handdator

Visa fullständig version : Snus och Kaffe


allonii
2005-09-28, 19:30
Jag har läst här i forumet men har inte fått ett bra svar.

Ökar kaffe och snus ämnesomsättningen?

Om ja med hur mycket? hur många kcal/dag eller efter varje kopp/prilla?

King Grub
2005-09-28, 19:55
Koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94

Nikotin ökar ämnesomsättningen; vid tuggummituggning med mängderna 0/0, 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, och 2/100 mg/mg ökar ämnesomsättningen med 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, och 9.8% över en 2.5-timmarsperiod. Dosrelaterad effekt, alltså. Jag tror inte effekten ändras dramatiskt beroende på nikotinkälla.

Koffein tillsammans med nikotin ökar effekten dramatiskt: 100 mg koffein tillsammans med nikotinet ökar effekten på ämnesomsättningsstegringen med 100%.

Ref: Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7.

bosse_brutal
2005-09-28, 20:17
Koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94

Nikotin ökar ämnesomsättningen; vid tuggummituggning med mängderna 0/0, 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, och 2/100 mg/mg ökar ämnesomsättningen med 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, och 9.8% över en 2.5-timmarsperiod. Dosrelaterad effekt, alltså. Jag tror inte effekten ändras dramatiskt beroende på nikotinkälla.

Koffein tillsammans med nikotin ökar effekten dramatiskt: 100 mg koffein tillsammans med nikotinet ökar effekten på ämnesomsättningsstegringen med 100%.

Ref: Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7.

får man fråga hur man ska läsa ut "doserna" av nikotin?

allonii
2005-09-28, 21:22
oo så det är bara att dricka kaffe och ta snus om man vill gå ner i vikt ;)

Tolkia
2005-09-28, 21:36
oo så det är bara att dricka kaffe och ta snus om man vill gå ner i vikt.
Ja, de är ju fullständigt biverkningsfria i sig själva ... ;)

Jarod
2005-09-28, 22:03
oo så det är bara att dricka kaffe och ta snus om man vill gå ner i vikt ;)

Precis! Vi har ju begreppet att "Fjortisbanta" - dvs. en mugg kaffe och två cigg till frukost. :hbang:

:em: Jag menar, usch så förkastligt!!

Tolkia
2005-09-28, 23:21
Snusiga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor, eller hur det nu var ...? :D

allonii
2005-09-28, 23:44
nää cigg är äckligt snus bättre *kissass*

råkkare
2005-09-29, 07:49
Snus och kaffe är ju livets goda...det är ju det man längtar efter hela tiden men inte fan gåpr man ner i vikt av det inte jag iaf

Pumpitup
2006-11-09, 01:11
längtar redan till morgonkaffet och dagens första snous, mumma :love:

God natt. :banned

Apos78
2006-11-09, 10:48
En möjlig ökning av energiförbrukningen väger enligt mig inte upp nackdelarna med snusen.

general
2006-11-09, 17:06
Mums, längtar tills morsan kommer hem med en ny saftig dosa. Sen längtar jag till mitt kvällskaffe efter träningen :)

strongmomme
2006-11-09, 22:24
Koffein tillsammans med nikotin ökar effekten dramatiskt: 100 mg koffein tillsammans med nikotinet ökar effekten på ämnesomsättningsstegringen med 100%.

Ref: Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7.


Jaha, är det därför man bli skitnödig när man tar en prilla, det blir jag iallafall

Vinter
2006-11-10, 00:49
Dricka kaffe och tugga nikotintugummi när man ska öka ämnesomsättningen? Hmmmm

watertouch
2006-11-10, 00:53
Var det inte 10% som gällde vid 200mg koffein o typ 2mg nikotin tror du grubben visade en rapport om det vid nått annat tillfälle.

10% ökning av ens energiförbrukning blir väll va typ 300kcal för en 3000kcal person..Eller förstår jag fel??

coxie
2006-11-10, 13:13
Någon som har studier på hur lång tid det tar för nikotin att göra skada? Vet att på längre sikt så ger nikotin höjt blodtryck och åderförkalkning.

