handdator

Visa fullständig version : Förbud mot slöja i skolan


RobbeliRobban
2005-09-30, 18:43
Vad anser ni om debatten? (POLL kommer strax)

Yankeee
2005-09-30, 18:44
Ska vi debattera debatten eller slöjförbudet?

RobbeliRobban
2005-09-30, 18:48
Ska vi debattera debatten eller slöjförbudet?

I denna, låtsas som om ingen bestämt något än, bara om det borde vara förbjudet eller inte.

Rockhard
2005-09-30, 18:49
Förbjud. Jag har blivit lärd att man inte ska ha mössa på sig inomhus så det gäller slöja också.

Rockhard
2005-09-30, 18:52
Vilken debatt föresten? går det på tv?

aliquis
2005-09-30, 18:53
jag vettefan vad frågan bjuder, men var är alternativet klart vi skall ha kvar slöjd?

Catstyle
2005-09-30, 18:54
Jag anser att i ett svenskt samhälle bör det råda svenska normer, och det bör inte göras undantag från etablerade och generalla regler endast pga invandrade religioner.

På de skolor där huvudbonad i klassrummet är tillåtet så kan väl de som önskar ha slöja för all del.

hangatyr
2005-09-30, 18:55
ytterst svår fråga tycker jag. å ena sidan är jag för religionsfrihet, hur vansinnig religionen än må vara: snakecharmers, sufister, animister, kristna, muslimer (i stigande ordning, snakecharming är coolt, monoteizzm ocoolt). kör i vind! men å andra sidan hatar jag all form av förtryck och tvång, och slöja ÄR fötryck. sedna kan slöjbärarna själva intyga hur mycket de vill att de gör det för sin egen skull. de gör det av religiösa orskaer som ligger väldigt djupt i kulturen.

å tredje sidan: om jag nu ä för religionsfrihet och för människans fria vilja: bör jag då vara för eller emot slöja i skolan? tja: slöjan är i sig ett förtryck, som jag ser det, och är det förtrycket då värre eller bättre än det förtryck mot slöjbärarnas religion som ett sljöföbud innebär? mitt svar är: när kvinnan i fråga är myndig kan ingen hindra henne från att bära elelr inte bära slöja. fram tills dess: ingen slöja.

varför dårå, frågar sig vän av ordning, varpå jag svarar: för att det känns bra och eftersom jag ogillar monoteistiska religioner.

Baha
2005-09-30, 18:56
FÖrbjud

Yankeee
2005-09-30, 18:57
Vilken debatt föresten? går det på tv?

Ja.

Kanal 5 1/10
Tid: 2100 - 2200

ShowView | 5430479 |

Titel: Veckans ordgnabb

Övrigt: Debatt om slöjförbud med b.la maud olofsson, ernst billgren, måns herngren, muhammad ali salid, alf svensson och robert aschberg.

mela
2005-09-30, 18:57
tycker iofs att det är okey med slöja så länge de visar ansiktet.
man måste visa sin identitet i skolan.

mini
2005-09-30, 18:58
ytterst svår fråga tycker jag. å ena sidan är jag för religionsfrihet, hur vansinnig religionen än må vara: snakecharmers, sufister, animister, kristna, muslimer (i stigande ordning, snakecharming är coolt, monoteizzm ocoolt). kör i vind! men å andra sidan hatar jag all form av förtryck och tvång, och slöja ÄR fötryck. sedna kan slöjbärarna själva intyga hur mycket de vill att de gör det för sin egen skull. de gör det av religiösa orskaer som ligger väldigt djupt i kulturen.

å tredje sidan: om jag nu ä för religionsfrihet och för människans fria vilja: bör jag då vara för eller emot slöja i skolan? tja: slöjan är i sig ett förtryck, som jag ser det, och är det förtrycket då värre eller bättre än det förtryck mot slöjbärarnas religion som ett sljöföbud innebär? mitt svar är: när kvinnan i fråga är myndig kan ingen hindra henne från att bära elelr inte bära slöja. fram tills dess: ingen slöja.

varför dårå, frågar sig vän av ordning, varpå jag svarar: för att det känns bra och eftersom jag ogillar monoteistiska religioner.

Va fan är det för fel på ett enkelt ja eller nej människa!?
För enkelhetens skull säger jag att jag håller med.

aliquis
2005-09-30, 18:58
err, slöja, inte slöjd, wtf :D

xynd
2005-09-30, 18:59
av me det..

Menigar
2005-09-30, 18:59
Om man förbjuder alla sorters huvudbonader är det okej.

RobbeliRobban
2005-09-30, 19:00
ytterst svår fråga tycker jag. å ena sidan är jag för religionsfrihet, hur vansinnig religionen än må vara: snakecharmers, sufister, animister, kristna, muslimer (i stigande ordning, snakecharming är coolt, monoteizzm ocoolt). kör i vind! men å andra sidan hatar jag all form av förtryck och tvång, och slöja ÄR fötryck. sedna kan slöjbärarna själva intyga hur mycket de vill att de gör det för sin egen skull. de gör det av religiösa orskaer som ligger väldigt djupt i kulturen.

å tredje sidan: om jag nu ä för religionsfrihet och för människans fria vilja: bör jag då vara för eller emot slöja i skolan? tja: slöjan är i sig ett förtryck, som jag ser det, och är det förtrycket då värre eller bättre än det förtryck mot slöjbärarnas religion som ett sljöföbud innebär? mitt svar är: när kvinnan i fråga är myndig kan ingen hindra henne från att bära elelr inte bära slöja. fram tills dess: ingen slöja.

varför dårå, frågar sig vän av ordning, varpå jag svarar: för att det känns bra och eftersom jag ogillar monoteistiska religioner.

Solklart, du är bäst! :laugh: :laugh: Mest PK någonsin?

Jense
2005-09-30, 19:00
tror det är en fråga utan svar, elller snarare 2 olika svar

mycket snabbt summerade:

1. religon är något vi sysslade med förr i tiden, slöjor är dessutom kvinnoförnedrande.

2. religonsfrihet är också en frihet, att förbjuda en frihet vore ett steg mot totalföbud av frihet

Hobbes
2005-09-30, 19:01
tycker iofs att det är okey med slöja så länge de visar ansiktet.
man måste visa sin identitet i skolan.

Jag vill minnas att det var det största problemet som nämndes av lärare att man inte kunde identifiera elever. Samt att man som lärare förlorar enorm interaktion emot de eleverna - icke verbala signaler exempelvis etc.

hangatyr
2005-09-30, 19:02
Va fan är det för fel på ett enkelt ja eller nej människa!?
För enkelhetens skull säger jag att jag håller med.

men gah! det går ju itne att säga ja eller nej hur som helst: jag är ju både för och emot. I´m a turncoat,jag vet. patetiskt.

en intressant grej är att till för ungefär hudnra år sedan skulle kvinnor ha slöja på sig oxå i sverige. i alla fall gifta och ogifta mödrar.

Rockhard
2005-09-30, 19:05
Ja.

Kanal 5 1/10
Tid: 2100 - 2200

ShowView | 5430479 |

Titel: Veckans ordgnabb

Övrigt: Debatt om slöjförbud med b.la maud olofsson, ernst billgren, måns herngren, muhammad ali salid, alf svensson och robert aschberg.

Vad är ett ordgnabb? Aftonbladet som gjort nya ord nu igen? :)

Ernst billgren *screwy*

Catstyle
2005-09-30, 19:10
Jag tycker inte man ska förbjuda någon att bära slöja på sin fritid, det är upp till den personen.

Man skall dock inte ge några särskilda rätter till vissa, absolut inte då det har en negativ påverkan på lektionen iom att läraren inte kan se vissa i ögonen etc.

Att ett utbrett islam i Sverige sen är något negativt är en annan femma.

Bronkitkorv
2005-09-30, 19:11
Förbjud det, det är helt klart ett sätt att förtrycka kvinnor !
Varför har inte männen slöja för. Jag säger samma sak som smygrasisterna som finns där man minst anar det att om dom kommer till sverige så får de anpassa sej lite. Tror jag. Åh andra sidan så skulle jag inte vilja tvinga en muslim att äta griskött bara för att vi kristna gör det. Men det lutar åtett förbud från mej iallafall.

