handdator

Visa fullständig version : Datorköp!? hjälp...


Klo
2005-09-29, 13:28
Skulle vilja ha synpunkter från kunniga personer på några olika datorer och skärmar.

Ska köpa en hemdator som ska klara alla spel som finns nu + helst om ngt år också. Specifikation:
SdD Maxi Gamer
AMD Athlon64 X2 3800+, Moderkort Asus NForce4 SLI, 1GB DDR PC3200, HDD 250GB 16MB SATA, PCI-X SLI GeForce 6600GT 256MB DDR TV-UT, DVD+/- Brännare 16X DL, Ljud 6ch, Högtalare inkl.Sub, Optical Mouse, Lan 10/100/1000
Summa: 10990:-
Till den en 19 tums skärm. Spec:
Monitor BenQ 19" 1280X1024 8MS FP91G+ ANALOG/DVI TCO03
3690:-

Och två st datorer till kontoret. Spec:
HP DX5150
COMPAC DX5150 MTSEMPRON 3000+ 512MB 80GB, ATI Radeon 9600, DVD WXPPro. Antar att vanlig mus och tangentbord ingår.
Summa: 4990 (styck)
Till dem en 17 tums skärm. Spec:
Monitor 17" TFT Monitor Yusmart
2290:- (styck)


Nå vad tycker ni? Är det prisvärt? Lägga till något? Ta bort något? Är jag lurad?
Alla synpunkter uppskattas men snälla skriv begripliga svar då jag inte är så haj på detta ;)

Daniel Mattusch
2005-09-29, 13:30
Tycker du skall satsa på en 3500+ istället och lägga den tusingen på ett bättre graikkort. 6800gt t ex.

Mart|n
2005-09-29, 13:54
Tycker du borde vänta ett litet tag till och se hur priserna/prestanda landar på när Ati har släppt sina nya grafikkort. www.komplett.se har ska ha en kampanj på 7600GT kortet iaf.

Här är nån dator från dom med. http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10124

AMD Athlon 64 3800+. Processorn i kombination med det mycket kraftfulla PCI-Express grafikkortet gör detta till paketet för alla seriösa gamers. OBS, Nu uppdaterat med ännu snabbare grafikkort; GeForce 7800GT 256MB GDDR3.

Chassi Cooler Master Centurion 5 Svart/Silver (utan nätagg)
Strömförsörjning Fortron/Source Nätaggregat ATX 400W 120mm, SATA, 20/24pin
Moderkort MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
Processorer AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt
Dual DDR-minne Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
Grafikkort Gainward GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express,"U/3400PCX XP ViVo"
Hårddisk Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA 16MB 7200RPM NCQ
Floppy Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
Optiska spelare/brännare Sony DVD-brännare DWQ28AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW och DVD-R/-RW (Dual Layer)
Operativsystem Microsoft Win XP Home SP2 Swe, Ink. CD-skiva, Skall endast användas i P
Service Garanti 3 år - Skicka in PC skickas av kund till Komplett.se
Support Support 3 år Komplett.se, Kompletts egna telefon/mail support

JJ
2005-09-29, 13:56
Tycker du skall satsa på en 3500+ istället och lägga den tusingen på ett bättre graikkort. 6800gt t ex.

Håller med, lägg mer pengar på grafikkortet och mindre på processorn om du prioriterar spel. När det gäller jobbdatorerna så beror det lite på hur de används men lite mer internminne kanske? 1 Gb.

Klo
2005-09-29, 14:12
Daniel Mattusch: Ok men är det slöseri att behålla processorn och ta ett bättre grafikkort då?

Mart|n: Tack för tipset men kan tyvärr inte vänta då kontoret behöver uppgraderas omgående.

JJ: Nja dom behöver nog inte speciellt mycket. Kör office, mailar, uppdaterar olika offertprogram, powerpoint presentationer (smygsurfar på kollo :D ) mm...
Tror du ändå det behövs mer och i såfall varför?

Baan
2005-09-29, 14:20
Håller med, lägg mer pengar på grafikkortet och mindre på processorn om du prioriterar spel. När det gäller jobbdatorerna så beror det lite på hur de används men lite mer internminne kanske? 1 Gb.

håller med, man får mer ut att lägga pengarna man sparar genom att köpa lite "sämre" processor på ett dyrare grafikkort, iaf om man ska gäjma

JJ
2005-09-29, 14:20
JJ: Nja dom behöver nog inte speciellt mycket. Kör office, mailar, uppdaterar olika offertprogram, powerpoint presentationer (smygsurfar på kollo :D ) mm...
Tror du ändå det behövs mer och i såfall varför?

Nej, det behövs inte. Men en del människor envisas med att ha (eller för all del behöver ha) 100 program öppna samtidigt och då tar minnet slut snabbt. För det du räknade upp behövs det inte, men det du kanske ska ta med i beräkningen är vad en uppdatering kostar nu och säg om 2 år. Det kan bli dyrt att köpa minne till äldre märkesdatorer. Å andra sidan kanske ni då väljer att byta ut dem helt.

