handdator

Visa fullständig version : Anställningsintervju


Megatuttarna
2005-09-29, 16:08
Skall på en viktig arbetsintervju imorrn. Vad har ni för tips för en gröngöling?

OggeP
2005-09-29, 16:09
Skall på en viktig arbetsintervju imorrn. Vad har ni för tips för en gröngöling?

Var trevlig posititv och avslappand. Använd inte för mycket klyschor.

Cilia
2005-09-29, 16:09
Grattis!
kul för dig

läs på om företaget
läs på om vad tjänsten innebär.
visa att det är den tjänsten du vill ha inte bara ett jobb.
var ärlig.

ta på dig kläder som passar för jobbet.

Jense
2005-09-29, 16:15
gå dit med hiphopkläder och en bandana där det står rinkeby på, bryt jättemycket och snacka personrån.. då får du säkerligen jobbet! grattis i förskott

Lasse Kongo
2005-09-29, 16:16
Jag har faktiskt intervjuat en hel del, och det finns bara en sak som fungerar; var dig själv, ljug inte.

Jag anställer personligen bara människor som jag anser är ärliga, och sånt märker man direkt.

Slappna av med, förstår inte varför människor stressar upp sig för en intervju, världen går inte under för att man tabbar sig.

När jag själv har varit på intervjuer så har jag jämt tagit kommandot och det slutar med att vi sitter och skrattar och skojar om ngt helt annat än jobbet, humor is the shit, stelhet och "jag är bästmetoden suger".

Rockhard
2005-09-29, 16:24
Vad man inte ska göra är: gäspa, titta på klockan, ifrågasätt hans/hennes intervjuteknik. Jag testade på city-mail han frågade vad fan jag gjorde där eftersom jag inte ville ha jobbet och bara satt och larvade mig. Men vadfan fråga efter målsättning bla bla....om man ska cykla och dela ut post är ju sinnesjukt.

Dvs var inte ärlig. Säg vad dom vill höra. Det är som vanligt altså..

Jense
2005-09-29, 16:30
ett seriöst tips är att sitta rak i ryggen, verka intressrad. ställ gärna frågor, men inte spydiga frågor

Trance
2005-09-29, 16:35
Om du möts av en tjej så det första du säger är att du vill gärna ha socker i kaffet.

Hrm, nej men seriöst. Ljug gärna men bara om du är bra på det, alltså om de frågar om du gjort en sak. Men du har bara gjort något liknande så säger du. Ja det är lugnt, det kan jag.

H.Emanuel
2005-09-29, 17:15
Låt inte självföraktet lysa igenom, det är viktigast av allt.

Sve
2005-09-29, 17:22
Var trevlig posititv och avslappand. Använd inte för mycket klyschor.

Ett tips är att han träffar dig. Sedan beter han sig bara tvärtom på intervjun. dvs han ska vara trevlig, förstående, skrattar inte åt folks defekta huvuden etc etc.

kharon
2005-12-02, 13:31
Bumpelibump!

Jag skall själv på anställningsintervju och hör gärna fler tips om ni har några!
Jag har läst ett antal "vanliga frågor på anställningsintervjun"-sidor. Kan säkert vara bra att fundera på dem.

H.Emanuel
2005-12-02, 13:33
Jag har varit på två sådana intervjuer det senaste halvåret och jag har inte fått nåt av jobben.

johnnytex
2005-12-02, 13:43
Jag har varit på två sådana intervjuer det senaste halvåret och jag har inte fått nåt av jobben.

Jag har också en del dålig erfarenhet från anställningsintervjuer. Jag vill så mycket att jag nästan spricker och efteråt undrar jag ofta vad jag sysslade med under intervjun. *screwy*

Så jag ska väl egentligen inte ge dig några råd, haha. Men försök slappna av så mycket som möjligt bara. Håll inte på och göra dig till. Och självklart läsa på lite extra om företaget och tjänsten.

kharon
2005-12-02, 14:05
Jag har också en del dålig erfarenhet från anställningsintervjuer. Jag vill så mycket att jag nästan spricker och efteråt undrar jag ofta vad jag sysslade med under intervjun. *screwy*

Så jag ska väl egentligen inte ge dig några råd, haha. Men försök slappna av så mycket som möjligt bara. Håll inte på och göra dig till. Och självklart läsa på lite extra om företaget och tjänsten.

Brukar dom fråga mycket om företaget och tjänsten?

