handdator

Visa fullständig version : säkerhet


Cilia
2005-09-29, 16:14
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,706225,00.html

Jag blir så arg när de inkränktar på min frihet.
Varför ska jag inte kunna röra mig fritt utan att behöva vara rädd?
Sen är jag lite lättad över att det inte var i Stockholm.

Det gäller ju inte bara tjejer
Har en kompis som blev rånad. Dom hotade honom och drog iväg honom till en park mitt inne i stan och skar sönder hans kläder och höll honom där i 1.5 timmar medan dom försökte länsa hans konto.

Mass-Tech
2005-09-29, 16:34
Vissa folk behöver verklingen hjälp,
synd för tjejerna, såna saker får verkligen skador på hjärnan.

Peter-N1
2005-09-30, 00:00
Ni skulle bara veta vad som springer ute på gatorna.

Det är fan sjukt hur accepterat våldtäkt har blivit bland vissa mindre nogräknade personer.

Förr var det psykopater i dag är det vanliga kriminella.

Froddan
2005-09-30, 00:06
Ja, tur att vi har dig och dina grabbar ute på gatan Peter!

bolt
2005-09-30, 01:27
Som jag brukar säga, skjuts för lite.

grisbil3n
2005-09-30, 01:30
Skulle behövas en konstapel i varje gathörn känns de som, men då börjar väl packet ropa "polisstat!".

Spannmål
2005-09-30, 01:38
Polisstat! Polisstat! Polisstat!

Peter-N1
2005-09-30, 02:00
Ja, tur att vi har dig och dina grabbar ute på gatan Peter!

:em:





Tvärr grips det för lite och släpps ut för mycket! :furious:

tuben
2005-09-30, 02:19
:em:





Tvärr grips det för lite och släpps ut för mycket! :furious:

Du får bli som Judge Dredd
Judge, jury and executioner

Peter-N1
2005-09-30, 02:24
Du får bli som Judge Dredd
Judge, jury and executioner

Jo, ibland önskar man att det skulle funka så. :whipped:

AFanatic
2005-09-30, 02:30
Ni borde slippa skriva så mkt papper :/

Peter-N1
2005-09-30, 03:29
Ni borde slippa skriva så mkt papper :/

Det har du HELT rätt i. Så fort man gör något så ska det skrivas i oändlighet.

Och gör man något riktigt kul :smash:
ja då måste det skrivas ännu mer *innocent*

AFanatic
2005-09-30, 10:44
Det har du HELT rätt i. Så fort man gör något så ska det skrivas i oändlighet.

Och gör man något riktigt kul :smash:
ja då måste det skrivas ännu mer *innocent*


Hehe, hur är det? Ni är ute i 40 minuter för att sitta på stationen och skriva i 5 timmar för att komma ut i 30 min och sitta i 4 timmar och så håller det på? Organisationen är ju allt annat än välfungerande, men det var ju iofs inget nytt... ;)

Cilia
2005-09-30, 10:46
Det har du HELT rätt i. Så fort man gör något så ska det skrivas i oändlighet.

Och gör man något riktigt kul :smash:
ja då måste det skrivas ännu mer *innocent*
eller gå en kurs i hur man har rätt fingersättning så ni kan skriva 10 ggr snabbare.
hade ni samma tempo på tangenterna som jag har skulle det vara över på nolltid.


hehehehehehe

xynd
2005-09-30, 11:02
slöa jävla brudar som tror dom är jättetuffa och kan försvara sig..
om brudarna hade haft lite vett så skulle dom haft sån försvarsspray men köper på teknikmagasinet..
nä det går lika bra med hårspray säger dom tjejern jag har snackat med..jojo visst gör det, 50cm hårsspray vs 8cm självförsvarspray (fanns även med röd färg i)
förstår inte varför inte alla tjejer skaffar det? lata? brist på pengar?
bah

Helena B
2005-09-30, 11:10
Tror inte det skulle lösa problemen. För blir man överfallen så kanske man inte ens hinner reagera och det är ju inte precis så att man går med en spray i handen hela tiden, det ska inte behövas. Här i Gävle har vi en "liga" som drogar tjejer och sedan gör vad vet vad och dumpar henne sedan i gavleån. Eller den här killen/killarna som knivskär tjejer ute på krogen. Gävle är inte så stort, finns inte så många ställen att gå ut på. Men jag tycker det är hemskt precis som Cilia säger att man inte kan känna sig säker någonstans.

Dumleman
2005-09-30, 11:17
Det är inte fler poliser som är lösningen. Med fler poliser bedövar man bara symtomen men sjukdomen är fortfarande kvar och den kommer fortsätta att spridas. Det finnas förklaringar till deras handlande. Varför folk rånar folk är ganska lätt att förstå. Det är vårt samhälle som har skapat dessa "monster".

aliquis
2005-09-30, 11:32
slöa jävla brudar som tror dom är jättetuffa och kan försvara sig..
om brudarna hade haft lite vett så skulle dom haft sån försvarsspray men köper på teknikmagasinet..
nä det går lika bra med hårspray säger dom tjejern jag har snackat med..jojo visst gör det, 50cm hårsspray vs 8cm självförsvarspray (fanns även med röd färg i)
förstår inte varför inte alla tjejer skaffar det? lata? brist på pengar?
bahÄr det inte bättre att skaffa tårgas direkt?

aliquis
2005-09-30, 11:33
Det är inte fler poliser som är lösningen. Med fler poliser bedövar man bara symtomen men sjukdomen är fortfarande kvar och den kommer fortsätta att spridas. Det finnas förklaringar till deras handlande. Varför folk rånar folk är ganska lätt att förstå. Det är vårt samhälle som har skapat dessa "monster".mjo, ont om pengar är väl anledningen.

clash
2005-09-30, 11:38
Ni skulle bara veta vad som springer ute på gatorna.

Det är fan sjukt hur accepterat våldtäkt har blivit bland vissa mindre nogräknade personer.

Förr var det psykopater i dag är det vanliga kriminella.


Så fan heller!
Det är fet jävla skillnad på kriminella och kriminella!
Våldtäktsmän är as! varken mer eller mindre. Jag vågar påstå att ifall det hade varit ett par "kriminella" bland hopen människor bland fittorna som åskådade det här utan att göra ett skit så hade chansen att nån ingrep ökat markant.

Coldsmith
2005-09-30, 11:44
Det är inte fler poliser som är lösningen. Med fler poliser bedövar man bara symtomen men sjukdomen är fortfarande kvar och den kommer fortsätta att spridas. Det finnas förklaringar till deras handlande. Varför folk rånar folk är ganska lätt att förstå. Det är vårt samhälle som har skapat dessa "monster".

Vilket jävla skitsnack. Samhället skapar våldtäktsmän och rånare? För att citera arnold i filmen commando "BULL SHIT *smock*"

Idioter kommer det alltid finnas. Oavsett hur bra välfärd och annat man har.

I usa däremot sjunker brottsligheten. Fram med FLER poliser och fram för NOLLTOLERANS! Det FUNKAR.

"lindrar symtomen men sjukdomen finns kvar" *imiterar en fjolla* ;)
Yep. Men symtomen är det som ställer till det mest för folk. Slår man ner det så blir det bra mycket bättre. Bota sjukdomen brottslighet går nog inte att göra. Ungefär som finnar på en tonåring, däremot kan man bekämpa det hela. Och det ska man göra!

palme
2005-09-30, 11:46
Sjukt. Killen borde kastreras.

Samtidigt tycker jag det är konstigt att folk är så naiva och inte lär sig riktigt självförsvar samt planerar bättre hur de rör sig ute.

Försvarspray fungerar inte om den ligger i en handväska, den ska vara redo att användas i handen annars kan man lika gärna skita i att ha den.

mini
2005-09-30, 12:29
Så tjejer ska behöva lära sig slåss samt beväpna sig för att våga röra sig på gatorna?
Jag har ett larm, men jag har det aldrig med mig, för varje gång jag viker mig och blir rädd så är det en liten vinst för idioterna. Jag skulle ju kunna stänga in mig och bara gå ut i dagsljus med sällskap, men det är inte jag som ska begränsas.
Att lägga skulden på de lata tjejerna som inte begriper att de ska skaffa försvarssprej är ganska korkat.

palme
2005-09-30, 12:34
Så tjejer ska behöva lära sig slåss samt beväpna sig för att våga röra sig på gatorna?
Jag har ett larm, men jag har det aldrig med mig, för varje gång jag viker mig och blir rädd så är det en liten vinst för idioterna. Jag skulle ju kunna stänga in mig och bara gå ut i dagsljus med sällskap, men det är inte jag som ska begränsas.
Att lägga skulden på de lata tjejerna som inte begriper att de ska skaffa försvarssprej är ganska korkat.

Nej verkligen inte, men världen ser ut så idag att de som inte kan försvara sig eller förbereder sig råkar illa ut.
Mitt inlägg gällde inte bara fruntimmer utan även killar.

Dumleman
2005-09-30, 12:52
Vilket jävla skitsnack. Samhället skapar våldtäktsmän och rånare? För att citera arnold i filmen commando "BULL SHIT *smock*"

Idioter kommer det alltid finnas. Oavsett hur bra välfärd och annat man har.

I usa däremot sjunker brottsligheten. Fram med FLER poliser och fram för NOLLTOLERANS! Det FUNKAR.

