta ut sig" tillräckligt med ett set. Kanske vore det då bättre att köra flera vanliga set?
Sen kan jag säga att kör man doggcrapp på riktigt, och jag är medveten om att det finns massor av byggare som kör hårdare än mig, så blir det otroligt jobbigt. Betydligt jobbigare än jag kunde föreställa mig. Under tidigare träningsprogram har jag bara tyckt att ben-dagen, ibland även marklyfts-dagen varit riktigt jobbig. Nu är alla pass extrem-intensiva, och det är numera en regel än undantag att jag lämnar gymet illamående. Hur många nybörjare är beredda att köra så hårt så de spyr?

Jag tror inte Allan och jwzrd har något emot just dc, eller nybörjare, bara kombinationen. Vill ni nybörjare köra doggcrapp så lycka till, men jag skulle inte rekommendera det.

mentzer
2005-10-07, 21:24
Däremot ökar man alldeles säkert bättre med korrekt träning & kosthållning. Det enda jag själv ångrar med min träningskarriär är att jag inte började tidigare. Troligen skulle jag ha varit på en helt annan nivå idag om jag börjat tidigare än 19 års ålder...

Det jag ångrar är att jag inte körde något nybörjarprogram, utan gick på alltför avancerade metoder direkt...

Allan
2005-10-07, 21:28
Inga stora ökningar isf.

Vad menar du? Tror du inte folk ökade femton-tjugo kilo i kroppsvikt på ett år förr i världen? Jag gjorde det, och hade aldrig ens hört talas om proteinpulver. Jag tränade tie pass i veckan och gjorde hysteriska vikter i både mark och knäböj som sextonåring. Och det fanns många som var värre än jag.
En volymökning på tio kilo på ett år på en icke-tränande tonåring under ett år eller kortare tid är rätt vanligt.


allan

biffsson
2005-10-07, 21:40
Jag har tränat i tretton år och kör just nu enligt doggcrapp. Har precis gjort vissa mindre ändringar för att få programmet att funka bättre för mig. Har svårt att tro att ett program skulle vara bäst för alla. Det måste finnas utrymme för vissa ändringar för att få programmen att funka för var och en.
Det finns tillfällen då jag, efter 13 års träning, funderar på om detta är för avancerat för mig, och om jag ska gå tillbaka till ett mer traditionellt träningsupplägg. Har dock bestämt mig för att ge doggcrapp några månader till innan jag kan uttala mig. Vad jag kan säga redan nu är att mina lår har VÄXT!
Jag tror att det är svårt för någon som tränat för kort tid att "ta ut sig" tillräckligt med ett set. Kanske vore det då bättre att köra flera vanliga set?
Sen kan jag säga att kör man doggcrapp på riktigt, och jag är medveten om att det finns massor av byggare som kör hårdare än mig, så blir det otroligt jobbigt. Betydligt jobbigare än jag kunde föreställa mig. Under tidigare träningsprogram har jag bara tyckt att ben-dagen, ibland även marklyfts-dagen varit riktigt jobbig. Nu är alla pass extrem-intensiva, och det är numera en regel än undantag att jag lämnar gymet illamående. Hur många nybörjare är beredda att köra så hårt så de spyr?

Jag tror inte Allan och jwzrd har något emot just dc, eller nybörjare, bara kombinationen. Vill ni nybörjare köra doggcrapp så lycka till, men jag skulle inte rekommendera det.

Äntligen ett vettigt inlägg :thumbup:

Popeye
2005-10-08, 07:16
Tycket vi skall respektera biffsons önskan om att inte göra detta till ännu en "bråktråd" (kanske lite sent nu, men, men...)
F.ö. tror jag att det finns bra poänger på båda sidor och i slutändan handlar det om att känna sin kropp, kunna sina övningar och försöka para ihop det på ett fungerande sätt.

Forza
2005-10-08, 10:11
Ganska roligt att det nämns att det bara e nybörjare som kör DC här. Den ända som jag känner till som e "nybörjare" är Fatcan och om han vill träna DC så låt honom göra det. Han kommer nog själv märka om det funkar eller inte.

Resten, Biffson, jag Mentser (alla mellan 26-30) kan knappast klassas som nybörjare. Har tränat sen jag var 16-17 men återigen har vi "mäta k-k" syndromet (syftar inte på dig Allan). Lyfter du inte tungt så e du nybörjare.

Jag vet nog mer än dem flesta vad intensitet är då jag under min juniortid höll på med löpning på elitnivå (800m). Dem intervallpass/tempopass man körde då är det nog få som upplevt här. Var ganska vanligt att man var nära att spy/svimma efter dem passen. Ibland bultade hjärtat så hårt att det kände som om det skulle hoppa ur kroppen. Så jag vet hur man tar ut sig till max.

biffsson
2005-10-17, 15:25
Jag såg att nästa nummer av Body (B&K Sportsmagazine) komer att ha ett reportage om DoggCrapp. :D

Den 27 Oktober

"Doggcrap. Är det framtidens träningsmetod?"

Det ska bli intressant att läsa. Hoppas dom skriver mycket om det, och tar med hela konceptet.

mentzer
2005-10-18, 08:12
Body´s artiklar brukar inte vara sååå upphetsande, och oftast missar de någon viktig del av såna här saker, så förvänta dig inte för mycket.

melancoolio
2005-10-18, 11:20
Kul diskussion! Jag ska testa DC och variera min annars enformiga träning. Kanske hittar man en träningsform som passar en själv och för att göra det så är väl det bästa att testa sig fram! :thumbup:

biffsson
2005-10-18, 13:37
Body´s artiklar brukar inte vara sååå upphetsande, och oftast missar de någon viktig del av såna här saker, så förvänta dig inte för mycket.


Det känner jag igen ;)

biffsson
2005-10-18, 19:58
Tänkte översätta en del av en intressant text. Det förklarar varför Doggcrap rekomenderar att man kör flerledsövningar istället för isoleringsövningar:

Det finns egentligen ingen rätt eller fel övning. Men, det är starkt rekommenderat att du kör någon slags flerledsövning. Tex för axlar, press framför eller bakom huvudet med en stång eller i smithmaskinen eler med en axelpressmaskin. Men om du beslutar dig för att köra en mindre komplett övning (en isoleringsövning), tex hantellyft åt sidan, så kommer du snabbt att upptäcka varför det inte är rekommenderat.

Det beror på att det inte går att öka lika mycket i en isoleringsövning som det gör i en flerledsövning. Det är svårt att öka vid varje pass om man kör isoleringsövningar.

Samma sak med knäböj/benspark. Man får alltså köra benspark, men det är lättare att öka vikterna i knäböj.

biffsson
2005-10-19, 16:27
Med Jörgens hjälp har jag uppdaterat första inlägget i denna tråd.

biffsson
2005-10-27, 19:21
Body´s artiklar brukar inte vara sååå upphetsande, och oftast missar de någon viktig del av såna här saker, så förvänta dig inte för mycket.

Jag köpte nyaste body idag bara för att jag var nyfiken om dom fått med hela upplägget.

Men jag tycker att det saknas alldeles för mycket där. Det är omöjligt att träna Doggcrap på rätt sätt genom att enbart läsa informationen som har skrivits där.

Tex så står det ingenting om hur man tränar framsida lår. Träningsmetoden som Doggcrap kallar Widowmaker. Det är det som är det tyngsta med hela Doggcrap-upplägget.

Och det står inte att det viktigaste av allt är att föra loggbok, och hela tiden göra antingen fler reps (minst 2RP) eller köra på tyngre vikter. Att det är ett "beat the loggbook system". Det enda som stod var att man ska byta övning när man känner att man inte ökar nåt mer.

Och att det finns 2 varianter till static hold.

Och träningsordningen på schemat var helt fel. Alla dagar när man kör ben så ska man enligt Body börja med ben. Men enligt Doggcrap så ska man köra framsida ben sist av alla övningar. Det beror på att efter widowmakern så kommer man att vara mycket illamående, då är det omöjligt att köra tex biceps.

Och det var en massa mer småsaker som fattades.

mentzer
2005-10-28, 07:43
Body är en kass tidning!

Salle
2005-10-28, 10:04
Jag köpte nyaste body idag bara för att jag var nyfiken om dom fått med hela upplägget.

Men jag tycker att det saknas alldeles för mycket där. Det är omöjligt att träna Doggcrap på rätt sätt genom att enbart läsa informationen som har skrivits där.

Tex så står det ingenting om hur man tränar framsida lår. Träningsmetoden som Doggcrap kallar Widowmaker. Det är det som är det tyngsta med hela Doggcrap-upplägget.

Och det står inte att det viktigaste av allt är att föra loggbok, och hela tiden göra antingen fler reps (minst 2RP) eller köra på tyngre vikter. Att det är ett "beat the loggbook system". Det enda som stod var att man ska byta övning när man känner att man inte ökar nåt mer.

Och att det finns 2 varianter till static hold.

