handdator

Visa fullständig version : vilka tillskott bör ej tas samtidigt?


Davil
2005-09-30, 08:26
Vilka vitamin/mineraltillskott bör ej tas vid samma tidpunkt ?
Fiskolja?
Andra kosttillskott som man bör ta vid olika tidpunkter ?

Runda Grodan
2005-09-30, 12:28
Kalcium hämmar upptaget av järn och zink har jag för mig.

Davil
2005-09-30, 14:02
Kalcium hämmar upptaget av järn och zink har jag för mig.

Ok !
Tackar för upplysningen !

Men det bör finnas fler kombinationer man skall undvika vid samtidigt intag. Tycker jag har hört mkt inom detta men har glömt allt :)

Sverker
2005-09-30, 16:05
E-vitamin och järntillskott. Nu pratar vi om rejäla järntillskott som du t e x tar för att du lämnar blod, dvs 50 - 60 mg per tablett. I multivitamintabletter är järnmängden mindre och ffa finns C-vitamin med och tar stryk istället.


Järnet oxiderar och E-vitamin fungerar som ett reduktionsmedel.

Doktorn
2005-09-30, 17:14
E-vitamin och järntillskott. Nu pratar vi om rejäla järntillskott som du t e x tar för att du lämnar blod, dvs 50 - 60 mg per tablett. I multivitamintabletter är järnmängden mindre och ffa finns C-vitamin med och tar stryk istället.


Järnet oxiderar och E-vitamin fungerar som ett reduktionsmedel.

Oxidationsmedel menar du väl? Järnet oxiderar, e-vitamin reduceras. E-vitamin = oxidationsmedel!

Davil
2005-09-30, 17:35
Sverker :

Har ett minne av att du skrev i en annan tråd att fiskolja tillsammans med multivitaminer ihop inte är så lysande?

Jag har varje morgon tagit 1g fiskolja och en tablett multivitamin och svalt ned med vatten. Är det något man inte bör göra ?

mvh

Sverker
2005-09-30, 20:26
Oxidationsmedel menar du väl? Järnet oxiderar, e-vitamin reduceras. E-vitamin = oxidationsmedel!


Järn, Fe2+ oxiderar till Fe3+. För att reducera järnet tillbaka så krävs ett reduktionsmedel, E-vitamin !. E-vitaminet oxiderar för att reducera järnet till Fe2+.



Oxidationsmedel för mig är väteperoxid, H2O2 som OXIDERAR andra eller kaliumpermanganat KMnO4 ( oxidationstal 7+ tror jag :D ) som oxiderar men själv reduceras till manganjonen Mn2+.

Sverker
2005-09-30, 20:31
Sverker :

Har ett minne av att du skrev i en annan tråd att fiskolja tillsammans med multivitaminer ihop inte är så lysande?

Jag har varje morgon tagit 1g fiskolja och en tablett multivitamin och svalt ned med vatten. Är det något man inte bör göra ?

mvh


Fleromättade oljor brukar inte gilla järn och koppar pga att jonerna kan verka som katalysatorer och aktivt deltaga i överföringen av elektroner.

negative
2005-09-30, 21:35
Kreatin och koffein

Doktorn
2005-09-30, 23:20
Järn, Fe2+ oxiderar till Fe3+. För att reducera järnet tillbaka så krävs ett reduktionsmedel, E-vitamin !. E-vitaminet oxiderar för att reducera järnet till Fe2+.



Oxidationsmedel för mig är väteperoxid, H2O2 som OXIDERAR andra eller kaliumpermanganat KMnO4 ( oxidationstal 7+ tror jag :D ) som oxiderar men själv reduceras till manganjonen Mn2+.


Oki nu läser jag ditt första inlägg som du menade det, tolkade det på ett annat sätt!!! My bad...

Å ren parentes så har KMnO4 oxidations tal 0, men det är fullständigt ointressant om vi inte ska balansera reaktionerna.

Sverker
2005-10-01, 07:30
Tydligen intresserad av kemi Doktorn !

För de flesta är kaliumpermanganat "kalium" och en intensivt lila vätska som man penslar ben- och liggsår med.
De som använder "kalium" bryr sig inte om hur det fungerar eller vet vad manganjonens oxidationstal är. Det fungerar ändå :D

Doktorn
2005-10-01, 09:51
Tydligen intresserad av kemi Doktorn !

För de flesta är kaliumpermanganat "kalium" och en intensivt lila vätska som man penslar ben- och liggsår med.
De som använder "kalium" bryr sig inte om hur det fungerar eller vet vad manganjonens oxidationstal är. Det fungerar ändå :D

Om jag ska vara helt ärlig så avskyr jag det! Kan bero på vad det är för sorts, men sådan som jag läst än så länge är rena sömnmedlet :em:

Nu ser jag dessutom vad du menar, ja manganjonens oxidationstal är +7. Jag var mycket trött igår kväll...

Davil
2005-10-01, 11:33
jonerna kan verka som katalysatorer och aktivt deltaga i överföringen av elektroner.

Hm.. Vad betyder det, så att tom jag :MrT: förstår ?

Sverker
2005-10-01, 15:02
:D


Jaaa...du... det är rena kemiskan.
Jag har inte själv full koll på kemin här men järn och koppar fungerar som Lewissyra och fångar tillfälligt in elektroner från syrgas och lämnar det vidare till kolen på fettsyrornas dubbelbindningar.



Att göra det enkelt är inte helt lätt.
Vissa metaljoner, som just koppar och järn, underlättar för syret att angripa dubbelbindningarna på det fleromättade fettet och gör att det härsknar hunndratals gånger lättare ifall det finns syre med i förpackningen.


För att förhindra detta så tillsätts ibland citronsyra till matoljor just för att binda mineralerna och göra dem mindre känsliga för härskning.

Lizzie
2005-10-02, 16:04
[QUOTE=SverkerFör att förhindra detta så tillsätts ibland citronsyra till matoljor just för att binda mineralerna och göra dem mindre känsliga för härskning.[/QUOTE]

Det är väl därför E-vitamin tillsätts i Omega 3 kaplsarna å i olika oljor - för att inte fettet ska härskna?

Sverker
2005-10-02, 16:07
Det är väl därför E-vitamin tillsätts i Omega 3 kaplsarna å i olika oljor - för att inte fettet ska härskna?


Ja.

Davil
2005-10-02, 18:47
:D


Jaaa...du... det är rena kemiskan.
Jag har inte själv full koll på kemin här men järn och koppar fungerar som Lewissyra och fångar tillfälligt in elektroner från syrgas och lämnar det vidare till kolen på fettsyrornas dubbelbindningar.



Att göra det enkelt är inte helt lätt.
Vissa metaljoner, som just koppar och järn, underlättar för syret att angripa dubbelbindningarna på det fleromättade fettet och gör att det härsknar hunndratals gånger lättare ifall det finns syre med i förpackningen.


För att förhindra detta så tillsätts ibland citronsyra till matoljor just för att binda mineralerna och göra dem mindre känsliga för härskning.

Det där förstod jag :) tackar.

aliquis
2005-10-02, 19:15
Hur är det med kreatincitrat och/eller kreatinmonohydrat med fosforsyra och vatten+kolsyra.? Skummar konstigt i pepsi max... och det kanske är möjligt att det är kreatinfosfat man får direkt? :D