"lindrar symtomen men sjukdomen finns kvar" *imiterar en fjolla* ;)
Yep. Men symtomen är det som ställer till det mest för folk. Slår man ner det så blir det bra mycket bättre. Bota sjukdomen brottslighet går nog inte att göra. Ungefär som finnar på en tonåring, däremot kan man bekämpa det hela. Och det ska man göra!
Det kanske är omöjligt att helt utrota brottsligheten men det går att påverka hur fort den minskar eller ökar. Det går inte att för alltid kontrollera symptomen, det är bara en tillfällig lösning, fråga en läkare om vad denne tycker om att enbart lindra symptomen. Du får i läxa tills på måndag att fundera över varför människor begår brott, om de skulle begå brott om de var nöjda med sin livssituation och varför de inte är nöjda med sin livssituation.

Langster
2005-09-30, 13:01
Så fan heller!
Det är fet jävla skillnad på kriminella och kriminella!
Våldtäktsmän är as! varken mer eller mindre. Jag vågar påstå att ifall det hade varit ett par "kriminella" bland hopen människor bland fittorna som åskådade det här utan att göra ett skit så hade chansen att nån ingrep ökat markant.
Tror inte du heller vet vad som springer omkring på gatorna. Det är ju inte bara dina kompisar som är kriminella i stan.

Coldsmith
2005-09-30, 13:04
Det kanske är omöjligt att helt utrota brottsligheten men det går att påverka hur fort den minskar eller ökar. Det går inte att för alltid kontrollera symptomen, det är bara en tillfällig lösning, fråga en läkare om vad denne tycker om att enbart lindra symptomen. Du får i läxa tills på måndag att fundera över varför människor begår brott, om de skulle begå brott om de var nöjda med sin livssituation och varför de inte är nöjda med sin livssituation.

Oavsett hur fint samhälle vi har så kommer vi alltid ha brottslighet. Att säga att det är samhällets fel är ju bara att tjollra. Kort sagt kommer vi alltid få dras med idioter. Sen kommer det givetvis ändras en del beroende på hur samhället ser ut och vilken "kultur" det är (misstolka nu inte mitt val av ordet kultur). MEN, vi kan inte skylla ifrån oss på samhället. Det är ju bara en klassisk "socialdemokratisk" floskel "åååh samhället ska ordna allt.. allt beror på samhället". Men samhället består av individer. Individer begår brott. Brott är något man VÄLJER att göra.

Och om vi nu ska skylla på samhället, så kan vi j u fråga oss varför brottsligheten sjunker i "hemska" usa och är på den lägsta nivån på 30 år. Vi ser ju inte riktigt samma sak i sverige. Här är brottsligheten faktiskt HÖGRE än på andra sidan atlanten. Samhällets fel? Jahapp, bäst att gå över till amerikanska samhället då. Om nu deras samhälle är bättre?

Och du, vi konstaterade att vi aldrig blir av med brottsligheten, en obotlig sjukdom. Fråga du en läkare (såsom jag skulle fråga en läkare) vad man gör med en sådan. Jo man lindrar så gott det går. Och det är detta vi får göra här också.

Zonyk83
2005-09-30, 15:49
slöa jävla brudar som tror dom är jättetuffa och kan försvara sig..
om brudarna hade haft lite vett så skulle dom haft sån försvarsspray men köper på teknikmagasinet..
nä det går lika bra med hårspray säger dom tjejern jag har snackat med..jojo visst gör det, 50cm hårsspray vs 8cm självförsvarspray (fanns även med röd färg i)
förstår inte varför inte alla tjejer skaffar det? lata? brist på pengar?
bah

Om vi låtsas att alla tjejer har med sig en sprayflaska och blir attackerade, kanske en av fem hade lyckats mota bort killen med den, medan fyra av fem hade fått motta ännu värre våld som i sin tur kan sluta mer illa än det hade gjort utan spray.

userfriendly
2005-09-30, 15:51
ca: 80% av alla tjejer jag känner har blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp...
för oss har det nästan blivit normalt... helt sjukt *screwy*

palme
2005-09-30, 15:53
ca: 80% av alla tjejer jag känner har blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp...
för oss har det nästan blivit normalt... helt sjukt *screwy*

Seriöst?

Snackar vi regelrätta våldtäkter då eller? Pojkvän/manlig kompis eller främling?
Anmälde de det? Om inte, varför?

Peter-N1
2005-09-30, 15:56
Hehe, hur är det? Ni är ute i 40 minuter för att sitta på stationen och skriva i 5 timmar för att komma ut i 30 min och sitta i 4 timmar och så håller det på? Organisationen är ju allt annat än välfungerande, men det var ju iofs inget nytt... ;)

Riktigt så illa är det inte, men visst kan avrapporteringen ta lång tid.

Skulle önska att man effektiviserade det bättre. Att vi spelade in förhören hållna på fältet med bandspelare och sedan skrevs det ut av någon annan.

Och att vi inte var TVUGNA att ta upp "skitanmälningar", utan att man skulle kunna ringa in dem, dagen efter om man nu fortfarande brydde sig.

Tycker att det är bra att folk anmäler, men ibland undrar man....

Peter-N1
2005-09-30, 16:00
eller gå en kurs i hur man har rätt fingersättning så ni kan skriva 10 ggr snabbare.
hade ni samma tempo på tangenterna som jag har skulle det vara över på nolltid.


hehehehehehe

Om det ändå vore så lätt. Det är ju någon nolla som satt ihop avrapporteringsrutinerna, så vi måste i princip skriva samma saker, fast på 3 olika blanketter och 12 olika system, typ.

Och när man skriver på grövre brott, vill man vara extra noggrann. Sen som sagt blir det oändligt med blanketter tex, anmälan, PM, förhör, teknisk rekvisition, beslagprotokoll m.m. m.m.
Det tar sin lilla tid.

Yankeee
2005-09-30, 16:03
ca: 80% av alla tjejer jag känner har blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp...
för oss har det nästan blivit normalt... helt sjukt *screwy*

Normalt? :laugh: Ännu ett klockrent uttalande.

Helena B
2005-09-30, 16:07
ca: 80% av alla tjejer jag känner har blivit utsatta för någon form av sexuella övergrepp...
för oss har det nästan blivit normalt... helt sjukt *screwy*

Jag håller med, majoriteten av mina kompisar har oxå blivit utsatta. En av dem har blivt våldtagen 2 gånger och försök till våldtäkt 1 gång. Det är så läskigt vanligt.... *screwy*

palme
2005-09-30, 16:11
Alltså vad träffar ni för killar?

Jag vet EN tjej i min bekantskapskrets som blivit våldtagen av sin kille i ett par års tid, skulle hon ut så såg han till att ****** (våldta) henne så hon inte skulle vara kåt och vara otrogen mot honom...nej jag har aldrig träffat honom men jag är inte glad på honom så är risk att det blir slagsmål.

Zonyk83
2005-09-30, 16:16
Hur är det, en av tio våldtäkter (som blir anmälda) blir uppklarade? Inte konstigt folk struntar i att anmäla, vem bryr sig om att bli statistik...
Dessutom har det svenska rättssystemet några allvarliga brister.
Har ju kommit upp ett par fall på sistonde som verkligen pekar på att det antingen är stavfel i lagboken eller idioter till domare i rätten.
Inför dödsstraff och kemisk kastrering så kanske vi börjar gå åt rätt håll.

Yankeee
2005-09-30, 16:20
8 av 10 våldtäkter begås av personer som offret känner. Stog i någon tidning idag. Så det är ju ändå relativt säkert att gå utomhus. Överfallsvåldtäkter är alltså inte speciellt vanligt.

christian
2005-09-30, 16:20
Hur kan man ställa upp på att bli våldtagen i ett par års tid? Be henne dra därifrån fortare än kvickt.

OnT
Vad gjorde vittnena? I många av fallen blir våldtäktsmännen skrämda och springer därifrån om någon annan kommer. Stog de och smykikade? *screwy*

Skrämmande vad sjuka människor det finns. Ingen empati öht. Däremot skall man inet glömma att det är unga män som är i majoritet av våldsoffrena, nu går det inte att jämställa med våldtäkt men om vi bara pratar våld så.

Yankeee
2005-09-30, 16:21
Hur kan man ställa upp på att bli våldtagen i ett par års tid? Be henne dra därifrån fortare än kvickt.



Tycker du att ställa upp och våldtäkt går bra ihop?

Och vad hände med empatin du pratade om?

palme
2005-09-30, 16:23
Hur är det, en av tio våldtäkter (som blir anmälda) blir uppklarade? Inte konstigt folk struntar i att anmäla, vem bryr sig om att bli statistik...
Dessutom har det svenska rättssystemet några allvarliga brister.
Har ju kommit upp ett par fall på sistonde som verkligen pekar på att det antingen är stavfel i lagboken eller idioter till domare i rätten.
Inför dödsstraff och kemisk kastrering så kanske vi börjar gå åt rätt håll.

Jag stödjer dödsstraff.


Chrille - Det är slut sen 6-7 år sen så hon är inte i nån fara nu (formulerade lite fel).

Helena B
2005-09-30, 16:23
8 av 10 våldtäkter begås av personer som offret känner. Stog i någon tidning idag. Så det är ju ändå relativt säkert att gå utomhus. Överfallsvåldtäkter är alltså inte speciellt vanligt.

Inte statistiskt kanske, men för mig är det vanligare att de är okända personer och ingen man känner sen tidigare. Men eftersom alla inte anmäls så kan det vara de som anmäls som det handlar om.