Och träningsordningen på schemat var helt fel. Alla dagar när man kör ben så ska man enligt Body börja med ben. Men enligt Doggcrap så ska man köra framsida ben sist av alla övningar. Det beror på att efter widowmakern så kommer man att vara mycket illamående, då är det omöjligt att köra tex biceps.

Och det var en massa mer småsaker som fattades.

Fan vilka jävla idioter! Förstår inte vad det är för vits att skriva en artikel om en träningsprincip om man inte har med all vital information. Det tragiska är att jag likförbannat köper skräptidningen i stort sett varje månad. *grr*

mentzer
2005-10-28, 21:41
Fan vilka jävla idioter! Förstår inte vad det är för vits att skriva en artikel om en träningsprincip om man inte har med all vital information. Det tragiska är att jag likförbannat köper skräptidningen i stort sett varje månad. *grr*

Nu blev ju jag tvungen att gå och köpa skiten för att även jag konstatera att artikeln är värdelös. Saknar som sagt massor av information, samt några direkta sakfel.
Nä Body-artikelförfattare, nästa gång ni skriver en artikel så gör lite ordentlig research först. *grr27*
Och övningsvalen i exemplet, den där jä**a bensparken igen! Och hantelflyes? Och hyperextensions för rygg-tjocklek?

fonzie
2005-10-28, 23:21
Mycket avancerat, men ack så intressant. :)
Skulle mycket väl kunna tänka mig att köra doggcrapp, inte för att det har en massa coola avancerade saker i sig utan bara för det verkar väldigt vettigt och därigenom effektivt.

biffsson
2005-11-02, 17:34
Jag har uppdaterat #0 med Jörgens hjälp

Jag hade missuppfattat när man skulle höja vikterna respektive när man skulle göra fler reps. (Jag trodde att man var tvungen att göra mer än rep-rangen för att få höja vikterna nästa gång)

Så här skrev In-Human (Dante Doggcrap´s träningskamrat):

When you rotate back to that same exercise in 12 days or so, you either get more reps OR you add weight, sometimes you will be able to add weight everytime, but if the reps are low you want to be at least in the rep range before you add weight.

biffsson
2005-11-09, 12:59
Hittade en intressant äldre text som Doggcrap skrivit på ett forum agående rep-range:

doggcrapp: On rep ranges i find that sometimes with rest pausing people fall into too low a rep range trap...where they are getting 7-8 reps rest paused. Thats fine some of the time or on your first week at an exercise where your going to beat the rep range next time, but I dont like people hitting 3+2+2 rest paused indefinitely. They would be doing essential heavy triples on the first part of that rest pause set and Id rather they not open themselves up to a potential injury.
The rep ranges I like are (from lowest to highest)
chest-12 (6+4+2) to 20 (10+6+4) rest paused--

99% of the time I am right in the 15RP range which is (8+4+3) hypothetically as I have no idea what reps I am going to reach failure on.
I essentially lift the opposite that other people lift. I try like hell to push the weight up SO I CAN LOWER IT DOWN SLOW (as that is as most people know--the eccentric and where the most productive muscle building effect is taking place to put it in simple terms). Most people will do an incline press--go to positive failure thinking they wont get one more positive rep so they rack the bar up top, but me at that point I lower the bar 6-10 seconds down, and rack it at the bottom. Thats my failure point. (think about it--do that 3 times during a rest pause set and youve gained 3 eccentric reps)
shoulders=12 to 20RP (15rp is again what i shoot for and is the most common)
triceps 12rp to 20 rp
back width-12rp to 20rp
back thickness-(depends on exercise--if its rack deadlifts or bent over rows Ill do 12 to 15 reps rest paused. If its deadlifts from the floor Ill do a straight set 12 to 20 heavy)

biceps-15 to 20 reps restpaused
forearms/brachilias-depends on movement
calves (described earlier on this thread)
hamstrings-15 to 20 restpaused
quads-a straight 15 to 50 reps heavy as I can possibly go (usually its 20 reps)

rear delts-i do movements in my training now (deadlifts, bent over rows reverse grip, stiff legged deadlifts and rack deadlifts) that I feel are hitting my rear delts hard and heavy enough so I dont feel I need to do bent over laterals. If im doing rack deadlifts and squeezing and arching backwards the whole top quarter of the movement with 600 plus lbs I really dont think some 30lb bent over laterals are going to make my rear delts grow better than that.

Lower back--deadlifts (rack and floor) same notion--100lb hyperextension vs high rep heavy weight deadlifts --Ill take the deadlifts

biffsson
2005-11-09, 13:00
Och så här skrev han om motion och magträning:

cardio--dont do it presently because I have a tough time gaining weight (have tried to do it 2-3 times a week in past about 3 times now and I cannot gain weight)--. Someone else might have to definitely include it in their weekly repertoire in offseason though. I have definite opinions on precontest cardio though.

abs-i believe in straight sets with progressive weights 15 to 30 reps. I have a busy gym and usually do them while waiting for a machine. Which gives me about 2 sets of 2 different exercises (leg raises, partial situp) per workout

Forza
2005-11-09, 13:41
intressant läsning! Jag kör heller ingen cardio förtillfället, ska börja göra åtminstone 1ggn/vecka

biffsson
2005-11-10, 19:37
Detta tycker jag var mycket tänkkvärt angående negativa reps (skrivet av Dante Doggcrap på IntenseMuscle)

Boat rowers, sawing lumberjacks and gymnasts. They all do repetitive movements with the same load, a boat or canoist rower is trying to power along a boat as fast as he can, a sawing lumberjack is using power to saw down a tree, a gymnast does repeated movements with bodyweight. All are pushing the limits trying to use as much power as possible for the task at hand. Which one of those three has a discernable musculature? Boat rowers dont have huge backs, sawing lumberjacks dont have huge arms but gymnasts always have that musculature. They sure arent eating to get huge and most likely they arent doing incredibly heavy weight training but you can always see the musculature on a gymnast. Why? Well which one of those three does controlled negative movements? The rowers and sawers are just using positive movements and it does virtually nothing for their musculature (science agrees with that theory-concluding that the positive movment is a strength/priming phase and the eccentric is where the magic happens)--the gymnasts on the other hand are all doing heavy eccentric and controlled negative work (iron cross/rings, pommel horse etc etc etc)--the moral of the story is your whole thinking in all this should get to the point where your curling a weight up just for the simple reason of controlling the descent downward so you can get bigger

biffsson
2005-11-10, 19:59
Igår var det någon som skrev detta på IntenseMuscle till Dante Doggcrap:

Dante; Doggrapp-training in scandinavian magazine. 6 pages!

Congrats Dante!

I got very suprised today as I was reading the latest Swedish/Norwegian magazine "Body" (it`s the biggest BB-magazine around here). They had a 6 pages long article on DC-training!!! I never thought this would happen. It was a great article which was very truthful to your principles, I might add. Nothing to worry about, most of the important stuff were covered pretty good. They didn`t write anything about cruising though.

Någon annan skrev:

from the posts iv seen dante make i have a feeling hes gonna get pissed off. but i could be wrong

Dante svarade:

NO im not pissed off at all---in fact it would be a great favor to me if someone sent me an issue to the trueprotein address--I would love to see it

Han som tipsade Dante har tom scannat av sidorna och lagt in bilderna och han har lovat att skicka tidningen till Dante när han läst den färdigt.... Signerad förstås ;)

En annan kille skrev:

its nice that dante is getting his respect overseas...
but shouldn't they have used pix of a guy doing a squat widowmaker gasping for air instead of cable flies?? just kidding, congrats dante.

Fatcan
2005-11-10, 21:41
Men var inte den beskrivningen av Doggcrapp skitdålig?

biffsson
2005-11-11, 07:28
Men var inte den beskrivningen av Doggcrapp skitdålig?

Jo...

Damien Thorne
2006-06-25, 05:55
Eftersom några börjar intressera sig för Doggcrapp igen så aktiverar jag denna tråd.

Om jag skulle köra Doggcrapp igen så skulle jag köra lite annorlunda:

*Träna 3ggr/vecka (möjligen 4)
*Bara välja ut 2 övningar per muskelgrupp som jag roterar mellan
*Ge varje övning 2 chanser istället för bara 1 chans (om jag inte ökar i vikter eller sammanlagd RP på 2 pass så byts den ut)
*Köra ben först under passet

1

Bröst
Axlar
Triceps
Rygg neråt (Vidd)
Rygg bakåt (Tjocklek)

2

Baksida ben
Framsida ben
Biceps
Underarmar
Vader

Gripparn
2006-06-25, 09:22
*Bara välja ut 2 övningar per muskelgrupp som jag roterar mellan



Har du någon speciell anledning till varför du skulle välja 2 istället för 3 övningar och rotera efter?

Anonym112
2006-06-25, 13:01
Har du någon speciell anledning till varför du skulle välja 2 istället för 3 övningar och rotera efter?

Håller med.

Meningen med att det är 3 övningar är att det ska bli lättare att öka. blir mycket svårare att öka om du bara roterar mellan 2. Har du 3 övningar så är det mycket troligare att du ökat när rotationen har roterat (när du väl kommit tillbaka till t.ex hantelpress.)

