handdator

Visa fullständig version : Stora problem med gaser


capoje
2005-09-28, 19:16
Har haft problem men fisar pruttar o allt vad det innebär sen jag började äta mer och träna, och käka kosttillskott. VIsst, det har säkert många...men det har blivit värre nu, speciellt sen jag kom hem från en utlandsresa.

Just nu äter jag knappt nåt samt tränar inget på grund av en del grejer, men jag fiser konstant, o de luktar så jävlaa mycke!?!?!?! hela tiden. På natten, jaa hela dagarna.

Har helt lagt ner med mjölkprodukter då det kanske är så att jag blivit laktosintolerans, men det forsätter. Käkar en del tabletter samt nåt annat för gaser i tarmarna. Men inget hjälper, vad ska jag göra???? Det börjar faktist börja bli ett stort problem. Klarar fan inte av lukten längre, den är värre än värst :cryout:

Nån som vet nåt man kan göra????


Kanske måste gå till en så kallad homopat eller vad de kallas...

everete
2005-09-28, 19:41
ja, gå till en homofil så tar han hand om pruppen.


nämen vad är det för problem? finns väl inget roligare än att kunna lägga av en rejäl brakare då och då?

tigerofsweden
2005-09-28, 19:43
ja, gå till en homofil så tar han hand om pruppen.


nämen vad är det för problem? finns väl inget roligare än att kunna lägga av en rejäl brakare då och då?

Du är inte speciellt gammal va?

Hobbes
2005-09-28, 20:12
Vad slag tabletter är det som du tar för magen just nu, du nämner att du använder något för magen!

Har själv haft problem med stressmage - laktosint. mage osv. Du har ju avfärdat mjölkprodukter, tänk dock på att vissa proteintillskott innehåller stora mängder laktos! (Bara en tanke utifall att....)

Jag skulle rekommendera dig att prova en produkt som heter Silicol, du kan läsa mer på länken nedan. Den säljs i hälsokost handeln, kostar mellan 150-170 beroende på kampanjer eller inte.

Har själv alltid en flaska stående i kylen, man blandar en matsked i vatten vid behov eller enligt instruktion. Har ingen aning om detta är lösningen på just ditt problem, men jag tänke tipsa dig om den då jag själv fått mycket lugnare mage efter att använt denna produkt.

http://www.silicol.com/gel.html

capoje
2005-09-28, 20:16
Vad slag tabletter är det som du tar för magen just nu, du nämner att du använder något för magen!

Har själv haft problem med stressmage - laktosint. mage osv. Du har ju avfärdat mjölkprodukter, tänk dock på att vissa proteintillskott innehåller stora mängder laktos! (Bara en tanke utifall att....)

Jag skulle rekommendera dig att prova en produkt som heter Silicol, du kan läsa mer på länken nedan. Den säljs i hälsokost handeln, kostar mellan 150-170 beroende på kampanjer eller inte.

Har själv alltid en flaska stående i kylen, man blandar en matsked i vatten vid behov eller enligt instruktion. Har ingen aning om detta är lösningen på just ditt problem, men jag tänke tipsa dig om den då jag själv fått mycket lugnare mage efter att använt denna produkt.

http://www.silicol.com/gel.html


ok

har inte käkat kostillskott på säkert 1,5 månad så det är inte det heller....

men tack för tipset

Zakath
2005-09-28, 20:29
Hur mycket fibrer får du ungefär i dig i din dagliga kost?

Om du äter väldigt lite fibrer i vissa perioder och sedan ökar på det intaget kraftigt får du garanterat en hel del gaser tills tarmfloran byggt upp sig odentligt.

capoje
2005-09-28, 20:31
Hur mycket fibrer får du ungefär i dig i din dagliga kost?

Om du äter väldigt lite fibrer i vissa perioder och sedan ökar på det intaget kraftigt får du garanterat en hel del gaser tills tarmfloran byggt upp sig odentligt.


Just nu äter jag knappt nånting, äter som en person som inte tränar och inte alls tänker på kosten.