Har inga som helst planer på att köra nikotintuggumin+koffeintabletter när jag deffar, men hur farligt skulle det vara att köra över säg 3 månader?

nutz
2006-11-10, 13:19
Någon som har studier på hur lång tid det tar för nikotin att göra skada? Vet att på längre sikt så ger nikotin höjt blodtryck och åderförkalkning.

Har inga som helst planer på att köra nikotintuggumin+koffeintabletter när jag deffar, men hur farligt skulle det vara att köra över säg 3 månader?

Du skulle bli beroende av nikotinet, och det är fan inte ett dugg kul.
Ångrar som fan att man börjat snusa, för det är bra drygt att lägga av.

Har lyckats hålla upp ett år utan större problem men sen föll jag tillbaka när jag börjad festsnusa. Sist jag försökte sluta snusa så fick jag panikångest och började storböla i min flickväns knä.

:cryout: :hbang:

TylerDurden84
2006-11-10, 21:10
Precis. Börja aldrig med skiten. Har snusat sen högstadiet och jag ångrar starkt att jag la en en catch mini under läppen (tror jag la prillan i mitten av läppen första gången) på en historialektion. nu är begäret så förbannat starkt sen man börjat med lössnus med!

Börja aldrig, det är det inte värt, högre ämnesomsättning eller ej.

coxie
2006-11-12, 16:06
Nej fan har inget behov av att ta till gift för när jag deffar, var mer en teoretisk fråga om hur snabbt nikotin börjar förstöra kroppen.

Berger
2006-11-19, 14:58
Det märker jag nu när jag håller på att sluta. Man blir så jävla sockersugen o äter väldigt mycket mer än när man snusade. Det är helt sjukt! Grymt bra vid bulkning :smash:

limenka
2010-09-10, 21:01
Koffeinet har en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94

Nikotin ökar ämnesomsättningen; vid tuggummituggning med mängderna 0/0, 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, och 2/100 mg/mg ökar ämnesomsättningen med 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, och 9.8% över en 2.5-timmarsperiod. Dosrelaterad effekt, alltså. Jag tror inte effekten ändras dramatiskt beroende på nikotinkälla.

Koffein tillsammans med nikotin ökar effekten dramatiskt: 100 mg koffein tillsammans med nikotinet ökar effekten på ämnesomsättningsstegringen med 100%.

Ref: Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7.

Finns det någon nyare studie som bekräftar detta? :confused:

King Grub
2010-09-10, 21:04
Varför skulle man behöva bekosta och utföra någon sådan? Vilka tveksamheter skulle föranleda det? Nog kunde man mäta ämnesomsättning 2003... Det är trots allt 2003, inte 1903. En studie från 2003 är en ny studie, och man gör sällan studie efter studie för att undersöka samma sak, när den redan är fastställd.

limenka
2010-09-10, 21:12
Varför skulle man behöva bekosta och utföra någon sådan? Vilka tveksamheter skulle föranleda det? Nog kunde man mäta ämnesomsättning 2003... Det är trots allt 2003, inte 1903. En studie från 2003 är en ny studie, och man gör sällan studie efter studie för att undersöka samma sak, när den redan är fastställd.

soooooooooooooorrrrry*whatever*

King Grub
2010-09-10, 21:17
Gör dig inte till. Jag tog inte illa upp om du tror det, utan bara förklarar som det är. Ber om ursäkt om du tyckte det var nedlåtande eller nåt, det var inte meningen.

limenka
2010-09-10, 21:20
Gör dig inte till. Jag tog inte illa upp om du tror det, utan bara förklarar som det är. Ber om ursäkt om du tyckte det var nedlåtande eller nåt, det var inte meningen.

Nä ok. Känns bara så overkligt med 100%, eller så gravt feltolkar jag:confused:

King Grub
2010-09-10, 21:22
Ämnesomsättningen ökar inte med 100%. Utan med 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, och 9.8% beroende på dos, som jag skriver. Tillsammans med koffein blir effekten 100% större. Dvs 100% mer på energimängden 3.7% osv innebär.

limenka
2010-09-10, 21:25
Ämnesomsättningen ökar inte med 100%. Utan med 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, och 9.8% beroende på dos, som jag skriver. Tillsammans med koffein blir effekten 100% större. Dvs 100% mer på energimängden 3.7% osv innebär.