Rataxes
2005-09-30, 19:11
Utgår från att de borde vara tillåtna, med undantag för när de stör i undervisningen. Ser inte riktigt poängen med att förbjuda andra huvudbonader heller, är det meningen att det ska ge förbättrad disciplin? Känns mer som en meningslös kvarleva från gamla traditioner.

hangatyr
2005-09-30, 19:11
Solklart, du är bäst! :laugh: :laugh: Mest PK någonsin?

jag vet, fyfan.

fast jag är ju lite o-PKnär jag säger att det är idiotiskt med monoteiszzm!

Yankeee
2005-09-30, 19:12
Vad är ett ordgnabb? Aftonbladet som gjort nya ord nu igen? :)

Ernst billgren *screwy*

Nja, vetifan riktigt. Inte jag som bestämmer vad programmen ska heta :P

grisbil3n
2005-09-30, 19:16
Beror på om det finns nåt å kolla på under lakanet.

hangatyr
2005-09-30, 19:21
Solklart, du är bäst! :laugh: :laugh: Mest PK någonsin?


å andra sidan:är det inte bättre att ge sig själv lite tid att reflektera och kanske omvärdera sina åsikter i stället för att: ÖHH, slöjor, ba´skitdåligt, värsta bögmuslimerna fy faaaan! bort me rom nuuuu!
mera bira bira bira bärs bärs bärs, ba wöööööö!!!!


eller?

Catstyle
2005-09-30, 19:28
tror det är en fråga utan svar, elller snarare 2 olika svar

mycket snabbt summerade:

1. religon är något vi sysslade med förr i tiden, slöjor är dessutom kvinnoförnedrande.

2. religonsfrihet är också en frihet, att förbjuda en frihet vore ett steg mot totalföbud av frihet
Det där tycker jag bara är helt befängt.
Jag försvarar inte islam på något sätt, tvärtom, däremot att förbjuda någon bära en viss huvudbonad på dennes fritid är absurt.

Om någon önskar ha en snusnäsduk över ansiktet, ska vi förbjuda det också?
Eller om de som bär slöja hävdar att det inte har med religionen att göra utan för att de tycker det är snyggt, är det ok då?

RobbeliRobban
2005-09-30, 19:29
å andra sidan:är det inte bättre att ge sig själv lite tid att reflektera och kanske omvärdera sina åsikter i stället för att: ÖHH, slöjor, ba´skitdåligt, värsta bögmuslimerna fy faaaan! bort me rom nuuuu!
mera bira bira bira bärs bärs bärs, ba wöööööö!!!!


eller?

Nej. Jag gillar bärs och att skrika "ba wöööööö!!!!" i tid och otid. Dessutom är reflektion kraftigt överskattat.

hangatyr
2005-09-30, 19:30
Nej. Jag gillar bärs och att skrika "ba wöööööö!!!!" i tid och otid. Dessutom är reflektion kraftigt överskattat.


alrighty then.


fast jag håller med om det där med bärs.

strong-man
2005-09-30, 19:31
Fan kommer hit o lever på svenska bidrag men anpass sig till det svenska samhället går då inte *grr27*. Så förbjud vägrar dom så sparka ut dom

kimonque
2005-09-30, 19:32
Det där tycker jag bara är helt befängt.
Jag försvarar inte islam på något sätt, tvärtom, däremot att förbjuda någon bära en viss huvudbonad på dennes fritid är absurt.

Om någon önskar ha en snusnäsduk över ansiktet, ska vi förbjuda det också?
Eller om de som bär slöja hävdar att det inte har med religionen att göra utan för att de tycker det är snyggt, är det ok då?

var väl tvärtom, man får väl inte ha på sig keps men får ha slöja? Vi fick inte ha det vad jag minns iaf

Catstyle
2005-09-30, 19:34
Självfallet, syftade på fritiden nu.

Läser du mina första två inlägg förstår du. :)

hangatyr
2005-09-30, 19:40
Fan kommer hit o lever på svenska bidrag men anpass sig till det svenska samhället går då inte *grr27*. Så förbjud vägrar dom så sparka ut dom


haha, du skämtar!? tror du inte att det finns svenskar som är muslimer!?

Bronkitkorv
2005-09-30, 19:41
Självfallet, syftade på fritiden nu.

Läser du mina första två inlägg förstår du. :)
Men nu handlade pollen om skolan där det kan ställa till problem när man inte ser vem det är du försöker undervisa.
Annars tycker jag att man skall kunna gå runt i gummistövlar , kalsonger och en rosa klänning på huvudet på sin fritid om man villdet, jag är emot förbud nästan jämt.

Catstyle
2005-09-30, 19:42
Det beror väl på en del vad ens definition av svensk är.

Anser man att alla svenska medborgare är svenska så visst.

Anser man att det krävs en kulturell och social integration för att vara svensk, så nej då är det antalet relativt begränsat.

userfriendly
2005-09-30, 19:42
VARFÖR INTE FÖRBJUDA ATT MAN INTE HAR VALFRIHET I STÄLLET?
så kan de som VILL ha slöja få ha det o de som blir tvingade till det få uppsåt..

isf kan man förbjuda att de som blir slagna hemma har blåmärken typ...

Catstyle
2005-09-30, 19:43
Men nu handlade pollen om skolan där det kan ställa till problem när man inte ser vem det är du försöker undervisa.
Annars tycker jag att man skall kunna gå runt i gummistövlar , kalsonger och en rosa klänning på huvudet på sin fritid om man villdet, jag är emot förbud nästan jämt.
Självfallet, och som jag sagt så tycker jag där att i grundskolan bör alla huvudbonader bara bannlysta i klassrummet.

På gymnasie/högskola så är det upp till läraren eller eventuella skolregler.

Rataxes
2005-09-30, 19:44
Varför ska huvudbonader vara förbjudna i grundskolan?

hangatyr
2005-09-30, 19:44
Det beror väl på en del vad ens definition av svensk är.

Anser man att alla svenska medborgare är svenska så visst.

Anser man att det krävs en kulturell och social integration för att vara svensk, så nej då är det antalet relativt begränsat.


tja jag känenr muslimersom i allra högsta grad är integrerade i samhället och som är svenskamedborgare OCH hör ochhäpna: betalar skatt eftersom de har jobb (de är alltså INTE bidragstagare trots att de är muslimer). skulle tippa på att det finsn fler troende kristna som är bidragstagande i sverige än muslimer som tar emot bidrag.

grisbil3n
2005-09-30, 19:45
tja jag känenr muslimersom i allra högsta grad är integrerade i samhället och som är svenskamedborgare OCH hör ochhäpna: betalar skatt eftersom de har jobb (de är alltså INTE bidragstagare trots att de är muslimer). skulle tippa på att det finsn fler troende kristna som är bidragstagande i sverige än muslimer som tar emot bidrag.

Krossa kristendomen funkar fint men islam är något vackert vi måste värna om?

tp_88
2005-09-30, 19:47
"Inför obligatorisk slöjtvång åt alla kvinnor över 12!"

YES! Jag är ensam än så länge! *popcorn*

RobbeliRobban
2005-09-30, 19:49
Att det handlar om generell skolpolicy, eller eventuella burkhadisguise fusk på prov tycker jag bara är trams.

Varför gömma sig bakom det, när man istället kan påstå att slöjan är en symbol för förtryck, muslimska kvinnor är förtryckta, och att samhället inte accepterar och markerar att muslimska kvinnor skall bli förtryckta.

hangatyr
2005-09-30, 19:49
Krossa kristendomen funkar fint men islam är något vackert vi måste värna om?


jag ogilalr islam. det ser du om du läser min första post i tråden.
ja ogilalr kristendomen också. mer än islam. inte för att islam skulel vara trevligare på ngt vis, utan för att de kristna i det närmaste utplånade den nordiska forna seden. jag är för religionsfrihet, mitt "krossa kristendomen" ska väl kanske ses som ett statement mer än min faktiska åsikt.