Gröt eller musli till frukost, sen vanlig lunch och sen middag. Inte mer, möjligtvis nån macka på kvällen.

Tänker ta tag i kosten igen när jag får börja träna igen. Då vill jag gärna slippa detta problem.

everete
2005-09-28, 20:40
Du är inte speciellt gammal va?

Nej, jag kan knappast påstå att det är något speciellt, unikt, med min ålder.

tigerofsweden
2005-09-28, 20:44
Nej, jag kan knappast påstå att det är något speciellt, unikt, med min ålder.

Nej inte mer än att den verkar väldigt låg.

ON, Har samma problem som dig, vet ej vad det beror på, men det uppskattas inte av flickvännen iallafall *grr27*

tristan
2005-09-28, 20:46
Jag blir risig i kistan när jag käkar ngt jag är ovan med (tror jag). Choklad brukar utlösa gasfestival och lös skit.

tristan
2005-09-28, 20:47
fibrer är också något jag har svårt att hålla nere till en icke gasproducerande nivå.

capoje
2005-09-28, 20:57
Tror ni ligger långt ifrån det jag har :)

Ni vet den där fisen som nån polare kanske trycker ut, en sån som får alla att fly, en sån där fis som man typ kommer igåg. Trycker ut typ 10 sånna under fem min, dygnet runt :(

Har inte ont heller, känner mig inte uppblåst heller. Utan det är bara gaserna.

Konstiga är att jag knappt äter nåt om dagarna heller.

Aja ska börja me morgonpromenader immorn och ser om det blir bättre, rör mig ingenting annars. Sitter bara hemma och är arbetslös :)

HenrY
2005-09-28, 21:02
Tror ni ligger långt ifrån det jag har :)

Ni vet den där fisen som nån polare kanske trycker ut, en sån som får alla att fly, en sån där fis som man typ kommer igåg. Trycker ut typ 10 sånna under fem min, dygnet runt :(

Har inte ont heller, känner mig inte uppblåst heller. Utan det är bara gaserna.

Konstiga är att jag knappt äter nåt om dagarna heller.

Aja ska börja me morgonpromenader immorn och ser om det blir bättre, rör mig ingenting annars. Sitter bara hemma och är arbetslös :)

Hahaha sånna fisar kan jag också ha, vissa dagar fiser jag sådana varje minut!:D
Det är alltså sådana fisar som inte ens går att förklara med ord hur dom luktar!:D
Tycker det är kul, men det tycker inte morsan!

TylerDurden84
2005-09-28, 21:02
Du har inte kollat om du är glutenallergiker då?

tristan
2005-09-28, 21:03
du kanske kan söka jobb på någon slags naturgasanläggning?

Dalì
2005-09-28, 21:06
Är det inte laktosintolerans, intag av taskigt protein (läs; kosttillskott), ovana av högt fiberintag så är det säkert något medicinskt?
Varför inte ta kontakt med någon läkare för att kolla upp om du har någon allergi eller rubbning i tarmsystemet eller magen? Fan vet vad det kan vara..

Fatcan
2005-09-28, 21:10
du kanske kan söka jobb på någon slags naturgasanläggning?

Haha :laugh:

Hobbes
2005-09-28, 21:16
Du har inte kollat om du är glutenallergiker då?
Där har du verkligen något att kolla upp, tänkte inte ens så långt själv.

Tänkte på det du skrev att du varit utomlands nyligen och nu var arbetslös (har själv bott utomlands länge och ÄR arbetslös) så det kan ju vara något så enkelt som stress i kombination med dålig kosthållning.