H.Emanuel
2005-12-02, 14:11
Brukar dom fråga mycket om företaget och tjänsten?
Dom frågade "Vad skulle den och den säga om dig?" (Typ om du bott med nån tjej eller så) "Hur ser ditt liv ut?" "Hur ställer du dig till missbruk?", "Kan du berätta om någon konflikt på dina arbetsplatser och hur du hanterade det"?
Blablablabla

Big_Vik
2005-12-02, 14:16
Vilket jobb?

elan
2005-12-02, 14:18
Googla fram lite listor på vanliga frågor och förbered dig på dem. Tänk ut vad du ska säga (och läs inte bara frågorna och nicka med skallen), för de kommer att ställas.

Tänk ut verkliga exempel från din erfarenhet som du kan belysa dina påståenden med.

Be någon att intervjua dig på låtsas, det är sådan skillnad att verkligen behöva svara på frågorna högt än att bara sitta där tyst för sig själv.

Den absolut viktigaste frågan är nog den om varför du sökte just det där jobbet. Tänk ut ett riktigt bra svar på den!

Sist men inte minst. Känn lugnet. Frågar de något som du är totalt oförberedd på är det helt okej att be om lite betänketid.

Och använd sunt förnuft, var dig själv och allt det där. :)

jwzrd
2005-12-02, 14:28
Jag undrar hur många av er som svarat här som ens varit på en intervju? Snudd på bara Lasse Kongo som verkar hajja något. Det du behöver kunna svara på utan att strula till det är:

- Vad heter du?
- Vad gjorde du i plugget?
- Vad kan du/lärde du dig på ditt/dina tidigare jobb?

Resten handlar helt och hållet om att dom tallar på dig genom olika samtalsfrågor för att försöka få reda på vem du är, om dom gillar dig/din stil/ditt sätt och du bör göra samma sak. Gillar du personerna du får snacka med i intervjun? Verkar dom gilla dig? Verkar dom tycka det du säger är intressant? Var dig själv och var seriös, dom försöker ta reda på varför dom ska anställa dig istället för välhängde Plucke du mötte påväg in.

H.Emanuel
2005-12-02, 14:30
Jag undrar hur många av er som svarat här som ens varit på en intervju? Snudd på bara Lasse Kongo som verkar hajja något. Det du behöver kunna svara på utan att strula till det är:

- Vad heter du?
- Vad gjorde du i plugget?
- Vad kan du/lärde du dig på ditt/dina tidigare jobb?

Resten handlar helt och hållet om att dom tallar på dig genom olika samtalsfrågor för att försöka få reda på vem du är, om dom gillar dig/din stil/ditt sätt och du bör göra samma sak. Gillar du personerna du får snacka med i intervjun? Verkar dom gilla dig? Verkar dom tycka det du säger är intressant? Var dig själv och var seriös, dom försöker ta reda på varför dom ska anställa dig istället för välhängde Plucke du mötte påväg in.
Jag har verkligen faktiskt varit på intervjuer, och har verkligen fått just de frågor jag nämner. Men de valde välhängde Anton

Hobbes
2005-12-02, 14:46
Finns en fråga du kan ställa: Hur ser en vanlig dag ut på jobbet?

En helt rimlig fråga tycker jag som man blir positivt bemött av, var dock förbered då denna frågan kan de ställa till dig: Hur tror du en vanlig dag ser ut på detta jobbet?

johnnytex
2005-12-02, 14:50
Brukar dom fråga mycket om företaget och tjänsten?
Även om de inte frågar några direkta frågor om företaget, så skadar det ju absolut inte vara påläst om deras företag, policy osv. Det ger säkert ett gott intryck på arbetsgivaren om du är insatt i deras verksamhet.

elan
2005-12-02, 14:58
Jag undrar hur många av er som svarat här som ens varit på en intervju? Snudd på bara Lasse Kongo som verkar hajja något. Det du behöver kunna svara på utan att strula till det är:

- Vad heter du?
- Vad gjorde du i plugget?
- Vad kan du/lärde du dig på ditt/dina tidigare jobb?

Resten handlar helt och hållet om att dom tallar på dig genom olika samtalsfrågor för att försöka få reda på vem du är, om dom gillar dig/din stil/ditt sätt och du bör göra samma sak. Gillar du personerna du får snacka med i intervjun? Verkar dom gilla dig? Verkar dom tycka det du säger är intressant? Var dig själv och var seriös, dom försöker ta reda på varför dom ska anställa dig istället för välhängde Plucke du mötte påväg in.

