handdator

Visa fullständig version : Använder ni fortfarande 2G mobil? Är ni bakåtsträvare när det gäller viss teknik?


Fancy
2005-09-28, 20:32
Tanken slog mig när jag satt på pendeln, va många det är som har 3G mobiler nuförtiden, känner mig nästan utanför!

Som den sanne buddisten jag är så använder jag min gamla goda 2G mobil utan att skämmas och det känns nästan som en trygg lite tråkig vän!
Då frågar sig en utomstående, hur i helv.... kan den där drulen kalla sig för buddist och samtidigt äga en mobil?
Jo det var en gåva jag tog emot för några år sedan!

Hur är det på forumet, är alla materialister och prylbögar eller finns det personer som även använder 2G mobiler med fröjd eller annan äldre teknik?

Yankeee
2005-09-28, 20:33
Har 2G telefon, ser ingen anledning att betala för saker jag inte använder.

sunkan
2005-09-28, 20:34
Tanken slog mig när jag satt på pendeln, va många det är som har 3G mobiler nuförtiden, känner mig nästan utanför!

Som den sanne buddisten jag är så använder jag min gamla goda 2G mobil utan att skämmas och det känns nästan som en trygg lite tråkig vän!
Då frågar sig en utomstående, hur i helv.... kan den där drulen kalla sig för buddist och samtidigt äga en mobil?
Jo det var en gåva jag tog emot för några år sedan!

Hur är det på forumet, är alla materialister och prylbögar eller finns det personer som även använder 2G mobiler med fröjd eller annan äldre teknik?

2g? är det samma som GSM så ja då använder jag det, 3G funkar knappt här

Zakath
2005-09-28, 20:35
Då jag bara tar emot något enstaka samtal i veckan och ibland skickar några sms känner jag mig allt annat än tvungen till att uppgradera till 3G.

formula4shape
2005-09-28, 20:36
Använder allt med 3G, sitter just nu på en stubbe i skogen med bredbandsuppkoppling. Ownage.

Larsson
2005-09-28, 20:37
kör 2g har ganska nyligen köpt en SE K750i, så det dröjer lite innan jag köper en 3Gmobil.

Jorgen
2005-09-28, 20:37
Jag använder min telefon till att ringa och skicka sms med. Behöver inte 3G.

nemd
2005-09-28, 20:37
Sitter på en 3310 , finns ingen skönare mobil än den.

formula4shape
2005-09-28, 20:38
Jag använder min telefon till att ringa och skicka sms med. Behöver inte 3G.

ringa och sms i 3g nät är iof billigare än i 2.5g nät.

Fancy
2005-09-28, 20:38
Jag använder min telefon till att ringa och skicka sms med. Behöver inte 3G.


Ungefär samma inställning som mig, varför massa finessser när en telefon skall brukas som en telefon!

Yankeee
2005-09-28, 20:39
ringa och sms i 3g nät är iof billigare än i 2.5g nät.

Källa? Dessutom måste man ha en 3G-telefon som kostar.

Jorgen
2005-09-28, 20:40
ringa och sms i 3g nät är iof billigare än i 2.5g nät.
Jag har gott om pengar. Dessutom ringer/messar jag inte så mycket att det är en anledning för mig att byta.

Mental
2005-09-28, 20:41
Vore det en mjukvaruuppdatering så hade jag fixat det, men köpa ny telefon när den jag har nu gör allt jag vill att den skall göra? Nej, de pengarna kan jag ha till annat.

everete
2005-09-28, 20:42
Lägg pengarna på mat.
Man kan väl inte prata snabbare i 3G?

sunkan
2005-09-28, 20:43
Lägg pengarna på mat.
Man kan väl inte prata snabbare i 3G?

att man inte sa det själv :bow:

formula4shape
2005-09-28, 20:45
Källa? Dessutom måste man ha en 3G-telefon som kostar.

Hade du byggt ett nät som skulle blivit dyrare att utnyttja än det befintliga? teknik/servicar/system gör det billigare när det är klart. Finns enormt mycket mer kapacitet i 3G nätet. GSM nätet är näst intill så belastat det kan bli idag och byggs inte ut mer...

Fancy
2005-09-28, 20:46
Som 2G användare slipper man väl bli hackad inte sant?

Yankeee
2005-09-28, 20:46
Hade du byggt ett nät som skulle blivit dyrare att utnyttja än det befintliga? teknik/servicar/system gör det billigare när det är klart. Finns enormt mycket mer kapacitet i 3G nätet. GSM nätet är näst intill så belastat det kan bli idag och byggs inte ut mer...