Gripparn
2006-06-25, 13:08
Jag var bara nyfiken på vad som fungerar bäst. Har själv ingen aning och tänkte att Damien Thorne (som jag tror kan DC rätt bra om det var han som var Biffson förut) kanske testat lite olika varianter.

Anonym112
2006-06-25, 13:14
Jag var bara nyfiken på vad som fungerar bäst. Har själv ingen aning och tänkte att Damien Thorne (som jag tror kan DC rätt bra om det var han som var Biffson förut) kanske testat lite olika varianter.

Tycker att du ska följa programmet exakt som det står.

Det är väl beprövat och dom flesta har fått väldigt bra ökningar. :)

Annars är det ju inte samma program om man ändrar på det..

Damien Thorne
2006-06-25, 13:20
Håller med.

Meningen med att det är 3 övningar är att det ska bli lättare att öka. blir mycket svårare att öka om du bara roterar mellan 2. Har du 3 övningar så är det mycket troligare att du ökat när rotationen har roterat (när du väl kommit tillbaka till t.ex hantelpress.)

Ahaa... Så det är det som är anledningen till att man kör 3 övningar.

Jag tänkte rotera mellan 2 övningar pga att jag tyckte att det var alldeles för långt mellan tex bänkpresspassen. Om man tränar 3 dagar per vecka, Måndag, Onsdag, Fredag så hamnar bänkpressen så här långt ifrån varann:

Vecka 1
Måndag pass 1 Bänkpress
Onsdag pass 2
Fredag pass 1 Lutande hantelpress

Vecka 2
Måndag pass 2
Onsdag pass 1 Rak hantelpress
Fredag pass 2

Vecka 3
Måndag pass 1 Bänkpress
Onsdag pass 2
Fredag pass 1 Lutande hantelpress

Slutsats. Om man varvar mellan 3 övningar så är det 2 veckor mellan varje bänkpresspass. Om man varvar mellan 2 övningar så är det 1.5 veckor mellan dom.

Och om man kör 4 dagr/vecka så blir det 1 vecka mellan varje övning om man roterar mellan 2 övningar. 1.5 vecka om man roterar mellan 3st.

Du har lyckats övertala mig till att varva mellan 3 övningar istället :D

Gripparn
2006-06-25, 13:23
Tycker att du ska följa programmet exakt som det står.

Det är väl beprövat och dom flesta har fått väldigt bra ökningar. :)

Annars är det ju inte samma program om man ändrar på det..

Jo det är sant men har man några år på nacken när det gäller träning så kommer man fram till andra saker som fungerar bättre. Det kan tex vara små förbättringar bara som man vet fungerar på sig själv. Jag har iaf tränat i några år (kallar mig dock fortfarande för nybörjare) och kör väl ganska lik DC-träning just nu och jag skulle aldrig kunna träna exakt enligt någon annans program. Visst grunderna är rätt lika men mycket har jag gjort om så det passar mina tankar om träning bättre. Men jag förstår vad du menar.

Damien Thorne
2006-06-25, 13:27
Jag var bara nyfiken på vad som fungerar bäst. Har själv ingen aning och tänkte att Damien Thorne (som jag tror kan DC rätt bra om det var han som var Biffson förut) kanske testat lite olika varianter.

Jag har testat att varva mellan både 3 övningar och 2 övningar.

Ett av problemen jag hade när jag varvade mellan 3 övningar var att hitta en 4:e övning som jag skulle byta till när jag misslyckats i någon av de andra.

Problemet när man körde mellan 2 övningar var att man inte ökade lika länge

z_bumbi
2006-06-25, 13:41
Jo det är sant men har man några år på nacken när det gäller träning så kommer man fram till andra saker som fungerar bättre. Det kan tex vara små förbättringar bara som man vet fungerar på sig själv. Jag har iaf tränat i några år (kallar mig dock fortfarande för nybörjare) och kör väl ganska lik DC-träning just nu och jag skulle aldrig kunna träna exakt enligt någon annans program. Visst grunderna är rätt lika men mycket har jag gjort om så det passar mina tankar om träning bättre. Men jag förstår vad du menar.

Och alla som kör DC bör ha några års träning bakom sig med en del experimenterande längs vägen så att följa det bokstavstroget bör inte behövas, om nu inte någon hittar en version som man tror kommer att funka fullt ut som den är/bara vill testa vad som händer.


Anledningen att cykla 3 övningar istället för 2 är troligtvis delvis för att hålla ner belastningsökningen.

Gripparn
2006-06-25, 14:03
Och alla som kör DC bör ha några års träning bakom sig med en del experimenterande längs vägen så att följa det bokstavstroget bör inte behövas, om nu inte någon hittar en version som man tror kommer att funka fullt ut som den är/bara vill testa vad som händer.


Anledningen att cykla 3 övningar istället för 2 är troligtvis delvis för att hålla ner belastningsökningen.

Okej. tack för svaret. Det känns som mina 5 år med styrketräning har varit ett enda experimenterande. Jag vet fortfarande inte alls vad som fungerar bäst på mig så jag testar fortfarande det mesta. Vissa saker har jag väl lärt mig i alla fall.

z_bumbi
2006-06-25, 14:11
Okej. tack för svaret. Det känns som mina 5 år med styrketräning har varit ett enda experimenterande. Jag vet fortfarande inte alls vad som fungerar bäst på mig så jag testar fortfarande det mesta. Vissa saker har jag väl lärt mig i alla fall.

Så ser det ut för mig också och jag har tränat i 15 år. :D

Gripparn
2006-06-25, 14:29
Så ser det ut för mig också och jag har tränat i 15 år. :D

Ah det känns skönt. Då är jag inte ensam. Men men, plötsligt händer det.. Hoppas jag.

Tack Damien Thorne också för ditt svar på min fråga. Såg det först nu.

Anonym112
2006-06-25, 14:31
Ahaa... Så det är det som är anledningen till att man kör 3 övningar.

Jag tänkte rotera mellan 2 övningar pga att jag tyckte att det var alldeles för långt mellan tex bänkpresspassen. Om man tränar 3 dagar per vecka, Måndag, Onsdag, Fredag så hamnar bänkpressen så här långt ifrån varann:

Vecka 1
Måndag pass 1 Bänkpress
Onsdag pass 2
Fredag pass 1 Lutande hantelpress

Vecka 2
Måndag pass 2
Onsdag pass 1 Rak hantelpress
Fredag pass 2

Vecka 3
Måndag pass 1 Bänkpress
Onsdag pass 2
Fredag pass 1 Lutande hantelpress

Slutsats. Om man varvar mellan 3 övningar så är det 2 veckor mellan varje bänkpresspass. Om man varvar mellan 2 övningar så är det 1.5 veckor mellan dom.

Och om man kör 4 dagr/vecka så blir det 1 vecka mellan varje övning om man roterar mellan 2 övningar. 1.5 vecka om man roterar mellan 3st.

Du har lyckats övertala mig till att varva mellan 3 övningar istället :D

Bra att du är övertalad då ;D

Btw,

Dante (doggcrapp) rekommenderar inte att man har med plan bänkpress alls. Förstört alltförmånga axlar och tagit sönder muskelfästen.

Men om man väl ville ha med bänkpressen så skulle man köra den 15-30 RP-range. Alltså så det blir t.ex 10 reps (fail), 7, reps(fail), 4 reps(fail).

http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=15571&highlight=flat+bench

http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=7933&highlight=benchpress

Lite läsning om varför man inte ska köra bänkpressen.

Diggler
2006-06-25, 14:50
Varför kallar alla amerikanska DC-gurus smith ( dvs smithmaskinen) för "smythe"?

Gripparn
2006-06-25, 14:51
Varför kallar alla amerikanska DC-gurus smith ( dvs smithmaskinen) för "smythe"?

Precis min tanke också.

Anonym112
2006-06-25, 15:17
Precis min tanke också.

Som ett smeknamn ju

Damien Thorne
2006-06-26, 08:22
Bra att du är övertalad då ;D

Btw,

Dante (doggcrapp) rekommenderar inte att man har med plan bänkpress alls. Förstört alltförmånga axlar och tagit sönder muskelfästen.

Men om man väl ville ha med bänkpressen så skulle man köra den 15-30 RP-range. Alltså så det blir t.ex 10 reps (fail), 7, reps(fail), 4 reps(fail).

http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=15571&highlight=flat+bench

http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=7933&highlight=benchpress

Lite läsning om varför man inte ska köra bänkpressen.

Tack :bow:
Det ska jag läsa.

TigerÖga
2006-06-26, 14:39
ska man välja 3 övningar för varje muskel grupp? eller 3 övningar för varje muskel grupp per dag?

måndag
Chest
shoulders
triceps
back width
back thickness

onsdag
biceps
forearms
calves
hams
quads

fredag
chest
shoulders
triceps
back width
back thickness

Anonym112
2006-06-26, 15:45
1 övning per pass.

Du har 3 du roterar mellan.

TigerÖga
2006-06-27, 01:30
1 övning per pass.

Du har 3 du roterar mellan.