Trance
2005-09-30, 16:24
Jag stödjer dödsstraff.


Chrille - Det är slut sen 6-7 år sen så hon är inte i nån fara nu (formulerade lite fel).

Dödsstraff på våldtäkt?

Metal_boy_
2005-09-30, 16:24
Har aldrig blivit våldtagen :(

christian
2005-09-30, 16:25
Tycker du att ställa upp och våldtäkt går bra ihop?

Och vad hände med empatin du pratade om?

Sant, men nu vrider du mina ord. Du vet nog vad jag menade.

Jag antar att hon är ihop frivilligt med denna människa som Palme inte tycker mycket om, om hon då stannar kvar hos honom sänder hon signalen att hon förlåter honom för våldtäkterna. Eller?

Vad kommer empati in i det resonemanget?

Edit: Såg Palmes inlägg nu. Det är slut iaf, skönt det.

Yankeee
2005-09-30, 16:26
Inte statistiskt kanske, men för mig är det vanligare att de är okända personer och ingen man känner sen tidigare. Men eftersom alla inte anmäls så kan det vara de som anmäls som det handlar om.

Varför skulle mörkertalet vara större vid överfallsvåldtäkter? Jag ser då ingen rimlig anledning, så jag är sugen på ditt svar.

palme
2005-09-30, 16:26
Dödsstraff på våldtäkt?

Ja why not, pedofilerna oxå.

clash
2005-09-30, 16:26
Har aldrig blivit våldtagen :(

Fan inte jag heller .. inte heller smygdrogad på krogen trots tappra försök!

Det finns tamigfan ingen rättvisa här i världen!

Coldsmith
2005-09-30, 16:27
Alltså. Om 80% av ens kompisar har blivit våldtagna... eh? Det låter lite.. konstigt. Om nu inte kompiskretsen är liten förstås för då kan det ju lätt bli vridna siffror. Men det låter extremt högt. Pratar vi våldtäkt verkligne eller pratar vi om att folk har fått en hand på rumpan/bröstet på krogen eller så? För isåfall har väl alla män blivit utsatta för sexuella övergrepp. (säger självklart inte att det är ok för det)

*försöker få lite klarhet i vad vi pratar om nu bara*

Zonyk83
2005-09-30, 16:27
Dödsstraff på våldtäkt?

Jag tror vi menade generellt sett

Trance
2005-09-30, 16:28
Ja why not, pedofilerna oxå.

Då drar jag min gamla vanliga ramsa.

Vad anser du det skall vara för straff på grov misshandel?
Vad anser du det skall vara för straff på Dråp?
Vad anser du det skall vara för straff på Mord?
Vad anser du det skall vara för straff på att köra på någon rattfull?

Yankeee
2005-09-30, 16:29
Sant, men nu vrider du mina ord. Du vet nog vad jag menade.

Jag antar att hon är ihop frivilligt med denna människa som Palme inte tycker mycket om, om hon då stannar kvar hos honom sänder hon signalen att hon förlåter honom för våldtäkterna. Eller?

Vad kommer empati in i det resonemanget?

Självklart väljer hon att vara tillsammans med honom. Men det är ju tyvärr inte så lätt att bara säga "hej då" och dra. Om det vore så skulle det ju inte finns kvinnor och män som stannade kvar hos partners som misshandlar dem.

Nja, du förbannade dig på att gärningsmän inte hade någon empati, när du själv inte kunde sätta dig i en annan persons situation ;)

Metal_boy_
2005-09-30, 16:29
Fan inte jag heller .. inte heller smygdrogad på krogen trots tappra försök!

Det finns tamigfan ingen rättvisa här i världen!

Så är det :( Kommer inte ens nån och tar för sig när man står med nerdragna byxor i buskarna :confused:

clash
2005-09-30, 16:30
Alltså. Om 80% av ens kompisar har blivit våldtagna... eh? Det låter lite.. konstigt. Om nu inte kompiskretsen är liten förstås för då kan det ju lätt bli vridna siffror. Men det låter extremt högt. Pratar vi våldtäkt verkligne eller pratar vi om att folk har fått en hand på rumpan/bröstet på krogen eller så? För isåfall har väl alla män blivit utsatta för sexuella övergrepp. (säger självklart inte att det är ok för det)

*försöker få lite klarhet i vad vi pratar om nu bara*

Jag tror hon skrev övergrepp och inte våldtäkt

dvs tvångsnödgade avsugningar samt petting gills oxå i de där 80%

Metal_boy_
2005-09-30, 16:30
Ja why not, pedofilerna oxå.


Tycker dom kan mala ner pedofilerna i köttkvarnar och sälja som gyros till Bush.

grisbil3n
2005-09-30, 16:30
Sen är ju dödsstraff föga preventivt, ändock charmigt. Sen kostar det lite för mycket pengar, skulle väl iofs gå att effektivisera, ta efter den kinesiska modellen kanske och göra det till en publiksport.

Helena B
2005-09-30, 16:30
Varför skulle mörkertalet vara större vid överfallsvåldtäkter? Jag ser då ingen rimlig anledning, så jag är sugen på ditt svar.

Det är bara vad jag tror. För vad min erfarenhet säger så har aldrig någon av mina kompisar blivit våldtagna av någon de känner. Och när de är någon okänd så vad ska man säga till polisen, man vet att det är helt onödigt att anmäla de kan ändå inte få tag i personen. Eller så tror de att det var ens eget fel som var ute och gick ensam, kanske med alkohol i kroppen på väg hem från krogen. Så jag tror absolut att mörkertaket är mycket större när man inte vet vem det är man ska anmäla.

Coldsmith
2005-09-30, 16:32
Jag tror hon skrev övergrepp och inte våldtäkt

dvs tvångsnödgade avsugningar samt petting gills oxå i de där 80%

Hrm... låter som en vääldigt hög siffra likväl.

Är det verkligen så illa ute i landet?

Yankeee
2005-09-30, 16:33
Det är bara vad jag tror. För vad min erfarenhet säger så har aldrig någon av mina kompisar blivit våldtagna av någon de känner. Och när de är någon okänd så vad ska man säga till polisen, man vet att det är helt onödigt att anmäla de kan ändå inte få tag i personen. Eller så tror de att det var ens eget fel som var ute och gick ensam, kanske med alkohol i kroppen på väg hem från krogen. Så jag tror absolut att mörkertaket är mycket större när man inte vet vem det är man ska anmäla.

Du tror fel.

• Antalet fullbordade våldtäkter som anmäls till polisen har tredubblats på 20 år.
• År 2004 anmäldes 2 261 fullbordade våldtäkter i landet.
• En majoritet av våldtäkterna begås av någon nära eller bekant med offret. 60 procent begås i någon av personernas bostad.
• Näst vanligast var att offret och gärningsmannen träffats samma kväll.
• 20 procent av fallen var gärningsmannen okänd.
• 11 procent var gruppvåldtäkter. 61 procent med fler än två gärningsmän, 8 procent med fem eller fler. Offrens snittålder var 20 år.
• 12 procent var överfallsvåldtäkter. Offrens snittålder var 23 år och vart
tionde offer var under 15 år.
• I drygt var femte överfallsvåldtäkt förekommer fler än en gärningsman.
• En stor del av de anmälda våldtäkterna förblir ouppklarade, 60 procent år 2003.
Källa: Brå

vikingur
2005-09-30, 16:33
Jag tror hon skrev övergrepp och inte våldtäkt

dvs tvångsnödgade avsugningar samt petting gills oxå i de där 80%

Det var värst vad du var insatt i detta.... :naughty:

palme
2005-09-30, 16:34
Då drar jag min gamla vanliga ramsa.

Vad anser du det skall vara för straff på grov misshandel?
Vad anser du det skall vara för straff på Dråp?
Vad anser du det skall vara för straff på Mord?
Vad anser du det skall vara för straff på att köra på någon rattfull?

Beror på hur grov den är.
Dråp? Beror på varför man "råkade" ha ihjäl personen i fråga.
Mord livstid/dödsstraff.
Dör den du körde på rattfull? livstid/dödsstraff.

Zonyk83
2005-09-30, 16:34
Sen är ju dödsstraff föga preventivt, ändock charmigt. Sen kostar det lite för mycket pengar, skulle väl iofs gå att effektivisera, ta efter den kinesiska modellen kanske och göra det till en publiksport.

Nog måste väl dödsstraff vara mer konstandseffektivt än att hålla personen i fängelse i x antal år?
Dödsstraff borde ges för dem som visar sig vara systematiska återfall. Eller när det handlar om riktigt allvarliga brott.

Yankeee
2005-09-30, 16:35
Nog måste väl dödsstraff vara mer konstandseffektivt än att hålla personen i fängelse i x antal år?
Dödsstraff borde ges för dem som visar sig vara systematiska återfall. Eller när det handlar om riktigt allvarliga brott.

Grejen är ju att personerna får sitta länge i fängelse iaf, trots dödsstraff.

palme
2005-09-30, 16:37
Grejen är ju att personerna får sitta ännu längre i fängelse vid dödsstraff.

Nej det där ska man reglera, t.ex du får rätt att överklaga 1 gång för att hitta nya bevis, maxtid kanske 1 år, hittas inget nytt och du befinns skyldig är det nackskott på sergelstorg alt odenplan.

Helena B
2005-09-30, 16:37
Du tror fel.