Catstyle
2005-09-30, 19:50
tja jag känenr muslimersom i allra högsta grad är integrerade i samhället och som är svenskamedborgare OCH hör ochhäpna: betalar skatt eftersom de har jobb (de är alltså INTE bidragstagare trots att de är muslimer). skulle tippa på att det finsn fler troende kristna som är bidragstagande i sverige än muslimer som tar emot bidrag.
Dina grundlösa och högst humoristiska påståenden kan jag vara utan, tack.

Rataxes: Det är grundläggande disciplin, något som inte skulle skada om det fanns mer utav i dagens skola.

Catstyle
2005-09-30, 19:51
Att det handlar om generell skolpolicy, eller eventuella burkhadisguise fusk på prov tycker jag bara är trams.

Varför gömma sig bakom det, när man istället kan påstå att slöjan är en symbol för förtryck, muslimska kvinnor är förtryckta, och att samhället inte accepterar och markerar att muslimska kvinnor skall bli förtryckta.
Det är att behandla symptomen istället för sjukdomen.

hangatyr
2005-09-30, 19:53
Dina grundlösa och högst humoristiska påståenden kan jag vara utan, tack.
.




Anser man att det krävs en kulturell och social integration för att vara svensk, så nej då är det antalet relativt begränsat.

DINA grundlösa påståenden kan JAG vara utan. tack.

grisbil3n
2005-09-30, 19:55
jag ogilalr islam. det ser du om du läser min första post i tråden.
ja ogilalr kristendomen också. mer än islam. inte för att islam skulel vara trevligare på ngt vis, utan för att de kristna i det närmaste utplånade den nordiska forna seden. jag är för religionsfrihet, mitt "krossa kristendomen" ska väl kanske ses som ett statement mer än min faktiska åsikt.

Låt gå för det, slarvigt av mig. Vill dock inflika att jag har svårt att se hur man kan anamma fordsed och asatro (?) och kombinera detta med ett klassiskt demokratiskt och humanistiskt tankesätt vilket iofs är jävligt populärt idag. Men det är ju en helt annan diskussion. Jag för min del anser att främmande kultur och religionsyttringar bör hållas så långt borta som möjligt från skola och dylikt.

RobbeliRobban
2005-09-30, 19:56
Det är att behandla symptomen istället för sjukdomen.

Sant. Men det är iaf en markering, precis som sexköpslagen.

hangatyr
2005-09-30, 19:57
Låt gå för det, slarvigt av mig. Vill dock inflika att jag har svårt att se hur man kan anamma fordsed och asatro (?) och kombinera detta med ett klassiskt demokratiskt och humanistiskt tankesätt vilket iofs är jävligt populärt idag. Men det är ju en helt annan diskussion. Jag för min del anser att främmande kultur och religionsyttringar bör hållas så långt borta som möjligt från skola och dylikt.


forn sed är i allra högsta grad till sitt väsen oerhört mycket mer demokratisk än exempelvis kristendomen. men som sagt: det är en annan diskusssion.

supra
2005-09-30, 19:57
tycker vi kan godkänna våran nationalsång på avslutningen istället :P

Sedan Svenska flaggan.
I USA har varenda kotte sin nationsflagga i olika former på kläder, prylar och saker medans i Sverige anses flaggan vara en symbol för rasism istället för patriotism.

Jag är varken patriot eller rasist... har bara lite tankar.

Catstyle
2005-09-30, 19:57
DINA grundlösa påståenden kan JAG vara utan. tack.
Faktum är att det är alldeles förträffligt sant. :)

Personligen skulle jag aldrig kalla en muslim för svensk, vilket gör att det i min mening inte finns några svenska muslimer. *slap*

Rataxes
2005-09-30, 19:58
Rataxes: Det är grundläggande disciplin, något som inte skulle skada om det fanns mer utav i dagens skola.
Finns det belägg för att ungar blir mindre disciplinerade och klarar skolgången sämre/löper större risk att bli störningsmoment om de får ha mössor och kepsar på sig inomhus?

Finns det någon forskning som pekar på att klädrestriktioner (drivet till sin spets - obligatorisk skoluniform) i allmänhet ger positiva effekter?

Catstyle
2005-09-30, 19:59
Jag tvivlar väldigt mycket på att det finns några sådana undersökningar.

Jag borde ha förtydligat att jag baserade detta på mina egna erfarenheter, sen är det upp till var och en vad de tror/anser.

grisbil3n
2005-09-30, 20:00
tycker vi kan godkänna våran nationalsång på avslutningen istället :P

Sedan Svenska flaggan.
I USA har varenda kotte sin nationsflagga i olika former på kläder, prylar och saker medans i Sverige anses flaggan vara en symbol för rasism istället för patriotism.

Jag är varken patriot eller rasist... har bara lite tankar.

Så länge folk känner sig tvungna att skjuta in det där sista du sa så fort man talar om sådana här grejer så kommer det nog inte bli någon nationalsång eller flaggor som vajar stolt i vinden.

hangatyr
2005-09-30, 20:00
Faktum är att det är alldeles förträffligt sant. :)

Personligen skulle jag aldrig kalla en muslim för svensk, vilket gör att det i min mening inte finns några svenska muslimer. *slap*

jösses. det är ju helt absurt. "personligen skulle jag aldrig kalla rött för en färg, vilket gör att det i min mening inte finsn några röda stugor med vita knutar."

så om jag konverterar till islam är jag inte längre svensk??? påminner lite om vissa muslimska staters syn på medborgarskap. vilken ironi.

RobbeliRobban
2005-09-30, 20:01
Att det handlar om generell skolpolicy, eller eventuella burkhadisguise fusk på prov tycker jag bara är trams.

Varför gömma sig bakom det, när man istället kan påstå att slöjan är en symbol för förtryck, muslimska kvinnor är förtryckta, och att samhället inte accepterar och markerar att muslimska kvinnor inte skall bli förtryckta.

Glömde ett "inte" :em:

hangatyr
2005-09-30, 20:02
Glömde ett "inte" :em:

hehe. :D

Catstyle
2005-09-30, 20:02
jösses. det är ju helt absurt. "personligen skulle jag aldrig kalla rött för en färg, vilket gör att det i min mening inte finsn några röda stugor med vita knutar."

så om jag konverterar till islam är jag inte längre svensk??? påminner lite om vissa muslimska staters syn på medborgarskap. vilken ironi.
Självfallet är detta individuellt, men ptja i stora drag är det min syn.

Nu får jag ursäkta mig men jag skall dra mig iväg, återkommer senare för mer grundlöst hets. ;)

hangatyr
2005-09-30, 20:04
Självfallet är detta individuellt, men ptja i stora drag är det min syn.

Nu får jag ursäkta mig men jag skall dra mig iväg, återkommer senare för mer grundlöst hets. ;)


haha, ok... *screwy*

skaparn
2005-09-30, 20:05
Ja.

Kanal 5 1/10
Tid: 2100 - 2200

ShowView | 5430479 |

Titel: Veckans ordgnabb

Övrigt: Debatt om slöjförbud med b.la maud olofsson, ernst billgren, måns herngren, muhammad ali salid, alf svensson och robert aschberg.

Ahhh, hjärntrusten samlad.

Rataxes
2005-09-30, 20:05
Jag tvivlar väldigt mycket på att det finns några sådana undersökningar.

Jag borde ha förtydligat att jag baserade detta på mina egna erfarenheter, sen är det upp till var och en vad de tror/anser.
Så ofta som förslag om att införa regler om vad man får ha på sig kommer fram tycker man ju att det borde finnas lite forskning om vilka effekter sådana restriktioner har.

grisbil3n
2005-09-30, 20:12
haha, ok... *screwy*

Han har ju rätt, islam är en främmande religion. Hur skulle du reagera om Hassan dök upp på midvinterblotet?

Catstyle
2005-09-30, 20:14
Så ofta som förslag om att införa regler om vad man får ha på sig kommer fram tycker man ju att det borde finnas lite forskning om vilka effekter sådana restriktioner har.
Dagen det presenteras en pålitlig rapport som påvisar att jag har fel kommer jag glädjeligen ändra uppfattning.

Tills den kommer kan jag dock bara basera min åsikt på det jag upplevde under min grundskolegång.