Jag ser inga siffror.

Cilia
2005-09-28, 20:47
you bet!

Jax
2005-09-28, 20:48
Använder 2G av några anledningar.
- Vill ha en liten telefon.
- Behöver bara kunna prata och skicka sms.
- Har tillgång till dator med Internet i stort sett dygnet runt. Har därmed ingen användning för en massa extra-tjänster på telefonen. Som dessutom kostar extra.

Annars är jag ingen bakåtsträvare när det gäller teknik. Oftast är det bara plånboken som sätter gränserna. Däremot är jag inte speciellt lättlurad och provar inte vilken skit som helst bara för att det är nytt.

Allan
2005-09-28, 20:49
Använder 2G av några anledningar.
- Vill ha en liten telefon.
- Behöver bara kunna prata och skicka sms.


Exakt så.


allan

Fultjack
2005-09-28, 20:49
jag har en 4 år gammal ericsson T65 :thumbup: den dagen den går sönder så köper jag en ny

formula4shape
2005-09-28, 20:55
Jag ser inga siffror.

siffror, varför inte bara lyssna?

GMS byts ut mot UMTS som ger en enormt hög kapacitet i nätet. Det innebär att alla samtal kommer kunna hanteras på ett mer effektivt sätt så man rymmer fler samtal på en mindre bandbredd än tidigare...
Kan man effektivisera samtalen = billigare samtal/datatrafik.

Lillgrabben
2005-09-28, 20:56
Exakt så.


allan


Vilket var en god sammanfattning av mitt mobilbehov!



Ingen kan väl tro att operatörerna bygger nya nät ENDAST för att kunderna ( vi) ska få tillgång till mera tjänster samt billigare telefoni?

Det som styr alla företag i dag - inte minst mobiloperatörerna - är möjligheten att tjäna pengar & ännu mera pengar....


MVH

Pingu
2005-09-28, 20:59
Ingen 3 g telefon här inte

Lillgrabben
2005-09-28, 21:00
Ingen 3 g telefon här inte


Jag har kompisar som provat 3G, men det är tydligen inget vinnarkoncept i vår Skellefteåmetropol.... :laugh:

raZmus
2005-09-28, 21:01
Jag använder 2G. Men jag kommer såklart byta till 3G senare. Det kommer ni andra också.
Argument som "jag har mycket pengar" står ju tämligen släta. Jag kan fixa ännu dyrare abbonemang åt dig om du vill ;)

formula4shape
2005-09-28, 21:01
Ingen kan väl tro att operatörerna bygger nya nät ENDAST för att kunderna ( vi) ska få tillgång till mera tjänster samt billigare telefoni?

Det som styr alla företag i dag - inte minst mobiloperatörerna - är möjligheten att tjäna pengar & ännu mera pengar....
MVH


Och hajjar pissar i vattnet oftast.

Lillgrabben
2005-09-28, 21:02
Och hajjar pissar i vattnet oftast.


Nej, gör de?


Jag trodde i min enfald att de besökte seaworlds parfymerade lavatorier för att göra sina behov.

formula4shape
2005-09-28, 21:05
Nej, gör de?
Jag trodde i min enfald att de besökte seaworlds parfymerade lavatorier för att göra sina behov.

och jag trodde de slog upp telefonnät Ideellt för att va snälla..

Allan
2005-09-28, 21:09
3G är ju ett praktexempel på hur man konstruerar ett behov. Ni är såååååå lurade......



allan

formula4shape
2005-09-28, 21:11
3G är ju ett praktexempel på hur man konstruerar ett behov. Ni är såååååå lurade......



allan

Samma gäller det här forumet :P sen säljer man mjöl i burkar till folk!

Jorgen
2005-09-28, 21:13
Samma gäller det här forumet :P sen säljer man mjöl i burkar till folk!
Men mjöl är mycket användbart vid bakning tex.

formula4shape
2005-09-28, 21:14
Men mjöl är mycket användbart vid bakning tex.

tanken med kolo är alltså att alla ska gå o bli mjölfeta? :(

Allan
2005-09-28, 21:14
Inte per defintion faktiskt. Företeelsen, och behovet, fanns innan forumet fanns. Forumet fyllde en funktion - på gott eller ont. 3G handlar om att skapa ett behov. Och det beskrivs också så inom t ex marknadsföringsutbildningar idag.

allan

Lillgrabben
2005-09-28, 21:14
tanken med kolo är alltså att alla ska gå o bli mjölfeta? :(


Nej, blötfeta! :D

internethjälten
2005-09-28, 21:14
Har 2G telefon, ser ingen anledning att betala för saker jag inte använder.

samma här - jag har mobilen för att ringa med och datorna att surfa med etc...