• Antalet fullbordade våldtäkter som anmäls till polisen har tredubblats på 20 år.
• År 2004 anmäldes 2 261 fullbordade våldtäkter i landet.
• En majoritet av våldtäkterna begås av någon nära eller bekant med offret. 60 procent begås i någon av personernas bostad.
• Näst vanligast var att offret och gärningsmannen träffats samma kväll.
• 20 procent av fallen var gärningsmannen okänd.
• 11 procent var gruppvåldtäkter. 61 procent med fler än två gärningsmän, 8 procent med fem eller fler. Offrens snittålder var 20 år.
• 12 procent var överfallsvåldtäkter. Offrens snittålder var 23 år och vart
tionde offer var under 15 år.
• I drygt var femte överfallsvåldtäkt förekommer fler än en gärningsman.
• En stor del av de anmälda våldtäkterna förblir ouppklarade, 60 procent år 2003.
Källa: Brå

Så kan du ju inte säga. Det finns inga uppgifter på hur stort mörkertalet är och om det är okända eller inte okända, det går ju inte och bevisa.

christian
2005-09-30, 16:37
Självklart väljer hon att vara tillsammans med honom. Men det är ju tyvärr inte så lätt att bara säga "hej då" och dra. Om det vore så skulle det ju inte finns kvinnor och män som stannade kvar hos partners som misshandlar dem.

Nja, du förbannade dig på att gärningsmän inte hade någon empati, när du själv inte kunde sätta dig i en annan persons situation ;)

Aha, du menar sååå.

Självklart finns det alltid en historia bakom och speciellt om man bor tillsammans, har delad ekonomi, ungar o hela kitet så blir det svårare.

Till syvende och sist har man alltid ett val att göra och så länge man sover gott om natten så.

Nog om det, nu skall det tränas. :whipped:

Zonyk83
2005-09-30, 16:38
Grejen är ju att personerna får sitta länge i fängelse iaf, trots dödsstraff.

Då får man göra det mer effektivt. Kan fortfarande inte vara dyrare än att hålla dem instängda.
Ser man återfall efter återfall så tjänar men dessutom på det i det långa loppet.

Trance
2005-09-30, 16:39
Beror på hur grov den är.
Dråp? Beror på varför man "råkade" ha ihjäl personen i fråga.
Mord livstid/dödsstraff.
Dör den du körde på rattfull? livstid/dödsstraff.

Grov misshandel, kanske permanenta skador, kanske inte. Men sjukhusvistelse etc iallfall.

Varför, ja låt oss säga det var ett hett argument och du slår till honom och han ramlar och bryter nacken.

Varför skall mord bara ha livstid, varför inte alltid dödsstraff?

Spelar det någon roll om personen dör vid rattfylla, kanske hamnar i rullstol.

Peter-N1
2005-09-30, 16:39
Så fan heller!
Det är fet jävla skillnad på kriminella och kriminella!
Våldtäktsmän är as! varken mer eller mindre. Jag vågar påstå att ifall det hade varit ett par "kriminella" bland hopen människor bland fittorna som åskådade det här utan att göra ett skit så hade chansen att nån ingrep ökat markant.

Du förstod nog inte vad jag menade. Självklart är kriminella individer som alla andra. MEN.....

Förut som var det mer vanligt att våldtäksmän var utpräglade våldtäksmän. Det var det dom sysslade med.

Dessa finns självklart idag också. Men jag vet av erfarenhet att många av dagens våldtäktmän är "vanliga" människor. Om man ser till tidigare brott så har de gjort sig skyldiga till stöld, tillgrepp av fortskaffningsmedel, narkotikabrott, flra fall misshandlar och även grov misshandel, m.m.
Alltså en vanlig buse.

En psykopat eller en person med sexuell avvikelse som man tänker sig den traditionella våldtäktsmannen har oftast en sorts stegrande brottsbana där man ser vad det leder till typ, djurplågeri, mordbrand, sexuellt ofredande, sexuellt ofredande, ofredande, sexuellt ofredande, kanske misshandel där offret är kvinna sedan något år senare våldtäkt.
Det är hans beteende och störning som gör honom till våldtäktsman.
(Folk med avvikelser börjar ofta sin brottsliga karriär med djurplågeri och sätta saker i brand).

Skillnaden idag, mot den "gamla traditionella" våldtäksmannen är att idag är det inte störningen eller det avvikande beteendet som gör honom till våldtäksman, det är tillfället.

Idag är det vanligt att folk våldtar, inte för att det gör dem kåta, utan det är tillfället som gör gärningsmannen. Våldtäkt handlar inte om sex. Det handlar alltså inte om sexuell attraktion, det handlar om MAKT.

Maktkicken är vanligt bland kriminella. Misshandel, grova misshandlar m.m handlar ofta om makt. Folk som inte vet bättre tror att makt och respekt sitter ihop. Hur många gånger tror du inte jag har hört "Du ska visa mig respekt" ifrån buset.

Det jag vill komma fram till är att folk som kräver makt och vill ha respekt, är såna som misshandlar och även våldtar.
Det som gör att de våldtar är tillfället. Dom gör det inte för att de är "kåta", Dom gör det för att dom KAN det.

Ex. Tjejer blir våldtagna på fester. De blir våldtagna när det är så berusade att de inte är förmögna att göra motstånd. De blir våldtagna när det går hem med någon från krogen. De blir våldtagna när de sätter sig i fel bil.

Det är inte säkert att gärningsmannen varit ute efter att hitta någon att våldta. De ser en snygg tjej på gatan. Hon kliver in i deras bil. De börjar att småhångla. Men, sen vill hon inte mer. Vad händer då? "Visa respekt, ingen säger nej till mig". Sedan kör de ut på Djurgården, våldtar henne och kastar ut henne i skogen.

Med detta inte sagt att alla kriminella är väldtäksmän, långt ifrån. Men våldtäksmän idag är inte samma sorts kategori av män som begick våldtäkt förr i tiden.

Det jag har tagit upp här är de s.k. överfallsvåldtäkterna. De vanligast är dock de som sker i hemmen, mellan sambo eller gifta, eller mellan ex. Där behöver våldtäktsmannen inte ens ha haft att göra med polisen tidigare. Han kan ha ett helt grönt straffregister.

Helena B
2005-09-30, 16:39
De borde få bli utsatta för samma sak som offrena blir. Inte mer än rätt.

carlsm
2005-09-30, 16:40
Bomber och granater är bara vad som gäller! *grr27*

Metal_boy_
2005-09-30, 16:40
Känner ingen som blivit våldtagen. Vet dock att det hänt många våldtäkter i stan med signalement Super Mario Bros, som stryker omkring och gör en rad otäckheter i perioder.

Helena B
2005-09-30, 16:42
Det jag har tagit upp här är de s.k. överfallsvåldtäkterna. De vanligast är dock de som sker i hemmen, mellan sambo eller gifta, eller mellan ex. Där behöver våldtäktsmannen inte ens ha haft att göra med polisen tidigare. Han kan ha ett helt grönt straffregister.

Av de som blir anmälda ja

Yankeee
2005-09-30, 16:42
Så kan du ju inte säga. Det finns inga uppgifter på hur stort mörkertalet är och om det är okända eller inte okända, det går ju inte och bevisa.

Men snälla lilla du (jag är trött). Hur lätt tror du det skulle vara att anmäla din eventuella man för våldtäkt jämfört med någon som du drog hem från krogen? Det är en helt annan sak, jämför t.ex med misshandel, de flesta blir misshandlande i sitt hem av någon de känner, inte nersparkade på gatan. Det är precis samma sak.

Coldsmith
2005-09-30, 16:42
De borde få bli utsatta för samma sak som offrena blir. Inte mer än rätt.

Man får hoppas att "Bubba" finns i alla fängelser. Så får dom veta att en 150kgs buffel på dryga 2 meter har mer makt än dom nånsin kan drömma om :whipped:

clash
2005-09-30, 16:43
Du förstod nog inte vad jag menade. Självklart är kriminella individer som alla andra. MEN.....

Förut som var det mer vanligt att våldtäksmän var utpräglade våldtäksmän. Det var det dom sysslade med.

Dessa finns självklart idag också. Men jag vet av erfarenhet att många av dagens våldtäktmän är "vanliga" människor. Om man ser till tidigare brott så har de gjort sig skyldiga till stöld, tillgrepp av fortskaffningsmedel, narkotikabrott, flra fall misshandlar och även grov misshandel, m.m.
Alltså en vanlig buse.

En psykopat eller en person med sexuell avvikelse som man tänker sig den traditionella våldtäktsmannen har oftast en sorts stegrande brottsbana där man ser vad det leder till typ, djurplågeri, mordbrand, sexuellt ofredande, sexuellt ofredande, ofredande, sexuellt ofredande, kanske misshandel där offret är kvinna sedan något år senare våldtäkt.
Det är hans beteende och störning som gör honom till våldtäktsman.
(Folk med avvikelser börjar ofta sin brottsliga karriär med djurplågeri och sätta saker i brand).

Skillnaden idag, mot den "gamla traditionella" våldtäksmannen är att idag är det inte störningen eller det avvikande beteendet som gör honom till våldtäksman, det är tillfället.

Idag är det vanligt att folk våldtar, inte för att det gör dem kåta, utan det är tillfället som gör gärningsmannen. Våldtäkt handlar inte om sex. Det handlar alltså inte om sexuell attraktion, det handlar om MAKT.

