handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring ytterligare katt


H.Emanuel
2005-09-30, 18:07
Jag har en katt sen många år tillbaka, skaffade honom när han var unge. Jag hade nog inte föreställningen då om att han skulle bli så j-a gammal, men men. Nu har en jag känner fått problem med dotterns allergi som plötsligt slagit till, och de måste göra sig av med sin katt, en tio-årig kastrerad mycket egensinnig hankatt. Jag känner spontant att jag kan ta hand om det gamla skrället, eftersom de nog avlivar honom annars. Men funkar det? Min är också en kastrerad hane. Eller är det helt galet att låta den där andra flytta in? Någon här som vet?

Baha
2005-09-30, 18:08
Jag tror defenitivt att det kan funka, katter brukar ju vänja sig med varandra och hålla sig för det själva.

Bonnie
2005-09-30, 18:09
Det kan man inte svara på. Du får helt enkelt testa.
Ge dem ett par dygn, för i början kommer de att ryka ihop.

hangatyr
2005-09-30, 18:09
Jag har en katt sen många år tillbaka, skaffade honom när han var unge. Jag hade nog inte föreställningen då om att han skulle bli så j-a gammal, men men. Nu har en jag känner fått problem med dotterns allergi som plötsligt slagit till, och de måste göra sig av med sin katt, en tio-årig kastrerad mycket egensinnig hankatt. Jag känner spontant att jag kan ta hand om det gamla skrället, eftersom de nog avlivar honom annars. Men funkar det? Min är också en kastrerad hane. Eller är det helt galet att låta den där andra flytta in? Någon här som vet?


de komemr puckla på varandra ordentligt och titt asurt efter varandra under en period. därefter är hackordningen fastställd. de kommer antingen bli kompisar elelr i alla fall acceptera varandra. det är inga problem, även om det komemr börja med hårtussar och kanske lite blodiga nosar och spänd stämning. låt dem slåss så mkt de har lust till så går det fortare.

bubbe
2005-09-30, 18:09
Jag har en katt sen många år tillbaka, skaffade honom när han var unge. Jag hade nog inte föreställningen då om att han skulle bli så j-a gammal, men men. Nu har en jag känner fått problem med dotterns allergi som plötsligt slagit till, och de måste göra sig av med sin katt, en tio-årig kastrerad mycket egensinnig hankatt. Jag känner spontant att jag kan ta hand om det gamla skrället, eftersom de nog avlivar honom annars. Men funkar det? Min är också en kastrerad hane. Eller är det helt galet att låta den där andra flytta in? Någon här som vet?

kan vara så, när jag träffade min fru hade hon en bortskämd kastrerad vad dom nu heter rasen. Han blev otroligt irriterad över att behöva dela intresse från sin matte dels med mig, sen efter ett tag vårat första barn.

Catstyle
2005-09-30, 18:11
Det du också bör fråga dig är om du kommer klara av att se din egen katt lida utan att ingripa själv.

Klarar du inte det kommer det bli mycket svårare.

hangatyr
2005-09-30, 18:13
Det du också bör fråga dig är om du kommer klara av att se din egen katt lida utan att ingripa själv.

Klarar du inte det kommer det bli mycket svårare.

äsch,lida.. det är katter vi har att göra med här: världens mest strykrädda djur. så fort en av dem inser at den andre är tuffare så är det i princip slutbråkat. om det överhuvudtaget går så långt som till slagsmål.

H.Emanuel
2005-09-30, 18:17
Det du också bör fråga dig är om du kommer klara av att se din egen katt lida utan att ingripa själv.

Klarar du inte det kommer det bli mycket svårare.
Jadå, det klarar jag. Han har lidit mycket skaru veta (hehehe). Jag är nog mest rädd att nån av dom ska börja pissa inne, då är det ju helt kört. men som sagts här, enda sättet är att testa. Eller att låta bli att testa förstås

Rockhard
2005-09-30, 18:18
Tänk på att din katt kan bli helt förändrad. Känner ett par som tog hand om en ny vuxen katt och deras gamla katt blev helt konstig. Den blev aldrig sig lik. Inte kul om man älskar sin katt och så blir det som om man inte känner igen den..

Catstyle
2005-09-30, 18:19
Självfallet kommer den inte lida mycket, men likväl kan det vara svårt att se en katt man haft i hela sitt liv åka på däng utan att "kunna" ingripa. *cry*

H.Emanuel
2005-09-30, 18:23
Tänk på att din katt kan bli helt förändrad. Känner ett par som tog hand om en ny vuxen katt och deras gamla katt blev helt konstig. Den blev aldrig sig lik. Inte kul om man älskar sin katt och så blir det som om man inte känner igen den..
Det där blev en tankeställare för mig faktiskt. Jag tänker mer att min katt skulle tycka det var kul o trevligt, men vadfan vet jag om det? Tack för det. Jag vill ju inte förstöra nåt.

Tomten
2005-09-30, 18:27
Jag har en katt sen många år tillbaka, skaffade honom när han var unge. Jag hade nog inte föreställningen då om att han skulle bli så j-a gammal, men men. Nu har en jag känner fått problem med dotterns allergi som plötsligt slagit till, och de måste göra sig av med sin katt, en tio-årig kastrerad mycket egensinnig hankatt. Jag känner spontant att jag kan ta hand om det gamla skrället, eftersom de nog avlivar honom annars. Men funkar det? Min är också en kastrerad hane. Eller är det helt galet att låta den där andra flytta in? Någon här som vet?

Kastrerade hankatter bråkar inte så ofta. Familjen har haft katter sen jag var liten (morsan var uppfödare av norska skogskatter), och vi har haft kring 4-10 katter i hushållet till och från. Det var aldrig några större problem. Nu har morsan slutat som uppfödare sen säkert 10 år tillbaka, men hon har fortfarande en hund och två katter i hushållet, och de bråkar inte. Katterna är två kastrerade norska skogskatter.

Så, det är nog inte så mycket att oroa sig för!