handdator

Visa fullständig version : Koffeinfritt kaffe


TylerDurden84
2005-09-30, 11:44
Eftersom vanligt kaffe verkar sabba frukosten + många timmar därefter hade jag tänkt att inhandla kofffeinfritt kaffe. Någon som vet vart man kan köpa det och hur det smakar?

Cartwright
2005-09-30, 12:08
Koffeinfritt snabbkaffe finns att köpa överallt och smakar som vanligt snabbkaffe. I te-/kaffebutiker finns även koffeinfria bönor att köpa, vilket så klart är mycket godare.

TylerDurden84
2005-09-30, 12:17
Finns det på ICA, Willys eller Coop tror du? Har aldrig sett det nämligen

JLL
2005-09-30, 12:24
Koffeinfritt snabbkaffe finns att köpa överallt och smakar som vanligt snabbkaffe. I te-/kaffebutiker finns även koffeinfria bönor att köpa, vilket så klart är mycket godare.

Koffeinfria bönor? Är det nåt genmodifierat påfund?

Cartwright
2005-09-30, 12:37
Finns det på ICA, Willys eller Coop tror du? Har aldrig sett det nämligen

Ja, det finns i alla större matbutiker jag har varit i. Nescafé, en liten burk med rött lock.

Cartwright
2005-09-30, 12:39
Koffeinfria bönor? Är det nåt genmodifierat påfund?

Näe, man tryckbehandlar bönorna med kolsyra på något vis. Helt koffeinfritt blir det inte, men halten reduceras med 97-98% eller något sånt.

TylerDurden84
2005-09-30, 14:28
Var precis och köpte en burk Nescafé koffeinfri snabbkaffe. Det smakar ju kanon. Fast snart får man nog tumörer av sådant kaffe med min tur...

JLL
2005-10-02, 12:17
Nån som vet hur lång tid det tar att bli av med koffeinberoende? Kan självklart testa men det kanske är nån som har koll på det. Orkar knappt vara vaken om jag inte får mitt kaffe.

Cartwright
2005-10-02, 13:34
Jag brukar få huvudvärk första dagen utan kaffe. Andra dagen är allt bra igen.

JLL
2005-10-02, 13:54
Ok, kanske är olika. Vill minnas att senaste gången jag plötsligt blev utan koffein så låg jag mest och sov ett antal dagar men jag kommer inte ihåg hur länge det var. Tog ett tag innan jag förstod orsaken :)

MrBoris
2005-10-02, 15:05
Jag brukar få huvudvärk första dagen utan kaffe. Andra dagen är allt bra igen.

Jag känner likadant.. första dagen utan koffein är det ett helvete och huvudet känns som om det håller på att lösas upp eller sprängas, men dagen efter är man i princip av med koffeinberoendet igen :)

Mandus
2005-10-02, 19:22
Varför sabbar kaffe frukosten?

z_bumbi
2005-10-02, 21:00
Nån som vet hur lång tid det tar att bli av med koffeinberoende?

Det beror nog mycket på hur mycket du får i dig per dag men med rätt nedtrappning bör man inte få några större besvär utan då är det "bara" vanan som kan ställa till det.

Rockhard
2005-10-03, 22:46
Varför sabbar kaffe frukosten?

Jag vill också veta :)

King Grub
2005-10-04, 05:06
Han tänker kanske på att det sänker insulinkänsligheten och försämrar glukostoleransen ända fram till lunch.

TylerDurden84
2005-10-04, 08:30
Han tänker kanske på att det sänker insulinkänsligheten och försämrar glukostoleransen ända fram till lunch.

Precis. Förhoppningsvis har inte Nescafé koffeinfritt kaffe någon sådan negativ effekt, förutom att det missfärgar tänderna möjligtvis ;)

Davil
2005-10-04, 08:30
Han tänker kanske på att det sänker insulinkänsligheten och försämrar glukostoleransen ända fram till lunch.

Men det ökar förbränningen av kalorier endå?

Så en person som vill banta eller gå ner i vikt, bör personen dricka extra starkt svart kaffe eller ej till frukost?

King Grub
2005-10-04, 08:34
Tillsammans med måltid försämrar koffein glukostoleransen akut och ger signifikant större insulinfrisättning från allt som äts i samband med koffeinintaget, så skall man tänka på den saken, är det nog bäst att inte använda koffein tillsammans med måltider alls.

Mandus
2005-10-04, 11:14
Tillsammans med måltid försämrar koffein glukostoleransen akut och ger signifikant större insulinfrisättning från allt som äts i samband med koffeinintaget, så skall man tänka på den saken, är det nog bäst att inte använda koffein tillsammans med måltider alls.


Hur nära måltiden ska man dricka det för att detta ska gälla. Om man exempelvis dricker kaffe en kvart efter maten, är det också lika dåligt?

King Grub
2005-10-04, 12:24
Koffein har en halveringstid på runt fyra timmar.

Davil
2005-10-04, 14:12
...Man har ju hört att kaffe skall verka positivt på kaloriförbränningen...Detta skall man tydligen ta med en stor nypa salt m.a.o.

King Grub
2005-10-04, 14:23
Jo, koffein ökar energiförbrukningen. Varför skulle det ena utesluta det andra?

Davil
2005-10-05, 10:00
Jo, koffein ökar energiförbrukningen. Varför skulle det ena utesluta det andra?

Ja, ok. Koffein ökar energiförbrukningen med...vad kan det röra sig om ? 2-3% extra kanske ?

Men...koffeinet ökar insulinfrisättningen mer än utan koffein ihop med annat näringsintag.
Tror ingen dricker kaffe och inte äter inom 4timmar, (och inte ens då är all koffein ur kroppen).

Alltså, koffein ökar energiförbrukningen, men ökar även insulinproduktionen vilket kan öka fettinlagringen...Slutsatsen borde vara plus minus noll i slutändan ?

Alltså borde man ju inte ge som råd till en som lider av övervikt att dricka kaffe?

TylerDurden84
2005-10-05, 10:14
Slutsatsen borde vara plus minus noll i slutändan ?

Det känns som den negativa delen överstiger den positiva då glukostoleransen försämras så mycket av koffein och ger en betydligt större insulinfrisättning när man äter (då de flesta dricker sitt kaffe eller sin cola/pepsi). Och som du skrev, energiförbrukning ökar endast med ett par procent av koffein.