handdator

Visa fullständig version : träna underarma, viktigt?


keffat_liv
2005-09-28, 22:21
Är det viktigt att träna underarmar? Gör inte själv det, och ser bara ett fåtal som gör det, så hur är det? Släng gärna upp någon bild om ni har med en kille med vältränade underarma respektive en bild med en som har otränade.

ohah
2005-09-28, 22:28
Underarmar tränas rätt bra indirekt i andra övningar så många klarar sig utan att träna dom, jag tränar dom dock lite extra för säkerhetsskull, det rör sig inte om kanske 10 minuters träning per vecka och det har jag inget emot att offra

Dumleman
2005-09-28, 22:30
Vill du bli så stark som möjligt i underarmarna ska du självklart även träna dem separat.

krellik
2005-09-28, 22:34
Slänger in här att kör du bara marklyft och chins tungt, och konsekvent vägrar att använda straps eller andra grepphjälpmedel så kommer dina underarmar och ditt grepp bli ganska schyst med tiden.

Det kan dock vara mkt nyttigt att både träna grepp och underarmar extra.

keffat_liv
2005-09-28, 22:35
tackar för svaren, slänger nog in underarmsträning 1 dag i veckan.

Jazen
2005-09-28, 23:07
klart man gör det *flex*

YTS
2005-09-29, 07:12
Här en bild på en kille med hyfsade forearms.


http://web.telia.com/~u30010580/fd94bd19.jpg



Det är viktigt att träna handledssträckarna åtminstonde, eftersom dessa får mycket lite träning av konventionell BB-träning.


Yngve

YTS
2005-09-29, 07:17
http://web.telia.com/~u30010580/wristroller2.jpg


Träna handledssträckarna enligt ovan med en s.k. wristroller.



Yngve

Lövbiffen
2005-09-29, 09:12
Jag tycker att underarmarna är viktiga och dessutom funktionellt bra att träna upp. Du behöver kanske inte dragremmar då du ska köra vissa övningar! Dessutom så finns det ingen syltburk du inte kan få upp ;)

Själv så tränar jag underarmarna tre gånger i veckan!

Mån: Börjar med ett rygg-pass, vilket mörar upp armarna litegrann! Sen köra jag hantelcurl för insidan av armen och stångcurl för utsidan.

Ons: Då kör jag bara barholds, Efter ett benpass!

Fre: Kör ett armpass och avslutar med underarmarna. Då är det samma övningar som på måndagen som gäller!

Har ökat ganska kraftigt i underarmsstyrkan i år. Från att få ont av att kanske träna med bara stången på stångcurlen för underarmarna, till att nu på senaste passet göra en 7 reppare på 55kg.

Dessutom så har styrkan blivit ännu bättre sen jag började köra mark innan sommaren!

keffat_liv
2005-09-29, 12:09
aah, underarmarna tränas av stångcurl och hantelcurl med:)

Mart|n
2005-09-29, 12:48
Träna så mycket som möjligt utan dragremmar, och när du ska flytta vikskivor så försök att bara bära dom med en hand. Det borde räcka. Men om du vill specialträna så kan du ju träna med wristrollers, hålla i en skivstång ståendes och låta stången rulla ut så långt som möjligt i fingrarna för att sedan lyfta upp stången igen. Finns en hel del grejor till man kan göra.

Thomas__
2005-09-29, 17:45
Träna så mycket som möjligt utan dragremmar, och när du ska flytta vikskivor så försök att bara bära dom med en hand. Det borde räcka. Men om du vill specialträna så kan du ju träna med wristrollers, hålla i en skivstång ståendes och låta stången rulla ut så långt som möjligt i fingrarna för att sedan lyfta upp stången igen. Finns en hel del grejor till man kan göra.


På tal om dragremar vill jag utfärda en varning.
Använd aldrig dragremar om ni inte tränar underarmar, om dragremar används så tränas inte underarmarna ngt alls och då kommer ni skada er, har ett antal kompisar som har gjort det...!

Mr. Moose
2005-10-01, 04:05
Med tanke på hur många som inte tränar ben o tycker det är helt OK så kaan det ju inte va så farligt o skippa underarmarna, eller? (sarkasm)

Claes

Ps. Tränar själv grepp o underarmar varannan dag.

MUGEN
2005-10-01, 09:16
underarmar prioriteras lika mycket som allt annat,

övningarna för underarmsträning är dock inte i alla fall dom mest vänliga för mina handleder *grr*
handledcurls(båda hållen) med hantlar, grippers, barholds och wristrollers är väll det jag kör.



försöker belasta underarmarna så mkt. som möjligt i övningar som stångrodd också, omvänt grepp tar riktigt bra :thumbup:

Bjorne
2005-10-01, 10:06
Mina underarmar hänger med i marklyft, visserligen alternerad fattning, dock måste jag köra remmar i övningar som skivstångsrodd, klarar inte över 60kg utan remmar. Har inte tränat de separat, börja dock med gripper för ett tag sedan.

Thomas__
2005-10-01, 10:12
Jag har aldrig tränat underarmar, å har inga problem med att få dom att hänga med varken i marklyft, chins eller liknande hårt belastade övningar. SÅ länge man inte kör med dragremar så får dom sin träning å ökar i styrka.

Jakelol
2005-10-01, 10:14
Jag tränar underarmarna för att jag tycker det är snyggt med stora underarmar men dom hänger med ganska bra i dom andra övningarna också.