Maktkicken är vanligt bland kriminella. Misshandel, grova misshandlar m.m handlar ofta om makt. Folk som inte vet bättre tror att makt och respekt sitter ihop. Hur många gånger tror du inte jag har hört "Du ska visa mig respekt" ifrån buset.

Det jag vill komma fram till är att folk som kräver makt och vill ha respekt, är såna som misshandlar och även våldtar.
Det som gör att de våldtar är tillfället. Dom gör det inte för att de är "kåta", Dom gör det för att dom KAN det.

Ex. Tjejer blir våldtagna på fester. De blir våldtagna när det är så berusade att de inte är förmögna att göra motstånd. De blir våldtagna när det går hem med någon från krogen. De blir våldtagna när de sätter sig i fel bil.

Det är inte säkert att gärningsmannen varit ute efter att hitta någon att våldta. De ser en snygg tjej på gatan. Hon kliver in i deras bil. De börjar att småhångla. Men, sen vill hon inte mer. Vad händer då? "Visa respekt, ingen säger nej till mig". Sedan kör de ut på Djurgården, våldtar henne och kastar ut henne i skogen.

Med detta inte sagt att alla kriminella är väldtäksmän, långt ifrån. Men våldtäksmän idag är inte samma sorts kategori av män som begick våldtäkt förr i tiden.

Det jag har tagit upp här är de s.k. överfallsvåldtäkterna. De vanligast är dock de som sker i hemmen, mellan sambo eller gifta, eller mellan ex. Där behöver våldtäktsmannen inte ens ha haft att göra med polisen tidigare. Han kan ha ett helt grönt straffregister.

Allright, det där lät vettigt.

Måste fan kännas förjävligt att se dom där jävla fittorna gå fria varenda gång. Skulle själv aldrig klara av ditt jobb kan jag säga.

palme
2005-09-30, 16:44
Grov misshandel, kanske permanenta skador, kanske inte. Men sjukhusvistelse etc iallfall.

Varför, ja låt oss säga det var ett hett argument och du slår till honom och han ramlar och bryter nacken.

Varför skall mord bara ha livstid, varför inte alltid dödsstraff?

Spelar det någon roll om personen dör vid rattfylla, kanske hamnar i rullstol.


Snackar vi att killen blivit invalid till from av misshandel så är väl 10 år ett minimum.

Varför slog du honom? Självförsvar? Isf har du inget ansvar anser jag och han får skylla sig själv. Attackera du honom dock för att "läxa" upp honom för att han glodde på din tjejs urringning får du skylla dig själv och ta ditt straff.

Mord kan mycket väl alltid ha dödsstraff, det skulle inte göra mig nånting.

Ja blir killen bara invalid så är det bara grov misshandel, dör han räknar jag det som mord, att benåmningen dråp existerar är löjligt.

Trance
2005-09-30, 16:44
Av de som blir anmälda ja

Men du stöder ju inte din teori på något, varför skulle man hellre anmäla personer som man känner än de man inte känner?

Yankeee
2005-09-30, 16:44
Av de som blir anmälda ja

...

Seriöst, du sitter _helt_ utan källor och snackar om vad du tror, som dessutom är helt åt skogen jämfört med vad insatta (och brå) säger. Tror du själv att folk går och blir våldtagna i var och varannan buske varje natt?

Trance
2005-09-30, 16:45
Snackar vi att killen blivit invalid till from av misshandel så är väl 10 år ett minimum.

Varför slog du honom? Självförsvar? Isf har du inget ansvar anser jag och han får skylla sig själv. Attackera du honom dock för att "läxa" upp honom för att han glodde på din tjejs urringning får du skylla dig själv och ta ditt straff.

Mord kan mycket väl alltid ha dödsstraff, det skulle inte göra mig nånting.

Ja blir killen bara invalid så är det bara grov misshandel, dör han räknar jag det som mord, att benåmningen dråp existerar är löjligt.

Så att bli misshandlad så grovt att man blir invalid är inte värre än att bli våldtagen?

Peter-N1
2005-09-30, 16:45
Av de som blir anmälda ja

Jag hävdar fortfarande samma sak. Våldtäkt i hemmet är helt klart vanligast. Det är troligtvis där som mörkertalet är störst också.

Helena B
2005-09-30, 16:45
Men snälla lilla du (jag är trött). Hur lätt tror du det skulle vara att anmäla din eventuella man för våldtäkt jämfört med någon som du drog hem från krogen? Det är en helt annan sak, jämför t.ex med misshandel, de flesta blir misshandlande i sitt hem av någon de känner, inte nersparkade på gatan. Det är precis samma sak.

Och du vet precis vad du pratar om, eller!?

Trance
2005-09-30, 16:45
Och du vet precis vad du pratar om, eller!?

Ja, det gör han faktiskt i detta fallet.

clash
2005-09-30, 16:46
Men du stöder ju inte din teori på något, varför skulle man hellre anmäla personer som man känner än de man inte känner?

För att dom man känner faktiskt har en chans att åka dit. Medans "jaa.. jag var utslagen och blev gruppknullad av 5 blattar men ja såg inte så mycket för dom slog mig i ansiktet varje gång ja försökte vrida huvet.... jag tror iallafall dom var 5 men dom kan varit 4 eller 6 oxå!" inte har särskilt stor chans att kunna få upprättelse alls och håller då hellre käften än går ut offentligt med att ha blivit våldtagen.

Fan att jag av alla skall behöva förklara det där för dig ...

Peter-N1
2005-09-30, 16:48
Då drar jag min gamla vanliga ramsa.

Vad anser du det skall vara för straff på grov misshandel?
Vad anser du det skall vara för straff på Dråp?
Vad anser du det skall vara för straff på Mord?
Vad anser du det skall vara för straff på att köra på någon rattfull?

Lätt fråga. Dubbla straffsatserna på respektive brott vi har idag så börjar det att komma i närheten.
Sen ska man inte komma ut efter 2/3 av tiden om man sköter sig, däremot ska man lägga på x antal månader för de som INTE sköter sig.

Vad det gäller ditt argument om att slå någon med att slag och han ramlar omkull och bryter nacken. Det blir inte grov misshandel som du hävdar. Det kommer troligtvis bli misshandel och vållande till annans död. Eller vållande av kroppsskada om han överlever.

Trance
2005-09-30, 16:48
För att dom man känner faktiskt har en chans att åka dit. Medans "jaa.. jag var utslagen och blev gruppknullad av 5 blattar men ja såg inte så mycket för dom slog mig i ansiktet varje gång ja försökte vrida huvet.... jag tror iallafall dom var 5 men dom kan varit 4 eller 6 oxå!" inte har särskilt stor chans att kunna få upprättelse alls och håller då hellre käften än går ut offentligt med att ha blivit våldtagen.

Fan att jag av alla skall behöva förklara det där för dig ...

Men det finns inget som tyder på att det du säger är sant?

Yankeee
2005-09-30, 16:48
Och du vet precis vad du pratar om, eller!?

Hur vore det om du kunde bemöta det jag skrev?

Helena B
2005-09-30, 16:48
Ni får tro precis vad ni vill...

clash
2005-09-30, 16:49
Men det finns inget som tyder på att det du säger är sant?

öhhm... näe .. inget förutom vad tjejerna själva berättar vill säga... *dhöö*

palme
2005-09-30, 16:49
Så att bli misshandlad så grovt att man blir invalid är inte värre än att bli våldtagen?

Beror väl på vilken typ av invalidisering du råkar ut för. Svårt att sätta skala på det.

Våldtäkt ser jag dock som allvarligare än misshandel. Pedofili är det garanterat då man ger sig på ett försvarslöst barn.

Trance
2005-09-30, 16:50
Lätt fråga. Dubbla straffsatserna på respektive brott vi har idag så börjar det att komma i närheten.
Sen ska man inte komma ut efter 2/3 av tiden om man sköter sig, däremot ska man lägga på x antal månader för de som INTE sköter sig.

Vad det gäller ditt argument om att slå någon med att slag och han ramlar omkull och bryter nacken. Det blir inte grov misshandel som du hävdar. Det kommer troligtvis bli misshandel och vållande till annans död. Eller vållande av kroppsskada om han överlever.

Jag hävdade att det var dråp, däremot kom jag på att jag formulerade det fel så det nog skulle bli vållande till annans död. Eller något annat, du kan detta bättre än vad jag kan.

Jag är inte emot längre straff, jag är emot det faktum att alla hela tiden skall "övervärdera" våldtäkt och skrika efter dödsstraff. Då vill jag gärna se vad andra brott som jag anser ger mycket värre konsekvenser skall ha.

Trance
2005-09-30, 16:51
öhhm... näe .. inget förutom vad tjejerna själva berättar vill säga... *dhöö*

Vilka tjejer?

Rockhard
2005-09-30, 16:51
Blir man invalidiserad så man inte ens kan andas själv är man ju i princip död. Borde inte räknas som misshandel.

Peter-N1
2005-09-30, 16:52
För att dom man känner faktiskt har en chans att åka dit. Medans "jaa.. jag var utslagen och blev gruppknullad av 5 blattar men ja såg inte så mycket för dom slog mig i ansiktet varje gång ja försökte vrida huvet.... jag tror iallafall dom var 5 men dom kan varit 4 eller 6 oxå!" inte har särskilt stor chans att kunna få upprättelse alls och håller då hellre käften än går ut offentligt med att ha blivit våldtagen.

Fan att jag av alla skall behöva förklara det där för dig ...