Jo de vet jag men ja menar typ:

måndag
Chest ex hantelpress (ska jag ha 3 olika övningar här som jag roterar mellan?)

onsdag
biceps skivstångscurl (*)


fredag
chest smith (*)

måndag
biceps hantelcurl (*)

onsdag
bänkpress (*)

fredag scott (*)

:confused:

Anonym112
2006-06-27, 05:55
Precis sådär

TigerÖga
2006-06-27, 13:38
Vet du vart man kan läsa olika loggböcker?

Damien Thorne
2006-06-27, 16:15
Vet du vart man kan läsa olika loggböcker?

Här på Kolozzeum finns tex dessa:

Biffsson (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52850)
Pilt77 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53584&highlight=doggcrap)
Forza (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50756&highlight=doggcrap)
Fatcan (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48905&highlight=doggcrap)

Damien Thorne
2006-06-28, 07:34
Jo de vet jag men ja menar typ:

måndag
Chest ex hantelpress (ska jag ha 3 olika övningar här som jag roterar mellan?)

onsdag
biceps skivstångscurl (*)


fredag
chest smith (*)

måndag
biceps hantelcurl (*)

onsdag
bänkpress (*)

fredag scott (*)

:confused:

Jag ska försöka förklara hur man ska göra.

Du ska välja ut 4st bröstövningar. Du ska rotera mellan 3st och ha 1 övning som utbytesövning.
Om vi tar bröst som exempel så väljer vi tex bänkpress, lutande hantelpress, plan hantelpress och lutande bänkpress. (Detta var bara ett exempel på övningar, egentligen så rekommenderar Doggcrapp inte att man kör tex bänkpress)

Om man tränar Måndag, Onsdag och Fredag.
Dag 1 är bröst mm.
Dag 2 är Ben mm.
Du kör bara en övning per muskelgrupp per pass.

Måndag Bänkpress (1a)
Onsdag Pass 2
Fredag Lutande hantelpress (1b)
Måndag Pass 2
Onsdag Plan hantelpress (1c)
Fredag Pass 2
Måndag Bänkpress (1a)
Onsdag Pass 2
Fredag Lutande hantelpress (1b)
Måndag Pass 2
Onsdag Plan hantelpress (1c)
Fredag Pass 2
Måndag Bänkpress (1a)
Onsdag Pass 2
Fredag Lutande hantelpress (1b)
Måndag Pass 2

osv tills du inte ökar i tex bänkpress (1a) längre. Då byter du ut bänkpress mot lutande bänkpress (som blir 1a då). Då blir bänkpress den framtida utbytesövningen. Efter några pass till kanske du inte ökar längre i plan hantelpress (1c), då byter du ut den mot bänkpress (som då blir 1c)

Damien Thorne
2006-06-28, 07:57
Uppföljning av Doggcrapp, av Mentzer (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56354&highlight=doggcrapp)

En intressant och inspirerande text som jag hittade när jag sökte på Doggcrapp. :bow:

Slartibartfast
2006-06-28, 08:22
Är det inte så att ifall man hela tiden tränar till failure bränner man ut CNS och stagnerar fortare än kvickt?

z_bumbi
2006-06-28, 08:30
Är det inte så att ifall man hela tiden tränar till failure bränner man ut CNS och stagnerar fortare än kvickt?

Det beror på vilken träningsvolym man har.

Damien Thorne
2006-06-28, 08:33
Är det inte så att ifall man hela tiden tränar till failure bränner man ut CNS och stagnerar fortare än kvickt?

Jag tror inte att det är någon som egentligen vet hur man ska träna. Om man läser i styrketräningstidningar så ändrar dom rekommendationerna hela tiden.

Ibland läser man att man absolut ska ta ut sig till max i varje set (till failure) och ibland läser man att man absolut inte ska göra det.

(Samma sak med den negativa delen av repsen, snabbt eller långsamt, där ändrar sig dom hela tiden).

Själv så tror jag på variation. Under en period kan man tex köra Doggcrapp (failure) och perioden efter kör man den träningsmetod som tex Bartoll kör (ej till failure).

Slartibartfast
2006-06-28, 08:49
När man värmer upp inför sitt enda set t.ex. bänkpress, hur ser en sån uppvärmining ut då? Vilka vikter? Vilka reps? Hur långt från failure ska uppvärmingen vara?

Slartibartfast
2006-06-28, 08:50
Det beror på vilken träningsvolym man har.

Tror du att om man kör DC, men några uppvärminingsset under fail och ett sista till absolut fail, så borde man vara på den säkra sidan? Med tanke på att mängden failureset är ganska låg.

Damien Thorne
2006-06-28, 08:55
När man värmer upp inför sitt enda set t.ex. bänkpress, hur ser en sån uppvärmining ut då? Vilka vikter? Vilka reps? Hur långt från failure ska uppvärmingen vara?

Man ska ej köra till failure på uppvärmningen. Så här står det:

Warmups would be 135x12, 185x10, 250x 6, 315x4 (none of these are taxing--they are just getting me warmed up for my all out rest pause set)

MAIN REST PAUSE SET-375x8 reps (total failure) rack the weight, then 15 deep breathes and 375x 2 to 4 reps (total failure) rack the weight, then 15 deep breathes and 375x 1 to 2 reps. I personally do a static right after that but I'll explain that later. Remember every time you go to failure you always finish on the negative portion and then have your training partner help you pull it up fast to rack the weight. To explain further on my first rest pause above I struggled with every iota of my strength to get that 8th rep up. At that point instead of racking the weight up top I brought the weight down to my chest again slowly (6 seconds) and had my training partner quickly help me lift the weight back up to the top to rack it. That "always finishing on the negative rep" will accrue more cellular damage over time and allow for even greater gains.

Damien Thorne
2006-06-28, 08:58
När man värmer upp inför sitt enda set t.ex. bänkpress, hur ser en sån uppvärmining ut då? Vilka vikter? Vilka reps? Hur långt från failure ska uppvärmingen vara?

Egentligen så är det inte bara "ett enda set". Det är 3st set på samma vikt med ca 30 sekunders vila mellan varje. (Men dom kallar det för ett restpause-set)

Damien Thorne
2006-06-28, 09:02
Jag räknade ut procenten på uppvärmningsexemplet

Reps........% av vikten du ska köra på.

12..........36%
10..........49%
6..........67%
4..........84%

Slartibartfast
2006-06-28, 09:46
men Dante säger ju själv att folk med taskig eller medel återhämtning bara skall köra sk. straight sets, alltså ett vanligt set till failure och inte köra några rest-pauses.

Damien Thorne
2006-06-28, 14:31
men Dante säger ju själv att folk med taskig eller medel återhämtning bara skall köra sk. straight sets, alltså ett vanligt set till failure och inte köra några rest-pauses.

Det låter tråkigt.:sleep:
Ska man köra Doggcrapp så tycker jag att man ska köra alla 3 faserna (Men jag körde bara sista fasen). Då får man själv upptäcka om det blir för mycket eller om det går bra.

Jag tror inte att det beror på något genetiskt att folk har taskig återhämtning. Jag tror att det beror på att de äter och sover dåligt.

Så om man äter och sover bra under Doggcrapp-perioderna så ska det gå bra att köra Doggcrapp. Varje fas var ju bara 4-6 veckor. Problemen dyker nog upp om man skiter i att köra "cruising" efter 4-6 veckor, alltså om man kör på hårt i fler vecor än 6 veckor.

Anonym112
2006-06-28, 18:42
Marklyft är ju först ett tungt sen ca 3-4 reps sen ett tyngre ca 6-8 reps.

Men vet nån om man ska köra till failure i båda dom två?

Känns lite pain o köra marklyft till failure i en 3 reppare... stagnera där i mitten :devil:

Archos
2006-06-29, 10:42
men Dante säger ju själv att folk med taskig eller medel återhämtning bara skall köra sk. straight sets, alltså ett vanligt set till failure och inte köra några rest-pauses.

precis, verkar som många missar det!

Jag tror inte att det beror på något genetiskt att folk har taskig återhämtning. Jag tror att det beror på att de äter och sover dåligt.

Så skriver endast en som har genetiken med sig!

Yes
2006-06-29, 11:27
Det finns säkert skillnader i återhämtning, men jag tycker inte det första man bör göra är att utesluta krävande träningsmoment om man känner att återhämtningen inte orkar med. Till att börja med får man väl kolla på hur kosten kan förbättras. Löser inte det problemet kan man prova att vila mer. I det läget får man väga träningsfrekvens mot antalet dagar mellan passen. Ger det mer att träna oftare och lite lättare så gör man med fördel det, eller så kör man mer krävande träningspass med fler dagar emellan. Helt enkelt, man får försöka lära känna sin kropp och anpassa träningen efter det.

remixxa
2006-07-25, 17:17
Någon som kan slänga upp bilderna på extremestrching igen? Verkar vara borta *cry*

Damien Thorne
2006-07-26, 04:25
Någon som kan slänga upp bilderna på extremestrching igen? Verkar vara borta *cry*

Dom verkar även vara borta på Intense Muscle (gissar på att det bara är en tillfällighet).
Men på det norska forumet treningsforum.no finns det bilder på extreme stretching.

