handdator

Visa fullständig version : Telefonsamtal från störd man


delta_mats
2005-10-01, 09:41
Det ringde nyss upp en äldre man. Han mumlade något obegripligt och talade allmänt otydligt. Jag svarade att han ringt fel och lade på luren...
En minut senare ringer samma man upp igen. Pratar lika otydligt som gången innan men nu uppfattar jag att han vill att jag ska runka av honom, eller att han ska runka av mig. Hördes som sagt väldigt dåligt. Jag hotar med att slå honom sönder och samman om han ringer igen, han lägger då på luren...
Under samtalets gång känner jag igen rösten då han ringde för någon vecka sedan och frågade om pojkarna var inne??? Jag svarade att det inte fanns några pojkar här. (bara jag och flickvännen bor i den här lgh) Han blev förbannad och svarade att det finns det visst. Jag svarade att han ringt fel nummer och att det bara är jag som bor här. Han ger sig och lägger på.

Ett annat exempel för något år sedan är när en man ringde till mamma och påstod sig vara en gammal bekant till oss. Beklagade sorgen då pappa nyligen gått bort. Mamma tyckte det var lite konstigt att just den här killen ringde henne då han bara är ett par år äldre än mig och dessutom inte haft någon kontakt med familjen på 10-15 år. Mannen började sedan komma med perversa uttalanden och förslag. Morsan förstod då på en gång att det här var någon helt annan människa och lade på luren...

Hade tyvärr ingen nummerpresentarör i något av fallen.
Någon som varit med om liknande? Gjorde ni något åt saken?

Zonyk83
2005-10-01, 09:48
Låter riktigt obehagligt.
Du kan ju alltid anmäla honom för trakasseri, skadar inte.

Jense
2005-10-01, 09:54
ring då telia och fråga vilket nummer personen som ringde er vid [insert tidpunkt] har för nummer, tror det går mot betalning

Lasse Kongo
2005-10-01, 10:08
ring då telia och fråga vilket nummer personen som ringde er vid [insert tidpunkt] har för nummer, tror det går mot betalning

Kör på Jenses förslag, tror det kostar en 500hundring om ja inte minns fel.

Har du barn alltså? Ring o kolla numret! sånnadär äckel ska fan klämmas åt.

Piranha
2005-10-01, 10:10
Alltid värt ett försök, vidarekoppla annars hemtelefonen till mobilen , då borde väl källan visas ???

( hoppas jag )

Frazze
2005-10-01, 10:10
Eller så ringer du återuppringning och stönar lite. Inte så konstruktivt kanske, men ändå.

Jense
2005-10-01, 10:11
Eller så ringer du återuppringning och stönar lite. Inte så konstruktivt kanske, men ändå.


hur återuppringer man?

Zonyk83
2005-10-01, 10:16
Borde väl gå att ringa Telia men har killen skyddat nummer är det sekretess som gäller (tror jag).

Lallle
2005-10-01, 10:18
äsch, det är nog bara nån som jävlas

Bjorne
2005-10-01, 10:22
äsch, det är nog bara nån som jävlasRinger någon ens mamma och föreslår sexuella aktiviteter så har de gått över gränsen "bara någon som jävlas".

larre
2005-10-01, 10:23
På den tiden jag jobbade på Glocalnets kundtjänst så stötte man på otaligt antal sådana där saker, personer som blivit uppringda och fått höra både det ena och det andra.

Glocalnet loggar inte ingåene samtal utan bara utgående, men du kan beställa en tjänst som gör att du kan få en logg över ingående samtal över en månad - kostar 500kr(dvs helt värdelös tjänst - den passar bra in i resten av glocalnet som är så ruttet uselt).

Telia är juh dock allmighty-masters så dom kan nog trolla fram numret som ringt till dig men som tidigare sagt så lär det kosta. Kolla då istället ifall du känner någon som jobbar på Telia/Skanova så kan dom garanterat fixxa fram det åt dig.

Lallle
2005-10-01, 10:23
Ringer någon ens mamma och föreslår sexuella aktiviteter så har de gått över gränsen "bara någon som jävlas".

Fast det gjorde väl inte den förstnämda

fintelligens
2005-10-01, 10:24
Låter som Leifi :)

Zonyk83
2005-10-01, 10:24
äsch, det är nog bara nån som jävlas

Det är väl anledning nog att reagera tycker jag. Tror du hade tyckt det var jävligt obehagligt också.

fonzie
2005-10-01, 10:33
ja har vart med om nåt liknande. Ringde en stupfull gubbe och frågade efter "LOOOTTA!!!!!????". Förklarade 5 ggr att här inte fanns någon Lotta. Han vägrade tro mig så jag la på...

