handdator

Visa fullständig version : Knäböj - problem med utförandet


FredsAmiralen
2005-09-30, 12:37
Jag har nyligen börjat med knäböj och har problem med tekniken. Jag kommer inte ner ordentligt. När jag är strax ovanför ett parallelt läge så börjar hälarna släppa och överkroppen tvingas neråt. När jag ser hur andra utför knäböj (i mina ögon korrekt) har de ryggen i samma läge genom hela övningen. När jag försöker härma den rörelsen händer det som jag nämt ovan. Är jag för ovig, har jag dålig balans, håller jag stången fel? Kör som mest på 60 kg, känns som det tar ganska bra ändå, trotts dålig teknik, har ganska brett grepp.

Corpobal
2005-09-30, 13:03
Spänn magen och ryggen så du håller emot när du går ner, tänk på att det är röven som ska neråt så lutar du dig inte för mycket framåt. Kanske kan hjälpa. Sen greppet vet jag inte vad du menar, stången ska vila på ryggen händerna ska bara hålla balansen på den.

JJ
2005-09-30, 13:15
Läs Allans artikel i "Best of" och sök sedan efter liknande trådar. Det har skrivits en hel del om ämnet. Fundera även på om ingen på gymmet kan tillräckligt för att hjälpa dig.

FredsAmiralen
2005-09-30, 13:36
Spänn magen och ryggen så du håller emot när du går ner, tänk på att det är röven som ska neråt så lutar du dig inte för mycket framåt. Kanske kan hjälpa. Sen greppet vet jag inte vad du menar, stången ska vila på ryggen händerna ska bara hålla balansen på den.

Jag spänner mage o rygg... problemet är att jag gör något fel så att jag måste luta mig frammåt för att hålla balansen. Jag kanske bara är klumpig?

JJ: Jo, har läst i best of o sökt... men har fortfarande samma problem... får höra nere på gymmet.

JJ
2005-09-30, 13:40
Prova att stå lite bredare. Stretcha fotled, hamstrings och röv.

FredsAmiralen
2005-09-30, 13:49
Prova att stå lite bredare. Stretcha fotled, hamstrings och röv.

Wow, där hade vi det! Tack! :D Hur stretchar man fotleden??

JJ
2005-09-30, 13:51
Wow, där hade vi det! Tack! :D Hur stretchar man fotleden??

Sitt på huk med vikten på tårna.

FredsAmiralen
2005-09-30, 13:56
hmmm... typ såhär?

http://www.naturalphysiques.com/images/stretches/ankle2.jpg

JJ
2005-09-30, 14:01
hmmm... typ såhär?

http://www.naturalphysiques.com/images/stretches/ankle2.jpg

Ja, fast jag brukar köra båda fötterna samtidigt. Prova vetja, du borde ju känna om du gör rätt.

negative
2005-09-30, 14:05
Jag har nyligen börjat med knäböj och har problem med tekniken. Jag kommer inte ner ordentligt. När jag är strax ovanför ett parallelt läge så börjar hälarna släppa och överkroppen tvingas neråt. När jag ser hur andra utför knäböj (i mina ögon korrekt) har de ryggen i samma läge genom hela övningen. När jag försöker härma den rörelsen händer det som jag nämt ovan. Är jag för ovig, har jag dålig balans, håller jag stången fel? Kör som mest på 60 kg, känns som det tar ganska bra ändå, trotts dålig teknik, har ganska brett grepp.

Om jag inte minns fel var du rätt lång, jag är 2 meter och har precis som du problem att komma ner, vill gärna gå upp på tå.
Kan vara så att lååånga ben gör övningen svår.

FredsAmiralen
2005-09-30, 14:05
Funkar riktigt dåligt... hälen lyfter från marken, känner inget alls...

FredsAmiralen
2005-09-30, 14:06
Om jag inte minns fel var du rätt lång, jag är 2 meter och har precis som du problem att komma ner, vill gärna gå upp på tå.
Kan vara så att lååånga ben gör övningen svår.

Hmm... du kanske har rätt... men när jag provade precis att stå lite mer bredbent gick det kanon...

(193 lång, om du undrade)

petersson
2005-09-30, 14:20
Jag har nyligen börjat med knäböj och har problem med tekniken. Jag kommer inte ner ordentligt. När jag är strax ovanför ett parallelt läge så börjar hälarna släppa och överkroppen tvingas neråt. När jag ser hur andra utför knäböj (i mina ögon korrekt) har de ryggen i samma läge genom hela övningen. När jag försöker härma den rörelsen händer det som jag nämt ovan. Är jag för ovig, har jag dålig balans, håller jag stången fel? Kör som mest på 60 kg, känns som det tar ganska bra ändå, trotts dålig teknik, har ganska brett grepp.

Jag tycker den här sidan verkar bra..
http://www.stumptuous.com/learnsquat3.html
läs på sida fyra också

Spannmål
2005-09-30, 15:34
Tror att det är soleus som är för kort. Stretcha den.

shibi
2005-09-30, 15:55
www.t-nation har ett par bra trådar om det här ämnet.
googla xxxxx site:www-t-nation.com and you will find good shit.

Timme
2005-09-30, 17:00
Funkar riktigt dåligt... hälen lyfter från marken, känner inget alls...


Sen så ett tips för att stretcha fotleden. Säll dig mot en vägg eller en stolpe. Vinkla upp foten mot väggen och sätt tårna mot den. Sedan så fösöker du att komma så nära väggen som möjligt med hälen samtidigt som du står upprätt. Mycket bra stretch övning.

aliquis
2005-09-30, 17:04
Beror på hur brett du står, var du placerar stången, hur vältränad bukmuskulaturen är, var du fäster blicken, hur du vinklar armarna när du håller i stången osv också.

FredsAmiralen
2005-09-30, 18:21
Sen så ett tips för att stretcha fotleden. Säll dig mot en vägg eller en stolpe. Vinkla upp foten mot väggen och sätt tårna mot den. Sedan så fösöker du att komma så nära väggen som möjligt med hälen samtidigt som du står upprätt. Mycket bra stretch övning.

Bra tips! Ska provas efter nästa benpass!

MilkmaN
2005-09-30, 18:21
Sen så ett tips för att stretcha fotleden. Säll dig mot en vägg eller en stolpe. Vinkla upp foten mot väggen och sätt tårna mot den. Sedan så fösöker du att komma så nära väggen som möjligt med hälen samtidigt som du står upprätt. Mycket bra stretch övning.

Det där är väl ändå korta vadmuskeln?

Timme
2005-10-01, 09:45
Det där är väl ändå korta vadmuskeln?


Huh? Du stetchar hela fotleden och gör att du kan gå djupare utan att lyfta hälen. Det han ville var ju att bli vigare i fotleden och det blir man genom den stretch övningen jag visade.

/Timme