handdator

Visa fullständig version : Min mamma är rädd för innehållet i Star Nutrition Gainer Pro


kruxe
2005-09-30, 18:47
Eftersom produkten inte är godkänd av Hälsokostrådet (vet ej om den är testad)
är min mamma rädd att den innehåller kadavar från döda djur och hormoner. Hon blir också orolig p.g.a meningen: " Proteinerna innehåller stora mängder av de viktiga BCAA-aminosyrorna, som stimulerar kroppens utsöndring av tillväxthormon. "


Kan hon ha rätt?

kruxe
2005-09-30, 18:59
menade sjuka djur

mangemani
2005-09-30, 19:21
ta ett gott råd från en som har stoooooor erfarenhet utav att föräldrarna börjar predika över kosttillskotten direkt när dom ser dom,fast som dom inte vet ett skit om: HÅLL DINA FÖRÄLDRAR BORTA FRÅN KOSSTTILLSKOTTEN DINA!
tro mej,du slipper en massa tjaffs med dom då.

Runda Grodan
2005-09-30, 19:24
Proteinet i produkten är vassle. Det står väl på förpackningen?

BCAA är grenade aminosyror. De är essentiella dvs livsnödvändiga och måste tillföras i födan.

Runda Grodan
2005-09-30, 19:27
Däremot ska du hålla dig borta från "POWERCARCASS 5000, for sick gains". ;)

kruxe
2005-09-30, 19:28
Proteinet i produkten är vassle. Det står väl på förpackningen?

BCAA är grenade aminosyror. De är essentiella dvs livsnödvändiga och måste tillföras i födan.

Ja.. hon vet inte vad vassle är men det kommer ju från mjölk.. Men hon tror typ att dom har blandat i anabola steroider också

Runda Grodan
2005-09-30, 19:35
Ja.. hon vet inte vad vassle är men det kommer ju från mjölk.. Men hon tror typ att dom har blandat i anabola steroider också
Jag känner igen typen. :) Antagligen blir det svårt att övertyga henne om hon är av ängslig karaktär men du kan ju prova att säga att det bara rör sig om mat i pulverform, ungefär som vällingpulver.

Vassle är en restprodukt när man framställer ost. Ost äter hon väl. Nu blev jag sugen på en limpmacka med räkost. :eating:

MilkmaN
2005-09-30, 19:40
Min mor undrade lite när jag kom hem med 12 kg gainer. Hon skulle väl flippa om jag köpte kreatin också :P

King Grub
2005-09-30, 19:48
BCAA är dom grenade aminosyrorna: L-leucin, L-isoleucin och L-valin. Dom finns i allt både du och mamma äter. Tillväxthormon är ett i kroppen naturligt förekommande hormon, och att stimulera frisättning av detta på naturlig väg (vilket tillförsel av aminosyror är), är varken skadligt eller otillåtet på något sätt.

fonzie
2005-09-30, 20:12
ååh så ja känner igen mig!

När jag blandar min gainer så säger dom "Va e de där för häxblandning då?".

Jävla träskallar. :)

Anca
2005-10-01, 06:24
Låter lite som på mitt jobb, halva styrkan tror att det är nutrilett (tjocka tanter som själva använt det) och den andra halvan är inne på teorin med anabola.

Hos familjen är det inga problem, kan ju tillägga att min morfar på 80 bast dricker vassle (whey-80 mintchoklad) till frukosten och på eftermiddagen varje dag. Detta på ordination av en läkare för att få i sig det protein han behöver på ett enkelt sätt.

delta_mats
2005-10-01, 08:54
Låter lite som på mitt jobb, halva styrkan tror att det är nutrilett (tjocka tanter som själva använt det) och den andra halvan är inne på teorin med anabola.

Hos familjen är det inga problem, kan ju tillägga att min morfar på 80 bast dricker vassle (whey-80 mintchoklad) till frukosten och på eftermiddagen varje dag. Detta på ordination av en läkare för att få i sig det protein han behöver på ett enkelt sätt.

Din morfar är ju hard-core! Tränar han också?

Dalì
2005-10-01, 08:58
Är inte deras produkter godkända av Hälsokostrådet?

Dalì
2005-10-01, 09:03
Tydligen fanns inte Star Nutrition´s ens med på listan över godkända produkter *screwy*

Tomten
2005-10-01, 09:33
Alltså, vilka tillverkare finns med på hälsokostrådet? Jag hittade varken Fairing eller Exell (som säljer mycket här på kolozzeum)

Hela listan (från hälsokostrådet.se) testade sportkosttillskott.