...trening....treningsmetoder....Doggcrap....

Dom finns som sticky där, inlägg nr2. Men måste registrera sig (gratis) för att kunna se bilderna.

Damien Thorne
2007-01-11, 22:39
Jag fick en fråga som jag inte kunde svara på. Någon som har något bra svar?

"När det gäller utfallsövningar så antar jag att man kör dom som andra framsida lår-övningar eller är det restpause som gäller? Det är ju främst harmstrings och gluteerna som tränas."

z_bumbi
2007-01-11, 23:21
Jag fick en fråga som jag inte kunde svara på. Någon som har något bra svar?

"När det gäller utfallsövningar så antar jag att man kör dom som andra framsida lår-övningar eller är det restpause som gäller? Det är ju främst harmstrings och gluteerna som tränas."

Det spelar ingen roll vilka muskler det är utan hur farlig övningen är att utföra i uttröttat tillstånd, utfall är inget jag skulle försöka mig på att köra restpause av den sort som används i DC. Andra former av restpause kan funka bättre.

picko
2007-01-12, 18:58
http://server6.theimagehosting.com/image.php?img=extremestretches66.jpg

mentzer
2007-01-28, 12:38
Det låter tråkigt.:sleep:
Ska man köra Doggcrapp så tycker jag att man ska köra alla 3 faserna (Men jag körde bara sista fasen). Då får man själv upptäcka om det blir för mycket eller om det går bra.

Jag tror inte att det beror på något genetiskt att folk har taskig återhämtning. Jag tror att det beror på att de äter och sover dåligt.

Så om man äter och sover bra under Doggcrapp-perioderna så ska det gå bra att köra Doggcrapp. Varje fas var ju bara 4-6 veckor. Problemen dyker nog upp om man skiter i att köra "cruising" efter 4-6 veckor, alltså om man kör på hårt i fler vecor än 6 veckor.


Allvarligt? Alla har samma återhämtningsförmåga? Har alla samma förmåga att bygga muskler då också?

mentzer
2007-01-28, 12:40
Jag fick en fråga som jag inte kunde svara på. Någon som har något bra svar?

"När det gäller utfallsövningar så antar jag att man kör dom som andra framsida lår-övningar eller är det restpause som gäller? Det är ju främst harmstrings och gluteerna som tränas."

Det som passar dig bäst. Behöver du jobba hårdare på framsida lår så kör den för baksidan, behöver du jobba hårdare på baksidan så kör den för framsidan. Så enkelt kan det va...

Bondlurk
2007-01-28, 14:25
Allvarligt? Alla har samma återhämtningsförmåga? Har alla samma förmåga att bygga muskler då också?

Jag tror han menade mer i banorna att genetik är en allt för vanlig bortförklaring som ofta har en enklare förklaring.

johanw
2007-12-13, 14:23
Om man klarar att kontinuerligt köra halvkroppspass måndag, tisdag, torsdag och fredag vecka ut och in, tror ni man då kan palla av DC med varannandagsträning, så att man kör igenom kroppen två ggr på åtta dagar?

Mapa
2007-12-13, 14:27
du kommer få cruisa oftare... och där av få sämre resultat i längden.. varför inte bara hålla dig till schemat?

johanw
2007-12-13, 14:33
schemat går ju ut på att köra igenom kroppen två gånger på en åttadagscykel genom att träna varannan dag.

Mapa
2007-12-13, 15:21
schemat går ju ut på att köra igenom kroppen två gånger på en åttadagscykel genom att träna varannan dag.

måndag onsdag fredag måndag onsdag fredag
1a-2a-1b-2b-1c-2c. du tränar samma 3ggr på två veckor.. du tänker på 3-splitten.. om du inte är en "advanced-bodybuilder" så bör du hålla dig till 2-spliten

Raggis
2007-12-13, 15:42
måndag onsdag fredag måndag onsdag fredag
1a-2a-1b-2b-1c-2c. du tränar samma 3ggr på två veckor.. du tänker på 3-splitten.. om du inte är en "advanced-bodybuilder" så bör du hålla dig till 2-spliten

2-splitten FTW. Om man håller på och ändrar i själva grunderna, så är det ju inte DC längre. Och, om du kör riktigt hårt (precis som man skall göra), så orkar du knappast träna 4 ggr i veckan, speciellt mån, tis.

Slartibartfast
2008-04-16, 07:34
Är det nån som kört DC och inte bränt ut sig?

Varför tar man bara inte DC upplägget (som jag tror är rikigt bra i grunden) och kör mindre intensivt? Skippa RP och definitivt de negativa repsen. Tror att man kan köra mycket längre på samma shema då.

Mapa
2008-04-16, 08:35
Är det nån som kört DC och inte bränt ut sig?

Varför tar man bara inte DC upplägget (som jag tror är rikigt bra i grunden) och kör mindre intensivt? Skippa RP och definitivt de negativa repsen. Tror att man kan köra mycket längre på samma shema då.

jag körde DC i 8-9 månader med mycket bra resultat.. anledningen till att jag inte kör DC nu är att min utbildning innehåller väldigt mycke cardio i form av bollspel osv. men jag kommer att börja med DC igen nästa sommar då dessa kurser är slut.

DC upplägget är bra om man håller sig till planen och inte lägger till en massa som de flesta drar sig för att göra då dem tror att de inte räcker med 1 RP set per muskel eller ett tungt + widowmaker för quads

johanw
2008-04-16, 15:57
Är det nån som kört DC och inte bränt ut sig?

Varför tar man bara inte DC upplägget (som jag tror är rikigt bra i grunden) och kör mindre intensivt? Skippa RP och definitivt de negativa repsen. Tror att man kan köra mycket längre på samma shema då.

Jag körde en blast i 8 veckor utan att bränna ut mig. Dock började överträningssymptomen komma smygande på slutet. Tror de flesta som bränner ut sig på DC inte lyssnar till kroppens signaler och blir lite väl ivriga av ökningarna

http://i184.photobucket.com/albums/x153/kingweasel77/TheUltimateWarrior1.gif

Timme
2008-04-16, 16:04
Jag körde en blast i 8 veckor utan att bränna ut mig. Dock började överträningssymptomen komma smygande på slutet. Tror de flesta som bränner ut sig på DC inte lyssnar till kroppens signaler och blir lite väl ivriga av ökningarna

http://i184.photobucket.com/albums/x153/kingweasel77/TheUltimateWarrior1.gif

Man blir totalt psykad av den där bilden på ultimate warrior.

johanw
2008-04-17, 09:25
Man blir totalt psykad av den där bilden på ultimate warrior.

Warrior är en legend. Sjuk fysik hade han! BBare görs inte så längre, vilket är synd. GH-användandet har förstört sporten :(

tp_88
2008-04-17, 10:45
Warrior är en legend. Sjuk fysik hade han! BBare görs inte så längre, vilket är synd. GH-användandet har förstört sporten :(
Hur menar du nu?

Nitrometan
2008-04-17, 11:43
Hur menar du nu?
Instämmer. Hur tänker han?

petersson
2008-04-17, 12:34
Hur menar du nu?

jag tror du förstår att han förmodligen menar att byggarna har för stora magar nu förtiden.

Nitrometan
2008-04-17, 12:51
jag tror du förstår att han förmodligen menar att byggarna har för stora magar nu förtiden.
Menar du att de tar GH för att få mage?

petersson
2008-04-18, 08:23
Menar du att de tar GH för att få mage?

jag menar inget. menar du att det inte är gott med för mycket smör på mackan?

Leifallan
2008-07-15, 17:54
Någon som har synpunkter på extrem stretching? Finns det klara belägg för att det verkligen hjälper muskeln att växa?

Sniggel
2008-07-15, 21:40
Någon som har synpunkter på extrem stretching? Finns det klara belägg för att det verkligen hjälper muskeln att växa?

Enda studien jag har läst var gjord på kycklingar (tror jag) som forcerades till stretching i någon muskel i extrem lång tid 24 timmar eller flera dagar, minns inte riktigt. Och deras muskler växte av detta, ganska signifikant har jag för mig. Ganske etiskt tveksam metod men i vilket fall så kanske det är svårt att jämföra stretchingen i studien med den jämförelsevis mycket mesigare varianten "extreme" stretching.
Om någon vet vilken studie jag pratar om får ni gärna länka :D

Jones
2008-07-20, 17:23
Förstår inte riktigt var i rörelsebanan man skall göra static hold, där det är som tyngst eller?

