handdator

Visa fullständig version : En fråga om övningen lastdrag med brett grepp


Helena B
2005-09-30, 10:05
Jag har studerat personer på gymmet när det utför övningen lastdrag med brett grepp. Men jag skulle vilja veta vad som egentligen är det rätta sättet att utföra övningen på? När jag kör så sitter jag rak i ryggen och sänker axlarna och drar ner stången till näsan/munnen typ. Men en del, eller väldigt många har jag sett lutar sig bakåt och sedan drar stången ner under hakan mot bröstet. Har inte riktigt förstått det där med att de lutar sig bakåt. Jo jag förstår att de får mer kraft när de använder kroppsvikten som tyngd. Men är det okej att göra så?

Dalì
2005-09-30, 10:13
Du drar ju mindre med latsen och mer med mitten av ryggen om du lutar dig bakåt i latsdragen. Så skulle jag vilja enkelt förklara det hela.

Pudzianovski
2005-09-30, 10:14
Jag tycker det är okej att luta sig lite bakåt. Jag tycker också är viktigt att känna att det är ryggmusklerna man arbetar med under utförandet.

Jag lutar mig väldigt lite bakåt om jag kör den övningen och kör den ungefär som du beskriver.

Arne Persson
2005-09-30, 10:16
Jag har studerat personer på gymmet när det utför övningen lastdrag med brett grepp. Men jag skulle vilja veta vad som egentligen är det rätta sättet att utföra övningen på? När jag kör så sitter jag rak i ryggen och sänker axlarna och drar ner stången till näsan/munnen typ. Men en del, eller väldigt många har jag sett lutar sig bakåt och sedan drar stången ner under hakan mot bröstet. Har inte riktigt förstått det där med att de lutar sig bakåt. Jo jag förstår att de får mer kraft när de använder kroppsvikten som tyngd. Men är det okej att göra så?


Man skall använda ett lagom brett grepp, lite bredare än axelbrett. För bred fattning sträcker dåligt ut latsen och M. teres major. För smal fattning involverar armböjarna onödigt mycket. Stångenskall dras ner till övre delen av bröstet samt att överkroppen skall med fördel dras och svankas bakåt vis atarten av nerdraget samt att i bottenläget spänns bröstkorgen upp och "möter" stången. Strunta i det där tramsert med att först sänka skulderpartiet då blir det mest armdrag av övningen utan drag ner stången utan att kladda till övningen. Skulderpartiet sänks ändå i rörelsen men nu som en integrerad del. Glöm inte det viktigarste av allt att starta varje reps med maximalt utsträckt skulderparti och sträckta armar.

Arne Persson
2005-09-30, 10:17
Du drar ju mindre med latsen och mer med mitten av ryggen om du lutar dig bakåt i latsdragen. Så skulle jag vilja enkelt förklara det hela.


Kan du närmare förklara detta eller är det något du bara hört?

Helena B
2005-09-30, 10:22
Strunta i det där tramsert med att först sänka skulderpartiet då blir det mest armdrag av övningen utan drag ner stången utan att kladda till övningen. Skulderpartiet sänks ändå i rörelsen men nu som en integrerad del. Glöm inte det viktigarste av allt att starta varje reps med maximalt utsträckt skulderparti och sträckta armar.

Tramset ;) Trodde det var rätt teknik att göra så. Men jag ska testa att göra som du säger. Brukar bli väldigt trött i armarna av den så det kanske hjälper då om jag inte sänker axlarna först.

Arne Persson
2005-09-30, 10:23
Tramset ;) Trodde det var rätt teknik att göra så. Men jag ska testa att göra som du säger. Brukar bli väldigt trött i armarna av den så det kanske hjälper då om jag inte sänker axlarna först.


Inte undra på att du blir trött i armarna, som sagt... ;)

ohah
2005-09-30, 10:24
Sen finns det ju dom som drar överdrivet mycket bakåt så dom närmast ligger i linje med golvet med överkroppen

Arne Persson
2005-09-30, 10:26
Sen finns det ju dom som drar överdrivet mycket bakåt så dom närmast ligger i linje med golvet med överkroppen


Jo...det fin ju även sådana idioter som kör frivändningar när dom kör biceps. Allting går ju att köra fel om man anstränger sig lite.