Jorgen
2005-09-28, 21:16
tanken med kolo är alltså att alla ska gå o bli mjölfeta? :(
Mjöl säljs inte här. Det finner man i livsmedelsbutiken. :thumbup:

bosse_brutal
2005-09-28, 21:27
kör på min gamla hederliga 5210.. hade inte 3310an dött för några år sen skulle ja nog kört på den fortfarande.. men det är inte utan att jag blivit lite sugen på grejerna, fast her man en begränsad ekonomi så har man...

aliquis
2005-09-28, 21:48
gsm.

Kryss
2005-09-28, 22:02
ringa och sms i 3g nät är iof billigare än i 2.5g nät.


Du påstår väl ändå inte att det i längden skulle vara billigare med 3g-abbonnemang?

Själv har jag comviq.net till min 2g-telefon och jag tror knappast att en uppgradering till 3g skulle göra det billigare för mig, laddar på en hundring var 3e månad ca.

För övrigt så anser jag bara det är onödigt skräp och det har strulat så mycket för folk jag känner med det, sen deras metoder till att få upp mastar överallt är jag inte speciellt överens med (speciellt då de krävs så många fler än 2g pga räckvidden)

abbe
2005-09-28, 22:06
Som den sanne buddisten jag är så använder jag min gamla goda 2G mobil utan att skämmas och det känns nästan som en trygg lite tråkig vän!
Då frågar sig en utomstående, hur i helv.... kan den där drulen kalla sig för buddist och samtidigt äga en mobil?
Jo det var en gåva jag tog emot för några år sedan!
Jag och min fru gifte oss förra året i Thailand. Det var tre budistiska munkar som utförde cermonin och när allt var klart tog alla upp varsin kameramobil och fotade oss. Lite chockade var vi allt, speciellt eftersom dom inte ens fick röra pengar (vi gav dom pengarna i kuvert så dom inte hade fysisk kontakt).

Lyset
2005-09-28, 22:11
Jag har ingen mobil. Billigt som fan.

Niclaaas
2005-09-28, 22:14
Jag har ingen mobil. Billigt som fan.

nu blir jag lite avundsjuk! måste erkänna att jag har mobil mest för att andra tycker att jag ska ha det så de kan nå mig

jaja, använder den som väckarklocka och klocka iaf :D

Tolkia
2005-09-28, 22:45
Jag har ingen mobil överhuvudtaget. Än så länge går det bra, men det händer att folk blir lite frustrerade över att jag inte kan uppgå något mobilnummer där de "alltid" kan nå mig. Med tanke på att jag har en vanlig bordstelefon både på mitt jobb och hemma förstår jag inte riktigt problemet ... enda gången jag saknar en mobiltelefon är ibland när jag är på resa eller när jag stämt träff med någon och blivit försenad. Bakåtsträvare? Guess so!

PowPow
2005-09-28, 23:16
Hade e 3g-lur innan. Valde den för att det var det abbonemang man för tillfället fick flest antal minuter/kr för. Var nöjd med funktionerna.

Köpte nyligen ny, men då blv det 2g. EFtersom jag inte hittade någon 3g-telefon som passade just mig.

PowPow
2005-09-28, 23:18
3G är ju ett praktexempel på hur man konstruerar ett behov. Ni är såååååå lurade......


allan

Större delen av alla behov i det moderna samhället är ju konstruerade. Så du är nog minst lika lurad, i så fall.

formula4shape
2005-09-28, 23:20
Du påstår väl ändå inte att det i längden skulle vara billigare med 3g-abbonnemang?

Själv har jag comviq.net till min 2g-telefon och jag tror knappast att en uppgradering till 3g skulle göra det billigare för mig, laddar på en hundring var 3e månad ca.

