handdator

Visa fullständig version : vadträning hemma!


Nizze_
2005-09-28, 16:23
Hello alla blekfeta datornördar! :) [Med det menar jag inte migsjälv haha]

Jag skulle vilja börja träna mina vader hemma så jag undrar om ni har några tipps på hur jag skall göra har endast en skivstång på ca20kg hemma och mamma vägrar vara med på Donkey raises =( ... Upp med soffan på axlarna kanske ? Heta tipps belönas med kramar =) *slap*

blekfet2
2005-09-28, 16:28
fyll 1,5l flaskor...proppa ner dom i en stor ryggsäck..(jag gav inte ett så bra tips så jag slipper kramar då va!?!) :D

Nizze_
2005-09-28, 16:34
Låter lite bökigt men kanske fylla något annat i en ryggsäck =) jädrans jobbigt att skivstång på ryggen och köra med ett ben itaget ...


fyll 1,5l flaskor...proppa ner dom i en stor ryggsäck..(jag gav inte ett så bra tips så jag slipper kramar då va!?!) :D

krellik
2005-09-28, 16:37
2 enkla lösningar.

1: Hitta en platform så du kan göra vadresningar med fult rörelseomfång.

Gör vanliga vadresningar som du skule göra i gymet, men gör dom enbenta istället. När kroppsvikten är för lätt så letar du upp en bastant ryggsäck och fyller den med sten, böcker, hantlar etc till önskad vikt.. Voila du har en skitbra vadpress hemma.

2: En lite roligare övning. Ställ dej återigen på ett ben med det andra benet framåt, lås knät på det benet som du har i marken för att undvika att lår muskeln hjälper till, nu tar du helt enkelt och exploderar upp i luften så explosivt och högt som möjligt genom att bara använda vadmuskeln, undvik att sätta i hälen i marken mellan repetitionerna och se till att vadmuskeln är så spänd som möjligt hela tiden.
Gör en 20-30 rep per ben och byt sen till det andra. Upprepa proceduren med rygsäcken när mer vikt behövs.

Nizze_
2005-09-28, 16:49
detdär med ryggsäck låter som en ganska bra ide så slipper jag stå och hålla skivstågen i enhand vilket tar mer energi än sjävla vadträningen käns det som.. [Nu är jag less på mina fågelben]

2 enkla lösningar.

1: Hitta en platform så du kan göra vadresningar med fult rörelseomfång.

Gör vanliga vadresningar som du skule göra i gymet, men gör dom enbenta istället. När kroppsvikten är för lätt så letar du upp en bastant ryggsäck och fyller den med sten, böcker, hantlar etc till önskad vikt.. Voila du har en skitbra vadpress hemma.

2: En lite roligare övning. Ställ dej återigen på ett ben med det andra benet framåt, lås knät på det benet som du har i marken för att undvika att lår muskeln hjälper till, nu tar du helt enkelt och exploderar upp i luften så explosivt och högt som möjligt genom att bara använda vadmuskeln, undvik att sätta i hälen i marken mellan repetitionerna och se till att vadmuskeln är så spänd som möjligt hela tiden.
Gör en 20-30 rep per ben och byt sen till det andra. Upprepa proceduren med rygsäcken när mer vikt behövs.

Metal_boy_
2005-09-28, 16:49
Kan du inte välja nått annat att träna hemma? Vaderna kräver oftast vääldigt mycket vikt. Beror iof på hur stark du är i dom, hur många reps, samt hur strikt du spelar. Men det kommer att krävas en hel del vikt, även om du är "svag" så att säga.

blekfet2
2005-09-28, 21:28
Låter lite bökigt men kanske fylla något annat i en ryggsäck =) jädrans jobbigt att skivstång på ryggen och köra med ett ben itaget ...



funkar perfekt att fylla en ryggsäck med vatten, har själv en rygga fylld med 15st flaskor när jag är ute å går på bodens höga berg :D

Dumleman
2005-09-28, 22:09
Du kan ju dra ett spännband över axlarna och runt dragkulan och vadpressa valfri bil om nu vikterna är ett stort problem, kanske.

ohah
2005-09-28, 22:31
lägg handduk på knäna och skivstången över och gör sittande vadpress om du har nåt att sätta fötterna på... vader är ju en muskelgrupp där man kan experiemntera med fler set, högre reps osv så i sittande krävs det inte så mkt vikter.
finns också rätt många alternativa sätt att träna vader, t ex rephoppning.

krellik
2005-09-28, 22:49
Seriöst Nizze testa den andra övningen jag tipsade om, den är mkt jobbigare än den låter..

Sittande vadpress med skivstången på knät och hoppa rep som nämdes ovan är också kickass varianter, att vadpressa bilar har jag själv inte testat än men låter ju ballt.

Fler varianter: -sno lilbrorsans pulka, ta och bind fast ett rep i den och se till att du kan dra den, ta ut den på en gräss matta och lasta den riktigt tungt med tex sandsäckar, sen dra och sprinta med den westside barbel style, är riktigt tuff bra vad träning, sen är det desutom hård hardcore varning på det vilket gör det ännu bättre..!;):)

- ta och skaffa en riktigt tung säck och ta den i famnen, eller ta på dej en riktigt tung ryggsäck, ta sen och gå ner i en knäböj, stanna precis innan du är paralelt med marken, gör vadpressar från den ställningen.

Nizze_
2005-09-29, 19:07
krellik: jag skall testa detta när det är dax för nästa pass .. =)

Tanken är att jag skall in med ett extra pass vader i veckan. För att se om jag kan få dom att växa lite. Och detta har jag tänkt att jag skall köra hemma. Så kanske blir så att jag kör riktigt tungt på gymmet och lättare hemme men fler repps.

Sittande har jag aldrig testat hemma faktiskt det måste provas =)

[Har flyttat bil med bärsele på jobbet engång ganska roligt hehe .. har även testat stående vadpress med kassaskåp hehe ]

krellik
2005-09-29, 23:14
Kul,skriv vad du tycker om den?:)

Oh and by the way. Om du ska köra den sitande vad pressen så är ett tips att sätta föterna på handtagen på ett par hantlar för att få större rörelseomfång...
Och räcker inte 20 kg skivstång så går det att lägga massa annat i knät också för att göra det tyngre.. som en boxnings sandsäck .. stenar.. viktskivor.. whatever..