handdator

Visa fullständig version : Usa


martin86
2005-09-30, 12:14
Jag är ganska sugen på att jobba eller plugga i USA första halvåret av nästa år. Är det någon som har några tips på hur man kan gå tillväga för att reda på hur man kan hitta jobb och ev. kurser som man läsa i USA, som lämpar sig för utbytesstudenter? Sida eller liknande kanske?

Skulle uppskatta hjälp :)

martin86
2005-09-30, 17:22
nån?

grisbil3n
2005-09-30, 18:10
Det enda jag vet är att man ligger rätt bra till som svensk utbytesstudent. Samt att det finns en JÄVLA massa lustiga kurser att läsa. Finns nog bättre ställen att ställa frågan på, sen vill ja minnas att det finns nån nisse på kollo som pluggar till något obskyrt i USA, Highlander eller nåt nickar han.

Nismo
2005-10-02, 12:46
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=16&conference=10500000000000322&posting=19500000002561315

"Jag har studerat hela min eftergymnasiala utbildning i USA i 4 år. En väldigt bra erfarenhet, men som sagt, oerhört dyrt, stipendium är i stort sett omöjliga att få i USA om du är utlänning, så att hitta något sånt i Sverige är nog det enda alternativet. Ett tips för att få ner kostnaden är att plugga på ett Community College de första två åren, och sedan byta till ett universitet, det är vad jag gjorde och det funkade utmärkt. Men var noga att kolla redan från början med universitetet du tänkt få din examn ifrån vad de har för requirements för ditt program, annars kan det hända att du tar kurser i onödan och får läsa (och betala för) fler credits än du behöver. Efter man tagit sin Bachelor's (eller motsvarande) får man generellt ansöka om ett års arbetspraktik, men efter det är det väldig svårt att få stanna i USA om inte din man är medborgare eller ditt jobb är villiga att sponsra (något jag skull försöka undvika om det går, eftersom företaget då i princip äger alla dina uppehållsrättigheter, och du kan inte byta jobb och behålla tillståndet). Komma in på skolor i USA är inga problem alls om du kan bevisa att du har medel att betala dem. It's all about the money. Lycka till."


Annars kan du väl börja plugga på en högskola i Sverige och sedan plugga en termin eller två som utbytesstudent.