Lycka till, hoppas att det blir bättre, lät som en bra ide att börja gå på morgonen, skaffa sig lite rutiner trotts att man är arbetslös.

everete
2005-09-28, 21:57
Jag har läst en väldigt intressant, amerikansk, rapport på ett projekt från kalla kriget. Man testade olika ämnen, maträtter etc etc som kunde ge sådana gaser att personer blev satta ur spel. Tydligen så fungerade det inte när spionerna använde det senare på riktigt. :)

Ankarby
2005-09-29, 10:57
Låter kanske skumt men hade riktiga problem med magen förrut, uppblåst, kramper och gasig som få. Testade för laktos samt gluten men fick inget napp där. Experimenterade med maten i över ett år utan att hitta någon orsak samt att ingen läkare heller visste vad det var.

Lösningen var en baskermarsch i det militära där jag 5 dygn pallrade runt utan något annat intag än vatten. Hade innan det levt i skogen i 7 dagar med allt annat än mycket mat.

Hur som försvann problemet helt och hållet efter svälten. Ett år sedan nu och fortfarande fit for fight *popcorn*

Ankarby
2005-09-29, 11:09
http://home.online.no/~candida/artikler/svensk1.html

Ett stort intag av snabba kolhydrater sägs kunna störa bakteriefloran i tarmarna och bl.a bidra till ökad mängd med gaser. Ändrar du sedan om kosten mm kan problemen kvarstå från tidigare. Svält sägs hjälpa för att svälta ut bakterien men kanske inte världens bästa metod att ge sig på?

Rockhard
2005-09-29, 11:45
Det är bra att fisa. Har hört (från en inte helt pålitlig källa men ändå..) att man kan självantända och brinna upp om man går och håller inne dom

Jakelol
2005-09-29, 11:48
Det är bra att fisa. Har hört (från en inte helt pålitlig källa men ändå..) att man kan självantända och brinna upp om man går och håller inne dom

:laugh:

Hobbes
2005-09-29, 12:34
http://home.online.no/~candida/artikler/svensk1.html

Ett stort intag av snabba kolhydrater sägs kunna störa bakteriefloran i tarmarna och bl.a bidra till ökad mängd med gaser. Ändrar du sedan om kosten mm kan problemen kvarstå från tidigare. Svält sägs hjälpa för att svälta ut bakterien men kanske inte världens bästa metod att ge sig på?

Intressant det där med snabba kolhydrater...har själv under långa perioder tagit tabletter för just magen som heter PROBIOMAX-lactobacillus Reuteri, hjälper tarmfloran.

Hittade en gammal länk angående detta problem här på kollo: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-2913.html

Hittade den när jag googlade efter namnet på tabletterna :)

Big_N
2005-09-29, 15:36
Nu ahr jag inte läst vad alla andra har skrivit men fiber e bra för tarmarna o gaser

Testa att ät några knäcke mackor till maten så kanske det löser sig.

capoje
2005-09-29, 15:54
Var bra immorse, sen tog jag en timmes promenad till kl 12. Då gjorde jag gröt och två mackor(vita polarbröd för denna gången) magen gjorde uppror direkt *spy* men sen har det inte vart nåt alls faktist :), fast har ju inte ätit på 5 timmar....


Det börja som sagt efter jag var en vecka utomlands. Visst hade jag gaser innan de men vem har inte de av kosttillskott och all mat man drar i sig.

Mac
2005-09-29, 16:07
Dricker du kaffe?

Tolkia
2005-09-29, 21:18
(Här kommer en käpphäst:) Äter du vädigt fort? Om ja, sluta med det och börja tugga maten istället för att bita av lämpliga bitar och svälja. Det gör faktiskt viss skillnad.

z_bumbi
2005-09-30, 07:24
Proviva shots.
Kör en per dag i 4-5 dagar och se vad som händer, blir du bättre så fortsätt med en per dag. Annars så kör du två per dag i några dagar till och blir du inte bättre då så är det inte metoden för dig.

Blir du bättre så kanske det räcker med att köra en var annan, var tredje dag eller har du tur så behöver du inte använda några sådana mer.