Godkända sportkosttillskott

Prov på följande produkter från medlemmar i Svensk Egenvård har fram till 2005 01 01 analyserats utan att dopingklassade anabola steroider samt vissa andra inom idrottsrörelsen otillåtna läkemedelsklassade substanser, har funnits med en kvantifieringsgräns per ämne på 100 mikrogram/kg för fasta produkter, och 10 mikrogram/kg för drycker.

Alpha Plus
Proform-Ung igen

Cederroth International AB
Nutrilett Intensiv jordgubbsmak
Nutrilett VLCD Skogsbär
Nutrilett Intensiv Chokladsmak

Dalblads Nutrition
Bake Pro
Createch
Gainer Explosion
ISO Whey
Kreatin
Pharma Diet
Pro Lite, Jordgubb
SWE-Bar Chocolate
SWE-Bar Strawberry
Ultra Milk Way
Whey Class +

Do Well Sweden AB
Succé Energi

EAS International
Myoplex Carb Sense Bar, Choklad-Brownie
Myoplex Carb Sense Bar, Lemon Delight
Myoplex Carb Sense Bar, Strawberry & Cream
Myoplex Snacker, Orange
Myoplex Snacker, Strawberry/Banana


Eiselt Research AB
ALC
Balance
Explode Kreatin
Fastway
Glutamin
HMB
KP3
Kreatinpyruvat
Liponsyra
Maxgain, choklad
Maxgain, jordgubb
Maxgain, vanilj
Probar, Apple smoothie
Probar, Banana smoothie
Probar, Coconut smoothie
Protec
Retibol
Ultraway

Fast Sports Nutrition AB
Advantage
Creatine
Dietmix
Massa
Promix
Reco 2
Whey 3

Friggs
Multivitamin Mineral Brus

Great Earth Scandinavia
Best Whey, Chocolate
Best Whey, Strawberry
Best Whey, Vanilla
Mega Gainer, Chocolate
Mega Gainer, Strawberry
Mega Gainer, Vanilla
Pure Whey

Hela Pharma AB
+ Protein

Macronova AB
Power Kreatin

MaxMedica Naturläkemedel AB
SportoniC Complex Choklad
SportoniC Energy Drink Apelsin

Mezina AB
Enaxin, flytande
Nutrilenk

Naturapoteket AB
Shapy energy fuel, Banan med yoghurt
Shapy energi fuel, Choklad/karamell
Shapy low carb, Choklad/nötter
Shapy max protein bar, Choklad
Shapy max protein bar, Choklad/karamell
Shapy max protein bar, Röda bär/yoghurt

Pharma Nord
Bio-Ginkgo 60

Pharmakon AB
Bio-Carnosin
Bio-Carnosin 400 mg

Skip AB
ALA
B12 Vitamin, Extra stark
Excellent
Kreatin
L-Carnithin
L-Glutamin
ProMax
Skip Proffessional

Strength System Sweden AB
Sport Gainer, jordgubb

Twinlab
7-Keto Fuel
Active Care Sport Protein, Choklad
Anabolic Evolution
Anabolic Fuel
Ascorbate C-500
C-1000
CellenzymColostrum Fuel
Creatin Pyruvate
Diet fuel Choklad
Fitness shake vanilj
Giant block
Low Carb Protein Shake Jordgubb
MET Rx Betaphos 3
MET Rx Creaphos Apelsin
MET-RX Creatine
MET-Rx Extreme Whey, Choklad
MET Rx Glutamine FX
MET-Rx Protein Bar Chocolate Chip
MET-Rx Protein Plus
MET Rx Protein Shake, vanilj
MET-Rx Drink Mix, Choklad
MSM
Muscle Volume
Optifuel 2 Vanilj
Protein Fuel, Melon
Pyruvate Fuel
Ripped Fuel
Speed Booster
Stress B-complex
Super Mass Fuel, Choklad
Triple Whey Fuel
TwinFast, Vanilj
Whey Protein
Vitamin Fit Jordgubb
ZMA Fuel

Vitamex AB
Shapy Fat Burn Calcium Puryvate
Shapy Fat Burn L-carnitine
Shapy Fitness, choklad
Shapy Fitness, hallon
Shapy Gainer, choklad
Shapy Gainer, jordgubb
Shapy Performance Creatine
Shapy Recovery L-Glutamin
Shapy Recovery Protein, choklad
Shapy Recovery Protein, hallon
Shapy Whey Protein, choklad
Shapy Whey Protein, jordgubb
Super kreatin (pulver)

Metal_boy_
2005-10-01, 10:02
Gå o köp en liten förpackning Dextrosol, sätt dig i soffan och drick ett glas mjölk. Säg till din mamma att "det här är precis lika naturliga sockerarter och proteiner som i min hink".

