handdator

Visa fullständig version : Problem med varm bil


tegel
2005-09-28, 19:10
Hoppas det finns några bilkunniga här, jag har en saab 900i -88, som går bra men de senaste månaderna går den jäkligt varm. Motor har inte kokat på nåt sätt men tempmätarna går upp högt och ligger strax under det röda fältet. Detta sker då bilen gått ett tag och speciellt när jag kör på motorväg. Man tycker att cirkulationen borde öka ner man kör på motorväg eftersom insuget ökar men det verkar inte gälla min bil... Har bytt termostaten och mängden kylarvätska är normal. Fläkten går igång som normalt då bilen står stilla, dock kan den gå rätt länge efter det att man har stannat. Vad kan vara på tok? Kan det vara avlagringar i kylsystemet som gör att cirkulationen är dålig? Synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt.. :bow:

Sve
2005-09-28, 19:14
Hoppas det finns några bilkunniga här, jag har en saab 900i -88, som går bra men de senaste månaderna går den jäkligt varm. Motor har inte kokat på nåt sätt men tempmätarna går upp högt och ligger strax under det röda fältet. Detta sker då bilen gått ett tag och speciellt när jag kör på motorväg. Man tycker att cirkulationen borde öka ner man kör på motorväg eftersom insuget ökar men det verkar inte gälla min bil... Har bytt termostaten och mängden kylarvätska är normal. Fläkten går igång som normalt då bilen står stilla, dock kan den gå rätt länge efter det att man har stannat. Vad kan vara på tok? Kan det vara avlagringar i kylsystemet som gör att cirkulationen är dålig? Synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt.. :bow:

felställd tändning?

Davil
2005-09-28, 19:15
Hoppas det finns några bilkunniga här, jag har en saab 900i -88, som går bra men de senaste månaderna går den jäkligt varm. Motor har inte kokat på nåt sätt men tempmätarna går upp högt och ligger strax under det röda fältet. Detta sker då bilen gått ett tag och speciellt när jag kör på motorväg. Man tycker att cirkulationen borde öka ner man kör på motorväg eftersom insuget ökar men det verkar inte gälla min bil... Har bytt termostaten och mängden kylarvätska är normal. Fläkten går igång som normalt då bilen står stilla, dock kan den gå rätt länge efter det att man har stannat. Vad kan vara på tok? Kan det vara avlagringar i kylsystemet som gör att cirkulationen är dålig? Synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt.. :bow:

Stopp i kylaren ?
När bilen är varm, kän med handen på lite olika ställen på kylaren om det är olika varmt.

Pingen
2005-09-28, 19:20
För lite soppa?

Metal_boy_
2005-09-28, 19:21
Kolla vattnet i kylarn. Titta så det inte försvinner och läcker ur nånstans. Läcker vattjet ur så kan det vara packningen till vattenpumpen, eller att pumpen är paj. Har du kört hårt med bilen innan det här hände?

Dumleman
2005-09-28, 19:35
Alltså saab 900 är några jävla bilar på att gå varma. En nödlösning är att vrida värmen och fläkten på max men då blir det varmt i bilen :). Men det är säkert skräp i kylsystemet.

tegel
2005-09-28, 19:39
Snabba svar.. :bow:

- Soppa finns det i bilen.
- Den är inte kört hårdare än vanligt.. typ 120 på motorväg, ligger kring 3500 varv nånting tror jag, kanske lite högre. Har funkat bra innan, så när som på att jag har bytt lambdasond.
- Stopp i kylarn kan det ju vara. Ska känna lite på den nästa gång jag kört.

- Felinställd tändning, kanske ligger nåt där. När jag kallstartat bilen de sista veckorna startar den fint..men efter säg 20 sek. så börjar den tappa varv och gasar jag inte så får jag motorstopp. Detta problemet har jag inte haft tidigare (förutom när lambdan var trasig), kört den hela sommarn (kortare bitar, till och från jobbet) utan några startproblem.
Notera att den nu (när jag pluggar) står i varmgarage och körs kanske i snitt 1-2 gånger i veckan.
Vad kan det va som är felinställt med tändning??