För övrigt så anser jag bara det är onödigt skräp och det har strulat så mycket för folk jag känner med det, sen deras metoder till att få upp mastar överallt är jag inte speciellt överens med (speciellt då de krävs så många fler än 2g pga räckvidden)

Du har helt rätt, du skulle aldrig kunna sänka dina nuvarande kostnader genom att gå över till något 3G-bolag. Du är en dålig konsument som endast ett bolag som Comviq vill ha ( vilket de gärna får ) De som skaffar 3G i dagens läge konsumerar mer, och får då bra priser (man vill ha dessa kunder, inte kunder som dig..kunder som dig kommer tvingas över så småningom i vilket fall som helst). Sen pratade jag generellt om 3G och vad som kommer att hända. Varför pressa ner priserna i marknivå (bara för att det går?) när det redan nu inte finns någon konkurans från GSM;marknaden för folk som konsumerar mer och är lönsamma för mobilföretagen?
3gis snittar 100 basstationer i månaden, känns som det kvittar om det är kortare räckvidd. Finns inga nät som slagits upp med den här hastigheten. 1 år till, sen är telia ett minne blott vad gällande täckning. Nu sitter du på ett Comviq som du inte kan ens kan ringa med där jag porrsurfar med 384kbit.

PowPow
2005-09-28, 23:20
Ungefär samma inställning som mig, varför massa finessser när en telefon skall brukas som en telefon!

Ja, slopa väckarklockefunktion, klocka, sms-funktion, display, telefonbok och mobilitet. Telefoner ska ringas med. Inte släpas omkring i fickan och användas till så burdusa saker!

PopEye2
2005-09-28, 23:50
tycker 3g telefoner är klumpiga, sen är det dyrt när man bara vill ringa å sms:a

PowPow
2005-09-29, 00:11
tycker 3g telefoner är klumpiga, sen är det dyrt när man bara vill ringa å sms:a

1 kr minuten är ju inte speciellt dyrt. Och dår får man ju telefonen på köpet.
Men klumpiga är dem oftast. Därför jag valde en gsm-lur denna gång. En motorola V3 för att vara exakt. Den e sliiiim!
:cool:

hangatyr
2005-09-29, 06:31
jag har en nokia som blinkar orange när det ringer. det ser skojigt ut.
på displayen är det en bild på en elefant som jag itne vet hur man får bort.

man kan ringa och skicka sms, samt ta emot samtal och sms.

behövs det mer?

jwzrd
2005-09-29, 06:40
Tanken slog mig när jag satt på pendeln, va många det är som har 3G mobiler nuförtiden, känner mig nästan utanför!

Som den sanne buddisten jag är så använder jag min gamla goda 2G mobil utan att skämmas och det känns nästan som en trygg lite tråkig vän!
Då frågar sig en utomstående, hur i helv.... kan den där drulen kalla sig för buddist och samtidigt äga en mobil?
Jo det var en gåva jag tog emot för några år sedan!

Hur är det på forumet, är alla materialister och prylbögar eller finns det personer som även använder 2G mobiler med fröjd eller annan äldre teknik?

Tja, jag gillar att trycka och pilla på roligare saker än en ful jävla 3g-mobil.

Sve
2005-09-29, 06:49
Snart blir man väl dessutom poppad som ett popcorn när alla ghey-mobilmaster strålar på en vart man än befinner sig.
Nej lägg ner den där 3g-skiten. Den finns till enbart för sin egen skull.

Gabber
2005-09-29, 06:56
använder fortfarande min 2G Nokia 8250 köpt 2001 :) Den funkar lika bra idag som dagen jag köpte den.

Funderar på en ny nu och tankar har gått på W800 men den är onödig också om tänker lite.

3G kanske fungerar mer korrekt inom företagsvärlden men annars är det skit och slöseri med pengar.

Fast när mitt barn växer upp så måste jag ju ha en videotelefon som jag kan se och prata via :)

Baha
2005-09-29, 07:28
Har en 2g mobil som jag fick i julklap för några år sen, den ligger dock avstängd i ett skåp för jämnan.

Skulle aldrig köpa en mobil överhuvudtaget om det var för mina pengar, en telefon är väl förresten till för att ringa på oxå.

Piranha
2005-09-29, 07:31
Vad fan är 2G ????