Kan ha varit någon som ringt med leifi programmet. Bröt han på finska?

xynd
2005-10-01, 10:39
hahah..bara kul ju

Metal_boy_
2005-10-01, 10:46
Eller så ringer du återuppringning och stönar lite. Inte så konstruktivt kanske, men ändå.


Går ju bara om det är han själv som ringt snusket.

Frazze
2005-10-01, 10:49
hur återuppringer man?
Man trycker på knappen "återuppringning" på min telefon.´

edit: iaf så kan jag ringa upp den som ringt mig på det viset. *69 i många andra länder, kanske funkar här med?

Zonyk83
2005-10-01, 10:50
Man trycker på knappen "återuppringning" på min telefon.´

edit: iaf så kan jag ringa upp den som ringt mig på det viset. *69 i många andra länder, kanske funkar här med?

Om man har nummerpresentation ja, vilket han inte hade.

Frazze
2005-10-01, 10:52
Om man har nummerpresentation ja, vilket han inte hade.
Ja just ja

daja
2005-10-01, 10:53
Alltid värt ett försök, vidarekoppla annars hemtelefonen till mobilen , då borde väl källan visas ???

( hoppas jag )

nej, du kommer tyvärr inte kunna se nåt annat än "skyddat nummer" eller ditt hemnummer.

carlsm
2005-10-01, 11:22
ring då telia och fråga vilket nummer personen som ringde er vid [insert tidpunkt] har för nummer, tror det går mot betalning


Beror kanske på vem du talar med men när jag provade var det bara om det fanns polisanmälan som det funkade.

harre
2005-10-01, 12:43
*69 his ass?

har vi inget liknande i svea? lite illa..

Dalì
2005-10-01, 12:45
Exakt, låter det som Leifi ! :D

Hoppas nu att du inte fått en tvättäkta snuskgubbe till pervert stalker som kommer förfölja dig ända in till gymets dusch ;)

Ring polisen !

skaparn
2005-10-01, 14:21
Men istället för att betala telia för att öppna loggböckerna kan du väl helt enkelt ringa polisen. Om inte annat kan det ju vara bra att det vet om det, även om ett allvarligt brott ännu inte begåtts. Vill dom sen följa upp det så ser dom nog till att skaffa fram numret bara du anger tidpunkt.

Jakelol
2005-10-01, 14:39
Du kan ju spela in sammtalet så du har ågra bevis, och ja det är helt lagligt så länge du sitter i luren själv.

izarul
2005-10-01, 14:40
tror telia tar 500 spänn för att kolla upp 2 samtal.

norsk_gadd
2005-10-01, 14:45
En kärring ringde till mig och höll på likadant. Snackade om att hon ville ****** med mig och bla bla bla. Hon ringde flera gånger, till mobilen dessutom (fick bonus så ibland lät jag henne hållas), men en dag så tröttnade jag och så började jag spela med och sa javisst! Självklart ska vi göra det men då vill jag också att vi gör såhär (kan inte skriva vad jag sa för det va jävligt äckligt och våldsamt och inte lämpat för barn).
Det slutade med att hon blev rädd för mig och tyckte jag var sjuk och sen dess har hon inte ringt.

Men visst fan är det obehagligt.

rememberence
2005-10-01, 16:28
haha...den var faktiskt rätt bra :D :laugh:

delta_mats
2005-10-01, 21:57
Inte för att jag tycker det är direkt obehagligt. Är en stor kille som kan ta vara på sig själv. Blir ju bara förbannad på såna äckel. Däremot när de drabbar nära och kära så känns det inte kul. Lade ej märke till brytningen men var och varannan snubbe här i Kiruna bryter ju på finska ändå så=)
Han verkade då bli skraj och lade på luren när jag hotade om att komma dit och slå honom sönder och samman, hade det varit på skoj tycker man att han kanske bara skulle fortsatt eller börjat skratta...

skaparn
2005-10-01, 22:38
Inte för att jag tycker det är direkt obehagligt. Är en stor kille som kan ta vara på sig själv.

Nej, polisanmäla gör du inte för din egen skull, utan för att mannen i fråga skulle kunna tänkas utsätta andra för samma sak, och de kanske inte har samma styrka som du, mentalt eller fysiskt.

Det blir som i spindelmannen du vet.

Big_Vik
2005-10-01, 23:50
Är han riktigt jävlig hävdar han väl att han trodde han ringde sin pojkvän och gör han antagligen en motanmälan om att du hotat att slå honom sönder och samman

David86
2005-10-02, 00:56
nej, du kommer tyvärr inte kunna se nåt annat än "skyddat nummer" eller ditt hemnummer.
Nejdå, står först "Vidarekopplat" i displayen sen står där vem som ringer. Så har de iaf alltid varit när jag har vidarekopplat hemtelefonen (på den gamla goda 56k tiden :) )