Jense
2005-10-01, 10:22
jag tränar bara underarmar :D

eller grepp.


viktigt är det ja, ganska nyttigt också i vardagslivet. det underlättar om man tränar grepp som komplement till yrke eller styrketräning

rQx
2005-10-01, 21:48
Underarmar? :D

http://www.fitplus.cz/allpic/mf/f_111.jpg

Jense
2005-10-01, 21:49
Underarmar? :D

http://www.fitplus.cz/allpic/mf/f_111.jpg


lee har bra svep :D

Cerberus
2005-10-02, 10:09
Älskar den posen lee gör där ;)

klart som fan att man tränar underarmar! hallå! osymmetri någon?

tränar dom en gång i veckan och det har gett resultat :D de ligger på ungefär 33-34cm nu ;) kör alltid till failure, det brinner fan i musklerna i slutet av seten!

mätte nyss, sist jag mätte var tidigare i år och då mätte de 32,5 lr nåt.

z_bumbi
2005-10-02, 10:19
Styrka, underarmar och händer
Som ren nybörjare är det befogat om man redan märkt problem med greppet på något sätt men annars finns det oftast viktigare saker att träna.

När man tränat ett tag så är det bra för att hålla greppet i paritet med övriga styrkeökningar så att man kanske kan undvika skador i framtiden, lite träning räcker väldigt långt om man börjar med det i tid. 5-10 minuter en gång i veckan har de flesta tränande tid med.

När man tränat en längre tid brukar inte styrkeökningarna ske lika snabbt längre och då hänger greppet med lättare och man kan själv välja om man behöver träna det och då anpassat för sina egna mål.

Volym
Att träna för volym styrs helt av hur underarmarna ser ut och det får man kolla efter själv om det behövs eller inte.

Cerberus
2005-10-02, 10:26
Glöm inte att handlederna blir starkare och mer stryktåliga av underarmsträning och det har man minsann användning av i alla överkroppsövningar om man inte tycker om att gå sönder emellanåt. Sen om man tränar för volym får man se om man behöver det, själv tycker jag att det blir osymmetri om man bara tränar överarmar o struntar i underarmar plus att ja tycker det ser fruktansvärt mäktigt ut med enorma underarmar :D

tänk att underarmarna syns mer än överarmar i t-shirt :P

keffat_liv
2005-10-02, 10:36
Glöm inte att handlederna blir starkare och mer stryktåliga av underarmsträning och det har man minsann användning av i alla överkroppsövningar om man inte tycker om att gå sönder emellanåt. Sen om man tränar för volym får man se om man behöver det, själv tycker jag att det blir osymmetri om man bara tränar överarmar o struntar i underarmar plus att ja tycker det ser fruktansvärt mäktigt ut med enorma underarmar :D

tänk att underarmarna syns mer än överarmar i t-shirt :P

hur gör man för att träna för volym respektive inte träna för volym då? :S

Det jag e rädd för e att få för biffiga underarmar. Det jag e ute efter i framtiden är den perfekta beachkroppen om man säger så, inte bli nåt jäkla monster på 125kg :)

Ungefär en kropp som killen på denna sidan: http://www.hackz0rs.com/~meexz/bergenstidende/
har han tränat underarmar, tro?

Jense
2005-10-02, 10:38
hur gör man för att träna för volym respektive inte träna för volym då? :S

Det jag e rädd för e att få för biffiga underarmar. Det jag e ute efter i framtiden är den perfekta beachkroppen om man säger så, inte bli nåt jäkla monster på 125kg :)

Ungefär en kropp som killen på denna sidan: http://www.hackz0rs.com/~meexz/bergenstidende/
har han tränat underarmar, tro?


hanhar nog inte tränar underarmarna ngt speciellt nä.

du får inte stora underarmar på en dag det förstår du va? du ska va glad om du ens får en kropp som han på bilden

keffat_liv
2005-10-02, 10:41
hanhar nog inte tränar underarmarna ngt speciellt nä.

du får inte stora underarmar på en dag det förstår du va? du ska va glad om du ens får en kropp som han på bilden

aa, men man kan alltid drömma :) och försöka komma så nära som möjligt iaf=)

Jense
2005-10-02, 10:42
aa, men man kan alltid drömma :) och försöka komma så nära som möjligt iaf=)


ja givet, med jävlar anama och några års träning är du där, helt klart.

Cerberus
2005-10-02, 10:57
haha, han har nog aldrig hört talas om underarmscurls den snubben.

Ja vill fan bli som Johnnie Jackson :D det e min idealkropp.

keffat_liv
2005-10-02, 12:42
haha, han har nog aldrig hört talas om underarmscurls den snubben.

Ja vill fan bli som Johnnie Jackson :D det e min idealkropp.

skönt att man inte har så höga mål i livet:) sen tycker jag inte att det är snyggt heller, men det är ju en smaksak, respekt är det i alla fall att ha en sådan kropp=)

MUGEN
2005-10-02, 14:16
haha, han har nog aldrig hört talas om underarmscurls den snubben.

Ja vill fan bli som Johnnie Jackson :D det e min idealkropp.



inga höga mål där inte;
http://www.4thegame.com/media/00/02/30/jackson_johnnie_thfc_profile_2004.jpg

Fatcan
2005-10-02, 15:11
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official_s&q=johnnie+jackson&spell=1

Cerberus
2005-10-02, 15:42
sikta mot stjärnorna o hamna i trädtopparna ngn?

H.Emanuel
2005-11-25, 21:31
bra tråd jag fann på! Söker inspiration för just underarmsträning, funderar på när jag ska lägga in det? Blir lätt att jag "hoppar över" det för att jag kört slut på mig redan. Vissa lägger väl in ett extrapass för underarmar har jag förstått?