Kryss
2005-09-29, 11:51
Du har helt rätt, du skulle aldrig kunna sänka dina nuvarande kostnader genom att gå över till något 3G-bolag. Du är en dålig konsument som endast ett bolag som Comviq vill ha ( vilket de gärna får ) De som skaffar 3G i dagens läge konsumerar mer, och får då bra priser (man vill ha dessa kunder, inte kunder som dig..kunder som dig kommer tvingas över så småningom i vilket fall som helst). Sen pratade jag generellt om 3G och vad som kommer att hända. Varför pressa ner priserna i marknivå (bara för att det går?) när det redan nu inte finns någon konkurans från GSM;marknaden för folk som konsumerar mer och är lönsamma för mobilföretagen?
3gis snittar 100 basstationer i månaden, känns som det kvittar om det är kortare räckvidd. Finns inga nät som slagits upp med den här hastigheten. 1 år till, sen är telia ett minne blott vad gällande täckning. Nu sitter du på ett Comviq som du inte kan ens kan ringa med där jag porrsurfar med 384kbit.


Poängen var vilka otroliga avgifter 3g ändå tar ut i månaden (och med alla dessa fåniga "mobil för 1kr om du betalar tusentals kr till oss över 2år" erbjudanden, blåser så många), även om jag skulle ringa mer så skulle det kräva så mycket innan jag verkligen skulle tjäna på allt larv.
Jag har inget som helst behov av att surfa i x mbit/s via min telefon, jag har en dator och 10/10Mbit hemma. Inte behöver jag heller någon skamligt dålig videosamtalsfunktion.

Visst slås det upp massor av stationer och det är detta jag avskyr, alla markägare som tvingas på detta när det redan finns ett sånt fungerande nät som 2g.

Det kommer säkert en dag när vi tvingas byta från 2g, och då har antagligen sverige insett vilken skitteknik 3g är, och börjar lansera något nyare :)

Rockhard
2005-09-29, 11:53
2g 3g? vet inte ens vad det innebär. Inte bakåtsträvare, men rätt ointresserad av prylar och dessutom fattig så några nya grejer blir det inte tal om att köpa...

Action
2005-09-29, 11:55
GSM genom jobbet.

Ser ingen anledning till att skaffa 3G heller, iaf inte så länge det suger pung. De flesta jag känner som har 3G har ständiga problem med mottagningen.

Honn
2005-09-29, 12:02
Jag hatar att spela på mobilen, lysnnar inte på musik i den, har inget behov av att surfa i miniformat, vill inte kamma mig eller klä på mig så fort någon ringer och ska ha ett videosamtal med mig osv. Jag ringer och skickar sms. Blir inte 3G förrens jag tvingas till det eller att det blir billigare än att ha en vanlig mobil.

JJ
2005-09-29, 12:04
GSM genom jobbet.

Ser ingen anledning till att skaffa 3G heller, iaf inte så länge det suger pung. De flesta jag känner som har 3G har ständiga problem med mottagningen.

Jag håller med. Sen har jag inte betalat ett mobilsamtal de senaste 7 åren, så jag har ingen koll på vad som är billigast.

Yankeee
2005-09-29, 12:06
siffror, varför inte bara lyssna?

GMS byts ut mot UMTS som ger en enormt hög kapacitet i nätet. Det innebär att alla samtal kommer kunna hanteras på ett mer effektivt sätt så man rymmer fler samtal på en mindre bandbredd än tidigare...
Kan man effektivisera samtalen = billigare samtal/datatrafik.

Du verkar inte förstå. Det är billigare med GSM än 3G idag (för mig, förstår inte varför du babblar om vad som är billigast för bolagen osv osv det skiter jag bara det kostar lite för mig).

hasse36
2005-09-29, 12:18
Vad fan är 2G ????Vad fan är en retorisk fråga.

Om man inte vet det så läser man här. (http://joshua.haninge.kth.se/~mld/u3g/k_1_2_1_0.html)

Cilia
2005-09-29, 12:20
Ser ingen anledning till att skaffa 3G heller, iaf inte så länge det suger pung.
trodde ni killar gillade det?

Yankeee
2005-09-29, 12:22
trodde ni killar gillade det?

Ja, men inte _bara_ det.

Piranha
2005-09-29, 12:32
Vad fan är en retorisk fråga.

Om man inte vet det så läser man här. (http://joshua.haninge.kth.se/~mld/u3g/k_1_2_1_0.html)

Aha GSM ... så många uttryck för samma skit ..

tack.

jakke
2005-09-29, 12:34
Alltså om jag inte minns helt fel skulle man bara kunna trimma gprs tekniken och komma upp i farter i klass med det aktuella 3g LÄTT

jwzrd
2005-09-29, 12:35
trodde ni killar gillade det?