Min erfarenhet är att det är tvärtom. Det är lättare att anmäla någon man inte känner. Anmälan görs inte enbart för att hitta en gärningman. Offret ser det även som en sorts läkningsprocess.

Det är alltid svårt att få statistik på mörkertal (just därför det är mörkertal) men enligt BRÅ som genomför undersökningar där man är anonym, så tyder det på att man mer sällan väljer att anmäla brottet om man har en nära relation till gärningsmannen.

Yankeee
2005-09-30, 16:53
Ni får tro precis vad ni vill...

Bra där Göran :thumbup:

clash
2005-09-30, 16:53
Vafan skitsamma!!!!

Dom skall dö! kan vi enas om det iallafall! DÖ!! DÖÖÖÖÖ!!!!

Peter-N1
2005-09-30, 16:54
Jag hävdade att det var dråp, däremot kom jag på att jag formulerade det fel så det nog skulle bli vållande till annans död. Eller något annat, du kan detta bättre än vad jag kan.

Jag är inte emot längre straff, jag är emot det faktum att alla hela tiden skall "övervärdera" våldtäkt och skrika efter dödsstraff. Då vill jag gärna se vad andra brott som jag anser ger mycket värre konsekvenser skall ha.

Ok.
Jag är inte för dödsstraff. Jag tycker att "riktig" livstid är ett värre straff och tycker därför att det ska tillämpas istället.

Zonyk83
2005-09-30, 16:55
Lätt fråga. Dubbla straffsatserna på respektive brott vi har idag så börjar det att komma i närheten.
Sen ska man inte komma ut efter 2/3 av tiden om man sköter sig, däremot ska man lägga på x antal månader för de som INTE sköter sig.

Vad det gäller ditt argument om att slå någon med att slag och han ramlar omkull och bryter nacken. Det blir inte grov misshandel som du hävdar. Det kommer troligtvis bli misshandel och vållande till annans död. Eller vållande av kroppsskada om han överlever.

Japp, dessutom större möjligheter för polisen att använda "övervåld" legitimt, dödsstraff vid brott som ger 25år+ och förvisning av bråkiga invandrare.

palme
2005-09-30, 16:55
Vafan skitsamma!!!!

Dom skall dö! kan vi enas om det iallafall! DÖ!! DÖÖÖÖÖ!!!!

Ja! :thumbup:


Och nu lägger jag ner denna diskussion för jag ska iväg, antar att denna lär fortsätta men orkar knappast läsa igenom 10 sidor imorrn för att komma ikapp.

Trevlig helg :thumbup:

Zonyk83
2005-09-30, 16:57
Ok.
Jag är inte för dödsstraff. Jag tycker att "riktig" livstid är ett värre straff och tycker därför att det ska tillämpas istället.

Värre straff ja, men straff är väl inte enbart till för att straffa en person utan också för att få bort honom/henne från gatorna? Och om risken för återfall är tillräckligt hög och tidigare brott tillräckligt grova ser jag verkligen inte varför dödsstraff vore olämpligt.

Yankeee
2005-09-30, 16:57
Japp, dessutom större möjligheter för polisen att använda "övervåld" legitimt, dödsstraff vid brott som ger 25år+ och förvisning av bråkiga invandrare.

Ohly ringde precis, du ska ringa honom när du har tid.

Peter-N1
2005-09-30, 17:00
Något som gör att uppklarningsprocessen ser dålig ut var det gäller våldtäkt är att det tyvärr sker mycket okynnesanmälningar. Alltså påhittade våldtäkter.
En del går att känna igen med att målsägande uppger en historia som inte kan stämma när man kontrollerar förfarandet, tidpunkten, platsen m.m.

Tyvärr så förstör dessa tjejer så OTROLIGT mycket för de tjejer som verkligen blivit våldtagna.

Annars så tycker jag att rutinerna kring våldtäkt fungerar bra. Vi har mycket bra samarbete med sjukhusen som är riktigt duktiga på att säkra spår.

Det blir svårt däremot när målsäganden inte vill undersökas. Då blir det svårt att utreda.

Största problemet som jag anser det är att vårt DNA register är för litet. Jag förespråkar att vi skulle ha tillgång till DNA för samtliga personer boende i Sverige. Då skulle uppklarningsprocessen öka drastiskt.

Peter-N1
2005-09-30, 17:02
Värre straff ja, men straff är väl inte enbart till för att straffa en person utan också för att få bort honom/henne från gatorna? Och om risken för återfall är tillräckligt hög och tidigare brott tillräckligt grova ser jag verkligen inte varför dödsstraff vore olämpligt.

Tanken har slagit mig också.

Coldsmith
2005-09-30, 17:06
Något som gör att uppklarningsprocessen ser dålig ut var det gäller våldtäkt är att det tyvärr sker mycket okynnesanmälningar. Alltså påhittade våldtäkter.
En del går att känna igen med att målsägande uppger en historia som inte kan stämma när man kontrollerar förfarandet, tidpunkten, platsen m.m.

Tyvärr så förstör dessa tjejer så OTROLIGT mycket för de tjejer som verkligen blivit våldtagna.

Annars så tycker jag att rutinerna kring våldtäkt fungerar bra. Vi har mycket bra samarbete med sjukhusen som är riktigt duktiga på att säkra spår.

Det blir svårt däremot när målsäganden inte vill undersökas. Då blir det svårt att utreda.

Största problemet som jag anser det är att vårt DNA register är för litet. Jag förespråkar att vi skulle ha tillgång till DNA för samtliga personer boende i Sverige. Då skulle uppklarningsprocessen öka drastiskt.


Har du nån aning om eller nåt hypotes kring varför dessa tjejer (generellt) hittar på dessa våldtäkter? Jävlas med killar? Få sympati/uppmärksamhet?

Peter-N1
2005-09-30, 17:14
Har du nån aning om eller nåt hypotes kring varför dessa tjejer (generellt) hittar på dessa våldtäkter? Jävlas med killar? Få sympati/uppmärksamhet?

Det skiljer sig ifrån fall till fall.
Men de vanligaste är att de vill jävlas med sitt ex eller sin sambo.
Sen rör det sig även om uppmärksamhet. Få känna att man är betydelsefull.
Sen händer det ju att folk som är psykiskt instabila anmäler också.
Det finns även tjejer som varit otrogna och sedan ångrat sig och anmält killen i efterhand. Dom kanske mår mindre sämre om de lägger skulden på killen (vet inte exakt hur de tänker dock)

Men det finns säker många fler orsaker.

Zonyk83
2005-09-30, 17:28
Ohly ringde precis, du ska ringa honom när du har tid.

Du är ursäktad för din förhastade slutsats.

Cilia
2005-09-30, 17:35
Våldtäkt handlar inte om sex. Det handlar alltså inte om sexuell attraktion, det handlar om MAKT.
Jag har en kompis som är psykolog och arbetar med personer som har våldtagit och utnyttjat andra sexuellt inkl pedofiler och han säger att det där är kvalificerat BS. Det är en amerikanska som tog fram det där på 60-talet och skrev en bok som på ngt sätt har fått fästa så allt tror att det är sanning.

Yankeee
2005-09-30, 17:36
Jag har en kompis som är psykolog och arbetar med personer som har våldtagit och utnyttjat andra sexuellt inkl pedofiler och han säger att det där är kvalificerat BS. Det är en amerikanska som tog fram det där på 60-talet och skrev en bok som på ngt sätt har fått fästa så allt tror att det är sanning.

Om det är bs borde det väl finnas mängdar av rapporter och annat som visar motsatsen?

H.Emanuel
2005-09-30, 17:52
En del våldtar väl för att dom vill ******. Andra våldtar för att känna makt, andra våldtar väl för att det är deras enda möjlighet att få något.Ytterligare andra våldtar för att dom är störda i huvudet på olika sätt.
Läs Katarina Wennstams bok "En riktig våldtäktsman", hon tar upp olika fall och intervjuar våldtäktsmän. Intressant bok, samtidigt såklart obehaglig läsning

Cilia
2005-09-30, 17:54
Om det är bs borde det väl finnas mängdar av rapporter och annat som visar motsatsen?
det finns det också men nu är jag inte intsatt i ämnet
men å andra sidan så hur många rapporter har du sett om att det bara beror på makt?

det är väl inte första gången en myt får fäste och helt plötsligt är sann?

Metal_boy_
2005-09-30, 17:55
En del våldtar väl för att dom vill ******. Andra våldtar för att känna makt, andra våldtar väl för att det är deras enda möjlighet att få något.Ytterligare andra våldtar för att dom är störda i huvudet på olika sätt.
Läs Katarina Wennstams bok "En riktig våldtäktsman", hon tar upp olika fall och intervjuar våldtäktsmän. Intressant bok, samtidigt såklart obehaglig läsning


För att man vill ******? Kan man inte få något som helst knull utan att våldta så vore det märkligt. Man kan fan fräscha upp sig lite om det behövs. Det är inte så jävla jobbigt. :)

clash
2005-09-30, 17:56
För att man vill ******? Kan man inte få något som helst knull utan att våldta så vore det märkligt. Man kan fan fräscha upp sig lite om det behövs. Det är inte så jävla jobbigt. :)

Eller betala för det som en anständig snuskgubbe!

mini
2005-09-30, 17:57
* Våldtäkter begås oftare av någon kvinnan känner, vad än Helena B tror. Det är svårt att anmäla sådant av olika orsaker. En kan vara att man älskar/tror att man älskar honom, en annan att man har barn ihop och inte vill att de ska veta vad pappa gör, en tredje att det kan vara svårt att förstå att det är våldtäkt inom en relation.