Zäta
2005-09-30, 10:30
Kan du närmare förklara detta eller är det något du bara hört?


Det är väl självklart att du inte tränar latsen lika effektivt när du lutar "för mycket bakåt". Eftersom du vill ha draget ifrån stången så parallellt med latsen som möjligt vilket du inte får om du lutar bakåt... Då kommer draget istället mer som i rodden, alltså mer på mitten delen av ryggen.

Tycker du att jag är helt ute och cycklar nu?? :confused:

Arne Persson
2005-09-30, 10:33
Det är väl självklart att du inte tränar latsen lika effektivt när du lutar "för mycket bakåt". Eftersom du vill ha draget ifrån stången så parallellt med latsen som möjligt vilket du inte får om du lutar bakåt... Då kommer draget istället mer som i rodden, alltså mer på mitten delen av ryggen.

Tycker du att jag är helt ute och cycklar nu?? :confused:

Vem har sagt att man skall överdriva bakåtlutningen? Inte jag. I rodden kommer belastningen alldeles förträffligt även på såvål Latsen som M. teres major.

Zäta
2005-09-30, 10:38
Du drar ju mindre med latsen och mer med mitten av ryggen om du lutar dig bakåt i latsdragen. Så skulle jag vilja enkelt förklara det hela.


När jag läste så lät det onekligen som att du dementerade detta påståendet.... vilket jag måste hålla med Dalí om.

hmm tycker du att du har minst lika bra lats träning i rodden som i tex. latsdrag eller chins??

Arne Persson
2005-09-30, 10:44
När jag läste så lät det onekligen som att du dementerade detta påståendet.... vilket jag måste hålla med Dalí om.

hmm tycker du att du har minst lika bra lats träning i rodden som i tex. latsdrag eller chins??


Ja! Varför skulle det inte vara det?

Zäta
2005-09-30, 10:46
Ja! Varför skulle det inte vara det?


Okej... då har vi helt enkelt bara olika uppfattningar om övningarna.

HookersUnited
2005-09-30, 10:47
Jag har studerat personer på gymmet när det utför övningen lastdrag med brett grepp. Men jag skulle vilja veta vad som egentligen är det rätta sättet att utföra övningen på? När jag kör så sitter jag rak i ryggen och sänker axlarna och drar ner stången till näsan/munnen typ. Men en del, eller väldigt många har jag sett lutar sig bakåt och sedan drar stången ner under hakan mot bröstet. Har inte riktigt förstått det där med att de lutar sig bakåt. Jo jag förstår att de får mer kraft när de använder kroppsvikten som tyngd. Men är det okej att göra så?
Latsdrag *slap*

MasterChief
2005-09-30, 10:47
Okej... då har vi helt enkelt bara olika uppfattningar om övningarna.

Kör du rodd med adbucerad eller adducerad arm?

obesogen
2005-09-30, 10:49
När jag läste så lät det onekligen som att du dementerade detta påståendet.... vilket jag måste hålla med Dalí om.

hmm tycker du att du har minst lika bra lats träning i rodden som i tex. latsdrag eller chins??

Ja varför inte? Det är ju bara att i latsdraget gör du en adduktion medans du i rodden gör en extension istället. Sen kommer du ju längre i rörelsebanan i latsdraget än du gör i rodden. Rodden är dock bättre vad gäller träning för rhomboideerna och trapz om du har rätt övningsutförande. Dock har jag endast sett en försvinnande liten del som har det :)

Arne Persson
2005-09-30, 10:55
Istället för att det här spårar ur totalt. Försök hitta en rygg bild på tex Bill Kazmaier. Vad tror ni att det är som byggt upp hans "klena" lats mm, chins? latsdrag? Eller kan det möjligen händelsevis vara tunga roddövningar och marklyft? ;)

Helena B
2005-09-30, 10:58
Istället för att det här spårar ur totalt. Försök hitta en rygg bild på tex Bill Kazmaier. Vad tror ni att det är som byggt upp hans "klena" lats mm, chins? latsdrag? Eller kan det möjligen händelsevis vara tunga roddövningar och marklyft? ;)

Ha ha tror till och med att jag kan svara på den :D Men tack Arne P jag ska göra som du säger hädanefter (ang detta alltså) :thumbup:

dtox
2005-09-30, 11:06
En fråga till Arne:

Vad är den STORA skillnaden mellan latsdrag med stång och latsdrag med V-handtag? Jag själv trivs bättre med v-handtaget, men vill vara säker på att jag får bra kontakt i lats så..
Så..vad säger du om de tvä "sätten". Fördelar/nackdelar osv?

