handdator

Visa fullständig version : K Grub: Blodtrycksfall vid intag av hyperton vätska...


Doktorn
2005-09-30, 23:25
Kan du förklara det för mig Grub (eller någon annan, men då du skrev det borde ju du veta), frågade två gånger förut men fick inget svar. Är lite nyfiken...

King Grub
2005-10-01, 05:42
Jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår, om jag skall vara ärlig.

Här är en tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48281&highlight=vatten

Sverker förklarar. :thumbup:

Doktorn
2005-10-01, 09:44
Jag förstår inte riktigt vad det är du inte förstår, om jag skall vara ärlig.

Här är en tråd:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=48281&highlight=vatten

Sverker förklarar. :thumbup:

Tack för idiotförklaringen :)

Vad jag inte kan förstå är hur detta lilla kan ge ett märkbart blodtrycksfall!!!!
Vid träning har vi en förhöjd CO med en faktor 5 ungefär! Om kroppen skulle få en lite mindre mängd vätska i blodet skulle det vara inga problem alls att bara öka motståndet i kärlen (ej musklernas) lite, detta i kombination med en tokhög CO ger ett förhöjt blodtryck.

Och vad händer om du äter lite knäckebröd, svimmar du av blodtrycksfall då eller? Om du kan känna av fallet vid en vätska, borde man ju svimma av något så hypertont....

Sverker
2005-10-01, 15:10
Det är ju endast under själva setet som du har ett 5 ggr förhöjt Cardiac Output. Mellan seten sjunker ju pulsen snabbt.


Vad som påverkar mest är säkert de parasympatiska signalerna till mage/tarmar som öppnar blodkärlen dit SAMTIDIGT som de sympatiska signalerna öppnar blodkärlen till de arbetande musklerna.

Doktorn
2005-10-01, 16:33
Det är ju endast under själva setet som du har ett 5 ggr förhöjt Cardiac Output. Mellan seten sjunker ju pulsen snabbt.


Vad som påverkar mest är säkert de parasympatiska signalerna till mage/tarmar som öppnar blodkärlen dit SAMTIDIGT som de sympatiska signalerna öppnar blodkärlen till de arbetande musklerna.

Hur snabbt pulsen sjunker varierar ju väldigt, den lär sjunka betyldigt snabbare för en långdistanslöpare än för en bodybuildare.

Det där sista vet jag inte...Kroppen borde kompensera genom att minska trycket i samtliga övriga kärl. Det tycker jag borde kompensera det. Vid träning mottar mag/tarme 1% av allt blod, det är inte mkt sådär 300ml/min. Hur mkt extra blod tror du kommer för att du slänger i dig en drink?? Och som sagt vad händer om du äter knäckebrödsmackan??????

Jag har svårt för att köpa det! Har heller aldrig hört om det här tidigare (vilket dock såklart inte betyder att det är fel!!!). Ska hålla öron och ögon öppna...

Doktorn
2005-10-01, 16:36
Det är ju endast under själva setet som du har ett 5 ggr förhöjt Cardiac Output. Mellan seten sjunker ju pulsen snabbt.


Vad som påverkar mest är säkert de parasympatiska signalerna till mage/tarmar som öppnar blodkärlen dit SAMTIDIGT som de sympatiska signalerna öppnar blodkärlen till de arbetande musklerna.


Genomsnittligt arteriellt blodtryck vid träning är 105, jämfört med 90 i vila. Det ska till en rejäl sänkning för att man ska känna av det!