Mapa
2008-07-20, 17:25
antingen så gör du mini reps i botten.. eller så håller du en statisk precis innan utlåsningen.. lite beroende på övningen

Commando1980
2008-07-20, 18:07
Förstår inte riktigt var i rörelsebanan man skall göra static hold, där det är som tyngst eller?

du kan skita i static holds. de är inte speciellt viktiga. samma sak med stretchövningarna. (totalt överhypat).

det bästa med doggcrapp är:

rest pause träningen
tydligt fokus på progressivitet (träningsdagbok etc)
träningsfrekvensen (i grundschemat tränas allt var 5 dag)

Fatcan
2008-07-20, 23:26
Enda studien jag har läst var gjord på kycklingar (tror jag) som forcerades till stretching i någon muskel i extrem lång tid 24 timmar eller flera dagar, minns inte riktigt. Och deras muskler växte av detta, ganska signifikant har jag för mig. Ganske etiskt tveksam metod men i vilket fall så kanske det är svårt att jämföra stretchingen i studien med den jämförelsevis mycket mesigare varianten "extreme" stretching.
Om någon vet vilken studie jag pratar om får ni gärna länka :D

Verkligen...fyfan. Den "teorin" Doggcrap har om extrem stretching har jag för mig är att det ska töja fascian, hinnan runt muskeln, och på så sätt ge den mera utrymma att växa i och tillväxten kommer då gå fortare.

Slartibartfast
2008-07-27, 10:28
Är det verkligen vettigt att köra biceps tre ggr i veckan? (biceps på ena dagen och ryggen på andra)

mentzer
2008-07-27, 12:17
Är det verkligen vettigt att köra biceps tre ggr i veckan? (biceps på ena dagen och ryggen på andra)

Nja, jag vet inte. 1 set biceps och 1 set underarmar ena passet, och 1 eller 2 set rygg andra passet. Det bör man klara.

mentzer
2008-07-27, 12:21
Annars kan du ju köra pullover- och marklyftsvarianter för ryggen.

Leifallan
2008-11-02, 11:50
Det absolut bästa med DC enligt min mening är roteringen mellan övningarna. Därav blir ökningarna större då man inte nöter på samma vis.

ByggerUt
2010-06-17, 16:10
Någon som vet om man ska köra med full rörelse och utlåsning när man kör enligt Doggcrapp?

Eller ska man bara köra rörelsen där det är muskelspänning?

Medusa
2010-06-17, 16:17
full rörelse med utlåsning är att föredra framför kortare rörelser..

ByggerUt
2010-06-17, 17:29
Jag räknade ut procenten på uppvärmningsexemplet

Reps........% av vikten du ska köra på.

12..........36%
10..........49%
6..........67%
4..........84%

:thumbup::thumbup::thumbup:

ByggerUt
2010-06-17, 22:19
full rörelse med utlåsning är att föredra framför kortare rörelser..

Ok, är det bara din åsikt eller vet du om grundaren till DC även rekommenderar detta?

ByggerUt
2010-06-17, 22:22
Jag räknade ut procenten på uppvärmningsexemplet

Reps........% av vikten du ska köra på.

12..........36%
10..........49%
6..........67%
4..........84%

En sak till som jag undrar över.
Denna uppvärmningen ska den göras innan man kör varje övning?
Eller är det bara för första övningen på passet som man värmer upp på det viset?

Medusa
2010-06-17, 22:29
Ok, är det bara din åsikt eller vet du om grundaren till DC även rekommenderar detta?

gud rekommenderar full rom framför kortare.. du värmer för övrigt upp precis så mycket du behöver inför varje övning, det finns ingen magisk regel...

joasimo
2010-06-17, 22:32
En sak till som jag undrar över.
Denna uppvärmningen ska den göras innan man kör varje övning?
Eller är det bara för första övningen på passet som man värmer upp på det viset?

Du kör ju oftast bara en övning per muskel. Det beror ju helt på, börjar du med bänkpress, och sedan är nästa övning latsdrag måste du självklart värma upp på latsdrag.

joasimo
2010-06-17, 22:33
gud rekommenderar full rom framför kortare.. du värmer för övrigt upp precis så mycket du behöver inför varje övning, det finns ingen magisk regel...

Varför skulle full rom vara bättre? Jag försöker ha så stor rom som möjligt, utan att behöva låsa ut. En variation är nog det bästa!

Medusa
2010-06-17, 22:38
fråga inte mig, han frågade vad Dante rekommenderar, och han rekommenderar full rom, personligen skiter jag i vilket han använder.. :D jag föredrar full rom, minskar skaderisken och man blir starkare och får bättre utveckling..

ByggerUt
2010-06-17, 22:50
gud rekommenderar full rom framför kortare.. du värmer för övrigt upp precis så mycket du behöver inför varje övning, det finns ingen magisk regel...

Ok tack då blir det till att köra med full rom:thumbup:
Vill följa DC-rutinen fullt ut.

Ok, tänkte att Dante kanske hade någon rutin för uppvärmningen.

Medusa
2010-06-17, 22:53
alltså.. skall jag vara ärlig mot dig... DC är inte rutiner.. kanske vid första anblicken, men ju mer man läser av Dante och pratar med amerikanska utövare, proffs osv, så förstår man att programmet är extremt flexibelt, dom som han tränar personligen har helt unika program och dom flesta som har hållit på ett tag har även modifierat sina rutiner, jag har ändrat i min, dock under överseende..

läs på intensemuscle.com, läs allting Dante skriver och har skrivit, MassiveG, Wojo, Dusty Hanshaw, så kanske du förstår lite bättre...

finns ingen rutin för uppvärmningen, gör bara 4-5 set med lagom vikt och reps, se till att dom inte påverkar ditt RP set sedan bara.. och när du känner dig redo kör du...

joasimo
2010-06-17, 23:03
fråga inte mig, han frågade vad Dante rekommenderar, och han rekommenderar full rom, personligen skiter jag i vilket han använder.. :D jag föredrar full rom, minskar skaderisken och man blir starkare och får bättre utveckling..

Hur bra är det tex att låta 120kg vilas på leder/senor? Bättre att låta musklerna jobba hela tiden i stället för att vila dom under vissa moment. Men men, det kanske är olika från person till person.

Åter till DC. Du kör enligt DC? Hur länge har du gjort det? Hur fungerar det för dig? Jag har själv haft planer på pröva på, men jag känner mig för vek fortfarande. När tycker du man är redo för ett så pass krävande upplägg som DC?

ByggerUt
2010-06-17, 23:09
Hur bra är det tex att låta 120kg vilas på leder/senor? Bättre att låta musklerna jobba hela tiden i stället för att vila dom under vissa moment. Men men, det kanske är olika från person till person.

Det är väl inte så att det bara är lederna/senorna som håller vikten, antar att du har muskler som hjälper till oxå?
Man kan lyfta tyngre när man kör med full rom oxå.

Åter till DC. Du kör enligt DC? Hur länge har du gjort det? Hur fungerar det för dig? Jag har själv haft planer på pröva på, men jag känner mig för vek fortfarande. När tycker du man är redo för ett så pass krävande upplägg som DC?

:bpump:

joasimo
2010-06-17, 23:11
:bpump:

Ja det stämmer. Men varför göra träningen lätt för sig?

Medusa
2010-06-17, 23:24
Hur bra är det tex att låta 120kg vilas på leder/senor? Bättre att låta musklerna jobba hela tiden i stället för att vila dom under vissa moment. Men men, det kanske är olika från person till person.

Åter till DC. Du kör enligt DC? Hur länge har du gjort det? Hur fungerar det för dig? Jag har själv haft planer på pröva på, men jag känner mig för vek fortfarande. När tycker du man är redo för ett så pass krävande upplägg som DC?

vila på leder och senor? oftast är dom starkare än musklerna, är isåfall fästen som ligger i riskzonen.. men det är en helt annan tråd..

jag kör DC..
har kört DC i ett år snart..
fungerar riktigt bra för mig, dock har jag fått mycket hjälp från flera profiler på IM..
om man inte känner sig redo för DC är man inte redo, gå in på intensemuscle.com och läs lite, du kanske även vill titta på denna, han pratar om DC from 5:15..

tPk0euQd9co

Size
2010-06-18, 15:18
Någon som vet var man kan hitta träningsupplägget som Dante har gjort?

Så att man får med de övningarna och reps antalet som han rekommenderar.

willis
2010-06-18, 15:23
Någon som vet var man kan hitta träningsupplägget som Dante har gjort?

Så att man får med de övningarna och reps antalet som han rekommenderar.

Det finns inga bestämda övningar eller rep-ranges.
intensemuscle.com

Size
2010-06-21, 16:36
Det finns inga bestämda övningar eller rep-ranges.
intensemuscle.com

Ok tack:thumbup:

Size
2010-06-21, 16:50
Som jag har förstått det så ska man antingen höja vikten varje vecka med minst 2,5kg eller höja repsantalet.

När man ska höja repsantalet är det hela övningen med alla seten som räknas då?

Eller räcker det att man höjer repsantalet på första setet innan den första respausen?

Exempel:

V.1 8 reps, 5 reps och 2 reps

V.2 10 reps, 3 reps och 1 reps

Har jag V.2 gjort en ökning?

Medusa
2010-06-21, 16:52
nej, du ska antingen bara höja vikterna varje gång du återkommer till samma pass, eller så gör du flera reps på samma vikt...

det är det totala antalet reps i RP setet som är viktigt...

ex 6+2+1 = 9
nästa gång du kör
7+2+1 = 10
osv.. när du gör lika många eller färre så byter du övning..

