handdator

Visa fullständig version : Bensinpriset


Lillgrabben
2005-09-29, 21:54
Priset på bensin börjar ju vara ganska dyrt som bekant.... :(

Har det påverkat er & er bilkörning eller gör ni som jag - tankar det ni måste & gnäller lite tyst för er själva?


Här i Skellefteå har det faktiskt ljusnat en hel del på prisfronten den senaste månaden. Numera har vi tydligen sveriges billigaste bensin tackvare ett utomordentligt trivsamt priskrig! :hbang:
Jag betalade 9,20 / liter 95 oktan när jag tankade tidigare i afton + rabatt 30 öre / liter. Summan blev alltså 8,90 efter rabatten dragits.


MVH

Pellefant
2005-09-29, 21:55
Grattis till en billig tankning. :)

Jag undrar, finns det mackar som skriver ut den totala skattekostnaden på kvittot, borde ju vara ett bra sätt att upplysa kunderna och skapa opinion för lägre bensinskatter, som borde vara i bensinbolagens intresse tycker jag.

Lillgrabben
2005-09-29, 21:58
Grattis till en billig tankning. :)

Jag undrar, finns det mackar som skriver ut den totala skattekostnaden på kvittot, borde ju vara ett bra sätt att upplysa kunderna och skapa opinion för lägre bensinskatter, som borde vara i bensinbolagens intresse tycker jag.

Tackar!


Jag tror dock inte att det fina priset kommer att bestå speciellt länge.

Det brukar ofta gå upp ganska snart då ockrarna inte längre orkar kriga utan återgår till sin kartellverksamhet...... :(

bladhet
2005-09-29, 22:00
Tankade nyss för 11,94 för 95 oktan. Blir dyrt när man kör mella 20-40mil i veckan och har en lön på 7-9k

kimonque
2005-09-29, 22:01
kör inga längre sträckor och tycker det är så bekvämt med bil.. så jag tankar nog som förr.

Rockhard
2005-09-29, 22:02
Nej, jag har ingen bil. Suger som fan att vara tvungen att traska överallt men bensinpriset är ju ännu en anledning att inte skaffa nån bil...så jag får väl fortsätta promenera

Pingen
2005-09-29, 22:03
Istället för att klaga, så E85-konverterade jag. Går klockrent, förutom att jag nu måste byta bränslefilter.

Menigar
2005-09-29, 22:05
Jag tankade för 12,26 idag. Minipris my ass.

blekfet2
2005-09-29, 22:05
min soppa räkning har stigit från 950kr/månaden till 1300kr...jävla skitland man bor i som måste skatta på skatt som redan skattas..

bosse_brutal
2005-09-29, 22:06
tankade för 12,34 förut:( fy fan va de svider i plånboken.. skulle vilja ta ett snack med idiotjävlarna som sätter skatten. det är väl klart som fan att det går bra att åka kollektivt uppe i stockholm när tunnelbanan går fram till husdörren, men vad ska en annan göra?

Lillgrabben
2005-09-29, 22:12
tankade för 12,34 förut:( fy fan va de svider i plånboken.. skulle vilja ta ett snack med idiotjävlarna som sätter skatten. det är väl klart som fan att det går bra att åka kollektivt uppe i stockholm när tunnelbanan går fram till husdörren, men vad ska en annan göra?


Eftersom att bensinbolagen kan sälja soppan för 9,20 / liter här i Skellefteå så tror jag inte att skatten är hela sanningen det dyra bensinpriset?!

Även om jag bor i en ganska liten stad så tror jag knappast att bensinbolagen säljer varje droppe med förlust. Inte ens då de tar 9,20 istället för rekommenderade 12,30.

Jag undrar vilken vinst de gör / liter såld bensin? ( alltså bolagen & inte den lokale mackägaren)

Griip
2005-09-29, 22:14
Jag fattar det inte riktigt, på jet har dem 10.25 men idag när jag tankade på shell så var det 12.50/l? Vad är det egentligen som gör att priserna skiljer sig så mycket i olika delar av sverige förresten?