Sen finns det vissa livsmedel som är gasbildande men den listan har jag inte i huvudet.

jhonny
2005-09-30, 10:27
Intressant det här med att svälta ut kroppen, men känns lite jobbigt och farligt att genomföra själv

Helena B
2005-09-30, 10:29
Jag hade väldiga problem med magen under en viss tid och jag trodde då att jag var laktosintolerant. Så jag gick till läkaren för att kolla upp det och det visade sig att jag hade magsår istället. Så gå till farbror doktorn :whipped:

capoje
2005-09-30, 18:53
Jaaa nu är det löst gott folk :)

Hur vet ja inte men det kan vara pillrerna jag tagit ett par dagar. Men nu verkar gaserna vara borta, har till och med druckit mjölk idag :cool:

Nu är det migrän problemen kvar *grr*

Dalì
2005-09-30, 19:58
Så vad var det där för tabletterna då ?? :cool:

Ankarby
2005-10-03, 10:28
Jaaa nu är det löst gott folk :)

Hur vet ja inte men det kan vara pillrerna jag tagit ett par dagar. Men nu verkar gaserna vara borta, har till och med druckit mjölk idag :cool:

Nu är det migrän problemen kvar *grr*


Låter kanske skumt men hade riktiga problem med migrän förrut... hehe :D

Seriöst dock så hade jag ordentliga migränanfall tills för 4-5 år sedan då jag var hos någon kines och fick akupunktur. Inte tror jag akupunkturen hjälpte men fick rådet att börja stretcha nacken så in i helvete. Stretchar skallen 3-4 ggr/dag nu på 5 minuter gången och så gott som borta. Övningen som jag känner fungerar bäst är att vrida huvudet åt sidan och se bakåt över axeln.

xan
2017-08-09, 19:50
Någon som fått hjälp av dietist för att få bort överdrivet mycket gaser i tarmarna? Har gjort väldigt många ändringar i kosten så jag vet inte om en dietist kan tillföra något, men det skadar inte att testa antar jag? Går det att få komma till en sådan direkt eller måste jag vänta på läkartid och få remiss?

Följande koständringar har jag redan testat:

- tagit bort fodmaps (broscience?)
- tagit bort laktos & mjölkprotein
- tagit bort gluten
- tagit bort all gasbildande mat (kål, baljväxter osv)
- testat minimalt/normalt/högt fiberintag
- testat minimalt med stärkelse
- testat alla möjliga mediciner (Dimetikon mm)

Förutom det så är jag bekant med allmäna rekommendationer för dessa besvär så jag undviker dom vanligaste sakerna.

Perramja
2017-08-09, 20:16
Någon som fått hjälp av dietist för att få bort överdrivet mycket gaser i tarmarna? Har gjort väldigt många ändringar i kosten så jag vet inte om en dietist kan tillföra något, men det skadar inte att testa antar jag? Går det att få komma till en sådan direkt eller måste jag vänta på läkartid och få remiss?

Följande koständringar har jag redan testat:

- tagit bort fodmaps (broscience?)
- tagit bort laktos & mjölkprotein
- tagit bort gluten
- tagit bort all gasbildande mat (kål, baljväxter osv)
- testat minimalt/normalt/högt fiberintag
- testat minimalt med stärkelse
- testat alla möjliga mediciner (Dimetikon mm)

Förutom det så är jag bekant med allmäna rekommendationer för dessa besvär så jag undviker dom vanligaste sakerna.

Har du tagit någon probiotika? Köp ett pålitligt probiotikatillskott med goda referenser samt syra egna grönsaker och ät massor av dem under en längre period samt givetvis bra prebiotika. Om du kanske har en rubbad tarmflora kan den bli bra mycket bättre om man är strikt under en period. Just de egensyrade grönsakerna gjorde underverk för mig och det har hållit sig bra sedan dess. Lätt att göra!

Kaukasuskokosnöt
2017-08-10, 07:33
Hade väldiga problem med magen under flera års tid. Antagligen för ensidig kost kombinerat med stress. Löste det genom att utesluta snabba kolhydrater under en viss period och nu är magen fit 4 fight! Några dagars fasta kan nog funka också så att man får bort de dåliga bakterierna ur systemet!