Gammalt kadaver haha. Fan tror din morsa att vi lever o forna Sovjet unionen? :)

Catstyle
2005-10-01, 10:11
Lyckligtvis slipper jag sånt tjafs ifrån föräldrar då min far själv använder proteintillskott. :)

Metal_boy_
2005-10-01, 10:12
Enda klagomål jag fått är att mina skitar luktar gravöppning, sen jag började äta kosttillskott.

lauria
2005-10-01, 10:17
Jag förstår dig helt, det tog en tid för min morsa att tilllåta mig köpa whey-80 :D men efter hon kommit över den trösklen så var det bara att köpa det flesta tillskott.
Du kan hälsa henne att bara för att det står att det hjälper kroppen att utsöndra tillväxthormon så betyder det inte att man tillsätter tillväxthormon i kroppen, för var det på de viset så skulle ja förstå om folk var emot kosttillskott.

Och ja vet att en kompis morsa skulle kolla upp innan hon tillät han att köpa tillskott, för hon tyckte oxå att det verkade "skadligt" med essensiella- och grenade aminosyror. Men tro mig det förekommer naturligt i kosten du äter dagligen.
Så visa hon inläggen här och sen så kan du köpa din gainer :thumbup:

Fatcan
2005-10-01, 10:32
Varför måste du bry dig så mycket om vad din morsa tycker? Säg till henne att hålla käften för hon kan inget, sen går du och köper proteinpulver. Funkade för mig :MrT:

madmarc
2005-10-01, 11:00
Varför måste du bry dig så mycket om vad din morsa tycker? Säg till henne att hålla käften för hon kan inget, sen går du och köper proteinpulver. Funkade för mig :MrT:

Ett riktigt sakligt och trevligt argument det där. Det är väl ganska självklart att föräldrar blir lite skeptiska när ungarna drar hem diverse skit, typ anabolic booster osv. Tycker att det är helt rätt att vara lite skeptisk, det vara inte allt för många år sedan androstenedione var laglig men för den sakens skull var det absolut inte nyttigt för en tonårings kropp.
Sakliga och väl underbyggda argument är vad som gäller enligt mig.

mini_Arnold
2005-10-01, 11:06
Ett riktigt sakligt och trevligt argument det där. Det är väl ganska självklart att föräldrar blir lite skeptiska när ungarna drar hem diverse skit, typ anabolic booster osv. Tycker att det är helt rätt att vara lite skeptisk, det vara inte allt för många år sedan androstenedione var laglig men för den sakens skull var det absolut inte nyttigt för en tonårings kropp.
Sakliga och väl underbyggda argument är vad som gäller enligt mig.
Ja eller så kan föräldrarna ta reda på information om tillskotten så slipper man gå och tro en massa.
Men visst kan man få spel på sina föräldrar ibland men man ska vara snäll också.
Överdriver föräldrarna eller är ignoranta, DÅ och inte innan kan du kanske be henne göra det ena och andra..

Zaiboot
2005-10-01, 11:52
Hade himmla tur med mina föräldrar. Det vara bara min morsa som frågade om jag verkligen hade tagit reda på allt om det så jag visste vad jag köpte och använde. Sen var hon nyfiken på vad det var för grejer så jag förklara det mesta jag hade lärt mig. Och farsan nöjde sig med att morsan hade pratat med mig. Så det var inget negativt bemötande jag fick. Förövrigt var det farsan som introducerade mig för styrketräningen från början.

