handdator

Visa fullständig version : vad tycker ni..


aliquis
2005-09-30, 10:06
10:56 <Noiz> http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,706342,00.html
10:56 <Noiz> big deal liksom
10:57 <Noiz> djur som djur...
10:57 @<Liquid_X> indeed
10:58 <Noiz> http://www.clicanoo.com/article.php3?id_article=113902
10:59 <Noiz> visst...hunden e gullig, men det tycker nog hajarna också

TrasMannen
2005-09-30, 10:07
Äääh, det e bara en hund, finns fler

kimonque
2005-09-30, 10:12
häftiga de är som inte bryr sig sådär

JJ
2005-09-30, 10:13
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52506

aliquis
2005-09-30, 10:28
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52506
yeye :D

tuffingarna fortsätter 2.0, vet inte om det är för de tror att jag bryr mig nämnvärt eller om de bara försöker överglänsa varandra :)
11:21 @<nekkid> hahahahahahaha
11:21 @<nekkid> hunden får hänga efter i kroken
11:21 @<nekkid> hahah
11:22 <Noiz> säkert effektivt att fånga haj iof
11:22 @<nekkid> mjo :D
11:23 @<nekkid> fast då får man typ bada den i blod innan, eller skära upp magen på den :)
11:24 <Noiz> blöder nog fint om du sätter kroken tillräckligt djupt i nosen samt i tassarna
11:24 @<nekkid> mjo :)
11:24 @<nekkid> men ändå
11:24 @<nekkid> kuligare med mer blod, kommer massor av hajar som blir galna :>
11:24 <Noiz> man vill ju att den skall leva så länge som möjligt, så den sprattlar lite
11:24 @<nekkid> lol
11:24 @<nekkid> :D
11:25 <Noiz> annars skulle man ju lika gärna kunna köra med nått kadaver , vilket inte är lika effektivt
11:25 <Noiz> spruta upp en tub med senap i arslet på hunden innan...det kan nog få dem riktigt vilda i vattnet

Metal_boy_
2005-09-30, 10:38
yeye

tuffingarna fortsätter 2.0, vet inte om det är för de tror att jag bryr mig nämnvärt eller om de bara försöker överglänsa varandra :)
11:21 @<nekkid> hahahahahahaha
11:21 @<nekkid> hunden får hänga efter i kroken
11:21 @<nekkid> hahah
11:22 <Noiz> säkert effektivt att fånga haj iof
11:22 @<nekkid> mjo :D
11:23 @<nekkid> fast då får man typ bada den i blod innan, eller skära upp magen på den :)
11:24 <Noiz> blöder nog fint om du sätter kroken tillräckligt djupt i nosen samt i tassarna
11:24 @<nekkid> mjo :)
11:24 @<nekkid> men ändå
11:24 @<nekkid> kuligare med mer blod, kommer massor av hajar som blir galna :>
11:24 <Noiz> man vill ju att den skall leva så länge som möjligt, så den sprattlar lite
11:24 @<nekkid> lol
11:24 @<nekkid> :D
11:25 <Noiz> annars skulle man ju lika gärna kunna köra med nått kadaver , vilket inte är lika effektivt
11:25 <Noiz> spruta upp en tub med senap i arslet på hunden innan...det kan nog få dem riktigt vilda i vattnet

är det på kolo irc?

Piranha
2005-09-30, 10:41
Nä fy fan sånt där gör mig riktigt jävla förbannad !!!

Fan oskyldiga djur :cryout:

Deadlift
2005-09-30, 10:46
Töntiga snorungar *grr27*

Griip
2005-09-30, 11:00
Kineserna sitter å skrattar åt er nu ;)

jwzrd
2005-09-30, 11:02
Känns kanske onödigt, skulle knappast behandla min hund så. Men att sitta här och aftonbladetrasa över det är oändligt töntigt, lite väl mycket framför den egna dörren för det kanske?

Hur många här äter kyckling tex? Någon som sett hur kycklingar behhandlas? Då så. Bit i kudden, ät kyckling, sluta låtsas som om ni bryr er bara för att det gör ont att se en söt och plågad hund.

clash
2005-09-30, 11:07
Fan det är skillnad på djur och djur och det är skillnad på att vara en plågad kyckling som föds upp enbart för att ätas av oss och vara en hundvalp som det körs krokar genom på medans den lever och sen blir släpad efter en båt som bete för att fånga en fiskjävel

Edit: Jaaa det är riktigt jag tycker hundar har större rätt att leva och inte bli utnyttjade än en kyckling har. Ja, jag gör skillnad på liv och liv. Och ja jag skiter i kycklingarna men jag har assvårt att läsa om det här utan att bli vansinnig.

