handdator

Visa fullständig version : Klomipramin och träning.


fonzie
2005-09-28, 20:35
Hejsan. Det här är rätt avancerade grejer men hoppas att någon kan svara.
Jag tar Klomipramin sen 6 månader tillbaka. Och jag undrar hur det går att kombinera det med relativt hård träning? Läste på fass.se att "Klomipramin NM Pharma påverkar upptaget av ämnen som reglerar överföringen av nervimpulser i hjärnan. Sannolikt är denna överföring av impulser störd vid vissa typer av depressioner och vid ångest." Det sker väl många nervimpulser i hjärnan vid träning?

Hittils har jag inte märkt av något särskilt i min träning iaf. Kan det vara farligt att kombinera något kosttillskott? Tar förutom gainers HMB och KP3.

Tacksam för svar!

Och ja...jag tar antidepressiva medel...fråga inte varför!!!

Tolkia
2005-09-28, 21:20
Och ja...jag tar antidepressiva medel...fråga inte varför!!!
Hmm ... kan ju inte låta bli att undra hur korkad man är när man tycker att man behöver fråga någon VARFÖR vederbörande tar antidepressiva ... (betvivlar inte att du fått frågan betydligt fler gånger - och av betydligt fler personer - än vad du vill)? Men, men, till saken:
Det sker väl många nervimpulser i hjärnan vid träning?
Givetvis, det sker typ miljarders miljarder nervimpulser hela tiden; det behövs en hel del bara för att kroppen skall fortsätta "leva", för att inte tala om vilken aktivitet som krävs för att du skall kunna varsebli din omgivning - se, höra, känna, lukta, smaka - och tolka det du ser, hör osv. Egentligen kan man väl föra tillbaka så gott som all kroppens aktivitet på något slags nervimpulser. Alla nervimpulser genereras dock inte på samma ställe, och olika impulser/impulser med olika funktion tar olika vägar genom nervsystemet; de impulser som får mig att skriva dessa ord går en helt annan väg än de som ligger bakom uttänkandet av själva formuleringarna. Vad man vill göra när man ger Klomipramin är att påverka omsättningen av serotonin, en transmittorsubstans (förenklat: ämne som frisätts från "bakänden" på en nervcell och tas upp av "framänden" på nästa, så att nervsignalen förs vidare från den första cellen till den andra) som man tror skall ha betydelse för hur man mår psykiskt. Det borde alltså inte ha någon direkt inverkan på din förmåga att träna; i och för sig kan man få sedation (man blir lite trött och slö) som biverkan, men det är ju i så fall mer en indirekt påverkan, typ att du blir trött och inte orkar/ids släpa dig till gym:et. Det är möjligt att tricyklika har någon proteinsynteshämmande effekt (det verkar ju det mesta i medicinväg kunna ha), men summan av kardemumman är med största säkerhet att du får bättre resultat MED än UTAN; vi skulle ju inte diskutera orsakerna bakom ordinationen, men ... ja, du lär ju inte ha fått Klomipramin för att du mådde så himla finemang och fungerade så himla bra innan du började ta dem. Så träna på, du; det är förmodligen bara bra. Om inte annat frisätter du ju lite kroppsegna "humörhöjare" och "balansskapare".
Kan det vara farligt att kombinera något kosttillskott? Tar förutom gainers HMB och KP3.
Ja, jag skulle ju inte rekommendera kombination med "tillskott" av den typ som man endast diskuterar "under bordet", men de vanliga bör knappast vara något problem. Om du tar något mer "naturmedicinskt" preparat tycker jag dock att du skall prata med din läkare, eftersom vissa "örtmojs" kan interferera med läkemedel och störa/sabotera behandlingen.

fonzie
2005-09-28, 21:34
Åh tack så mycket för svaret! :)

Nej det ska till rätt mycket mage och fråga något sådant, men jag har varit med om värre så jag vill bara klargöra att jag inte vill förklara något kring orsaken till medicineringen. Fick den av en läkare. Just att det är ett gammalt preparat och inte ett utav de nyare SSRI var till en fördel för mig enligt honom. Har fått effekt utav de minst sagt. Fick just det du pratar om extrem trötthet till en viss början...men det trappades av med tiden, och sen jag började träna så har de försvunnit mer och mer.