Jarod
2005-09-28, 19:47
Garanterat kylaren eller vattenpumpen. Känn med fingrarna på kylflänsarna, om dom går sönder/lossnar så är den kass. Sen ska givetvis alla kylflänsarna va där från första början.

Lillgrabben
2005-09-28, 19:52
Garanterat kylaren eller vattenpumpen. Känn med fingrarna på kylflänsarna, om dom går sönder/lossnar så är den kass. Sen ska givetvis alla kylflänsarna va där från första början.


Det kan inte vara så enkelt att han har hela kylarpaketet fullt av gamla döda insekter & allsköns annat elände?

Om luften inte kan passera genom kylaren så funkar den inte så vidare bra vid högre belastning!

Är det utvändiga smutsproblem borde det gå att lösa med högtryckstvättning på närmaste tvätthall

Pingen
2005-09-28, 20:24
Motorn kan gå varm/skära om den inte får tillräckligt med soppa. Vet inte hur stor skillnad detta gör i praktiken, det var bara ett förslag.

Jarod
2005-09-28, 20:26
Motorn kan gå varm/skära om den inte får tillräckligt med soppa. Vet inte hur stor skillnad detta gör i praktiken, det var bara ett förslag.

Är du full eller? *slap*


;)

Pingen
2005-09-28, 20:32
Tvivlar när du skriver så, fan :cryout:

Jarod
2005-09-28, 20:36
Tvivlar när du skriver så, fan :cryout:


:D Det hoppas jag verkligen. För om det blir dåligt med soppa så uteblir ju förbränningen....å hur hade du då tänkt att motorn skulle skära? Den kommer ju att stanna. :cool:

Metal_boy_
2005-09-28, 20:40
Kolla termostaten också. Den kanske inte öppnar sig.

Pingu
2005-09-28, 20:44
Ta absolut inte på kylaren för då bränner du dig ordentligt.

Känn på slangen ut från kylaren när motorn är varm, är slangen då kall så har du problem med termostaten. Då kan du kan prova att koka den i disel så ska du se att den funkar igen

Blåser det varmluft i kupen ??? gör det inte det så har du fått luftfickor i systemet när du fyllde på glykol/vatten. Då ska du tappa ur all kylvätska och fylla på igen efter att du har satt på kupe fläkten på maxvärme ( bilen behöver inte vara igång)

Skulle du ha fel tändinställning (att kamremmen hoppat efter) så der du det på grenröret. Tänder den fel så blir det en grym värme utveckling och grenröret kommer att bli rött av värmen. Bilen skulle dra massor med soppa och gå skitdåligt hele tiden.

Annars kan det vara så enkelt att några flänsar på kylaren är skadade och då inte fyller sin funktion, det kan du då lösa med att byta kylare alternativt att öppna grillen mer sa att du får in mer kylande luft. Vissa bilar har för täckt grill och några skador på kylaren och bilen börjar gå varm.

Min gissning är att du har problem med termostaten, att den helt enkelt inte öppnar sig. För du skrev att den gick upp mot röda men inte in på det. Då är det på gränsen men känn på slangen om den blir varm för är den kall och motorn är varm så har du fel i just termostaten

Sve
2005-09-28, 20:55
:D Det hoppas jag verkligen. För om det blir dåligt med soppa så uteblir ju förbränningen....å hur hade du då tänkt att motorn skulle skära? Den kommer ju att stanna. :cool:

Mindre soppa, alltså en magrare blandning ger en högre avgastemperatur än en rik blandning. För mager blandning för länge kan ge motorskador just pga för hög temp.

Lillgrabben
2005-09-28, 20:58
Mindre soppa, alltså en magrare blandning ger en högre avgastemperatur än en rik blandning. För mager blandning för länge kan ge motorskador just pga för hög temp.


Förvisso, men då borde kärran vara ännu segare än vad den är från fabrik! :D Tycker att han borde ha uppmärksammat om bilen var nyblivet orkeslös.

murmeldjur
2005-09-28, 21:16
tror till 99% att det e kylaren som e kass.. det finns iofs en liten risk att du fått fel termostat..