aliquis
2005-09-30, 11:22
är det på kolo irc?Nej, #.se på linknet (irc.area51.se)Kineserna sitter å skrattar åt er nu ;)Nej, de kan inte svenska och prankie har inte läst tråden ännu ;)
Hur många här äter kyckling tex? Någon som sett hur kycklingar behhandlas? Då så. Bit i kudden, ät kyckling, sluta låtsas som om ni bryr er bara för att det gör ont att se en söt och plågad hund.jag äter inte kyckling :DFan det är skillnad på djur och djur och det är skillnad på att vara en plågad kyckling som föds upp enbart för att ätas av oss och vara en hundvalp som det körs krokar genom på medans den lever och sen blir släpad efter en båt som bete för att fånga en fiskjävelnej, och du skulle inte resonera likadant om jag födde upp människor för att rika människor skulle få bedriva nöjesjakt på dem ;)

clash
2005-09-30, 11:27
Jo för jag är ett svin som grundar min ståndpunkt på att alla varelser inte har lika värde. Ja tycker inte kycklingar är värda lika mycket som hundar och jag tycker inte hundar är värda lika mycket som människor.

clash
2005-09-30, 11:30
eller vänta nu... jag tror jag tappade bort mig själv i min egen diskussion här..

Leslie
2005-09-30, 11:33
Jo för jag är ett svin som grundar min ståndpunkt på att alla varelser inte har lika värde. Ja tycker inte kycklingar är värda lika mycket som hundar och jag tycker inte hundar är värda lika mycket som människor.


Är ett svin lika mycket värd som en hund?

HookersUnited
2005-09-30, 11:35
Man värdesätter liv grundade på sociala och bilogiska relationer.
(Så egentligen är det väl relationen i sig man värdesätter)

Den sociala relation vi svenska har till hundar och katter är väldigt stark och därför blir reaktionerna därefter när en nyhet av denna karraktär kommer upp på tapeten.
Från den andra tråden.

Det är därför vi reagerar på det här.

Hund vs. Fisk
Bilogisk relation,
Däggdjur/Fisk? (spelar dom i en egen liga eller vad klassas dom som?)
Nu tror jag inte att just den här aspekten spelar någon större roll i det här fallet. Hund by Decision (Unanimous)
Social relation,
Hundar ser man överallt, dom är en del av samhället. Fiskar, ja du, dom är en del av Disney och talriksmodellen. Dom har inte mycket att hämta här med andra ord. Hund by KO

clash
2005-09-30, 11:41
Är ett svin lika mycket värd som en hund?

Nej inte för mig, svin är mer åt ett bruksdjur eller vafan man skall kalla det medans hunden är människans första tamdjur som var ett husdjur.. klart som fan folk reagerar annorlunda på hundar, det e ju fan "människans bästa vän"

Langster
2005-09-30, 11:58
Allt bygger på vad man känner för just det djuret som plågas. Tror inte det är nån större skillnad i hur de känner smärta osv.
Jag skiter rätt mycket i att de äter hundar och fiskar med katter på andra sidan jorden. Jag skulle däremot bli lite upprörd om det var MIN katt eller hund som folk plågade.

Och alla som blir SÅÅÅ upprörda när ni läser sånt här i aftonhoran får väl ta och göra nåt åt det då? Annars så bryr ni er ju inte mer än vad jag gör egentligen. Vad tjänar det till att sitta och gnälla och må dåligt över saker som ni inte har nåt inflytande över?

palme
2005-09-30, 12:04
De där på irc var ju roliga. Små snorungar.

jwzrd
2005-09-30, 12:06
Allt bygger på vad man känner för just det djuret som plågas. Tror inte det är nån större skillnad i hur de känner smärta osv.
Jag skiter rätt mycket i att de äter hundar och fiskar med katter på andra sidan jorden. Jag skulle däremot bli lite upprörd om det var MIN katt eller hund som folk plågade.

Och alla som blir SÅÅÅ upprörda när ni läser sånt här i aftonhoran får väl ta och göra nåt åt det då? Annars så bryr ni er ju inte mer än vad jag gör egentligen. Vad tjänar det till att sitta och gnälla och må dåligt över saker som ni inte har nåt inflytande över?

:thumbup:

Hur något värderas har jag redan rabblat om någonannanstans. Men i huvudsak: någots värde är något man helt själv sätter på något och kan inte jämföras med andras värdering av samma sak. Det jag menar är: Man behöver inte ens gå så långt som att säga att fiskar är mindre värda än hundar, hunar mindre än människor osv. Man kan säga: skit du i hur jag värderar så skiter jag i hur du gör. Det är helt godtyckligt och börjar man lipa på riktigt av någon annans elakheter mot ett djur du inte har något känslomässig relation till (innan du skapade den i och med att du fick reda på dess existens) så bör man direkt fundera på att bli vegan av svåraste sort för att på så vis helt undvika att plåga andra levande varelser.