Det suger bolagens pung om jag köper 3G, jag betalar för pungbehandling men min pung lämnas osugen. Det är problemet med 3G.

the_PL_man
2005-09-29, 12:37
Alltså om jag inte minns helt fel skulle man bara kunna trimma gprs tekniken och komma upp i farter i klass med det aktuella 3g LÄTT

Nopp.
EDGE kan ge 384 KBps om du tar alla tidluckor och har en radiokanal som medger minsta felkorrigering.
Men då kan ingen annan ringa i den cellen.....


/the_PL_man

Piranha
2005-09-29, 12:39
I dagens CS stog de nåt om 1.8 megabit via 3G , säkerligen teoretiska hastigheter , men funktionen skall tydligen tryckas in i bla IBMs bärbara framöver..

kharon
2005-09-29, 12:41
I Japan experimenterar dom ju med 4g rdan..

Förutom att ringa/sms:a så skulle jag gärna kunna ta emot och skicka e-mejl på min telefon och kanske surfa lite ibland. Kunna använda ICQ eller annat IM program. Jag skulle också vilja ha en ordentlig kalender med touchscreen och riktigt bra igenkänning av text eller vad fasen det heter då man skriver med en pinne på skärmen och andra bra applikationer. Och så en smidig och användbar design på apparaten, lagom att hålla i handen, varken mer eller mindre.

Detta till ett förmånligt fast pris i månaden, kanske 10-20 € i månaden? Mojängen får väl kosta det pris det gör.

the_PL_man
2005-09-29, 12:42
I dagens CS stog de nåt om 1.8 megabit via 3G , säkerligen teoretiska hastigheter , men funktionen skall tydligen tryckas in i bla IBMs bärbara framöver..

HSDPA stödjer teoretiskt upp till 14.4 MBps men i realiteten (med ett antal användare i cellen) så hamnar man på runt 1.8MBps.

/the_PL_man

Jay-Z
2005-09-29, 12:51
2 G, men kunde väl fått 3G om jag ville. Har ingen användning av 3G. Men bryr mig inte för jag slipper iaf betala. :D

christian
2005-09-29, 13:24
Hade det fungerat tillfredsställande samt mobilerna varit mindre, så visst. GPRS fungerar som det är nu om jag behöver maila eller bara lite info från någonstans.

Wimax är ju dessutom på framgång och det verkar mer intressant för dataöverföring, iaf i tätorter.

the_PL_man
2005-09-29, 13:32
Hade det fungerat tillfredsställande samt mobilerna varit mindre, så visst. GPRS fungerar som det är nu om jag behöver maila eller bara lite info från någonstans.

Wimax är ju dessutom på framgång och det verkar mer intressant för dataöverföring, iaf i tätorter.

Dock ligger kommersiellt Mobile Wimax några år framåt i tiden.....

/the_PL_man

PopEye2
2005-09-29, 14:44
[QUOTE=PowPow]1 kr minuten är ju inte speciellt dyrt. Och dår får man ju telefonen på köpet.
Men klumpiga är dem oftast. Därför jag valde en gsm-lur denna gång. En motorola V3 för att vara exakt. Den e sliiiim!
:cool:[/QUOT

kostar det 1kr att snacka å se varann live oxo :) 3G använder man väll inte endast till att ringa och sms:a

PowPow
2005-09-29, 16:37
[QUOTE=PowPow]1 kr minuten är ju inte speciellt dyrt. Och dår får man ju telefonen på köpet.
Men klumpiga är dem oftast. Därför jag valde en gsm-lur denna gång. En motorola V3 för att vara exakt. Den e sliiiim!
:cool:[/QUOT

kostar det 1kr att snacka å se varann live oxo :) 3G använder man väll inte endast till att ringa och sms:a

Kommer inte ihåg hur det var till andra operatörer. Kan hända att det var lite dyrare. Videosamtal till andra med samma operatör (3, i detta fall) var iaf gratis. Och det var ju operatören 3 alla jag kände hade iaf.

PopEye2
2005-09-29, 16:41
jaha det är alltså gratis med videosamtal? det var inte dåligt hur ska dom då tjäna pengar? ;) + att samtalet bara kostar 1kr minuten låter ju som super deal. *rolleyes* ;)

Bjorne
2005-09-29, 17:46
En av Tres försäljare försökte pracka på mig en 3g-mobil när jag var där inne för att säga upp mitt abonnemang, sa att jag ville ha en liten mobil och då i storlek som samsungs 2gmobiler (som jag sedan köpte). Försäljaren hävda att de hade så små också, rakt av sa jag att nej de har de inte, vilket försäljaren inte sa något i mot denna gång.