* Peter har ni någon statistik på det du kallar "okynnesanmälningar"? Typ hur många som anmäls för falsk vittnesbörd (eller vad det nu kan heta)? Det talas ofta om alla dessa falskanmälningar, men det finns inget underlag. Skulle kanske vara något att forska i?

* Undrar precis som Yankeee om det finns fler källor än Cilias kompis som kullkastar välkänd psykologi kring våldtäktsmäns beteende.

H.Emanuel
2005-09-30, 17:58
För att man vill ******? Kan man inte få något som helst knull utan att våldta så vore det märkligt. Man kan fan fräscha upp sig lite om det behövs. Det är inte så jävla jobbigt. :)
En del kan nog inte det, nej. Alltså, människor som existerar utanför din närmaste krets, i periferin du aldrig ser, folk som du tycker ser ut som vem som helst men som inte har samma tankesystem, ufon, vad du vill

Metal_boy_
2005-09-30, 18:03
En del kan nog inte det, nej. Alltså, människor som existerar utanför din närmaste krets, i periferin du aldrig ser, folk som du tycker ser ut som vem som helst men som inte har samma tankesystem, ufon, vad du vill


Alla kan få ett knull för fan. Kolla på alla flottiga fettsäckar ute med partner.

Peter-N1
2005-09-30, 18:06
* Våldtäkter begås oftare av någon kvinnan känner, vad än Helena B tror. Det är svårt att anmäla sådant av olika orsaker. En kan vara att man älskar/tror att man älskar honom, en annan att man har barn ihop och inte vill att de ska veta vad pappa gör, en tredje att det kan vara svårt att förstå att det är våldtäkt inom en relation.

* Peter har ni någon statistik på det du kallar "okynnesanmälningar"? Typ hur många som anmäls för falsk vittnesbörd (eller vad det nu kan heta)? Det talas ofta om alla dessa falskanmälningar, men det finns inget underlag. Skulle kanske vara något att forska i?

* Undrar precis som Yankeee om det finns fler källor än Cilias kompis som kullkastar välkänd psykologi kring våldtäktsmäns beteende.

Det finns ingen officiell statistik, men det talas om ca 50%, vilket är en OTROLIGT höf siffra.
Jag vet flera fall som jag har åkt på en väldtäkt och funderat när man hör vad som hänt. Men detta är inte upp till mig att avgöra. Jag kör på som vanligt med alla rutiner. Jag tar hellre upp 100 falska anmälningar än missar en som är äkta. Därför kör vi på som vanligt.
Sen får utredningen visa vad som hänt.

Ibland erkänner offret att hon ljugit, men det nöjer vi oss inte med. För vi vet att vissa kan bli rädda och ta tillbaka eller andra tycker att själva processen är så jobbig att de vill dra tillbaka allt för att de inte orkar medverka.

Det är väldigt svårt och känsligt med våldtäker. Därför kör vi på hela vägen, även om det kanske är falskt. Men så blir det en dålig statistik också. Men, men, vem fan bryr sig om statistik. Det viktiga är att vi tar alla vi kan.

H.Emanuel
2005-09-30, 18:09
Alla kan få ett knull för fan. Kolla på alla flottiga fettsäckar ute med partner.
Okej. Du fattar ju inte. men , jaja, okej.

Yankeee
2005-09-30, 18:13
det finns det också men nu är jag inte intsatt i ämnet
men å andra sidan så hur många rapporter har du sett om att det bara beror på makt?


Jag har inte läst något om något. Ville bara ha något konkret istället för "min kompis som är x säger y".

RobbeliRobban
2005-09-30, 18:15
Man borde helt statuera lite exempel och hänga några våldtäktsmän från lyktstolpar, med skyltar där det står just "våldtäktsman" på.

Så får de hänga där några dagar så att tillräckligt många människor ser konsekvensen av sådana brott. Kognitiv beteendeterapi kallas det.

Peter-N1
2005-09-30, 18:15
Jag har en kompis som är psykolog och arbetar med personer som har våldtagit och utnyttjat andra sexuellt inkl pedofiler och han säger att det där är kvalificerat BS. Det är en amerikanska som tog fram det där på 60-talet och skrev en bok som på ngt sätt har fått fästa så allt tror att det är sanning.

Jag kan säga dig att det är INTE bs. Den vanligaste orsaken är makt. Säger dock inte att ALLA våldtäkter handlar om det.

Just den här biten kan jag ganska bra. Jag har läst mycket om detta och har tyvärr mycket egna erfarenheter.

Uppriktigt sagt blir jag förbannad av det du skriver. Du säker själv att du inte är insatt, men att du känner en psykolog. Är det hans/hennes uppfattning som får dig att dissa alla andra teorier?

Det finns hur mycket forskning som helst om detta. Att påstå att det är en amerikanska som tagit fram detta och sen att allt bygger på en enda bok är rent patetiskt. Jag vet inte om du vill provocera. Annars så är du oerhört ignorant och okunnig inom området.
Bara det att du jämför pedofiler med våldtäksmän säger en hel del. Det är helt andra orsaker och drivkrafter som ligger bakom dessa två avskyvärda brott (även om pedofiler kan våldta).

Du får självklart tycka och tänka som du vill, precis som jag. Men jag skulle ändå vara lite försiktig med vad jag avfärdar som bs.

Cilia
2005-09-30, 20:15
Jag kan säga dig att det är INTE bs. Den vanligaste orsaken är makt. Säger dock inte att ALLA våldtäkter handlar om det.

Just den här biten kan jag ganska bra. Jag har läst mycket om detta och har tyvärr mycket egna erfarenheter.

Uppriktigt sagt blir jag förbannad av det du skriver. Du säker själv att du inte är insatt, men att du känner en psykolog. Är det hans/hennes uppfattning som får dig att dissa alla andra teorier?

Det finns hur mycket forskning som helst om detta. Att påstå att det är en amerikanska som tagit fram detta och sen att allt bygger på en enda bok är rent patetiskt. Jag vet inte om du vill provocera. Annars så är du oerhört ignorant och okunnig inom området.
Bara det att du jämför pedofiler med våldtäksmän säger en hel del. Det är helt andra orsaker och drivkrafter som ligger bakom dessa två avskyvärda brott (även om pedofiler kan våldta).

Du får självklart tycka och tänka som du vill, precis som jag. Men jag skulle ändå vara lite försiktig med vad jag avfärdar som bs.
jag jämförde inte dom, läs om och läs rätt.

jag förstår att det finns många olika skäl till att våldta men att hävda att det inte har med sex att göra hävdar jag är fel.

H.Emanuel
2005-10-01, 05:38
"Når testosteronet slår till kan ingenting stoppa en kille" - Dr Phil.

Vilket jävla uttalande. Män är driftstyrda djur, typ

Bärs
2005-10-01, 07:01
jag förstår att det finns många olika skäl till att våldta men att hävda att det inte har med sex att göra hävdar jag är fel.

Jag finner mig för första gången hålla med Cilia till 100 %.

Bärs
2005-10-01, 07:14
Du förstod nog inte vad jag menade. Självklart är kriminella individer som alla andra. MEN.....

Förut som var det mer vanligt att våldtäksmän var utpräglade våldtäksmän. Det var det dom sysslade med.

Dessa finns självklart idag också. Men jag vet av erfarenhet att många av dagens våldtäktmän är "vanliga" människor. Om man ser till tidigare brott så har de gjort sig skyldiga till stöld, tillgrepp av fortskaffningsmedel, narkotikabrott, flra fall misshandlar och även grov misshandel, m.m.
Alltså en vanlig buse.

En psykopat eller en person med sexuell avvikelse som man tänker sig den traditionella våldtäktsmannen har oftast en sorts stegrande brottsbana där man ser vad det leder till typ, djurplågeri, mordbrand, sexuellt ofredande, sexuellt ofredande, ofredande, sexuellt ofredande, kanske misshandel där offret är kvinna sedan något år senare våldtäkt.
Det är hans beteende och störning som gör honom till våldtäktsman.
(Folk med avvikelser börjar ofta sin brottsliga karriär med djurplågeri och sätta saker i brand).

Skillnaden idag, mot den "gamla traditionella" våldtäksmannen är att idag är det inte störningen eller det avvikande beteendet som gör honom till våldtäksman, det är tillfället.

Idag är det vanligt att folk våldtar, inte för att det gör dem kåta, utan det är tillfället som gör gärningsmannen. Våldtäkt handlar inte om sex. Det handlar alltså inte om sexuell attraktion, det handlar om MAKT.

Maktkicken är vanligt bland kriminella. Misshandel, grova misshandlar m.m handlar ofta om makt. Folk som inte vet bättre tror att makt och respekt sitter ihop. Hur många gånger tror du inte jag har hört "Du ska visa mig respekt" ifrån buset.

Det jag vill komma fram till är att folk som kräver makt och vill ha respekt, är såna som misshandlar och även våldtar.
Det som gör att de våldtar är tillfället. Dom gör det inte för att de är "kåta", Dom gör det för att dom KAN det.

Ex. Tjejer blir våldtagna på fester. De blir våldtagna när det är så berusade att de inte är förmögna att göra motstånd. De blir våldtagna när det går hem med någon från krogen. De blir våldtagna när de sätter sig i fel bil.