Arne Persson
2005-09-30, 11:17
En fråga till Arne:

Vad är den STORA skillnaden mellan latsdrag med stång och latsdrag med V-handtag? Jag själv trivs bättre med v-handtaget, men vill vara säker på att jag får bra kontakt i lats så..
Så..vad säger du om de tvä "sätten". Fördelar/nackdelar osv?


Två helt olika rörelser i axeleden, Latsdrag = adduktion stimulerar ev övre lats lite mer och M. teres major. Även mellersta och nedre trapezius och Mm rhomboideii stimuleras. V-grip = Extension i axelleden stimulerar ev lite mer av latsens nedre fibrer samt övriga nämnda muskler. Övningar med bägge dessa rörelser bör ingå i alla ryggprogram. Alla roddövningar där de djupa ryggmusklerna är aktiverade är naturligtvis bättre än V-grip övningar där draget kommer ovanifrån.

HookersUnited
2005-09-30, 11:21
http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/images/Kaz/latspread.jpg
För er som inte vet vem Bill Kazmaier är.

Arne Persson
2005-09-30, 11:26
http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/images/Kaz/latspread.jpg
För er som inte vet vem Bill Kazmaier är.


HA ha! Tack! Det var exakt den bilden jag förtvivilat letade efter? Observera ur hans mesiga lats är i ytterst stort behov av att tränas med latsdrag mot bröstet, av en en coool PT. :D Dessutom skulle nog hans tunna rygg även behöva lite extra tjocklek med hjälp av lite bent over rowing ala PT/Bodypump med fixerad korsrygg. :)

Dalì
2005-09-30, 11:27
Kan du närmare förklara detta eller är det något du bara hört?

No offence HelenaB ! ;)

Arne: Den ovan skrivna versionen var ett enklare uttryck av det du skrev. Hon e ju tjej o newbee så det e la bäst att ta det enkelt- Vilka kvinnliga noobies har kunskapen att fatta latinska namn och avancerade uttryck av nån PT på ett forum på Internet??


Man skulle ju i teorin likställa parallellt liggande med golvet latsdrag med nån halvtaskigt utförd roddövning. De kan knappast ta likadant.

Arne Persson
2005-09-30, 11:29
No offence HelenaB ! ;)

Arne: Den ovan skrivna versionen var ett enklare uttryck av det du skrev. Hon e ju tjej o newbee så det e la bäst att ta det enkelt- Vilka kvinnliga noobies har kunskapen att fatta latinska namn och avancerade uttryck av nån PT på ett forum på Internet??


Man skulle ju i teorin likställa parallellt liggande med golvet latsdrag med nån halvtaskigt utförd roddövning. De kan knappast ta likadant.


Jag är ingen PT... :)

MasterChief
2005-09-30, 11:39
Dessutom skulle nog hans tunna rygg även behöva lite extra tjocklek med hjälp av lite bent over rowing ala PT/Bodypump med fixerad korsrygg. :)

Är Kazmaier en typiskt kille som kör fettförbränning med pulsklocka?

LBacker
2005-09-30, 11:42
Istället för att det här spårar ur totalt. Försök hitta en rygg bild på tex Bill Kazmaier. Vad tror ni att det är som byggt upp hans "klena" lats mm, chins? latsdrag? Eller kan det möjligen händelsevis vara tunga roddövningar och marklyft? ;)

Sen kan HelenaB få leta upp lite bilder på Orville Burke.