Big Eddie
2010-06-22, 17:29
Något som jag inte riktigt förstår. Man ska ju föra loggbok och öka från pass till pass antingen antalet reps eller öka vikten med 2,5kg. Går inget utav detta under en två veckors period, så ska man byta ut övningen.

Men det finns ju en genetisk gräns, man kan inte lyfta 1000kg i bänkpress eller stångcurla 200kg. Till slut så kommer man ju till en gräns då det varken går att höja vikten eller utföra fler reps på samma vikt.

Vad ska man göra då?

Byta övningar mot alla andra discoövningar som finns?

Commando1980
2010-06-23, 00:38
Något som jag inte riktigt förstår. Man ska ju föra loggbok och öka från pass till pass antingen antalet reps eller öka vikten med 2,5kg. Går inget utav detta under en två veckors period, så ska man byta ut övningen.

Men det finns ju en genetisk gräns, man kan inte lyfta 1000kg i bänkpress eller stångcurla 200kg. Till slut så kommer man ju till en gräns då det varken går att höja vikten eller utföra fler reps på samma vikt.

Vad ska man göra då?

Byta övningar mot alla andra discoövningar som finns?

golf

Size
2010-08-03, 11:31
Nu har jag läst på en hel del om DC träning och tror att jag förstår det mesta. Det är dock två saker som jag skulle vilja ha svar på.

1. Finns det någon mall från Dante hur man ska värma upp? (Antal set, reps och viktbelastning.)

2. Vilka är de olika stretchövningarna som ska utföras och finns de bilder på dem någonstans?

joasimo
2010-08-03, 12:18
Nu har jag läst på en hel del om DC träning och tror att jag förstår det mesta. Det är dock två saker som jag skulle vilja ha svar på.

1. Finns det någon mall från Dante hur man ska värma upp? (Antal set, reps och viktbelastning.)

2. Vilka är de olika stretchövningarna som ska utföras och finns de bilder på dem någonstans?

Här är i alla fall stretchövningarna

http://img7.imageshack.us/img7/3319/extremestretches.jpg (http://img7.imageshack.us/i/extremestretches.jpg/)

Size
2010-08-03, 12:31
Här är i alla fall stretchövningarna

http://img7.imageshack.us/img7/3319/extremestretches.jpg (http://img7.imageshack.us/i/extremestretches.jpg/)

Underbart tackar för det:thumbup:

s.m.f
2010-08-03, 13:15
vad var vitsen med 3 olika pass, är det att man "håller" längre innan man bränner ut sig, och lättare kan hålla progression eller?

Sen en grejj med dc som intresserar mig är stretchingen, det är lockande men känns ändå lite motsägelsefullt, vilka här praktiserar eller har praktiserat dc? Med vilka resultat?

ByggerUt
2010-08-12, 16:04
Låt oss säga att jag ska kör incline smythe press (11-15rp)

A. Jag klarar 10 reps vad är det som gäller för nästkommande pass med den övningen ?

B. Jag klarar 12 reps vad är det som gäller för nästkommande pass med den övningen ?

C. Jag klarar 14 reps vad är det som gäller för nästkommande pass med den övningen ?

D. Jag klarar 16 reps vad är det som gäller för nästkommande pass med den övningen ?

puppztah
2010-08-12, 18:58
Låt oss säga att jag ska kör incline smythe press (11-15rp)

A. Jag klarar 10 reps vad är det som gäller för nästkommande pass med den övningen ?

B. Jag klarar 12 reps vad är det som gäller för nästkommande pass med den övningen ?

C. Jag klarar 14 reps vad är det som gäller för nästkommande pass med den övningen ?

D. Jag klarar 16 reps vad är det som gäller för nästkommande pass med den övningen ?

A= testa igen nästa pass eller byta ut övningen?

B= Då ska du klå 12 reps nästa pass

C= Samma som B

D= höja vikten med 2.5-5kg till nästa pass

rätta mig om jag har fel

ByggerUt
2010-08-12, 20:56
A= testa igen nästa pass eller byta ut övningen?

B= Då ska du klå 12 reps nästa pass

C= Samma som B

D= höja vikten med 2.5-5kg till nästa pass

rätta mig om jag har fel

Ok tack:thumbup:

Någon som är väl insatt i DC träning får gärna rätt om detta är fel.

joasimo
2010-08-12, 22:17
Det stämmer rätt bra som puppztah säger. På A försöker du igen, du behöver inte byta ut den. Misslyckas du nästa försök kan det vara läge att sänka vikten.

Skulle du däremot inte kunna öka något mer i en övning byter du ut den.

Sniggel
2010-08-13, 12:24
Det stämmer rätt bra som puppztah säger. På A försöker du igen, du behöver inte byta ut den. Misslyckas du nästa försök kan det vara läge att sänka vikten.

Skulle du däremot inte kunna öka något mer i en övning byter du ut den.

Tror inte man sänker vikten mitt i en "blast-period" utan ifall man misslyckas med sin rep range, provar igen (om 2 veckor när passet dyker upp igen) och misslyckas andra gången, så byter man ut övningen mot en ny. Detta tror jag beror lite på att man ska känna att man "alltid" går framåt (utöver eventuella fysiologiska fördelar) och inte behöver gå tillbaka.
Undantag är då när man återkommer från en cruise då man börjar på 90% av ens senaste träningsvikt i alla övningar.
För varje blast är det tänkt att man ska sluta på en högre sista träningsvikt, för att få progression över tid förstås.
Bulk ingår också i DC för att lyckas med den snabba progressionen, samt Timme-proteinintag :D

edit: puppztahs inlägg är också precis så jag har kört DC.


edit2: om det inte tagits upp så brukar det vara en blastperiod på 6-8 veckor och en cruiseperiod på 2 veckor.

ShutUp And Squat
2010-08-28, 12:12
Hur länge ska man vila under "restpausen" ?
läser allt från 15-30 sekunder?

Sedan så undrar jag hur ett arbetsset kan se ut när man kör enligt 15-30rp?
Då man siktar på 30 reps.

Tack på förhand

puppztah
2010-08-28, 12:53
Hur länge ska man vila under "restpausen" ?
läser allt från 15-30 sekunder?

Sedan så undrar jag hur ett arbetsset kan se ut när man kör enligt 15-30rp?
Då man siktar på 30 reps.

Tack på förhand

15 djupa andetag, eller 30 sek vila.

Du kör ju varje set till fail, så de kan ju se ut hursomhelst 14,10,6. men om du klarar 30 reps ska du ju höjja vikten. explosivt upp, 1-2sek negativ fas

John M
2010-08-29, 09:56
Något som jag inte riktigt förstår. Man ska ju föra loggbok och öka från pass till pass antingen antalet reps eller öka vikten med 2,5kg. Går inget utav detta under en två veckors period, så ska man byta ut övningen.

Men det finns ju en genetisk gräns, man kan inte lyfta 1000kg i bänkpress eller stångcurla 200kg. Till slut så kommer man ju till en gräns då det varken går att höja vikten eller utföra fler reps på samma vikt.

Vad ska man göra då?

Byta övningar mot alla andra discoövningar som finns?

Tror inte du hinner uppnå din genetiska gräns under ditt liv, gör nog ingen.

Även om du bänkar 300 kg kan du säkert lägga på 50 gram extra nästa gång.

ShutUp And Squat
2010-08-30, 17:29
Läste nu att det ska var 10-15 andetag. Men det kan ju variera väldigt mycket, beroede på hur man tar andetagen. Är det någon som vet om det finns någon exakt tidangivelse?

willis
2010-08-30, 17:49
Läste nu att det ska var 10-15 andetag. Men det kan ju variera väldigt mycket, beroede på hur man tar andetagen. Är det någon som vet om det finns någon exakt tidangivelse?

15 djupa andetag.

Edit: Gällande DC-frågor är det alltid en god idé är att läsa på intensemuscle.com

Megalodon
2010-09-04, 19:25
Vad är doggcrapp träningen mest till för, att bygga styrka eller volym?

Megalodon
2010-09-13, 17:57
Vad är doggcrapp träningen mest till för, att bygga styrka eller volym?

:confused:

ByggerUt
2010-10-04, 22:06
Efter att ha kör DC träning i 6 veckor så är det axlar och armar som har vuxit mest, styrkan har inte ökat lika bra dock. Min tanke är att axlar och armar har vuxit bättre än övriga muskelgrupper på grund utav de högre repsantalet (11-20rp). Övriga muskelgrupper (11-15rp).

Vad tror ni, är det orsaken till att de muskelgrupperna har vuxit bättre än andra muskelgrupper eller är det någon annan orsak?

Kan jag köra (11-20rp) på alla muskelgrupper och övningar? Eller finns det muskelgrupper och övningar som man inte bör köra så höga reps på?