Bjorne
2005-09-30, 20:15
1. religon är något vi sysslade med förr i tiden, slöjor är dessutom kvinnoförnedrande.Sådär tycker ju absolut inte alla kvinnor som bör slöjor, väldigt många bär den frivilligt för att visa respekt emot "Allah", samt att de anser sig bli mindre diskriminerande, då folk dömmer dem efter deras inre och inte yttre, och så jo, de menar att de förebygger våldtäkter.

Ifall de har rätt eller fel är strunt samma, då de inte känner sig förnedrande så är de inte förnedrade. Kom ihåg att ingen kan förnedra dig ifall du inte tillåter det.


Tycker inte att det bör förbjudas i skolor, dock anser jag att skolor ska få ha egna regler angånde det, vill de förbjuda det så är de upp till dem. Deras lokaler och då är det de som ska bestämma.

När det gäller ex körkort så tycker jag absolut inte att man ska göra undantag, när det gäller sådan form av säkerhet så ska det vara dödshårt att reglerna ska vara lika och gälla alla.

Var ju faktiskt så att en muslimsk kvinna som precis blivit klar med körkortet vägra ta av sig slöjan, hon vägra att ens visa örat på bilden, de lokala (PK sossarna) ordna så hon slapp undan detta, hon fick ha slöja på bilden.

Det anser jag vara rent åt helvete, är ju att värdesätta henne högre än alla andra, gillas absolut inte. Detsamma gäller killen som fick tillåtelse att bära kniv på allmän plats för att hans religion sa att han skulle göra det.

hangatyr
2005-09-30, 20:16
Han har ju rätt, islam är en främmande religion. Hur skulle du reagera om Hassan dök upp på midvinterblotet?


om han var asatroende: fine, förutsatt att han avtalat med oss att lbota.
omhan var muslim skulel jag be honom att avlägsna sig tills vi blotat klart, eftersom ajg endast blotar med folk jag känner väl. det faktuma tt han var muslim skulle betyda mindre än det faktum att han inte var asatroende. om du fattar?

jag skulel vilja påstå att kristendomen är en främmande religion.

grisbil3n
2005-09-30, 20:29
om han var asatroende: fine, förutsatt att han avtalat med oss att lbota.
omhan var muslim skulel jag be honom att avlägsna sig tills vi blotat klart, eftersom ajg endast blotar med folk jag känner väl. det faktuma tt han var muslim skulle betyda mindre än det faktum att han inte var asatroende. om du fattar?

jag skulel vilja påstå att kristendomen är en främmande religion.

Jorå jag förstår. Kristendomen är ju en djupt rotad företeelse i den västerländska världen, den har färgat västerlänningens livsstil och värderingar, inte alls i någon positiv riktning så parollen "krossa kristendomen" ställer jag mig inte speciellt kritisk till. Jag tror heller inte att Skandinavien kan enas under hammaren igen eller motsvarande, romantiskt svammel. Nu har ju du inte yttrat dig i dessa banor iofs...

hangatyr
2005-09-30, 20:31
Jorå jag förstår. Kristendomen är ju en djupt rotad företeelse i den västerländska världen, den har färgat västerlänningens livsstil och värderingar, inte alls i någon positiv riktning så parollen "krossa kristendomen" ställer jag mig inte speciellt kritisk till. Jag tror heller inte att Skandinavien kan enas under hammaren igen eller motsvarande, romantiskt svammel. Nu har ju du inte yttrat dig i dessa banor iofs...


jösses, asatro som statsreligion, det är en helt vansinnig tanke. på alla alla sätt.

Kwon
2005-09-30, 20:34
Religioner som tvingar folk att göra saker tycker jag inte är bra.

Om hon hade haft slöjan av egen fri vilja tycker jag det är ok, däremot tror jag ingen skulle vilja ha en slöja frivilligt såvida man inte e UUUUUGLEEEE.

Hennes val om hon vill ha slöja eller truckerkeps, men man kan ju ta av sig huvudbonad på lektionerna, det kan bli enormt varmt.

Enklare för läraren att känna igen sina elever utan något som döljer.

Om hon skulle vilja ha truckerkeps på lektionerna får hon väl ta upp det med sina lärare. Alla lärare ser det ej som ett problem.

hangatyr
2005-09-30, 20:38
alla med lite vett ser truckerkeps som ett stoooort problem, kwon. :D

grisbil3n
2005-09-30, 20:43
Alltså nu är saken den att etablissemanget kryper för nästan alla typer av "förtryckta" minoriteter så frågan känns jävligt avgjord på förhand, vad svensson eller någon annan anser om saken är skitsamma.

Kwon
2005-09-30, 21:11
alla med lite vett ser truckerkeps som ett stoooort problem, kwon. :D

Så länge det är frivilligt (ingen religion tex som tvingar en att ha på sig truckerkeps eller dylikt), ser jag inget problem.

Om man ser fejjan så Läraren kan skilja på sina elever vill säga.

Om en lärare har en klass me 20 som döljer fejjan kan det vara svårt att ge ris/ros till speciella elever samt dela ut rättade prov till rätt person.

hangatyr
2005-09-30, 21:34
Så länge det är frivilligt (ingen religion tex som tvingar en att ha på sig truckerkeps eller dylikt), ser jag inget problem.

Om man ser fejjan så Läraren kan skilja på sina elever vill säga.

Om en lärare har en klass me 20 som döljer fejjan kan det vara svårt att ge ris/ros till speciella elever samt dela ut rättade prov till rätt person.

truckerkeps är ondzka.

skaparn
2005-09-30, 21:39
Så länge det är frivilligt (ingen religion tex som tvingar en att ha på sig truckerkeps eller dylikt), ser jag inget problem.

Om man ser fejjan så Läraren kan skilja på sina elever vill säga.

Om en lärare har en klass me 20 som döljer fejjan kan det vara svårt att ge ris/ros till speciella elever samt dela ut rättade prov till rätt person.

Här ser jag ett utmärkt tillfälle att utmärka sig genom att likt hockeymålvakter skaffa burka custom. Undrar vad koranen säger om det, antagligen inget explicit eftersom varken hockeymålvakter eller motivlack ens var uppfunnet.

Jense
2005-09-30, 21:42
Det där tycker jag bara är helt befängt.
Jag försvarar inte islam på något sätt, tvärtom, däremot att förbjuda någon bära en viss huvudbonad på dennes fritid är absurt.

Om någon önskar ha en snusnäsduk över ansiktet, ska vi förbjuda det också?
Eller om de som bär slöja hävdar att det inte har med religionen att göra utan för att de tycker det är snyggt, är det ok då?


önskar de verkligen att bära slöjan då?

men som jag skrev va det 2 olika svar på frågan. där finns inte ett slutgiltigt svar

Tolkia
2005-09-30, 21:47
... skulle tippa på att det finsn fler troende kristna som är bidragstagande i sverige än muslimer som tar emot bidrag.
Skulle tippa att det finns absolut flest "intepånågotsärskilttroende" svenskättade agnostiker alt. svenskättade ateister som tar emot bidrag - de är ju trots allt i ganska saftig majoritet i befolkningen.

skaparn
2005-09-30, 21:53
Skulle tippa att det finns absolut flest "intepånågotsärskilttroende" svenskättade agnostiker alt. svenskättade ateister som tar emot bidrag - de är ju trots allt i ganska saftig majoritet i befolkningen.

Men alla lestadianer i norrland då? Det är ju sen gammalt att alla i inlandet uppbär bidrag (och tjuvjagar ren).

Tolkia
2005-09-30, 21:57
Låt gå för det, slarvigt av mig. Vill dock inflika att jag har svårt att se hur man kan anamma fordsed och asatro (?) och kombinera detta med ett klassiskt demokratiskt och humanistiskt tankesätt vilket iofs är jävligt populärt idag.
Mig icke förstå ...? :confused:
Vad finns det i fornsed respektive asatro (även den "gamla") som står i så våldsam konflikt med demokratiska och humanistiska värderingar? Förväxla inte vikingasamhället med dess avarter (som t.ex. trälsystemet) eller för den delen dagens olika nynazistiska grupperingar (som åtminstone enligt min åsikt inte bara HAR avarter utan är avarter rakt igenom) med asatron i sig.