Rätt intressant att se skillnaden på deras ryggutveckling. Burkes är byggd nästan enbart av chins. (Och ja, båda två har tagit roidmödisen.) ;)

LBacker
2005-09-30, 11:48
http://www.maxmuscle.com/ewebeditpro4/upload/0012.jpg

http://www.maxmuscle.com/ewebeditpro4/upload/0021.jpg

HookersUnited
2005-09-30, 11:49
HA ha! Tack! Det var exakt den bilden jag förtvivilat letade efter? Observera ur hans mesiga lats är i ytterst stort behov av att tränas med latsdrag mot bröstet, av en en coool PT. :D Dessutom skulle nog hans tunna rygg även behöva lite extra tjocklek med hjälp av lite bent over rowing ala PT/Bodypump med fixerad korsrygg. :)
Den var svår som fan att hitta.

Först gick jag in på http://www.google.se/
Sen sökte jag på "Bill Kazmaier Pictures"
Voila!

http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/images/Kaz/rearlat.jpg
En till, man kan inte få för mycket av det goda.

MasterChief
2005-09-30, 13:35
Snygg Polar pulsklocka han har...Börjat med cardio på äldre dagar?! :D
http://www.afpc.randolph.af.mil/pubaffairs/comm/comm2004/07/July%2022/kaz1.JPG

Arne Persson
2005-09-30, 14:43
Snygg Polar pulsklocka han har...Börjat med cardio på äldre dagar?! :D
http://www.afpc.randolph.af.mil/pubaffairs/comm/comm2004/07/July%2022/kaz1.JPG


Nu skall du inte häda en hjälte! Han är en ytterst sympatisk gentleman som man har haft förmånen att träffa!

Arne Persson
2005-09-30, 14:45
http://www.maxmuscle.com/ewebeditpro4/upload/0012.jpg

http://www.maxmuscle.com/ewebeditpro4/upload/0021.jpg


Ha ha! Skämtare där! Var har du fått det ifrån att han bara skulle köra chins? Då får du knappast några kakor i mitten.

MasterChief
2005-09-30, 14:47
Nu skall du inte häda en hjälte! Han är en ytterst sympatisk gentleman som man har haft förmånen att träffa!

Det där var en av de finaste komplimangerna jag kunde ge!

Jag minns när Ellington Darden träffade honom och med stor inlevelse berättade om hans 43cm underarmar...han var begeistrad. :D

Arne Persson
2005-09-30, 15:17
Det där var en av de finaste komplimangerna jag kunde ge!

Jag minns när Ellington Darden träffade honom och med stor inlevelse berättade om hans 43cm underarmar...han var begeistrad. :D


Bill hade ett mkt fast handslag! Ha ha! Det hade även Jim Flanagan. ;)

Helena B
2005-09-30, 15:19
När jag va på gymmet idag så tittade jag på när gymmets pt visade hur man skulle göra latsdrag och han gör precis som jag gör ;)

Okej att jag är nybörjare, men tycker ändå jag är väldigt stark i latsdraget. Starkare än många andra här, både tjejer och killar. Men jag kan tänka mig när jag ökar ännu mer att det är bättre att göra som Arne P beskriver, det blir iaf enklare...

Arne Persson
2005-09-30, 15:22
När jag va på gymmet idag så tittade jag på när gymmets pt visade hur man skulle göra latsdrag och han gör precis som jag gör ;)

Okej att jag är nybörjare, men tycker ändå jag är väldigt stark i latsdraget. Starkare än många andra här, både tjejer och killar. Men jag kan tänka mig när jag ökar ännu mer att det är bättre att göra som Arne P beskriver, det blir iaf enklare...
Kom ner på min kurs om två veckor så skall jag lära dig lite riktig träning! ;) :D

MasterChief
2005-09-30, 15:27
Det hade även Jim Flanagan. ;)

Han var en välväxt jävel. :D

LBacker
2005-09-30, 15:29
Ha ha! Skämtare där! Var har du fått det ifrån att han bara skulle köra chins? Då får du knappast några kakor i mitten.

Jag har korresponderat med honom. Orville började med köra marklyft sista tävlingsåret innan han hamnade i koma, innan dess hade han inte kört övningen i någon betydande utsträckning. Ryggen är huvudsakligen byggd på chins, givetvis även på en del T-bars och roddövningar, dock inte mark. Vilket syns relativt tydligt om man ser till hur latsen fäster vid höften (hittade ingen bra bild på det).