Pudzianovski
2005-09-30, 12:09
Allt bygger på vad man känner för just det djuret som plågas. Tror inte det är nån större skillnad i hur de känner smärta osv.
Jag skiter rätt mycket i att de äter hundar och fiskar med katter på andra sidan jorden. Jag skulle däremot bli lite upprörd om det var MIN katt eller hund som folk plågade.

Och alla som blir SÅÅÅ upprörda när ni läser sånt här i aftonhoran får väl ta och göra nåt åt det då? Annars så bryr ni er ju inte mer än vad jag gör egentligen. Vad tjänar det till att sitta och gnälla och må dåligt över saker som ni inte har nåt inflytande över?


Jag skrev faktiskt på listan på RSPCA hemsida. Listan och världens reaktioner gjorde ju att Polis mfl gjorde omfattande tillslag mot ön. Så visst hjälper det att gnälla. Bättre än att vara tyst.

Langster
2005-09-30, 12:12
Jag skrev faktiskt på listan på RSPCA hemsida. Listan och världens reaktioner gjorde ju att Polis mfl gjorde omfattande tillslag mot ön. Så visst hjälper det att gnälla. Bättre än att vara tyst.
Då gjorde du ju nåt utöver att gnälla. Och det är ju bra.
Du är så duktig Pudde. :cheers:

Bobo
2005-09-30, 12:14
*grr*

Förjävligt verkligen, men hmmm.... även om man äter kött/boskap osv. eller inte tycker att en kyckling är lika mycket värd som en hund/katt etc. så behöver man ju inte plåga djuret när det ska slaktas/avlivas.

För fan det är väl det minsta man kan göra, att dels se till att djuret har det bra under sin levnadstid och sedan avlivas så smärtfritt det går? Detta oavsett djurets "värde"??
Spelar väl ingen roll om det är en fisk, kyckling, skalbagge eller en katt tycker jag.
Ska det avlivas/dödas så ska det ske så smärtfritt och snabbt som möjligt... Det gäller mig med :)

Allt annat är ren sadism.

Griip
2005-09-30, 12:40
Som sagt, kineserna sitter och skrattar åt er nu. Bara för att vi tycker det är "fel" att använda hundar såhär betyder inte, tycker jag, att dem som gjorde det gjorde något fel. Var man har sin egna gräns och vem bestämmer egentligen vilket djur som får "plågas" eller inte? Handlar inte bara om hur känslig man är mot djurplågeri utan också olika kulturer och sett att se det på, kan slå vad om att det finns miljontals som tycker ni som sitter här och klagar på att det är djurplågeri hatar er för att ni äter kött för huvud taget. Larvigt, helt enkelt. Ni ska ha en propp allihop ;)

Bobo
2005-09-30, 12:55
Som sagt, kineserna sitter och skrattar åt er nu. Bara för att vi tycker det är "fel" att använda hundar såhär betyder inte, tycker jag, att dem som gjorde det gjorde något fel. Var man har sin egna gräns och vem bestämmer egentligen vilket djur som får "plågas" eller inte? Handlar inte bara om hur känslig man är mot djurplågeri utan också olika kulturer och sett att se det på, kan slå vad om att det finns miljontals som tycker ni som sitter här och klagar på att det är djurplågeri hatar er för att ni äter kött för huvud taget. Larvigt, helt enkelt. Ni ska ha en propp allihop ;)

Vad spelar det för roll? Jag skrattar högre. Och fulare.
Fast handlar det väl inte om vem som bestämmer hur mycket man får plåga ett djur eller inte?
Är man fråntagen sitt tyckande för att man inte "bestämmer"?

Jag tycker ex. att kvinnlig könsstympning är helt okey och mysigt.
Vi ska ju inte sitta här och tycka, tänk vad vi blir utskrattade när och om vi gör det.
Kanske nåt man borde prova på om man åker till ex. Somalia etc? Könsstympning, man får ju ta seden dit man kommer ffs ;)

Bobo
2005-09-30, 13:03
Fast handlar det väl inte om vem som bestämmer hur mycket man får plåga ett djur eller inte?

*grr* Editfunkionen är underbar. Men min mening ovan underbarare :D Måste korrigera, kan inte se den....



Fast handlar det om vem som bestämmer hur mycket man får plåga ett djur eller inte?