Faktum är att jag har svårt att tänka mig att det skulle vara svårare att kombinera asatro/fornsed med demokratiska samhällsprinciper etc. än vad det är/har varit att kombinera samma principcer med t.ex. kristendom. Och nu kan man naturligtvis tycka vad man vill om kristendomen och den kristna kyrkans diverse högst osympatiska aktiviteter genom tiderna (typ förtryck av fattiga samhällsklasser, sanktionerande av kvinnomisshandel, förförljelse av oliktänkande etc.) men det är väl där som annars främst de kristna MÄNNISKORNA som har varit roten till problemet.

Loke
2005-09-30, 21:59
Religionsfrihet, så klart. Lite förvånad att så pass få har valt det alternativet. Fast det borde jag ju inte vara, jag känner folket på kollo.

Tolkia
2005-09-30, 22:00
Men alla lestadianer i norrland då? Det är ju sen gammalt att alla i inlandet uppbär bidrag (och tjuvjagar ren).
Och björn, glöm inte alla björnar som skjuts i självförsvar under bärplockningssäsongen (undrar förresten vad det är för bär man tänkt plocka om man tar med sig geväret ut i bärskogen)!

Men med tanke på hur många det bor i laestadianregionen totalt kan jag inte tänka mig att de kan utgöra någon majoritet ens om varenda laestadian är arbetslös eller långtidssjukskriven ... (dock lär väl du ha bättre koll än jag på det där; var inte du från Skellefteå?) :D

skaparn
2005-09-30, 22:02
Och björn, glöm inte alla björnar som skjuts i självförsvar under bärplockningssäsongen (undrar förresten vad det är för bär man tänkt plocka om man tar med sig geväret ut i bärskogen)!

Men med tanke på hur många det bor i laestadianregionen totalt kan jag inte tänka mig att de kan utgöra någon majoritet ens om varenda laestadian är arbetslös eller långtidssjukskriven ... (dock lär väl du ha bättre koll än jag på det där; var inte du från Skellefteå?) :D

[lågvattenmärke]Björnbär[/lågvattenmärke]

Jepp, jag är från staden med stort S, men här är alla EFS-are och de är välbärgade borgarbrackor vill jag lova.

Bjorne
2005-09-30, 22:24
önskar de verkligen att bära slöjan då?http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1082620&postcount=65

Metal_boy_
2005-09-30, 22:28
Vilket liv det blev i skolan när jag vägrade ta av mig kepsen, för att jag sa att det var min religon. :laugh:

Shadow Warrior
2005-09-30, 22:30
Förbjud alla religösa symboler i skolan, eftersom skolan inte är knuten till någon religion, det är sunt förnuft.

Metal_boy_
2005-09-30, 22:34
Jävla särbehandling det där. Får man inte ha keps i skolan, så gäller det alla huvudbonader punkt.

Bjorne
2005-09-30, 22:35
Förbjud alla religösa symboler i skolan, eftersom skolan inte är knuten till någon religion, det är sunt förnuft.Förbjud alla symboler i skolan? Alla logotyper, för skolan är ju inte sponsrade eller stödjer dessa märken eller på något annat sätt är knuten till dessa företag, sunt förnuft?

Ni borde väl reagera väldigt starkt över att man lär ut vetenskap som fakta i skolorna också? Det är inget annat än teori, är väl till att hjärntvätta alla stackars ungdomar.

grisbil3n
2005-09-30, 23:15
Mig icke förstå ...? :confused:
Vad finns det i fornsed respektive asatro (även den "gamla") som står i så våldsam konflikt med demokratiska och humanistiska värderingar? Förväxla inte vikingasamhället med dess avarter (som t.ex. trälsystemet) eller för den delen dagens olika nynazistiska grupperingar (som åtminstone enligt min åsikt inte bara HAR avarter utan är avarter rakt igenom) med asatron i sig.

Faktum är att jag har svårt att tänka mig att det skulle vara svårare att kombinera asatro/fornsed med demokratiska samhällsprinciper etc. än vad det är/har varit att kombinera samma principcer med t.ex. kristendom. Och nu kan man naturligtvis tycka vad man vill om kristendomen och den kristna kyrkans diverse högst osympatiska aktiviteter genom tiderna (typ förtryck av fattiga samhällsklasser, sanktionerande av kvinnomisshandel, förförljelse av oliktänkande etc.) men det är väl där som annars främst de kristna MÄNNISKORNA som har varit roten till problemet.

Alltså den ideologiska (kanske fel ordval) aspekten av asatron är våldsbejakande och elitistisk, så enkelt är det. Det är så roligt när svensson ska pusha för sitt kulturarv som dom tror består av att dricka mjöd, klä sig i säckväv och ha det trevligt allesammans. Dessa "asatroende" brukar ofta prata om hur vänligt inställda nordborna var mot främlingar och liknande, man bortser ifrån att dom slog ihjäl en rätt stor andel. I övrigt så rymmer asatron företeelser som människooffer och rituella våldtäkter, kanske inget vanligt förekommande men ändock förekommande. Asatrons urkunder framställer en bild som är allt annat än demokratisk och humanistisk, jag frågar dig vad man ska ta fasta på? Sen så står väl egentligen inte asatron i våldsam konflikt med det demokratiska samhället och dess värderingar i teorin då den knappast är politisk, man tar ju fasta mycket på individen och framförallt familjen, ätten. Det handlar inte om ett förhållningssätt till samhället i stort, det fanns ju inga stora samhällen på den tiden liksom.

Och dagens nynazistiska grupperingar hyser ingen större mängd genuint asatroende, hednisk front skulle väl vara ett exempel, och jag anser nog att främlingsfientlighet osv är förenligt med asatro även om dom båda är helt oberoende varandra. Vad gäller trälsystemet så finns det väl ingenting som talar för människors lika värde inom asatron, även om det kanske inte går att finna konkret stöd för just träldom. Sedan så säger du att kristendomen inte är förenlig med demokrati och humanism men att det främst är de kristna som bär ansvaret och då förmodar jag att du påstår att det inte finns stöd för nämnda dumheter i bibeln? Där får du nog tänka om lite...

Detta har inte ett piss med tråden att göra men det är intressant att disskutera, om mod härsknar så kan väl denna klippa o klistra lite så får vi en egen tråd om detta.

hangatyr
2005-09-30, 23:19
Skulle tippa att det finns absolut flest "intepånågotsärskilttroende" svenskättade agnostiker alt. svenskättade ateister som tar emot bidrag - de är ju trots allt i ganska saftig majoritet i befolkningen.

det är en högst trolig tanke. detta var ju ett svar på att vem det nu var menade att alal muslimer var bidragstagande.

hangatyr
2005-09-30, 23:25
Grisbilen: om man läser exempelvis havamal får man en väldigt splittrad bild av hedendomen. dels en elitistisk och våldsförhärligande bit, men även den här delen som du hånar: öppenhet och gästfrihet. det är ingen slump att många gravar på björkö är fyllda med gravgods från utlandet. troligtvis var man väldigt välkomnande vad gäller främlingar. dock var ju tiderna väldigt brutala...

men som sagt, vi får släppa detta i den här tråden.

Kwon
2005-10-01, 00:49
Om de fick välja så tror jag nog inte de skulle vilja ha en slöja över sig.

Enormt obekvämt kan jag tänka mig...

Hellre truckerkeps eller sån där vikingahjälm i plast från Butteriks.

Trance
2005-10-01, 00:51
Nu skall vi ser här.

Jag anser att staten ej skall lägga sig i vad som är kvinnoförnedrande klädsel eller inte. Jag tror inte alla muslimska döttrar med rådjursögon bli slagna varje morgon för de vägrar ta på sig slöjan. Många svenskar ser nog slöjan som en symbol för det kvinnoförtryck Islam faktiskt innebär, däremot så har vi religionsfrihet. Men däremot så är sexualisering och det omvända förtrycket som det innebär helt ok anser nog de flesta, en liten 14-åring kan gå omkring med en urringad top som det står pornstar på.

Vill personer tro på det Islam innebär och sedan bära slöja, så skall inte staten lägga sig i det eller lägga värderingar i det. Nu kommer vi till skolan, ingen huvudbonad. Är det inte något mer än en gammal tradition, vad fyller den för egentligt syfte nuförtiden. Förmodligen inget alls.