:thumbup:

snarlik
2011-03-21, 18:54
Bumpar in på denna tråd.

Finns det studier med personer som regelbundet intar koffein/nikotin?

Dvs, är denna ökning av ämnesomsättningen någon som även vana snusare/kaffedrickare har eller avtar det efter hand?

Ökar koffein ämnesomsättningen och fettfrisättningen även efter lång tids användande?

Och nej, jag försöker inte rättfärdiga beroenden.

TheIsh
2011-08-02, 00:28
Okej, så det är därför jag har kunnat äta så förbannat mycket och sitta still.. Drar en halv dosa rapé lös om dagen och minst en liter kaffe, oftast två. Nej det är verkligen ingen överdrift. Seriöst. Jag lovar. Har en stor enliters kaffe press. Brukar bli en till frukost, en direkt efter, å ofta flera under dagen. Är även diabetiker, så blodsockret kommer ju alltid ligga lite högre. Två vätskedrivande faktorer där. Men men, jag skulle aldrig byta ut mitt kaffe mot något <3

PetterHultin
2011-08-02, 06:38
Någon som har studier på hur lång tid det tar för nikotin att göra skada? Vet att på längre sikt så ger nikotin höjt blodtryck och åderförkalkning.

Har inga som helst planer på att köra nikotintuggumin+koffeintabletter när jag deffar, men hur farligt skulle det vara att köra över säg 3 månader?

När man snusar vanlig portion arbetar hjärtat ~10% mer. Den sanningen fick mig att spotta ut min dubbla bak och aldrig mer stoppa in en snusjävel i munnen igen.

Donner
2011-08-02, 13:13
När man snusar vanlig portion arbetar hjärtat ~10% mer. Den sanningen fick mig att spotta ut min dubbla bak och aldrig mer stoppa in en snusjävel i munnen igen.

har du någon källa på detta?

daloatf
2011-08-02, 14:17
äckel till äckel låter bra

midwinterholes
2011-08-02, 22:10
Det borde vara förbjudet att snusa för alla kvinnor söder om Gävle.

Tjejer som snusar är mycket tjusigare och coolare än tjejer som röker.

Illustrerade mannen
2011-08-03, 08:04
Jag började snusa (och röka) 1981... Slutade röka november 2000 utan större bekymmer - eftersom behovet tillgodosågs av ökat snusande...
I söndags kväll, 31 juli tog jag min sista (senaste?) snus. Måndagen, 1 augusti, ver ett enda långt lidande... På kvällen började jag få frossa, yrsel, hallucinationer, ångest, tremor (darrningar) och oerhört ont i magen. 40,1 graders feber, fasansfulla mardrömmar, ingen riktig sömn på hela natten mm... Min kvinna försökte hjälpa och stötta, men vad skulle hon göra förutom trösta och assistera med febernedsättande?
Jag har jobbat med missbrukare i många år och detta var baske mig liknande symptom som heroinister uppvisar då de tänder av!
Onsdag morgon nu - jag har inte skitit sedan söndag eftermiddag men varit hungrig som en gruvarbetande dvärg, får kämpa som en galning för att inte äta sönernas sommarlovsgodis, påminner mig ständigt att kolhydrater är onödiga, har varken betalkort eller kontanter med mig när jag går ut osv...
Dricker litevis med kaffe, men lider något alldeles fruktansvärt...

Så visst - snuset/nikotinet höjer omsättningen men det är det ALDRIG värt! Jag minns att jag på våren 1981 låg och spydde i en gatbrunn efter min första snus... Undrar nu hur f-n jag kunde fortsätta efter det? Det här är inte klokt!

Bara en liten nikotin-story ur verkligheten...