Så, jag har 2g för att de är mindre, bättre batteritid och för att surfa via 2g funkar kanon och inget att klaga på för min del.

formula4shape
2005-09-29, 21:58
Poängen var vilka otroliga avgifter 3g ändå tar ut i månaden (och med alla dessa fåniga "mobil för 1kr om du betalar tusentals kr till oss över 2år" erbjudanden, blåser så många), även om jag skulle ringa mer så skulle det kräva så mycket innan jag verkligen skulle tjäna på allt larv.
Jag har inget som helst behov av att surfa i x mbit/s via min telefon, jag har en dator och 10/10Mbit hemma. Inte behöver jag heller någon skamligt dålig videosamtalsfunktion.


Som jag sa, du är en konsument ett 3G-bolag inte vill ha i dagens läge. Sen märks det att du inte har koll för fem öre. 1kr för mobilen och sedan betala den genom abonnemanget i 2 år är ju för fan precis vad GSM sysslar med, inte 3G.

Lillgrabben
2005-09-29, 22:07
Som jag sa, du är en konsument ett 3G-bolag inte vill ha i dagens läge. Sen märks det att du inte har koll för fem öre. 1kr för mobilen och sedan betala den genom abonnemanget i 2 år är ju för fan precis vad GSM sysslar med, inte 3G.


Om man ska ha en GSMmobil för att ringa med så kostar den inte så många hundra kr i inköp. I allafall inte om man kan nöja sig med en telefon i normal prisklass.

Lägg till ett kontantkort till detta & du har det billigaste abbonemanget just nu. Det torde åtminstone vara billigast om man inte är en sådan som "bor i luren" & ringer för flera tusen / månad. Då kanske en annan form av abbonemang är bättre?!

formula4shape
2005-09-29, 22:11
Du verkar inte förstå. Det är billigare med GSM än 3G idag (för mig, förstår inte varför du babblar om vad som är billigast för bolagen osv osv det skiter jag bara det kostar lite för mig).

50 öre/min privatperson, 16 öre/min företag (utan ramavtal). SMS kan du komma ner i 29öre styck. Håll koll på marknaden istället för att argumentera om saker du inte har den blekaste om?
Om du ringer för t.ex. 10min/mån är det helt klart billigare med GSM men vilken 10 minuters användare bryr sig om minutpriset?

formula4shape
2005-09-29, 22:20
Om man ska ha en GSMmobil för att ringa med så kostar den inte så många hundra kr i inköp. I allafall inte om man kan nöja sig med en telefon i normal prisklass.

Lägg till ett kontantkort till detta & du har det billigaste abbonemanget just nu. Det torde åtminstone vara billigast om man inte är en sådan som "bor i luren" & ringer för flera tusen / månad. Då kanske en annan form av abbonemang är bättre?!

Ska du segla över Atlanten också?

Lillgrabben
2005-09-29, 22:23
Ska du segla över Atlanten också?


Jag har visserligen båt, men tänkte inte göra det. Semestern är nämligen slut.


Vad var det där för ett jävla svar förresten?

Har du manlig PMS i afton eller är du allmänt sur.

formula4shape
2005-09-29, 22:31
Jag har visserligen båt, men tänkte inte göra det. Semestern är nämligen slut.


Vad var det där för ett jävla svar förresten?

Har du manlig PMS i afton eller är du allmänt sur.

Tror du på fullaste allvar det du skrev tidigare?..björkris och tändstickor borde passa dig bättre i sånna fall än en mobil.

PowPow
2005-09-29, 22:34
jaha det är alltså gratis med videosamtal? det var inte dåligt hur ska dom då tjäna pengar? ;) + att samtalet bara kostar 1kr minuten låter ju som super deal. *rolleyes* ;)

Ja, det var gratis inom 3 (operatöreren 3, alltså) iallafall.
Det var ett tag sedan jag skaffade det abbonemanget. typ 1,5 år sedan. Idag har samma operatör ännu fler "fria minuter"/kr, men det tillkommer en uppkopplingsavgift på xx öre per samtal.

Det är inget att rulla ögonen över.

Lillgrabben
2005-09-29, 22:37
Tror du på fullaste allvar det du skrev tidigare?..björkris och tändstickor borde passa dig bättre i sånna fall än en mobil.


Men, snälla lille du.

JAG, personligen är inte speciellt intresserad av WAP, GPRS, 3G & allt vad det nu kan heta. Jag använder min mobiltelefon att ringa med & det kostar mig cirka 400-600 kr / år ( på sin höjd).