Däremot så kan man aldrig ha en slöja för ansiktet, detta skall staten aldrig ge med sig eftersom det handlar om rättsäkerheten i samhället. Personer skall gå att identifiera.

Så slöja i skolan så länge den inte täcker ansiktet, ja varför inte? Har inte sett något argument mot det som håller anser jag.

Stoltz
2005-10-01, 00:57
Har inte läst alla replys, men svarar med en motfråga:

Ska gothare få färga håret svart och komma till skolan med det?

Metal_boy_
2005-10-01, 01:11
Då kan jag komma med en ännu dummare utspädning av ämnet, vilket man kan göra hur långt som helst. Ska det bli förhudstvång i duschen efter gympan i skolan? Alla måsste täcka ollonet i duschen. Har man ingen förhud, så kan man gå till receptionen och få en liten mössa till pitten.

fat_joe
2005-10-01, 01:22
Religioner som tvingar folk att göra saker tycker jag inte är bra.

Om hon hade haft slöjan av egen fri vilja tycker jag det är ok, däremot tror jag ingen skulle vilja ha en slöja frivilligt såvida man inte e UUUUUGLEEEE.

Hennes val om hon vill ha slöja eller truckerkeps, men man kan ju ta av sig huvudbonad på lektionerna, det kan bli enormt varmt.

Enklare för läraren att känna igen sina elever utan något som döljer.

Om hon skulle vilja ha truckerkeps på lektionerna får hon väl ta upp det med sina lärare. Alla lärare ser det ej som ett problem.

Att bära slöja är väl inte någonting som egentligen står i koranen, utan det är en sed.

Självklart ska dom få ha slöja om dom vill ( men visa ansiktet) , varför ska andra lägga sig i hur du klär dig ?

Fatalist
2005-10-01, 01:26
kunde inte byr mig mindre.. låt idioterna ha slöjor om de vill *screwy*

Shadow Warrior
2005-10-01, 06:25
Förbjud alla symboler i skolan? Alla logotyper, för skolan är ju inte sponsrade eller stödjer dessa märken eller på något annat sätt är knuten till dessa företag, sunt förnuft?

Ni borde väl reagera väldigt starkt över att man lär ut vetenskap som fakta i skolorna också? Det är inget annat än teori, är väl till att hjärntvätta alla stackars ungdomar.

Vi lever i tvåtusen talet nu och landet och världen ser ut som den gör, det är lätt och dra gränsen, religösa symboler bör tas bort från skolan och friskolor bör förbjudas, där har vi en vettig lösning.

Mr. Moose
2005-10-01, 06:41
Klart dom ska använda slöja!!

[IMG]

Pingu
2005-10-01, 07:47
Fick varken ha mössa eller keps på mi i skolan så det är ganska självklart, ingen slöja i skolan

Bjorne
2005-10-01, 07:49
Vi lever i tvåtusen talet nu och landet och världen ser ut som den gör, det är lätt och dra gränsen, religösa symboler bör tas bort från skolan och friskolor bör förbjudas, där har vi en vettig lösning.Alternativa uppfattningar om världen bör väl tillåtas, inte ska staten bestämma heller?

Bara statliga skolor, varför?

Spinkot
2005-10-01, 07:58
Jag är generellt mot förbud,och denna lilla skitfråga är inte värd at bryta en princip för

Metal_boy_
2005-10-01, 09:54
kunde inte byr mig mindre.. låt idioterna ha slöjor om de vill *screwy*

Vad gör dom automatiskt till idioter Fatanoll?

Jakelol
2005-10-01, 09:58
Oftast är det ju inte tjejerna som väljer att dom ska ha slöja utan föräldrarna men det finns ju undantag.

Zonyk83
2005-10-01, 10:07
Kepsar, slöjor mm ska det inte finnas förbud mot.

Mycket skrik för lite ull

Bjorne
2005-10-01, 10:19
Oftast är det ju inte tjejerna som väljer att dom ska ha slöja utan föräldrarna men det finns ju undantag.Detta baserar du på vad?

kimonque
2005-10-01, 10:20
Detta baserar du på vad?
vilken ålder börjar man med slöja?

Stoltz
2005-10-01, 10:41
Då kan jag komma med en ännu dummare utspädning av ämnet, vilket man kan göra hur långt som helst. Ska det bli förhudstvång i duschen efter gympan i skolan? Alla måsste täcka ollonet i duschen. Har man ingen förhud, så kan man gå till receptionen och få en liten mössa till pitten.


:laugh:

Du förstod vart jag ville komma, hela diskussionen känns absurd - Jag menar, det är en sed som är större i deras hemland än vad nationaldagen är i Sverige! Ska man verkligen tvinga dem att skita i sin sed när det inte ens skadar någon?
Satsa på vettigare grejer är min åsikt, typ det sjuka betygssystemet.

Metal_boy_
2005-10-01, 10:43
:laugh:

Du förstod vart jag ville komma, hela diskussionen känns absurd - Jag menar, det är en sed som är större i deras hemland än vad nationaldagen är i Sverige! Ska man verkligen tvinga dem att skita i sin sed när det inte ens skadar någon?
Satsa på vettigare grejer är min åsikt, typ det sjuka betygssystemet.


Tycker inte heller att man ska tvinga dom att ta av sig slöjan, men då ska andra också få ha vilka huvudbonader dom vill.

Fatalist
2005-10-01, 10:53
Vad gör dom automatiskt till idioter Fatanoll?

Jag anser att de är idioter för att de slösar så jävla mycket tankekraft på att låtsasprata med nån i sitt egna huvud.. Serru herr badboll

clash
2005-10-01, 10:54
Hmm... allvarligt talat tänkte jag instinktivt "FÖRBJUD" ... men sen kom ja på att jag inte gillar förbud, och faktum är att vi faktiskt har religionsfrihet i Sverige.

Jag behöver inte gilla det men jag tycker nog fan ändå att människor skall få bestämma själva.

Metal_boy_
2005-10-01, 10:55
Jag anser att de är idioter för att de slösar så jävla mycket tankekraft på att låtsasprata med nån i sitt egna huvud.. Serru herr badboll

Herr Badboll :laugh: fy fan vad dålig :laugh:

Trance
2005-10-01, 11:13
Fick varken ha mössa eller keps på mi i skolan så det är ganska självklart, ingen slöja i skolan

Denna regel kan absolut inte förändras? Rätt många kör med detta argumentet, jag fick minsann inte ha keps på mig etc. Om vi skall leva i ett mångkulturellt samhälle som det så populärt heter så betyder det mer saker än falafel som jag sagt innan. Det betyder att man måste anpassa delar och varför är det då så viktigt att behålla detta förbud?

Bjorne
2005-10-01, 11:14
vilken ålder börjar man med slöja?Det finns ingen regel här, faktum är att det igentligen inte har med Islam att göra, står inget i Koranen om slöja. Dock kan man ju fråga sig ifall det är rätt att pracka på folk under 18år något över huvud taget? Är det rätt att redan börja hjärntvätta barn i skolan med våra teorier om hur världen uppkom?

Föräldrar uppfostrar barn olika, barnen själva vet ju sällan vad som är bäst för dem, sedan vad som faktiskt är bäst för dem är upp till föräldrarna att bestämma. Eller vi ska ha en stat som bestämmer vad som är bäst för barnen?

Metal_boy_
2005-10-01, 11:19
Denna regel kan absolut inte förändras? Rätt många kör med detta argumentet, jag fick minsann inte ha keps på mig etc. Om vi skall leva i ett mångkulturellt samhälle som det så populärt heter så betyder det mer saker än falafel som jag sagt innan. Det betyder att man måste anpassa delar och varför är det då så viktigt att behålla detta förbud?


Argumentet att man inte fick ha keps är inget fel, eftersom det särbehandlades. Då fick man ha slöja och inte andra huvudbonader( iaf på min skola). Ditt inlägg fick det att framstå som att man ska minsann inte få ha slöja för jag fick inte ha keps på min tid. Grejen var ju att slöja var tillåtet då samtidigt, och är kanske? Antingen har man förbud för huvudbonader, eller så har man det inte

skaparn
2005-10-01, 12:40
Hur långt ska man dra kulturrelativismen?

