handdator

Visa fullständig version : Chokladbollar!


fonzie
2005-09-30, 15:56
tjena! Tänkte se om man kunde bidra med något bra till styrketräningsvärlden. ;)

Satt på båten hem igårnatt och försökte fundera ut någon form av kaloritillskott. Just eftersom hela dagen hade varit tokhektisk och jag knappt hade fått i mig något förutom mina HMB-tabletter.

Just då kom jag på det...CHOKLADBOLLAR! :D

Ca 10 st.

1,2 dl Becel margarin
1 dl Sötningsmedel
2–3 tsk vaniljsocker
2-3 msk kakao
3 dl havregryn

Jag rörde ihop Margarin, sötningsmedel, vaniljsocker. Hällde i havregrynen och formade bollarna med händerna. La på en tallrik och hällde på överflöd med kokos. De ligger just nu i kylen för att stelna lite. Slickade mig om fingrarna och det var jävligt gott! :D

Om man höja vill höja proteinet skulla man kunna hälla i vanilj och/eller choklad protte-pulver. Skulle nog inte vara helt dumt. ;)

Låg halt mättat fett och relativt lågt GI. Samtidigt som det är ena riktiga kalori-bomber. :)
Optimalt för mig som har svårt att få i mig tillräckligt med kalorier.

fonzie
2005-09-30, 16:11
Så här blev de:

http://i15.photobucket.com/albums/a354/fonz0r/DSCN0779.jpg

gott va?

Tänkte på om man tex. gjorde en "bädd" med kvarg + fun light, la dit några choklad bollar i toppa me lite frukt, ex kiwi, banan eller hallon? Ska prova sen ikväll. Nu ska ja dra o träna! :)

Rockhard
2005-09-30, 16:57
Dom ser aningen missformade ut. Blev smeten för lös kanske?

blekfet2
2005-09-30, 17:23
Så här blev de:

http://i15.photobucket.com/albums/a354/fonz0r/DSCN0779.jpg

gott va?

Tänkte på om man tex. gjorde en "bädd" med kvarg + fun light, la dit några choklad bollar i toppa me lite frukt, ex kiwi, banan eller hallon? Ska prova sen ikväll. Nu ska ja dra o träna! :)


vafan nästa bild kan du väl ta före du ätit upp dom :laugh: :laugh:

Sonny
2005-09-30, 19:20
vafan nästa bild kan du väl ta före du ätit upp dom :laugh: :laugh::D

Det heter för övrigt negerbollar...

Runda Grodan
2005-09-30, 19:37
De ser faktiskt rätt mumsiga ut. Jag brukar ha i en skvätt kaffe i smeten när jag gör n-bollar. Tycker dom blir lite smarrigare då.

fonzie
2005-09-30, 20:08
vafan nästa bild kan du väl ta före du ätit upp dom :laugh: :laugh:

:D

De är svåra att forma i och med att det är så lite mättat fett i. ;)

Ja visst, snabbkaffepulver eller rivet apelsinskal kanske hade nog vart kanon de.

Metal_boy_
2005-10-01, 01:59
vafan nästa bild kan du väl ta före du ätit upp dom :laugh:


:laugh:


Såg gott ut :thumbup: jag gillar skit :laugh:

nä skoja bara: kanonrecept :)

MUGEN
2005-10-01, 09:26
fungerar bra rentav bättre rent konsistensmässigt med att byta smör/mararinet mot lite kvarg.. smaken blir dock något lidande så extra kakao och sötningsmedel/socker kan rekomenderas..


några skvättar kôlsvart kaffe är ett måste i mina bollar.

fonzie
2005-10-01, 10:19
kvarg var en god idé! ;)

Man kanske skulle kunna lägga till lite "smaklöst" whey 90 i? Borde nog inte påverka smaken mycket alls. :thumbup:

Ska nog göra en ny laddning idag, ska prova lägga i lite sloow protein mintchoklad.

Catstyle
2005-10-01, 10:23
Hur vore det att lägga i lite proteinpulver?

nyttigare? pajar konsistens, smak osv?

Pingu
2005-10-01, 17:20
Negerbollar heter det och är ruggit gött *popcorn*

fonzie
2005-10-01, 18:21
Har gjort en laddning med sloow protein och linfrön i. Påverkade smaken en del. Men helt klart ätbart. Att skölja ner det med en proteindrink hade helt klart varit både godare och enklare. :)

Anca
2005-10-01, 20:12
Jag brukar göra n-bollar av keso (eller protec vanilj utrört i LITE minimjölk), havregryn, kakao, canderel samt lite kallt kaffe. Rullas i kokos sen. Dom blir inte EXAKT som delicatos men ändå...man får jobba lite med smeten om man använder keso dock, fast smaken blir inte lika "kärv" som om man använder kvarg.

blekfet2
2005-10-01, 20:33
:laugh:


Såg gott ut :thumbup: jag gillar skit :laugh:

nä skoja bara: kanonrecept :)







hiihihi :D

antonio
2005-10-12, 23:21
Negerbollar heter det och är ruggit gött *popcorn*

Hur har ni blivit uppfostrade ? , jag fick då lära mig att det heter chokladbollar =)


/antonio