Ville även vara försiktig med kosttilskott och dylikt så man inte mixtrar med just medicineringen så man trillar ner i botten ännu hårdare så att säga. :)
Men jag har nu tagit kosttillskott i en månad snart och mår bara bra. Min morsa särskilt var väldigt orolig i början eftersom hon överdriver så (enligt mig). Om man jämnförde vad hon trodde skulle hända så skulle det i praktiken kunna vara något i stil med att få psykoser utav tuggummi. *screwy*

Ska förövrigt träffa en professor imorgon och tänkte ta upp det med honom också.

aliquis
2005-09-28, 21:57
Vet inte vad just det där är, eller hur det påverkar, men är du gladare kanske du sköter träningen o kosten bättre om inte annat, vad vet jag.
Seroxat var mest bajs :D, remeron var väl ok men det blev ju bara någon vecka för de hade döda djur i tabletterna, cipralex är ok. Fanns något annat nytt med i kapslar men då blir det ju gelatin osv.

Lizard
2005-09-28, 22:42
Som Tolkia, mycket berömvärt, redogjort för så har det säkerligen ingen nämnvärd påverkan att blanda Klomipramin med träning och normala kosttillskott. Nu är det ju ingen stor studie som är genomförd på proteinsyntesen eller den anabola responsen för hårt tränande ungdomar under Klomipraminanvändande så riktigt, riktigt säkra kan vi inte vara. Men huvudpoängen i Tolkias resonemang, att du fått medicinen för att hantera ett symptom, är ju det mest avgörande. Till det vill jag tillägga att det finns omfattande studier som visar att av de patienter som antingen fått medicin mot depression eller motionerat i stället så är det gruppen motionärer som får bäst resultat. Dessutom verkar de sitta i länge efter att behandlingen (motionen alltså) avbryts.
Kan ju vara skönt att veta kanske?

Lizard

H.Emanuel
2005-09-29, 05:02
Imponerad av Tolkia.
F.ö så torde väl motion i alla dess former vara bra mot depression, om man är i skick att göra något alltså?

fonzie
2005-10-04, 14:42
Helvete! Höll på att glömma tråden.
Bugar och bockar åt tolkias inlägg där. :bow: Apotekare? :)

Jag pratade med en neuropsykiatrisk (eller vad det heter) proffesor och han tyckte inte att skulle vara något fel. För övrigt tyckte han att det nästan var att kassta pengarna i sjön. Han sade att man hade gott igenom de flesta kosttillskott på marknaden, och han sa att man hade knappt märkt av någon effekt av dem. Huruvida han är insatt i senare studier och sånt undrar jag dock...

Aliquis har också tagit anti-depressiva under träning? Om man får fråga...

Cerberus
2005-10-04, 19:00
Jag käkar Zoloft(anti-u-know-what) och har inte dött än! :) ska visst stimulera utsöndring av noradrenalin också och det e väl ett muskelbyggande/fettförbrännande hormon så det e en bonus :)

fonzie
2005-10-06, 17:48
Åh tusan! Man kanske skulla granska den marknaden för lite potentiella "effekthöjare". :naughty: :kickass:

kharon
2005-10-06, 18:29
Jag käkar Zoloft(anti-u-know-what) och har inte dött än! :) ska visst stimulera utsöndring av noradrenalin också och det e väl ett muskelbyggande/fettförbrännande hormon så det e en bonus :)

Noradrenalin är inte muskelbyggande. Det är ett katabolt hormon som fungerar vid nedbrytningen av glykogenet i levern till glukos till blodet. Samt vid nedbrytningen av fett. Förbättrar också blodtillströmningen i musklerna.

Tolkia
2005-10-06, 21:56
Åh tusan! Man kanske skulla granska den marknaden för lite potentiella "effekthöjare". :kickass:
Ja, varför inte? Bieffekter som muntorrhet, sömnsvårigheter, illamående, minskad sexlust och/eller impotens etc. är ju jävligt :kickass: ...

fonzie
2005-10-06, 22:06
Ja, varför inte? Bieffekter som muntorrhet, sömnsvårigheter, illamående, minskad sexlust och/eller impotens etc. är ju jävligt :kickass: ...

jag sa inget... *innocent*