handdator

Visa fullständig version : variation


råkkare
2005-09-28, 14:22
angående alla program som folk sätter ihop..jag har slösat massa månader på att följa ett program...men nu när jag byter övningar varje gång så förutom basövningarna..så har jag ökat mer än någonsin i massa...vill fortsätta så här..eller är det dumt i längden?? mer som har den erfarenheten att man ökar när man inte följer ett program??

Big Lou
2005-09-28, 14:26
angående alla program som folk sätter ihop..jag har slösat massa månader på att följa ett program...men nu när jag byter övningar varje gång så förutom basövningarna..så har jag ökat mer än någonsin i massa...vill fortsätta så här..eller är det dumt i längden?? mer som har den erfarenheten att man ökar när man inte följer ett program??


Tror att det är jättebra att variera sig och byta övningar. Fördelen med ett program är väl bland annat att man tar sig tid att planera så att en muskel attackeras från alla vinklar och vrån och att man inte missar nån del av kroppen.
Kör man helt på känsla bara och tar nya övningar varje gång så ställer det högre krav på den tränande att han har koll på att hela kroppen tränas, så det tex inte blir tre övningar för axlarnas framsida men missar baksidan helt.

Men svar ja, i det stora hela tror jag att variation är nyckeln till framgång. Men man kan ju köra ett program ett par månader och sen byta program också.

Pudzianovski
2005-09-28, 14:28
Du ska naturligtvis göra det som gör att du utvecklas mest.

Variation är bara bra. Man ska inte följa ett program slaviskt månad efter månad.

Slartibartfast
2005-09-28, 16:19
Variation är det absolut viktigaste enligt min erfarenhet. För mig har det varit: utan variation=noll ökningar eller regression, med variation= stora ökningar.