Men till er andra så är det nog riktigt bra argument som ni måste komma med. Lära dem vad det egentligen är i burken och fördelarna mot en köttbit och potatis i omklädningsrummet efter träningen.

mangemani
2005-10-01, 14:41
Men till er andra så är det nog riktigt bra argument som ni måste komma med. Lära dem vad det egentligen är i burken och fördelarna mot en köttbit och potatis i omklädningsrummet efter träningen.


hehe,tror du man inte har försökt med det och varje gång man försöker förklara så ska dom(iaf farsan) briljansera med sin ungdom och hur det var när han tränade,då fanns det inga sådana tillskott och han klarade sej så bra utan(fastän han såg ut som en sticka på den tiden) och det som stör mej det är att när man väl försöker förklara i lugn och sansad ton att det är MAT man får i sej,så suckar han och säger "magnus magnus,allt som dom här som säljer dessa varor säger,är bara för att lura folk att köpa,du tror det är bra men hur kan du bevisa det".....sen har jag sagt att jag handlar härifrån och att jag är inne på detta forum där man pratar om just kost osv med kunniga människor,men enligt han så är alla människor här i lag med kollo shopen,han tror att ni som är kunniga jobbar för dom här försäljarna och försöker på nått sätt lura och göra reklam för försäljarna,har försökt förklara att forumet inte har nått med shoppen att göra,men han vägrar lyssna,har han sagt en sak så är det bara så.

sist när jag skulle lämna blodprov och hade käkat farings complete vitamin7mineral och fick då inte ge nått blodprov,då blev det den värsta diskussionen som vi någonsin har haft tror jag,han påstog då att detta vitamin tillskott är farligt pga "dom höga doserna"(vilket han givitvis inte vet nått om)..och än en gång så gled vi in på ämnet kossttillskott och diskussionen flammade upp ännu mer.

så numera så säger jag inget när dom frågar om tillskotten,jag mummlar och går vidare.
jaja

stridis
2005-10-01, 14:56
..."magnus magnus,allt som dom här som säljer dessa varor säger,är bara för att lura folk att köpa,du tror det är bra men hur kan du bevisa det...han tror att ni som är kunniga jobbar för dom här försäljarna och försöker på nått sätt lura och göra reklam för försäljarna

Det finns mindre nogräknade kosttillskottsförsäljare, och vissa söker sig bla hit, så det är ju klart att du får se till att komma med övertygande argument. Visa att du inte är helt naiv för farsan din.

mangemani
2005-10-01, 15:01
Det finns mindre nogräknade kosttillskottsförsäljare, och vissa söker sig bla hit, så det är ju klart att du får se till att komma med övertygande argument. Visa att du inte är helt naiv för farsan din.



jag vet vilka man ska lyssna på och vilka man inte ska lyssna på.

dom som jag syftade på när jag menade kunnigt folk var ju folk som king grub tex, men tydligen är king grub en som jobbar för shoppen och honom ska jag akta mej för enligt farsan *rolleyes* *rolleyes*

stridis
2005-10-01, 15:19
jag vet vilka man ska lyssna på och vilka man inte ska lyssna på.

dom som jag syftade på när jag menade kunnigt folk var ju folk som king grub tex, men tydligen är king grub en som jobbar för shoppen och honom ska jag akta mej för enligt farsan *rolleyes* *rolleyes*

Hur skall han kunna vara säker på att du är säker? Hur du skall lägga upp den diskussionen vet jag inte, men king grub har inget med shopen att göra bara för att han är en (vanlig) moderator. Han hänger på fler brädor och proklamerar (vad jag sett) samma där.

mangemani
2005-10-01, 15:24
Hur skall han kunna vara säker på att du är säker? Hur du skall lägga upp den diskussionen vet jag inte, men king grub har inget med shopen att göra bara för att han är en (vanlig) moderator. Han hänger på fler brädor och proklamerar (vad jag sett) samma där.


jag vet det,men det som som stör mej är att jag inte kan bevisa det för honom och därmed så vinner han diskussionen.
om han inte kan ta mitt ord,så vet jag faktiskt inte hur jag ska få honom att tro mej.

fonzie
2005-10-01, 18:49
Jag brukar säga att det är patenderade medel som drar ner hormonnivåerna till botten och får en att stanna i växten. :D:D:D
Dom blev rätt putta, och sen när min läkare sa att det var okej så har dom inget nytt att komma med. :)

Anca
2005-10-01, 19:55
Din morfar är ju hard-core! Tränar han också?