Jag har varit på ett gäng anställningsintervjuer faktiskt. Sedan beror det ju självklart på vad det är för tjänst som man har sökt. Situationen kanske skiljer sig åt lite beroende på om det är som packa-skruvar-i-låda-snubbe eller raketforskare man ska jobba.

jwzrd
2005-12-02, 15:08
Jag har varit på ett gäng anställningsintervjuer faktiskt. Sedan beror det ju självklart på vad det är för tjänst som man har sökt. Situationen kanske skiljer sig åt lite beroende på om det är som packa-skruvar-i-låda-snubbe eller raketforskare man ska jobba.

Inte på den intressantaste punkten: står vi ut med den här killen? Verkar han schysst, kanske rent av jäkligt rolig att jobba med?

elan
2005-12-02, 15:11
Nu är ju jag inte raketforskare men på de intervjuer jag varit på så har det kommit upp en hel del sådana standardfrågor som man hittar listor på lite här och var. :)

Självklart går intervjun till största del ut på att se om man trivs med varandra men det är ändå bra att vara förberedd så man slipper sitta där som ett fån när de ber en berätta om sina tre bästa egenskaper och sedan ge exempel på konkreta situationer där de kommer fram.

muddler
2005-12-02, 15:14
säg att ända sen du såg "blåsningen" med robert redford och paul newman har du alltid velat bli bankir... bra tips!

Fredrik_
2005-12-02, 15:31
Jag undrar hur många av er som svarat här som ens varit på en intervju? Snudd på bara Lasse Kongo som verkar hajja något. Det du behöver kunna svara på utan att strula till det är:

- Vad heter du?
- Vad gjorde du i plugget?
- Vad kan du/lärde du dig på ditt/dina tidigare jobb?

Resten handlar helt och hållet om att dom tallar på dig genom olika samtalsfrågor för att försöka få reda på vem du är, om dom gillar dig/din stil/ditt sätt och du bör göra samma sak. Gillar du personerna du får snacka med i intervjun? Verkar dom gilla dig? Verkar dom tycka det du säger är intressant? Var dig själv och var seriös, dom försöker ta reda på varför dom ska anställa dig istället för välhängde Plucke du mötte påväg in.

Fast samtalsfrågorna utgår oftast från "standardfrågorna", så att ha klara och rediga svar på de frågorna kommer du otroligt långt på, speciellt om det är en första gallringsintervju.

Jag har varit med om intervjuer med bara standardfrågor, intervjuer som "urartat" till mer personligt informellt samtal (faktiskt mycket trevligare så), korsförhör av tre personer som bombade mig med frågor och även sådana med rena tester..t.ex. gå fram oförberedd till en whiteboard och gör en spontant presentation av något ämne.

Sen är det ju bra att vara sig själv och vara seriös.. spelar du någon slags roll som du egentligen inte kan stå för så lär det inte funka så bra om du får jobbet.

jwzrd
2005-12-02, 15:45
Fast samtalsfrågorna utgår oftast från "standardfrågorna", så att ha klara och rediga svar på de frågorna kommer du otroligt långt på, speciellt om det är en första gallringsintervju.

Jag har varit med om intervjuer med bara standardfrågor, intervjuer som "urartat" till mer personligt informellt samtal (faktiskt mycket trevligare så), korsförhör av tre personer som bombade mig med frågor och även sådana med rena tester..t.ex. gå fram oförberedd till en whiteboard och gör en spontant presentation av något ämne.

Sen är det ju bra att vara sig själv och vara seriös.. spelar du någon slags roll som du egentligen inte kan stå för så lär det inte funka så bra om du får jobbet.

Det är ju det man vill ha det till. Dit kommer man inte om man sitter som en robot och svarar 1c på fråga 1a, apelsin på fråga 2a osv. Man får gå igenom rena uppgifter som dom behöver och som dom garanterat kommer att fråga om. Men resten funkar inte att sitta och plugga in, vaffan, du kan ju inte spelar din egen teaterpjäs. Det är bara att slappna av och göra det man kan. Du är ju på intervjun för att det är ett jobb du kan.

Karl_alfred
2005-12-02, 16:04
Skall på en viktig arbetsintervju imorrn. Vad har ni för tips för en gröngöling?
Var ärlig, positiv och öppen för förslag.

The_RobRoy
2005-12-02, 16:36
Du är ju på intervjun för att det är ett jobb du kan.

