handdator

Visa fullständig version : Bänkpress i smith?


prime^
2005-09-29, 21:17
Dåligt? Bra? Skadebenäget?

Vet att d e klart bättre på vanligt hederligt sätt, men e d non märkbar skillnad för Jerker 22, som inte ska bli non biff som flexxar utan bara bli starkare?

krellik
2005-09-29, 21:22
I vanlig ordning så är fria vikter att föredra av en mängd anledningar. Men det är ju knapast jordens undergång att köra lite i smithen oxå... Vill minnas att när jag höl på och tränade bodybuilding style, att jag gillade att köra raka press övnigar fritt och lutande bänk i smithen...

H.Emanuel
2005-09-30, 05:59
Nån sa att man kan köra i smith ett tag, men byta till vanlig hederlig när man kommer upp på "tyngre" vikter, och att man har en som passar då istället förstås. Har hört så många åsikter om smith, vissa förkastar den helt medan andra anser den rätt okej, men att vanlig press är att föredra förstås, så jag kör som jag känner för när det gäller det. Brukar rådfråga "de där stora" på gymmet om jag har funderingar.

Big Lou
2005-09-30, 07:07
Personligen skulle jag rekommendera att köra fritt från början för att du ska lära dig att lyfta tekniskt rätt på en gång. Att börja i smithen och gå över till fritt när det blir tyngre vikter tycker jag låter onödigt. Bättre att öva på lätta vikter först. Går man in på tunga vikter och har taskigt utförande så är ju risken för skador större.

MVH// Lou

Mass-Tech
2005-09-30, 08:30
Fri är alltid bättre, men i incline föredrar jag smith, för det är ett helvete ibland att själv få av vikten från ställningen.

prime^
2005-09-30, 09:39
jag kör alltid vanlig, men tänkte köra smith idag då jag ska träna ensam.. känner mig rätt osäker utan non som passar.. o oftast är där bara tanter på dagen, så kan inte be non :)

krellik
2005-09-30, 10:48
Enkel lösning är att köra hantelpress annars. Har till och med en massa fördelar mot bänkpressen som tex att du blir lika stark på båda sidor, störe rörelse omfång mm. Men som sagt, du dör ju inte av att använda smithen, i regel klarar man ju mer vikt eftersom man inte behöver balansera stången utan bara pressa, vilket väl kan vara kul nån gång ibland...