Nä, inte om man räknar bort raska promenader till bolaget då och då ;) . Dock har han rätt mycket muskler men sämre ställt med tänder vilket gör att han inte kan tugga i sig kött o sånt. Så det var inte SÅ hard-core ändå (även fast jag tycker att han är världens bästa :love: )

Fatcan
2005-10-02, 00:16
Ett riktigt sakligt och trevligt argument det där. Det är väl ganska självklart att föräldrar blir lite skeptiska när ungarna drar hem diverse skit, typ anabolic booster osv. Tycker att det är helt rätt att vara lite skeptisk, det vara inte allt för många år sedan androstenedione var laglig men för den sakens skull var det absolut inte nyttigt för en tonårings kropp.
Sakliga och väl underbyggda argument är vad som gäller enligt mig.

Fan vilken dålig jämförelse. Föräldrarna får väl fan ta och lära sig vad protein är. Går inte att jämföra med "tillskott" som androstenedion, man hör ju på namnet att det är hormoner.

madmarc
2005-10-02, 10:15
Fan vilken dålig jämförelse. Föräldrarna får väl fan ta och lära sig vad protein är. Går inte att jämföra med "tillskott" som androstenedion, man hör ju på namnet att det är hormoner.
Det är inte ett hormon utan det blir testosteron när det ombildas i levern. Det känns som om du får ta och ha lite mer förståelse för att dina päron blir oroliga över vad du stoppar i dig

madmarc
2005-10-02, 10:17
Det är inte ett hormon utan det blir testosteron när det ombildas i levern. Det känns som om du får ta och ha lite mer förståelse för att dina päron blir oroliga över vad du stoppar i dig
Du kanske ska ta och köpa lite weider protein och kolla om de tycker det är okay att du äter kadaverprotein :naughty:

Dalì
2005-10-02, 11:03
Hur du skall lägga upp den diskussionen vet jag inte, men king grub har inget med shopen att göra bara för att han är en (vanlig) moderator. Han hänger på fler brädor och proklamerar (vad jag sett) samma där.

Vad proklameras på de andra brädorna?

Fatcan
2005-10-02, 12:58
Det är inte ett hormon utan det blir testosteron när det ombildas i levern. Det känns som om du får ta och ha lite mer förståelse för att dina päron blir oroliga över vad du stoppar i dig

Jag vet att androstenedion och andra prohormoner är förstadium till testosteron.
Varför ska man ha förståelse när ens föräldrar vill förbjuda en att köpa "farligt" proteinpulver? Dom flesta föräldrar brukar inte ändra sig även om man visar forskningsrapporter på att det inte är skadligt eller garantier på att det fritt från dopingpreparat.
Det handlar om "Du=unge, jag=vuxen, jag veta bäst"

mmmis
2005-10-04, 16:34
Jag vet att androstenedion och andra prohormoner är förstadium till testosteron.
Varför ska man ha förståelse när ens föräldrar vill förbjuda en att köpa "farligt" proteinpulver? Dom flesta föräldrar brukar inte ändra sig även om man visar forskningsrapporter på att det inte är skadligt eller garantier på att det fritt från dopingpreparat.
Det handlar om "Du=unge, jag=vuxen, jag veta bäst"

Vad är det för forskningsrapporter och garantier du pratar om? Du får gärna länka.

Vilka företags produkter gäller forskningsrapporterna?

Fatcan
2005-10-04, 16:56
Vad är det för forskningsrapporter och garantier du pratar om? Du får gärna länka.

Vilka företags produkter gäller forskningsrapporterna?

Kommer inte ihåg, det var rätt länge sedan. Men på första sidan i den här tråden finns en lista över kosttillskott som är godkända och testade av livsmedelsverket. Forskningsrapporter om att stort proteinintag inte är skadligt får du väl leta efter på pubmed eller bara skicka PM till King Grub och fråga.

Sverker
2005-10-04, 18:20
Där står det " Prov på följande produkter från medlemmar i Svensk Egenvård".

Livsmedelsverket bryr sig inte om sådant. De är mer intresserad ifall produkterna är direkt giftiga, eller är felaktigt deklarerade så att produkterna avsiktligt lurar kunderna eller utsätter allergiker för fara.

Johannes
2007-02-21, 22:05
Alltså, vilka tillverkare finns med på hälsokostrådet? Jag hittade varken Fairing eller Exell (som säljer mycket här på kolozzeum)

Hela listan (från hälsokostrådet.se) testade sportkosttillskott.



jag hittar inte heller det :D :D

occt
2007-02-21, 23:57
jag hittar inte heller det :D :D

04-10-2005 ;)