Så här ser Dantes upplägg ut som jag följer:

DC Training by bodypart

Chest:
incline smythe press (11-15rp)
hammer strength press (11-15rp)
decline barbell press (11-15rp)

Backwidth:
front rack chins (11-20rp)
close grip pulldowns (11-15rp)
front pulldowns (11-15rp)

Backthickness: (back thickness exercises and quad exercises arent rest paused due to safety reasons of fatigue and loss of form)
deadlifts straight sets (6-9reps) + (9-12reps)
T-bar rows straight set (10-12 reps)
rack deadlifts (6-9reps) + (9-12reps)

Shoulders:
military presses (11-20rp)
hammer strength presses (11-15rp)
upright rows (11-20rp)

Quads: (quads are done again with no rest pause because of safety reasons, but after progressive warmups there is a heavy set and then what I call a "widowmaker set" for 20 reps with a still heavy, but lighter weight)

free squats (6-10 rep straight set) 3-5 minute rest and then (20 rep widowmaker)
hack squats (as above)
leg press (as above)

Hamstrings:
lying leg curls (15-30rp)
seated leg curls (15-30rp)
sumo press leg press (pressing with heels only- straight set of 15-25 reps)

Biceps:
preacher curls (11-20rp)
barbell drag curls (11-20rp)
dumbell curls (11-20rp)

Forearms:
pinwheel curls (straight set 10-20 reps)
hammer curls (straight set 10-20 reps)
reverse grip one arm cable curls (straight set 10-20 reps)

Triceps:
reverse grip bench presses (11-20rp)
close grip bench presses (11-20rp)
EZ bar tricep extentions (15-30rp) (elbow safety)

Calves: (all calves are done with an enhanced negative, meaning up on big toe, 5 seconds lowering down to full stretch and then a brutal 10-15 seconds in the stretched position and then back up on the big toe again. It really separates the mice and the men--this is an all straight set)
leg press toe press (10-12 reps)
hack squat toe press/sled (10-12 reps)
seated calf raises (10-12 reps)

willis
2010-10-04, 22:38
Välj övningar och rep-ranges utifrån vad som passar dig bäst. Det där är bara ett exempel på hur det skulle kunna se ut.

SizeOn
2010-11-09, 19:11
full rörelse med utlåsning är att föredra framför kortare rörelser..

Medusa vad tycker du att jag ska satsa på, det upplägget som "Robban" kör eller DC upplägg om jag vill bygga maximalt med volym?

s.m.f
2010-11-24, 21:19
Ni som pallat att köra längre perioder av DC, vad har ni för input på att ha 2 olika övningar istället för 3 på vissa av musklerna (hemträning) väljer de effektivaste övningarna. Eller kommer man helt enkelt att ta slut snabbare?

willis
2010-11-24, 23:36
Ni som pallat att köra längre perioder av DC, vad har ni för input på att ha 2 olika övningar istället för 3 på vissa av musklerna (hemträning) väljer de effektivaste övningarna. Eller kommer man helt enkelt att ta slut snabbare?

Utför övningen annorlunda, annan reprange, långsamma(re) negativ fas, osv. Think outside the box.

ByggerUt
2010-11-28, 11:20
Medusa vad tycker du att jag ska satsa på, det upplägget som "Robban" kör eller DC upplägg om jag vill bygga maximalt med volym?

:confused:

Big Eddie
2010-11-29, 17:34
Är det någon som känner till vad Dante rekommenderar hur man ska köra på alla övningar.

Ska man köra med hög TUT, full muskelanspänning och inga utlåsningar?
Eller ska man köra med full ROM?
Naturligtvis så går det inte att köra lika tungt, om man kör enligt det första alternativet.

kalajset
2010-11-29, 17:45
Full ROM. Finns diskuterat litegrann tidigare i tråden, här: http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=2558952 :)

Spännande upplägg förövrigt, har länge varit sugen på att testa man känner att jag inte riktigt är där än.

Big Eddie
2010-12-01, 19:26
Din länk fungerar tyvärr inte.

Fler som är insatta i DC träning som har någon tanke om detta?

Medusa
2010-12-01, 23:10
anledningen till att du knappt får några svar är pga att dom som kan och vet också inte svarar pga just att dom vet hur Dante är och vad han har skrivit.. jag har antagligen läst allting han skrivit, eller större delen...

om du hade en aning om vad DC och dante handlar om så skulle du aldrig postat inlägg 235.. tyvärr men så är det.. allting du behöver veta finns på www.intensemuscle.com, du får helt enkelt göra hemläxan..

Medusa
2010-12-01, 23:27
Medusa vad tycker du att jag ska satsa på, det upplägget som "Robban" kör eller DC upplägg om jag vill bygga maximalt med volym?

hur länge har du tränat? vad är din styrka i böj mark bänk? vikt? längd?

SizeOn
2010-12-02, 01:58
hur länge har du tränat? vad är din styrka i böj mark bänk? vikt? längd?

Har tränat till och från i 10 år.
Böj: 170
Mark: 200
Bänk: 120

Är 181cm och väger runt 100kg.

MVH

Medusa
2010-12-02, 02:04
tycker du skall börja med DC, helst med rejäl läsning på intensemuscle.com bakom dig, och kanske lite tips från dom på forumet eller någon duktig coach som sysslar med DC...

Big Eddie
2010-12-03, 17:34
anledningen till att du knappt får några svar är pga att dom som kan och vet också inte svarar pga just att dom vet hur Dante är och vad han har skrivit.. jag har antagligen läst allting han skrivit, eller större delen...

om du hade en aning om vad DC och dante handlar om så skulle du aldrig postat inlägg 235.. tyvärr men så är det.. allting du behöver veta finns på www.intensemuscle.com, du får helt enkelt göra hemläxan..

Jag är inne på min andra blasting period och DC träning, är det bästa jag har kört hittills. Jag har läst en hel del på www.intensemuscle.com. Detta är tyvärr det enda som jag inte har hittat något svar på*cry*.

Megalodon
2010-12-17, 17:16
Är det någon som känner till vad Dante rekommenderar hur man ska köra på alla övningar.

Ska man köra med hög TUT, full muskelanspänning och inga utlåsningar?
Eller ska man köra med full ROM?
Naturligtvis så går det inte att köra lika tungt, om man kör enligt det första alternativet.

Skulle oxå gärna vilja veta detta, någon som vet?

andreaswho91
2011-01-06, 19:24
Skulle jättegärna vilja följa detta schema men jag förstår inte? kalla mig dum eller whatever. Men alla förkortningar osv är mycket otydligt för mig, om någon skulle kunna PM:a mig en enklare 'förklaring' av denna träningstyp så vore det guldvärt!

ByggerUt
2011-02-02, 17:06
Är det någon som känner till vad Dante rekommenderar hur man ska köra på alla övningar.

Ska man köra med hög TUT, full muskelanspänning och inga utlåsningar?
Eller ska man köra med full ROM?
Naturligtvis så går det inte att köra lika tungt, om man kör enligt det första alternativet.

Då folk inte vill hjälpa dig, så ska jag försöka mig på att svara på din fråga.
Så här skriver Dante om "Rom"

"Some of you might think (that I think) I have it all figured out....but there has always been something Ive wondered about training wise.....

In most of my training advice Ive always preached full movements deep stretches and i really believe in that (especially the deep stretches part, I personally believe thats key).....but I do know this.

Many bodybuilders have gotten great gains by doing ballistic movements and with that statement I mean short range of motions as it pertains to the top part of the movement not so much the bottom. And I will not go on record saying that this might not have great great merit....because I truly cant......i have a speculation though.

If you ever watch someone like Branch Warren and even Ronnie Coleman in some cases they do ballistic movements......such as on the incline bench......they come down hit their chest and only go up half way sometimes before coming down to their chest again. Other ridiculously thick bodybuilders such as Dennis James etc do full movements pretty much...so there is no doubt theres a couple ways to skin the cat here.....and in all reality ballistic short range movements should/could allow you to use heavier weights than you normally could use full range and that is where the advanced hypertrophy is taking place. It really is something I dont know the absolute truth about (I dont think anyone does) but I wont disregard it either.

The problem though with doing short range ballistic movements IMO is that it seems to bring about a greater propensity for getting a muscle tear....I remember seeing a video once of Levrone back in the day doing pulldowns and he was doing it ballistically and I was thinking "man that looks like he is going to tear his lat".....short time later he tore his tricep while doing those same ballistic pulldowns. Both Branch Warren and his training partner have torn their lats in their armpit area and Im suspecting it was from some short range ballistic lat movement.

Bodybuilding at the upper levels can be a dangerous sport to progress further and heavy weights have to be used....and its kind of a "pick your poison".....would a ballistic short range of motion incline allow you to use 405 on the incline instead of a 365 full range incline and henceforth build thicker pecs faster? Could very well be....I wont deny it....but you have to weigh out whether going a little slower up the strength ladder and being very controlled with your heavy weights might be what you personally want to do......tear a pec bad and your pretty much done.......

again there is no doubt there is merit in each method "

http://www.intensemuscle.com/showthread.php?t=33833&highlight=years+resolution+promise&page=2

Du väljer alltså det som passar dig själv bäst.

Big Eddie
2011-09-08, 13:43
Kan man köra 11-20rp på alla muskelgrupper och övningar?