Så är det väl knappast alltid, särskilt inte för oss nyutexaminerade

elan
2005-12-02, 16:39
Självklart ska man inte "plugga in" några svar. Men det hjälper att vara förberedd och ha rannsakat sig själv om vad man tycker och hur man tänker i vissa situationer. Det gäller att ha stor självkännedom och den lär inte bara dyka upp hipp som happ när man sitter på intervjun.

jwzrd
2005-12-02, 16:52
Så är det väl knappast alltid, särskilt inte för oss nyutexaminerade

Men du söker väl inte jobb som läkare som nyutexaminerad civilingenjör?

The_RobRoy
2005-12-02, 17:28
Men du söker väl inte jobb som läkare som nyutexaminerad civilingenjör?

Näe, men jag kan inte särskilt mycket om Ericssons tekniker för att ta emot GSM signaler till sina master innan jag börjar jobba där heller.

pilt77
2005-12-02, 17:36
jag var på en riktigt hemsk intervjuv för några år sen. Först så ringde företaget hem till mig utan att jag ens sökt jobbet o sa att dom var jätteintresserade av mig och att jag skulle komma dit o kolla om jag ville ha jobbet typ. Så jag trodde ju att det var klart och bara åka dit för att skriva på kontrakt.

Sen kommer jag dit och då visar det sig att jag tydligen skulle på en intervjuv först. När jag kommit in o satt mig på chefens kontor så får jag först en rejäl utskällning för att jag har keps på mig på hennes kontor. wtf tänkte jag men sa inget utan tog bara av mig kepsen. Sen så ställer hon helt sjuka frågor. Tex: om din arbetskompis sitter kvar 5 minuter efter lunchrasten, skulle du då berätta det för din chef. En annan bra var:Är du lat? nej. Jag tycker du ser lat ut. Sen efter ett tag så säger hon att nu är det färdigt. Så jag frågar när dom ska höra av sig om jag får jobbet eller inte. Då får jag till svar att jag skulle inte trivas på företaget utan rekomenderas att fortsätta söka andra jobb.

Nu kommer jag inte ihåg vad stället hette, men det var nån fläktfabrik elle rliknande i Söderköping. Sök aldrig jobb där!

30cm
2005-12-02, 17:44
ta på dig kläder som passar för jobbet.

Anta att det gäller jobb på ett gym. Ska man ha på sig sina bästa träningskläder då? Eller ska man ha snygga vardagskläder?

dantheman
2005-12-02, 17:49
Näe, men jag kan inte särskilt mycket om Ericssons tekniker för att ta emot GSM signaler till sina master innan jag börjar jobba där heller.

Precis. I många situationer handlar det nog mest om att visa upp sin potential - d v s att man är värd att satsa massor av intern utbildning etc på för att man i det långa loppet kan bli en tillgång för företaget. De kunskaper som man har som nyexaminerad är många gånger inte i närheten av de som "krävs för jobbet".

Fredrik_
2005-12-02, 17:51
Näe, men jag kan inte särskilt mycket om Ericssons tekniker för att ta emot GSM signaler till sina master innan jag börjar jobba där heller.

Fast vill de ha någon med detaljkunskaper om just GSM-signaler till masterna som de kan stoppa in direkt i F&U-avdelningen utan någon inkörningsperiod, så skriver de garanterat att tidigare erfarenhet inom området GSM-signaler till master krävs.

Vill de bara ha en civing från elektroteknik och gärna nyutexad så är det ingen som kräver att detaljkunskaperna ska finnas. Då är det snarare visat intresse för jobbet, allmänna kunskaper och förutsättningar för att utvecklas på just det jobbet och personliga egenskaper som räknas.

Snafu
2005-12-02, 21:17
Jag har varit på fyra anställningsintervjuer i mitt liv.

Nummer 1. Tjugo år och visste inget. Gick dit, insåg att jag inte ville ha jobbet då annonsen inte alls stämde överens med arbetsuppgifterna. Talade bara sanning.

Nummer 2. Talade sanning, överdrev lite. Fick jobbet.

Nummer 3. Överdrev meriter och erfarenheter väldigt mycket, ljög om min examen osv. Ljög om vilka språk jag förstod/talade. Fick jobbet.

Nummer 4. Ljög så in i helvete, blev erbjuden jobbet tog det dock inte.

Summa summarum
När du har några erfarenheter från arbetslivet kan du sedan överdriva dessa och samtidigt låta trovärdig. När du blir mer och mer säker på dig själv kan ju ljuga desto mer.