Påstår du att det skulle bli billigare för MIG att skaffa en 3G-tjofräsmobil med allsköns ointressanta finesser då jag endast är intresserad av att PRATA med min motpart i samtalet?

Jag vill nämligen inte surfa med telefonen eller ladda ner musik osv - det har jag mitt bredbandsabb. till.

PopEye2
2005-09-29, 22:41
jamen gratis å 1kr minuten samtal låter för bra. isåfall har dom svindyra abbonemang eller nånting annat som kompenserar upp priset.

Lillgrabben
2005-09-29, 22:43
jamen gratis å 1kr minuten samtal låter för bra. isåfall har dom svindyra abbonemang eller nånting annat som kompenserar upp priset.


Brukar ofta vara så.

Jag är inte det minsta intresserad av att pröjsa låt säga 200 kr/ månad då jag oftast inte ens ringer för den kostnaden / halvår.

formula4shape
2005-09-29, 22:45
Men, snälla lille du.

JAG, personligen är inte speciellt intresserad av WAP, GPRS, 3G & allt vad det nu kan heta. Jag använder min mobiltelefon att ringa med & det kostar mig cirka 400-600 kr / år ( på sin höjd).

Påstår du att det skulle bli billigare för MIG att skaffa en 3G-tjofräsmobil med allsköns ointressanta finesser då jag endast är intresserad av att PRATA med min motpart i samtalet?

Jag vill nämligen inte surfa med telefonen eller ladda ner musik osv - det har jag mitt bredbandsabb. till.

Nej har redan sagt att det inte lönar sig med 3G i din klass av konsumerande.

Jag påstår att det alltid finns billigare abonnemangsalternativ på marknaden över lag, än att köpa mobil + kort löst.

Påstår även att en mobil i normal prisklass ligger lååångt över det du verkar tro.

Kryss
2005-09-29, 22:47
Som jag sa, du är en konsument ett 3G-bolag inte vill ha i dagens läge. Sen märks det att du inte har koll för fem öre. 1kr för mobilen och sedan betala den genom abonnemanget i 2 år är ju för fan precis vad GSM sysslar med, inte 3G.

Öhm, det enda jag ser om mobiler nuförtiden är mobiler som säljs "billigt" med dyra 3g abbonnemang till.
Hoppa av cykeln nu.

PopEye2
2005-09-29, 22:49
japp sett flera nya 3G telefoner som skänks bort på blocket om man tar över abonnemanget :)

formula4shape
2005-09-29, 22:54
Öhm, det enda jag ser om mobiler nuförtiden är mobiler som säljs "billigt" med dyra 3g abbonnemang till.
Hoppa av cykeln nu.

Läs vad de här "dyra 3g abonnemangen" innehåller innan du snackar om cyklar.

PowPow
2005-09-29, 23:05
jamen gratis å 1kr minuten samtal låter för bra. isåfall har dom svindyra abbonemang eller nånting annat som kompenserar upp priset.

Inte alls.
Vilken telefon man fick berodde på vilket abbonemang man valde.
Jag betalade 150kr och fick ringa "gratis" för 150kr/månaden. Sen efter de 150 minuterna så betalade jag 1 kr/minut. Abbonemanget var på 12 månader och telefon ingick (NEC e616)

PowPow
2005-09-29, 23:08
Här är ett exempel (http://www.tre.se/templates/3Shop/Shop.aspx?id=368) från 3, med 200 minuter för 199kr, i 18månader, med telefon på köpet.


Om jag inte minns fel så tillkommer det dock en uppkopplingsavgift på alla samtalen numera. Några ören iaf. Men är inte säker..

formula4shape
2005-09-29, 23:12
Här är ett exempel (http://www.tre.se/templates/3Shop/Shop.aspx?id=368) från 3, med 200 minuter för 199kr, i 18månader, med telefon på köpet.


Om jag inte minns fel så tillkommer det dock en uppkopplingsavgift på alla samtalen numera. Några ören iaf. Men är inte säker..

59 öre, men tycker inte du ska länka till erbjudanden i forumet.

PowPow
2005-09-29, 23:13
59 öre, men tycker inte du ska länka till erbjudanden i forumet.

Varför inte det?
Kan ju knappast konkurera med kolozzeum. :confused:

och något "erbjudande" var det ju inte. Gick bara in och gjorde en kostnadsuträkning.