Klo
2005-09-29, 14:26
Baan och JJ: men som jag nämnde tidigare "Ok men är det slöseri att behålla processorn och ta ett bättre grafikkort då?"?????
Värt att tänka på det dära med att ta till minnet på en gång så man slipper en dyr uppgradering hmmmm....

aliquis
2005-09-29, 14:27
Daniel Mattusch: Ok men är det slöseri att behålla processorn och ta ett bättre grafikkort då?

Mart|n: Tack för tipset men kan tyvärr inte vänta då kontoret behöver uppgraderas omgående.

JJ: Nja dom behöver nog inte speciellt mycket. Kör office, mailar, uppdaterar olika offertprogram, powerpoint presentationer (smygsurfar på kollo :D ) mm...
Tror du ändå det behövs mer och i såfall varför?vet inte om x2 är dyr fortfarande, men den är ju värd lite extra, men som sagt, knepig balans mellan cpun och grafikkortet, köp fetare grafikkort eller nöj dig med billigare cpu också.

Daniel Mattusch
2005-09-29, 14:30
Baan och JJ: men som jag nämnde tidigare "Ok men är det slöseri att behålla processorn och ta ett bättre grafikkort då?"?????
Värt att tänka på det dära med att ta till minnet på en gång så man slipper en dyr uppgradering hmmmm....

Du menar att du skall ha kvar processorn? Den är kanske lite overkill men om du har pengarna så kan du lika gärna ha kvar den, den är grym :hbang:. Men ett bättre graikkort tycker jag verkligen du skall köpa, ett som håller några år framåt om du endå köper en så bra dator som de andra delarna är!

JJ
2005-09-29, 14:41
Baan och JJ: men som jag nämnde tidigare "Ok men är det slöseri att behålla processorn och ta ett bättre grafikkort då?"?????
Värt att tänka på det dära med att ta till minnet på en gång så man slipper en dyr uppgradering hmmmm....

Alltså, man kan inte ha en för snabb dator och responsen i systemet lär ju bli bra mycket bättre med dubbla kärnor. Men spelen lär inte gå snabbare än på ett tag (map dubbla kärnor), så lite lyxigt är det ju. Lägg hellre de pengarna på ett ännu bättre grafikkort än 6600gt om du förstår vad jag menar. Nu börjar det komma titlar som gillar mycket minne på grafikkortet också:
http://www.nordichardware.se/nyhet,8445.html

Klo
2005-09-29, 15:03
Jag tror faktiskt jag behåller processorn, sist jag köpte hemdator blev den "gammal" väldigt fort så det kan vara kul att få ha en med lite kräm i den här gången. Men då återstår frågan vilket grafikkort ska man ta då för att matcha någorlunda, det som nämnts hittills 6800gt? 7600gt? mkt minne på själva kortet??

Daniel Mattusch
2005-09-29, 15:15
6800gt börjar på runt 3 tusen, 7800gt på 3500, x800xt 4 tusen. Bara att välja efter plånboken. Dessa kort anses väl vara de bästa på marknade. Inte så insatt på grafikkort den senaste tiden, någon annan kanske kan fylla in fördelar och nackdelar med korten.

JJ
2005-09-29, 15:17
Moderkortet har ju stöd för SLI så håll dig till Nvidia. Ett 6800gt lär du knappast bli besviken på och sen köper du ett till om något år när du hittar ett billigt så kan du köra med två stycken. Då lär det gå undan.

Daniel Mattusch
2005-09-29, 15:20
Moderkortet har ju stöd för SLI så håll dig till Nvidia. Ett 6800gt lär du knappast bli besviken på och sen köper du ett till om något år när du hittar ett billigt så kan du köra med två stycken. Då lär det gå undan.

SLI-Ajuste, glömde jag helt att tänka på. Bästa köpet är nog ett 6800gt, helt klart prisvärdast också!

Klo
2005-09-29, 15:58
Då får det nog bli 6800gt då. Har någon lust att förklara det där med stöd för SLI?

JJ
2005-09-29, 16:05
Då får det nog bli 6800gt då. Har någon lust att förklara det där med stöd för SLI?

Du kan köra med 2 likadana grafikkort samtidigt. Det är Nvidias teknik och stöds av deras relativt nya grafikkort och framåt. Ati kommer nu med en liknande teknik, deras kommer att heta Crossfire. Prestandaökningen blir inte dubbel, men kanske runt 30%. Det diffar från spel till spel.

Klo
2005-09-29, 16:08
Du kan köra med 2 likadana grafikkort samtidigt. Det är Nvidias teknik och stöds av deras relativt nya grafikkort och framåt. Ati kommer nu med en liknande teknik, deras kommer att heta Crossfire. Prestandaökningen blir inte dubbel, men kanske runt 30%. Det diffar från spel till spel.

Aha cool blir nog en sådan lösning när kortet gått ned lite i pris då :cool:

Tack för alla svar :)