"Chins... I think chin-ups is one of the best basics around when a body need a back [...] I really swear by chins." (Burke, 2000, Battle for the Olympia 2000)

Arne Persson
2005-09-30, 15:31
Han var en välväxt jävel. :D


Vi försökte förtvivlat tillsammans att sälja in Med-Ex avancerade nack/ryggtränings/testmaskin till flygvapnet. Men dom korkade sjukgymnasterna där (F'låt Börje H mfl här) så köpte dom in Davidskräp istället.

MasterChief
2005-09-30, 17:38
Vi försökte förtvivlat tillsammans att sälja in Med-Ex avancerade nack/ryggtränings/testmaskin till flygvapnet. Men dom korkade sjukgymnasterna där (F'låt Börje H mfl här) så köpte dom in Davidskräp istället.

Kul att höra att du gillar Medx. Det är sannerligen grymma apparater. Jones är ett geni. Han har bara lagt ner 700 miljoner i forskning (av sina egna stålar) kring Medx-apparaterna. Undrar hur mycket de la ner i Davidmaskinerna...5 öre?! :D

Arne Persson
2005-09-30, 20:45
Kul att höra att du gillar Medx. Det är sannerligen grymma apparater. Jones är ett geni. Han har bara lagt ner 700 miljoner i forskning (av sina egna stålar) kring Medx-apparaterna. Undrar hur mycket de la ner i Davidmaskinerna...5 öre?! :D


När det gäller Jones ideer om maskiner (speciellt Med-Ex) så är det bara att buga extra djupt. :bow: Däremot är jag som bekant av annan åsikt när det gäller en viss träningsmetod. :)

MasterChief
2005-09-30, 20:54
När det gäller Jones ideer om maskiner (speciellt Med-Ex) så är det bara att buga extra djupt. :bow: Däremot är jag som bekant av annan åsikt när det gäller en viss träningsmetod. :)

Ja va fan, man kan ju inte hålla med om allt. Kul att höra en anatomi- och styrkeexpert uttala sig positivt om Jones. Det är fan inte vanligt i Sverige.
:cheers:

Arne Persson
2005-09-30, 20:56
Ja va fan, man kan ju inte hålla med om allt. Kul att höra en anatomi- och styrkeexpert uttala sig positivt om Jones. Det är fan inte vanligt i Sverige.
:cheers:


Åja! Man är väl ingen TOTALidiot heller! Han har faktiskt gjort mer än vad plikten kräver! :thumbup:

MasterChief
2005-09-30, 21:01
Åja! Man är väl ingen TOTALidiot heller! Han har faktiskt gjort mer än vad plikten kräver! :thumbup:

Jepp...Sen att han är en sensationellt fascinerande människa för övrigt. Han har gjort allt den människan. Kan verkligen rekommendera hans memoarer. En liten bok på ca 1000 sidor "And God laugs".

Arne Persson
2005-09-30, 21:05
Jepp...Sen att han är en sensationellt fascinerande människa för övrigt. Han har gjort allt den människan. Kan verkligen rekommendera hans memoarer. En liten bok på ca 1000 sidor "And God laugs".


Heter boken så? Då är det bara att beställa! Tackar! :thumbup:

MasterChief
2005-09-30, 21:16
Heter boken så? Då är det bara att beställa! Tackar! :thumbup:

Tyvärr var det inget "normalt" bokförlag som ville trycka den. Den innehöll allt för mycket "tvivelaktigt" material. Jones skriver utan att censurera om man säger så. Jones, som den gamla surgubbe han nu är, sket i allt. Däremot så har IART tagit hand om det och släppte den här(förut fanns den bara som e-book):
Arthur Jones Collection (http://www.i-a-r-t.com/books/Library/Arthur-Jones.html)

Helena B
2005-10-04, 18:20
Ville bara säga tack Arne P, funkade kanon och blev inte alls lika slut i armarna :bow: PB oxå :D

HookersUnited
2005-10-04, 18:32
Nu skall du inte häda en hjälte! Han är en ytterst sympatisk gentleman som man har haft förmånen att träffa!
När? Var? Hur? *popcorn*