Donner
2011-08-03, 08:59
jag har en snus kvar som jag ska ta efter lunchen på jobbet, sedan slutar jag. ska bli intressant att se hur det kommer gå, själv tror jag inte det blir några problem :)

Pintan
2011-08-03, 10:16
Jag började snusa (och röka) 1981... Slutade röka november 2000 utan större bekymmer - eftersom behovet tillgodosågs av ökat snusande...
I söndags kväll, 31 juli tog jag min sista (senaste?) snus. Måndagen, 1 augusti, ver ett enda långt lidande... På kvällen började jag få frossa, yrsel, hallucinationer, ångest, tremor (darrningar) och oerhört ont i magen. 40,1 graders feber, fasansfulla mardrömmar, ingen riktig sömn på hela natten mm... Min kvinna försökte hjälpa och stötta, men vad skulle hon göra förutom trösta och assistera med febernedsättande?
Jag har jobbat med missbrukare i många år och detta var baske mig liknande symptom som heroinister uppvisar då de tänder av!
Onsdag morgon nu - jag har inte skitit sedan söndag eftermiddag men varit hungrig som en gruvarbetande dvärg, får kämpa som en galning för att inte äta sönernas sommarlovsgodis, påminner mig ständigt att kolhydrater är onödiga, har varken betalkort eller kontanter med mig när jag går ut osv...
Dricker litevis med kaffe, men lider något alldeles fruktansvärt...

Så visst - snuset/nikotinet höjer omsättningen men det är det ALDRIG värt! Jag minns att jag på våren 1981 låg och spydde i en gatbrunn efter min första snus... Undrar nu hur f-n jag kunde fortsätta efter det? Det här är inte klokt!

Bara en liten nikotin-story ur verkligheten...

helvete vilken historia!

hur mycket snusade du som mest innan du la av?

midwinterholes
2011-08-03, 13:08
Tjejer som snusar är mycket tjusigare och coolare än tjejer som röker.
När jag betraktade mitt inlägg så slog det mig!! Det nya ordet, det underbara verbet!!! En tjej som snusar är tjusigt. Killar snusar, men tjejer - tjusar!

OMG !()/%#%!¤(/#)#!¤



Nä men vad tycker ni?

Illustrerade mannen
2011-08-03, 19:41
helvete vilken historia!

hur mycket snusade du som mest innan du la av?

Ja du, lite varierande... Jag blandade lös och portion. Ca en dosa av varje per dygn, ibland mer. Portion mest under nätterna, men även under bilkörning och liknande aktiviteter. (Ja, konstant minst en prilla, även under sömn...)

Har lyckats skita nu, men har fortfarande lite feber, ca 38,5 grader... Funderar inte lika aktivt på hur jag ska ta livet av mig längre...*gah!*

PetterHultin
2011-08-07, 19:37
har du någon källa på detta?

Hade (skäms). Skickar den som meddelande till dig om jag hittar den igen.. :em:

Pintan
2011-08-07, 20:21
Ja du, lite varierande... Jag blandade lös och portion. Ca en dosa av varje per dygn, ibland mer. Portion mest under nätterna, men även under bilkörning och liknande aktiviteter. (Ja, konstant minst en prilla, även under sömn...)

Har lyckats skita nu, men har fortfarande lite feber, ca 38,5 grader... Funderar inte lika aktivt på hur jag ska ta livet av mig längre...*gah!*

oj shit ja då förstår jag om beroendet var/är svårt att bli kvitt! själv brukar jag runt 2-6 portioner dag, och har så så gjort sedan jag började snusa för typ 3 månader sedan, har inte känt nåt behov av att öka dosen.

krya på dig

TheIsh
2011-08-07, 21:28
oj shit ja då förstår jag om beroendet var/är svårt att bli kvitt! själv brukar jag runt 2-6 portioner dag, och har så så gjort sedan jag började snusa för typ 3 månader sedan, har inte känt nåt behov av att öka dosen.

krya på dig

Ehhh, sluta nu? Ska banne mig göra det själv efter 7 år nu iom deffen som definierar framtiden är i full gång. Första och förhoppningsvis den sista mångkilosdeffen jag någonsin kommer behöva. Vore inte fel att bli av med annat också. Har haft långa uppehåll innan, men just nu känns motivationen rätt så man får passa på. Dock måste jag bara få sagt att även om jag slutar så är det fanimej gött med en snus ibland :D Det är mer smaken än nikotinet jag är ute efter. Får väl ersätta det med typ läkerol eller tuggummi eller något :Virro