Jag har visserligen ett PK-rykte men känner någonstans att det finns en gräns för hur många företeelser vi kan ursäkta med kuturskillnader etc. Diskussionen pågår för fullt sedan Djurskyddsrådet i ett yttrande motsatt sig all typ av slakt som sker utan bedövning, vilket krävs enligt halal- och koscherregler. Där har vi iallafall bestämt oss för att slakten är plågsam och att den inte har saklig grund utan endast härrör ur någons sorts abstrakt religiös uppfattning.

I vilken utsträckning ska vi gå med på att kvinnan kuvas? För jag finner inget annat ord för det, även om det enligt alla utövare sker av egen fri vilja så är det fortfarande så att kvinnan begränsas i antalet frihetsgrader. Vad folk gör hemma kommer vi inte åt, och ska heller inte försöka utom i extremfall, men i skolan som är skattefinansierad ska vi inte tillåta sdant vi inte tycker är rätt och riktigt.

Dock tycker jag att det står varje religiöst samfund fritt att öppna en friskola som är självfinansierad där de får lära ut koranverser tills läpparna lossnar. Religion är måhända dumt, men det är tillåtet att vara dum.

Bjorne
2005-10-01, 15:07
I vilken utsträckning ska vi gå med på att kvinnan kuvas? För jag finner inget annat ord för det, även om det enligt alla utövare sker av egen fri vilja så är det fortfarande så att kvinnan begränsas i antalet frihetsgrader. Det där är ju vad DU anser, det är nödvändigtvis inte så.

Jakelol
2005-10-01, 15:17
Detta baserar du på vad?

Det basserar jag på att mina föreldrar jobbar med att vara ett så kallar jourhem för barn och unga som har blivit misshandlade ller liknande och i prinsip alla barn som kommer dit och bär slöja brukar fråga om dom måste ha det på sig efter en vecka eller så men då säger mina föreldrar nej det gör du som du vill och då brukar dom ta av sig. För det är oftast LVU på barnen så deras föreldrar vet ej var dom bor eller kan komma dit.

Bjorne
2005-10-01, 15:32
Det basserar jag på att mina föreldrar jobbar med att vara ett så kallar jourhem för barn och unga som har blivit misshandlade ller liknande och i prinsip alla barn som kommer dit och bär slöja brukar fråga om dom måste ha det på sig efter en vecka eller så men då säger mina föreldrar nej det gör du som du vill och då brukar dom ta av sig. För det är oftast LVU på barnen så deras föreldrar vet ej var dom bor eller kan komma dit.Det där säger ju hur det är hos barn, barn vill sällan göra det föräldrar vill att de gör. Föräldrarna brukar göra vad de tror är bäst för barnen och det är ju förälderns ansvar att skaffa sig en uppfattning om det. Vad som faktiskt är rätt eller fel är en annan sak, så länge man inte utnyttjar barnet eller skadar det, så anser jag inte att staten ska lägga sig i. Vem vet, muslimer som låter sina barn bära slöja gör kanske rätt, kanske gör de fel, det är något som är omöjligt att besvara.

Jakelol
2005-10-01, 15:38
Nej det är klart att barn oftast vill göra tvärt om men det kännas som att här i sverige så prackar vi inte på barnen en religon eller liknande men det är klart att det finns undantag även här.

Jakelol
2005-10-01, 15:42
Var fan e edit knappen damn. Jaja det jag ville säga var att vi låter banen ha en så pass öppen syn som möjligt på andra religoner och bilda sig en egen uppfattning och att senare i livet få välja själva men även här finns det ju undantag som tex livets ord eller liknande så det är en svår grej att snacka om. Tycker själv att det är upp till föräldranda vad barnen ska ha på sig men det finns ju gränser om tex barnet blir mobbat.

Aeis
2005-10-01, 15:59
oj rösta fel..

Bjorne
2005-10-01, 16:16
Var fan e edit knappen damn. Jaja det jag ville säga var att vi låter banen ha en så pass öppen syn som möjligt på andra religoner och bilda sig en egen uppfattning och att senare i livet få välja själva men även här finns det ju undantag som tex livets ord eller liknande så det är en svår grej att snacka om. Tycker själv att det är upp till föräldranda vad barnen ska ha på sig men det finns ju gränser om tex barnet blir mobbat.De andra barnens föräldrar som det är fel på då. Man ska inte ge efter och ändra på något för att folk mobbar för det, de är ju som att säga att de som mobbade hade rätt. Vi låter barnen ha en öppen syn på sådant som vi anser rätt, absolut inte allt. Kolla på hur dagens barn ser på Islam, knappast så för att de har en öppen syn på religioner. Är mycket mer än föräldrar och skola som ger intryck hos barnen...

Stoltz
2005-10-01, 16:31
Tycker inte heller att man ska tvinga dom att ta av sig slöjan, men då ska andra också få ha vilka huvudbonader dom vill.


Helt klart. Jag tycker itne det spelar någon roll om någon har keps på sig i skolan eller inte.
Jag menar, här har vi Petter-Jompa, gymnasieelev som har belönats med ett sådant hår som faktiskt tar 20 minuter och en burk vax att fixa till - Han får helt enkelt skita i det och ta på sig en keps istället för att dölja sin out-of-bed.
När Petter-Jompa kommer till skolan ska han alltså bli tvingad att ta av sig kepsen, som om den hindrade lärarens ord från att sjunka in i elvens huvud, och därmed blev han retad av alla elever på skolan för sitt sliskiga hår.
Dramat slutade med några timmar hos en terapeut som kostade skolan över tusen kronor.

...Och allt kunde blivit förhindrat om man bara hade huvudbonad-frihet i skolan...

Trance
2005-10-01, 16:42
Var fan e edit knappen damn. Jaja det jag ville säga var att vi låter banen ha en så pass öppen syn som möjligt på andra religoner och bilda sig en egen uppfattning och att senare i livet få välja själva men även här finns det ju undantag som tex livets ord eller liknande så det är en svår grej att snacka om. Tycker själv att det är upp till föräldranda vad barnen ska ha på sig men det finns ju gränser om tex barnet blir mobbat.

Skall vi stifta regler om vad folk skall få ha på sig eftersom de kan bli mobbade?

Jakelol
2005-10-01, 16:48
Nej det var inte så jag menade uan att det är ju synd om barn ska bli utanför eller likande för hur folk från en religon klär sig men å andra sidan kan man inte säga att det får du inte ha på dig. Det var därför som jag röstade på helt okey.

skaparn
2005-10-01, 20:31
Det där är ju vad DU anser, det är nödvändigtvis inte så.

Som min ursprungliga fråga löd, hur långt ska vi dra kulturrelativismen?
Vilken grad av icke-konkret misshandel tillåter du då? Om du protesterar mot att jag psykiskt terroriserar någon, kan jag alltid försvara mig med "det är din åsikt"? Vad kräver du för att ta ställning; blåmärken, blod?

Vi kan stå vid sidan av i all evighet för att inte riskera att komma med pekpinnar av västerländskt träslag, men då ska vi kanske inte lägga os i någonting alls, eftersom det bara är min åsikt. Vad tycker DU?

skaparn
2005-10-01, 20:34
Skall vi stifta regler om vad folk skall få ha på sig eftersom de kan bli mobbade?

Det värsta är att den där frågan torde inte gå att missuppfatta som något annat än retorisk, men skoluniform kommer upp och visar sitt fula tryne med jämna mellanrum.

För att inte blanda ihop två åsikter med varandra när man läser mitt svar på Bjorne; jag är helt öppen för att folk ska få klä sig precis som de vill, men jag vill bara belysa problemet med att hela tiden ursäkta alla företeelser med att det är kulturella uttryck och därför inget för oss västerlänningar att blöta näsan i.

Trance
2005-10-01, 20:37
Det värsta är att den där frågan torde inte gå att missuppfatta som något annat än retorisk, men skoluniform kommer upp och visar sitt fula tryne med jämna mellanrum.

För att inte blanda ihop två åsikter med varandra när man läser mitt svar på Bjorne; jag är helt öppen för att folk ska få klä sig precis som de vill, men jag vill bara belysa problemet med att hela tiden ursäkta alla företeelser med att det är kulturella uttryck och därför inget för oss västerlänningar att blöta näsan i.