Menigar
2005-09-29, 22:14
Eftersom att bensinbolagen kan sälja soppan för 9,20 / liter här i Skellefteå så tror jag inte att skatten är hela sanningen det dyra bensinpriset?!

Även om jag bor i en ganska liten stad så tror jag knappast att bensinbolagen säljer varje droppe med förlust. Inte ens då de tar 9,20 istället för rekommenderade 12,30.

Jag undrar vilken vinst de gör / liter såld bensin? ( alltså bolagen & inte den lokale mackägaren)
I stockholm och de flesta storstäder köper folk soppa ändå och det finns så pass många konsumenter. I mindre samhällen så antar jag att man är mer rädd om sin kundkrets.

kimonque
2005-09-29, 22:16
Jag fattar det inte riktigt, på jet har dem 10.25 men idag när jag tankade på shell så var det 12.50/l? Vad är det egentligen som gör att priserna skiljer sig så mycket i olika delar av sverige förresten?

transportsträckor, sen påverkar priskrig mycket.. sen är det också olika bolag som skiljer åt. Jet har ju obemannade stationer och har inte lika mycket utgifter som måste täckas över, som ex. shell

bosse_brutal
2005-09-29, 22:18
Eftersom att bensinbolagen kan sälja soppan för 9,20 / liter här i Skellefteå så tror jag inte att skatten är hela sanningen det dyra bensinpriset?!

Även om jag bor i en ganska liten stad så tror jag knappast att bensinbolagen säljer varje droppe med förlust. Inte ens då de tar 9,20 istället för rekommenderade 12,30.

Jag undrar vilken vinst de gör / liter såld bensin? ( alltså bolagen & inte den lokale mackägaren)

jo bolagen håvar ju in en del, blir inte många öre per liter som går till mackägaren... hörde något om att om en person smiter med bensin för 100kr så måste macken sälja X antal fulla tankar för att täcka förlusten... men det är fortfarande skatten som är största delen av kakan. hade inte bensinbolagen gått in med ekonomiskt stöd till mackarna som kört priskrigen så hade de gått minus på varje såld liter...

Lillgrabben
2005-09-29, 22:18
transportsträckor, sen påverkar priskrig mycket.. sen är det också olika bolag som skiljer åt. Jet har ju obemannade stationer och har inte lika mycket utgifter som måste täckas över, som ex. shell


Det lustiga här där jag bor är att Shells bemannade stationer är billigare än den lokala jetmacken. Visserligen är Jet några öre billigare om man ser till grundpriset, men om man tankar med Shells tankomatkort & räknar med den rabatten så kommer de klart under jets pris.

Dalì
2005-09-29, 22:19
Tankar alltid Jet !

:hbang:

jakke
2005-09-29, 22:23
Polska lastbilar som går i Sverige har egna tankbilar med sig som står längs motovägarna

Pellefant
2005-09-29, 22:27
Här är ett tips för lite lägre bensinpris.

Bli medlem hos tex. tre bensinbolag. Tanka hos bolag 1 och 3 några månader, byt sedan till bolag 2 och tanka bara där några månader, nu kommer bolag 1 och 3 sakna dig som kund och skicka saftiga rabatterbjudanden per liter till dig, utnyttja dessa och skippa bolag 2 helt, efter några månader kommer bolag 2 sakna dig och skicka dig kraftiga rabatter om du kommer till dem, då byter du till dem o skippar bolag 1 och 3 totalt tills de trevliga rabatterna kommer till dig, på detta sätt fortsätter du att snurra runt.

Fartman
2005-09-29, 22:30
Priset på bensin börjar ju vara ganska dyrt som bekant.... :(

Har det påverkat er & er bilkörning eller gör ni som jag - tankar det ni måste & gnäller lite tyst för er själva?



Knyter näven i fickan och tankar det jag behöver... men till vintern då jävlar kommer det att påverka utav själve fan, det blir inte mycket skoterkörning om priset ska ligga såhär högt :cryout:

Pellefant
2005-09-29, 22:31
P.s Kom på nu att personen som berättade detta nog använde två bolag, samt att de saftiga rabatterna kom efter ca 2-3 månader (upp till 60 öre litern om jag minns rätt), det var tydligen det "optimala" efter mycket prövande.