handdator

Visa fullständig version : colozzeum


ugly_kid
2005-09-29, 14:45
nu sitter jag på arlanda och ska till rom, ska givetvis till colosseum, finns det nåt mer man bör besöka?

Officer
2005-09-29, 14:46
finns det nåt mer man bör besöka?


Ja det finns det. Denna länken:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=17457

För att veta vad som ska postas här.

daja
2005-09-29, 15:02
det är väl de vanliga.
Fontana di trevi, spanska trappan, vatikanen m.m
åk upp på nån av "kullarna", riktigt bra utsikt över staden där.
annars skulle jag bara passa på att njuta av den goda maten.

MasterChief
2005-09-29, 15:05
Vatikanen får du inte missa. Promenera upp till toppen av kyrkan. Det är en grymt läcker upplevelse som slår allt.
Precis 75m söder om Fontana Di Trevi brukar det stå en Aston Martin Vanquish. Den får man inte heller missa. :D

Tolkia
2005-09-29, 15:06
Caracallas termer, katakomberna, Santa Maria Maggiore, t.ex.

Langster
2005-09-29, 15:08
Försök att inte besöka tunnelbanan... *grr*

Langster
2005-09-29, 15:10
Och en annan sak... Gå en guidad tur av collosseum, det gjorde inte jag.
Det blir mycket mer intressant med guide. Annars går man bara runt och ser lite ruiner.

mini
2005-09-29, 15:25
Tänk på att Vatikanmuséet och St Peterskyrkan är olika. Muséet är bäst att ta en eftermiddag om du kan, eftersom det brukar vara proppat på förmiddagarna.
Passa dig för ficktjuvar, speciellt i tunnelbanan som Langster varnade för.
Forum Romanum och Pantheon skulle jag också rekomendera.
Generellt gäller att det är roligare med guide eller en riktigt bra guidebok. Hur länge ska ni vara där?

Fancy
2005-09-29, 16:04
Och en annan sak... Gå en guidad tur av collosseum, det gjorde inte jag.
Det blir mycket mer intressant med guide. Annars går man bara runt och ser lite ruiner.


Extra häftigt om guiden nämner att It was here that Chuck Norris and Bruce Lee had there legendary showdown, listen carefully and you might here the war cry of Bruce Lee!

Kaboffastar
2005-09-29, 16:06
Extra häftigt om guiden nämner att It was here that Chuck Norris and Bruce Lee had there legendary showdown, listen carefully and you might here the war cry of Bruce Lee!

Alltså.. kan nån banna den här killen ;) :D

Cilia
2005-09-29, 16:06
bara jag som tänker Shoping? *puzzled*

Bärs
2005-09-29, 16:07
Jävlas inte med snutarna där bara. Tog en gång ett foto av carabinieris högkvarter där. Fem minuter senare var jag omringad av dem med hundar och vapen i högsta hugg. En halv timme senare fick jag visserligen gå, de blev riktigt trevliga med tiden, men man var rätt liten på jorden till en början. Annars rekommenderar jag en liten promenad ut på gamla via Appia också.

Mago
2005-09-29, 16:19
Kör inte in med bil (än mindre med buss :D) för det är då fan omöjligt att hitta parkeringsplats. Om man inte trippelparkerar och sen på med varningsblinkersarna som alla andra. Men kör gärna på en galen scooterförare. :devil:

Jag blev rätt besviken på Colosseum, litet och fult.
Vatikanen däremot är mycket ballare.

Cilia
2005-09-29, 16:24
Kör inte in med bil (än mindre med buss :D) för det är då fan omöjligt att hitta parkeringsplats. Om man inte trippelparkerar och sen på med varningsblinkersarna som alla andra. Men kör gärna på en galen scooterförare. :devil:
jag har åkt bil med Romare i Rom och dom körde glatt mot enkelriktat.
Jag försökte lite fint påpeka det men dom hävdade att skyltarna bara var en rekomendation.

Langster
2005-09-29, 16:37
Jag blev rätt besviken på Colosseum, litet och fult.
Vatikanen däremot är mycket ballare.
Håller med! Missa inte Vatikanen!

Colosseum ser bäst ut på avstånd.

GPa
2005-09-29, 16:50
Boel :naughty:

ugly_kid
2005-10-05, 12:33
jag kom hem igår från rom, tror jag sett det mesta ni räknade upp nu. tunnelbanan där är ju kass, trångt och äckligt. kolosseum var intressant att se och alla utklädda gladiatorer som går runt utanför och vill att man ska ta kort tillsammans med dom.

Mago
2005-10-05, 19:17
jag kom hem igår från rom, tror jag sett det mesta ni räknade upp nu. tunnelbanan där är ju kass, trångt och äckligt. kolosseum var intressant att se och alla utklädda gladiatorer som går runt utanför och vill att man ska ta kort tillsammans med dom.

Blä, störde mig på dem. Såg ut som uteliggare som de klätt ut med lite plastrustningar och svärd från närmaste leksaksaffär.

Bärs
2005-10-05, 20:39
jag kom hem igår från rom, tror jag sett det mesta ni räknade upp nu. tunnelbanan där är ju kass, trångt och äckligt. kolosseum var intressant att se och alla utklädda gladiatorer som går runt utanför och vill att man ska ta kort tillsammans med dom.

Gladiatorer? Det var bara romare utklädda till antika romare när jag var där.