Jag tycker helt klart vi skall inte skall backa när det gäller frihet och de värderingar som vi anser är bra. En dålig sak kan aldrig bortförklaras med att det är en annan kultur. Men vi kan också fråga oss om att bära slöja som täcker håret är en sådan sak? Är det värre än en fjortonåring som går omkring med en top som det står cum guzzler på(ah, älskar family guy)?

skaparn
2005-10-01, 20:37
De andra barnens föräldrar som det är fel på då. Man ska inte ge efter och ändra på något för att folk mobbar för det, de är ju som att säga att de som mobbade hade rätt. Vi låter barnen ha en öppen syn på sådant som vi anser rätt, absolut inte allt. Kolla på hur dagens barn ser på Islam, knappast så för att de har en öppen syn på religioner. Är mycket mer än föräldrar och skola som ger intryck hos barnen...

Där har du en poäng, vilket även empiri från Frankrike visar, om man ska tro de som redan initialt var mot förbudet. Rasismen har snarare bara ökat sedan slöjförbud infördes. Jag brukar alltid säga som du då någon tar upp det förträffligt fåniga argumentet om risken för mobbing av barn med två pappor eller två mammor.

skaparn
2005-10-01, 20:43
Jag tycker helt klart vi skall inte skall backa när det gäller frihet och de värderingar som vi anser är bra. En dålig sak kan aldrig bortförklaras med att det är en annan kultur. Men vi kan också fråga oss om att bära slöja som täcker håret är en sådan sak?

Nej, det är helt klart något som borde öppnas upp för debatt, just nu känns frågan lite för infekterad. Man kan diskutera förbud fram och tillbaka men har det tagits en ordenlig bred diskussion med det muslimska samfundet (löjligt att tro det skulle finnas ett enat sådant förresten) huruvida slöjan är en förtryckets symbol?

Är det värre än en fjortonåring som går omkring med en top som det står cum guzzler på(ah, älskar family guy)?

Förutom att jag skulle skaffa en sån topp ifall jag vore tjej så börjar detta likna det man råkar ut för när man stöter på någon som läst på tok för mycket Chomsy och alldeles för lite Ayn Rand. Visst kan man se oss fjättrade av kapitalismen, medias sexualisering och blablabla, men jag gör skillnad på att påverkas av reklam, och påverkas av en lag där brott mot den leder till svåra straff.

Bjorne
2005-10-01, 20:46
Som min ursprungliga fråga löd, hur långt ska vi dra kulturrelativismen?
Vilken grad av icke-konkret misshandel tillåter du då? Om du protesterar mot att jag psykiskt terroriserar någon, kan jag alltid försvara mig med "det är din åsikt"? Vad kräver du för att ta ställning; blåmärken, blod?Det handlar inte om att sätta personen i skräck, när föräldrarna tvingar på småflickorna en slöja. Vilket det där emot gör ifall du ex. klappar, fryser ut, eller hotar ungen.

Vi kan stå vid sidan av i all evighet för att inte riskera att komma med pekpinnar av västerländskt träslag, men då ska vi kanske inte lägga os i någonting alls, eftersom det bara är min åsikt. Vad tycker DU?Vi ska lägga oss i så få grejor som möjligt, att motarbeta varandra tjänar inget till. Man får inte ett bättre samhälle igenom att försöka ändra på vuxna individer...

hulken
2005-10-01, 21:43
Klart som faaaan att slöja borde förbjudas i Sverige, take it or leave it, its that simple.

JLL
2005-10-01, 22:17
Förbjud. Skapar segregering.

Baha
2005-10-01, 22:27
Förbud skapar kontroll.

skaparn
2005-10-01, 22:44
Vi ska lägga oss i så få grejor som möjligt, att motarbeta varandra tjänar inget till. Man får inte ett bättre samhälle igenom att försöka ändra på vuxna individer...

Där är vi rörande överens. Jag efterlyser dock en bred diskussison om vad vi bör lägga oss i. Först då kan vi avgöra ifall vi som samhälle ska ta ställning mot slöjbärande eller låta det vara en kulturell religionsyttring. Jag tror inte många förbudsivrare i denna tråd verkligen brytt sig om att hära efter hur det muslimska samfundet(tm) resonerar kring slöjbärandet.

Dock har ju vi i svea rike en historia av att hellre bry oss för mycket än för lite, vilket lett oss till spelmonopol, public service, momsdifferentiering, ROT-avdrag etc etc.

Shadow Warrior
2005-10-01, 23:39
Alternativa uppfattningar om världen bör väl tillåtas, inte ska staten bestämma heller?

Bara statliga skolor, varför?

Staten ska bestämma självklart, man kan inte lämmna över ansvaret till någon som tjänar på att blåsa än (företagen).

Friskolor ökar segregationen och underminerar undervisningsväsendet som det bör vara uppbyggt.

mini
2005-10-01, 23:42
Där är vi rörande överens. Jag efterlyser dock en bred diskussison om vad vi bör lägga oss i. Först då kan vi avgöra ifall vi som samhälle ska ta ställning mot slöjbärande eller låta det vara en kulturell religionsyttring.
Problemet är ju att det är en återvändsgränd. De som är för slöjbärande, både män och kvinnor, kommer att hänvisa till den fria viljan. Vi kan tycka att det är ett val färgat av förtryck och gammeldags värderingar, men så länge ingen blir utsatt för direkt tvång kan man inte tala om förbud.

Bjorne
2005-10-01, 23:54
Staten ska bestämma självklart, man kan inte lämmna över ansvaret till någon som tjänar på att blåsa än (företagen).

Friskolor ökar segregationen och underminerar undervisningsväsendet som det bör vara uppbyggt.Företag drivs av hemska vampyrer och de anställda där är de onda i samhället, kommunism is the shi.. erhm, eller?

Det är samma lärare på friskolor som statliga skolor, min skola är ett bra exempel på att friskolor kan leverera bättre alternativ än de statliga.

skaparn
2005-10-02, 00:05
Det är samma lärare på friskolor som statliga skolor, min skola är ett bra exempel på att friskolor kan leverera bättre alternativ än de statliga.

Nej, de förstnämnda är borgarbrackor.

Jag minns på Tage Erlanders tid, då var det minsann bättre, och ännu bättre var på Per-Albin Hanssons tid.

Ibland undrar jag om motståndet mot friskolor består i en strävan efter det planekonomiska samhället eller om det är ren konservatism. Bland den yngre generationen borde det vara rött, eller kan man vara konservativ gällande något, vars ursprung man vill återvända till, existerade innan man var född?

skaparn
2005-10-02, 00:12
Problemet är ju att det är en återvändsgränd. De som är för slöjbärande, både män och kvinnor, kommer att hänvisa till den fria viljan. Vi kan tycka att det är ett val färgat av förtryck och gammeldags värderingar, men så länge ingen blir utsatt för direkt tvång kan man inte tala om förbud.

Men det är ju Sverige vi bor i, inte Liberalien. Vi förbjuder, pådyvlar, lagstiftar mot åsiktsyttringar osv hela tiden. I konsekvensens namn så ska vi antingen följa den valda vägen med att tvinga på svenska medborgare svenska värderingar, eller låta folk göra som dom vill, och då inte bara de som heter något outtalbart och kommer från en exotisk plats. Då vill jag också ha rätt att göra mina egna val. Det låter lite barnsligt att säga "om inte jag får, då ska ingen annan få" men den smällen tar jag.

Jag citerar min favoritförmyndare:

"Ibland måste någon höja ett finger"
- Morgan Johansson, född 1970

Bjorne
2005-10-02, 00:25
Ibland undrar jag om motståndet mot friskolor består i en strävan efter det planekonomiska samhället eller om det är ren konservatism. Bland den yngre generationen borde det vara rött, eller kan man vara konservativ gällande något, vars ursprung man vill återvända till, existerade innan man var född?Tror det handlar om att människan alltid vill skuldlägga andra saker runt om, istället för att bara erkänna att människan inte är gjord för att leva jämnlikt med alla och dela med sig.

jonte_myra
2005-10-02, 01:54
dra av slöjorna på påskkärringarna *innocent*