Det är inte säkert att gärningsmannen varit ute efter att hitta någon att våldta. De ser en snygg tjej på gatan. Hon kliver in i deras bil. De börjar att småhångla. Men, sen vill hon inte mer. Vad händer då? "Visa respekt, ingen säger nej till mig". Sedan kör de ut på Djurgården, våldtar henne och kastar ut henne i skogen.

Med detta inte sagt att alla kriminella är väldtäksmän, långt ifrån. Men våldtäksmän idag är inte samma sorts kategori av män som begick våldtäkt förr i tiden.

Det jag har tagit upp här är de s.k. överfallsvåldtäkterna. De vanligast är dock de som sker i hemmen, mellan sambo eller gifta, eller mellan ex. Där behöver våldtäktsmannen inte ens ha haft att göra med polisen tidigare. Han kan ha ett helt grönt straffregister.


Det är en grej jag inte förstår här. Vi tar dina två kategorier: busen som stjäl och bråkar och pervon och våldtar och plågar. Du säger att det nya är att även busen börjat våldta, samt att detta beror på maktkicken. Med andra ord har landets busar plötsligt upptäckt att man kan få en maktkick av att våldta. Det låter ganska konstigt. Är det endast maktkicken som driver busen till våldtäkt kan vi nog vara säkra på att busar skulle ha våldtagit kvinnor från tidernas begynnelse.

Kan det inte vara så att även busar traditionellt har haft en moral som betecknat våldtäkt som fel, och att denna moral nu håller på och luckras upp bland fler människor? Det blir helt enkelt ett accepterat sätt att skaffa sig sex. Kanske kvinnosynen verkligen är extremt låg bland vissa samhällsgrupper. Vad beror det på?

Peter-N1
2005-10-02, 01:05
Det är en grej jag inte förstår här. Vi tar dina två kategorier: busen som stjäl och bråkar och pervon och våldtar och plågar. Du säger att det nya är att även busen börjat våldta, samt att detta beror på maktkicken. Med andra ord har landets busar plötsligt upptäckt att man kan få en maktkick av att våldta. Det låter ganska konstigt. Är det endast maktkicken som driver busen till våldtäkt kan vi nog vara säkra på att busar skulle ha våldtagit kvinnor från tidernas begynnelse.

Kan det inte vara så att även busar traditionellt har haft en moral som betecknat våldtäkt som fel, och att denna moral nu håller på och luckras upp bland fler människor? Det blir helt enkelt ett accepterat sätt att skaffa sig sex. Kanske kvinnosynen verkligen är extremt låg bland vissa samhällsgrupper. Vad beror det på?

Du har helt rätt. Att det är moralen som luckras upp. Numer är det "acceptabelt" att våldta eller sexuellt utnyttja någon. Men jag hävdar fortfarande att makten en drivkraften. Men vi har ett helt annat kriminellt klientel idag än för tex 20 år sedan. Och det har mycket riktigt att göra med kvinnosynen bland dessa män.

Om våldtäkt hade handlat om sex, så hade vi sett betydligt fler fall av utlösning hos gärningsmännen vid fullbordad våldtäkt. Men så ser det inte ut.

För att ta ett exempel. Jag vet inte om ni såg tv programmet Efterlyst förra säsongen. Ett av fallen var en grov våldtäkt där flera gärningsmän slog sönder och samman 2 st flickor. Därefter våldtog de den ena tjejen. Hon var så sönderlagen och blodigt att man knappt kunde se hennes ansikte. De visade även hennes bilder i aftonbladet.

Tror ni att det var sex som gärningsmännen var ute efter?

Länk till foto på kvinnan (OBS, STARK BILD)
http://www.expressen.se/content/1/c6/26/03/57/bf1f4fc9.jpg

Jet
2005-10-02, 02:42
Det kanske är omöjligt att helt utrota brottsligheten men det går att påverka hur fort den minskar eller ökar. Det går inte att för alltid kontrollera symptomen, det är bara en tillfällig lösning, fråga en läkare om vad denne tycker om att enbart lindra symptomen. Du får i läxa tills på måndag att fundera över varför människor begår brott, om de skulle begå brott om de var nöjda med sin livssituation och varför de inte är nöjda med sin livssituation.

Nu skulle jag kunna dra igång en diskussion om huruvida det är samhället som skapar individen eller individen som skapar samhället....

Oavsett, att inte vara nöjd med sin livssituation må vara en väg in i kriminalitet, men att stoppa in våldtäkt under det epitetet är väl ändå lite väl att ta i?

Peter-N1
2005-10-02, 03:20
Kanske kvinnosynen verkligen är extremt låg bland vissa samhällsgrupper. Vad beror det på?

Sorry, jag glömde att besvara en fråga.
Varför vissa samhällsgrupper har sämre kvinnosyn än andra.

I den frågan har jag bara min egna åsikt. Jag tror att det har att göra med uppfostran och ursprung. Hur ser ens egna hemförhållanden ut? Är man uppväxt i en familj där pappan är "ledare", där mamman sköter allt hushållsarbete m.m. Där hon är "underordnad" pappan.
Där sonen är viktigare än dottern tex. Det blir en sorts normaliseringsprocess där mannen tror att han är högre stående än kvinnan. Det går heller inte att sticka under stol med att det i vissa fall kan handla om kultur. Man är van att leva i ett samhälle där kvinnan underordnar sig mannen.

Man ser alltså inte kvinnan som jämbördig.

Men det finns inte några enkla eller generella förklaring till varför man anser att det är rätt att våldta en kvinna.

Det är minst lika komplext som varför män slår kvinnor i relationer. Det är så mycket vanligare än man tror. Jag tror att nästan alla känner en kvinna som som blivit slagen i ett förhållande. Det finns säkert kvinnor här på forumet som även råkat ut för detta.
Innan jag började att specialisera mig på våld mot kvinnor så trodde jag att det hände i familjer med missbruksproblem eller i förhållanden där kvinnan var svag, för annars skulle hon ju bara lämna honom, eller hur?

Så fruktansvärt FEL! Tyvärr händer detta i alla samhällsklasser och det kan hända vilken kvinna som helst. Det har ingenting att göra med om man är stark eller svag. Det är ALDRIG kvinnas fel.

Det är samma sak med våldtäkt. Man hör så mycket skitsnack från försvaret (advokaterna) om tjejens kläder, om hennes beteende, om hennes alkoholpåverkan m.m.
Som att det vore tjejens fel att hon blivit våldtagen. Det handlar inte om sex eller tjejen. Det handlar om gärningsmannen.

Har han bestämt sig för att våldta någon så gör han det. Han går inte runt och letar ut den tjejen han tänder på mest. Han tar den som han kan locka in i sin bil, eller locka hem till sin lägenhet eller hon som går ensam på gångbanan m.m.

H.Emanuel
2005-10-02, 04:57
När det gäller dessa överfallsvåldtäkter så är det väl något som gärningsmannen länge tänkt på, alltså att han ska våldta. Kanske det börjar som nån sjuk fantasi som aldrig släpper och så dyker ett tillfälle upp. Jag tror inte att han bara råkar gå förbi en ensam kvinna på en mörk skogsstig en kväll och får för sig att "nu vill jag xxxxxx". Han har förmodligen sonderat terrängen ett tag innan? Alternativt att han förföljer kvinnan.
Och vad jag läst så har gärningsmannen/männen inte ens stånd alla gånger, utan för in fingrar eller föremål i kvinnan och då kan man ju undra om det är sex det handlar om för honom? Om ni minns den omskrivan gruppvåldtäkten i Rissne där jag tror det var nio unga killar som våldtog en aspackad fjortonårig tjej i ett garage så framkom det under rättegången att ingen av killarna lyckades "få upp den" under våldtäkten. Några av dessa killar tyckte inte heller att de gjorde något fel medan det pågick.

clash
2005-10-02, 05:18
Min personliga uppfattning ... men gruppvåldtäkter = Blattar som våldtar en packad svensk tjej = Kulturfråga

"Ser inget fel i det" ... nej tacka fan för det när svenska tjejer är blonda billiga horor och sverige är en buffé att ta för sig från som man behagar.

Skjut dom som gör det.

H.Emanuel
2005-10-02, 05:25
Min personliga uppfattning ... men gruppvåldtäkter = Blattar som våldtar en packad svensk tjej = Kulturfråga

"Ser inget fel i det" ... nej tacka fan för det när svenska tjejer är blonda billiga horor och sverige är en buffé att ta för sig från som man behagar.

Skjut dom som gör det.
Ja, tyvärr är det som du säger tror jag. Men märk väl, det finns också exempel på liknande gruppvåldtäkter begångna av bättre bemedlade ursvenska unga män som sedan använder sin sociala högre status som nån slags ursäkt. "Men vaddå, jag behöver inte våldta, klart hon ljuger"

clash
2005-10-02, 05:28
Ja, tyvärr är det som du säger tror jag. Men märk väl, det finns också exempel på liknande gruppvåldtäkter begångna av bättre bemedlade ursvenska unga män som sedan använder sin sociala högre status som nån slags ursäkt. "Men vaddå, jag behöver inte våldta, klart hon ljuger"

Ja det kan jag lätt tänka mig ... även om jag inte hört om några sånna fall på sistone iallafall.

Men jag är inte den som är den - SKJUT DOM OXÅ =)

H.Emanuel
2005-10-02, 05:30
Ja det kan jag lätt tänka mig ... även om jag inte hört om några sånna fall på sistone iallafall.

Men jag är inte den som är den - SKJUT DOM OXÅ =)
hehe :thumbup: