handdator

Visa fullständig version : Såg ni outsiders?


Coldsmith
2005-09-27, 17:54
Såg ni outsiders igår? Hon som sa att hon var elallergiker?

Började fört rapa och sen få spasmer när hon blev utsatt för elektrisk strålning. Men tog hon koltabletter så klingade attacken av. *rolleyes*

Hon var så känslig att hon inte klarade av en telefonledning. Nya bilar gick inte heller, men gamla gick bra. Men rätta mig om jag har fel, borde inte tändningen i en gammal bil avge en hel del "störningar"?
Likadant kameran som hon filmades med. Den var det visst inga problem med :D.

Tror folk på elallergi här? Jag tror inte på det för fem öre. Inbillning. Dom kanske tror på det själv, men inbillning likväl.

Finns såvitt jag vet ingen forskning som entydigt visar på att elallergi ska existera heller.

puppas
2005-09-27, 18:00
Jag är tveksam till det..Men om det är fejk, varför orka låtsas ?

Kwon
2005-09-27, 18:02
Kanske är psykiskt? Vet ej, har ingen erfarenhet av liknande.

tigerofsweden
2005-09-27, 18:03
Såg ni outsiders igår? Hon som sa att hon var elallergiker?

Började fört rapa och sen få spasmer när hon blev utsatt för elektrisk strålning. Men tog hon koltabletter så klingade attacken av. *rolleyes*

Hon var så känslig att hon inte klarade av en telefonledning. Nya bilar gick inte heller, men gamla gick bra. Men rätta mig om jag har fel, borde inte tändningen i en gammal bil avge en hel del "störningar"?
Likadant kameran som hon filmades med. Den var det visst inga problem med :D.

Tror folk på elallergi här? Jag tror inte på det för fem öre. Inbillning. Dom kanske tror på det själv, men inbillning likväl.

Finns såvitt jag vet ingen forskning som entydigt visar på att elallergi ska existera heller.

Ja det där med kameran låter ju lite mysko :)

Jense
2005-09-27, 18:06
Såg ni outsiders igår? Hon som sa att hon var elallergiker?

Började fört rapa och sen få spasmer när hon blev utsatt för elektrisk strålning. Men tog hon koltabletter så klingade attacken av. *rolleyes*

Hon var så känslig att hon inte klarade av en telefonledning. Nya bilar gick inte heller, men gamla gick bra. Men rätta mig om jag har fel, borde inte tändningen i en gammal bil avge en hel del "störningar"?
Likadant kameran som hon filmades med. Den var det visst inga problem med :D.

Tror folk på elallergi här? Jag tror inte på det för fem öre. Inbillning. Dom kanske tror på det själv, men inbillning likväl.

Finns såvitt jag vet ingen forskning som entydigt visar på att elallergi ska existera heller.


hypokondri(stava?) är väl också en sjukdom?

Kwon
2005-09-27, 18:06
Selektiv allergi? :laugh:

Låters psykiskt eller bogus!

capoje
2005-09-27, 18:08
Har för mig att jag hörde att elallergi bara existerar i sverige hehe

Pingu
2005-09-27, 18:11
Farsan moster har el allergi och han kan definitivt inte sitta i någon bil.
Dom har specialbyggd villa för hon klarar inte av en vanlig lampa ens. Hon får som brännsår i ansiktet (kanske fler ställen också ???) utav det.
Hon kunde inte komma på farfars begravning i kyrkan för det finns lampor och el ledningar som inte är anpassat för henne.

Hon får då inga rapar och spasmer av det utan som jag skrev det blir som en brännskada

mela
2005-09-27, 18:12
Har för mig att jag hörde att elallergi bara existerar i sverige hehe

Vi kanske har mkt mer el än andra länder så tätt inpå oss ?
Lr nått ? *screwy*


Det är ju många sjukdomar som är psykiska.
Hon kan säkert vara elallergiker, men jag tror
att hon kanske överdriver det "lite" ?

Coldsmith
2005-09-27, 18:12
http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/skeptisktabc.html#eloverkanslighet

Där står en del, fast inte mer än vad som redan sagts :).

Intressant vore det att höra vad hennes läkare säger om det hela.

Larsson
2005-09-27, 18:12
Tror också det är psykiskt till en början, men tror man på det tillräckligt mycket kan det bli fysiskt. Skicka dem till en hjärnskrynklare :)
Funderade också faktsikt på hur det var med kameran.

lauria
2005-09-27, 18:13
Såg ni outsiders igår? Hon som sa att hon var elallergiker?

Började fört rapa och sen få spasmer när hon blev utsatt för elektrisk strålning. Men tog hon koltabletter så klingade attacken av. *rolleyes*

Hon var så känslig att hon inte klarade av en telefonledning. Nya bilar gick inte heller, men gamla gick bra. Men rätta mig om jag har fel, borde inte tändningen i en gammal bil avge en hel del "störningar"?
Likadant kameran som hon filmades med. Den var det visst inga problem med :D.

Tror folk på elallergi här? Jag tror inte på det för fem öre. Inbillning. Dom kanske tror på det själv, men inbillning likväl.

Finns såvitt jag vet ingen forskning som entydigt visar på att elallergi ska existera heller.

Inbillning? men snälla nån, du låter som den genomsnittligen läkaren. Att det som inte syns finns inte. Det är en tjej på skolan som har el-allergi, men den har avtagit något. Och varför skulle nån vilja gå omkring o fejka de anfallen som dom får? knappast. Tänk dig heller in i vilket enormt problem det är med el-allergi ist. Dom som har det kan knappt röra sig, visa liite respekt iaf..

xynd
2005-09-27, 18:13
hahaha fejk =)

palme
2005-09-27, 18:15
Farsan moster har el allergi och han kan definitivt inte sitta i någon bil.
Dom har specialbyggd villa för hon klarar inte av en vanlig lampa ens. Hon får som brännsår i ansiktet (kanske fler ställen också ???) utav det.
Hon kunde inte komma på farfars begravning i kyrkan för det finns lampor och el ledningar som inte är anpassat för henne.

Hon får då inga rapar och spasmer av det utan som jag skrev det blir som en brännskada

Vet en som är sån. Bor i nåt specialhus uppe i norrbotten. Kul liv...

palme
2005-09-27, 18:16
Farsan moster har el allergi och han kan definitivt inte sitta i någon bil.
Dom har specialbyggd villa för hon klarar inte av en vanlig lampa ens. Hon får som brännsår i ansiktet (kanske fler ställen också ???) utav det.
Hon kunde inte komma på farfars begravning i kyrkan för det finns lampor och el ledningar som inte är anpassat för henne.

Hon får då inga rapar och spasmer av det utan som jag skrev det blir som en brännskada

Vet en som är sån. Bor i nåt specialhus uppe i norrbotten. Kul liv...

Oj kom på att det var solallergi. Men lika cp iaf.

Coldsmith
2005-09-27, 18:17
Farsan moster har el allergi och han kan definitivt inte sitta i någon bil.
Dom har specialbyggd villa för hon klarar inte av en vanlig lampa ens. Hon får som brännsår i ansiktet (kanske fler ställen också ???) utav det.
Hon kunde inte komma på farfars begravning i kyrkan för det finns lampor och el ledningar som inte är anpassat för henne.

Hon får då inga rapar och spasmer av det utan som jag skrev det blir som en brännskada


Kanske är ljuset då och inte elen?

Enligt folkvett så har ingen upprepade ggr kunnat avgöra om en elektrisk apparat är på eller inte genom känningar av allergin. Får hon brännsår så skulle hon ju definitivt klara av det. Såvida det inte är psykiskt.

Pingu
2005-09-27, 18:17
Nä hon har det inte allt för spännande.

Pingu
2005-09-27, 18:18
coldsmith : Nej det ÄR elen och det är allt annat än psyksikt

grisbil3n
2005-09-27, 18:18
Såg programmet, intressant var det iaf, jävla kämpiga probs dom hade allihopa (nästan). Det där med elallergi verkar ju skumt, och det faktum att kamerajäveln inte påverkade borde ju mer eller mindre sammanfatta det hela som sagt.

Coldsmith
2005-09-27, 18:19
Inbillning? men snälla nån, du låter som den genomsnittligen läkaren. Att det som inte syns finns inte. Det är en tjej på skolan som har el-allergi, men den har avtagit något. Och varför skulle nån vilja gå omkring o fejka de anfallen som dom får? knappast. Tänk dig heller in i vilket enormt problem det är med el-allergi ist. Dom som har det kan knappt röra sig, visa liite respekt iaf..

Ja inbillning?

På samma sätt som jag inte tror att folk blivit kidnappade av ufon. Däremot finns det säkert folk smo är övertygade om att dom blivit det och lider utav det.

Bara för att det är inbillning så betyder det inte att det inte finns ett lidande.

Vill se vetenskaplig forskning som visar entydigt att elallergi är verkligt innan jag tror på det. Likaså med ufon.

Pingu
2005-09-27, 18:19
Jag vet inte men en kamera kan ju användas på batteri och strömmen är ganska mycket mindre i batteriet än i ett vägguttag. Kanske känner dom inte va det då ???

Dalì
2005-09-27, 18:20
Tror det var fejk. Mycket psykiskt i detta sjukförsäkrings-Sverige vi lever i ist f the real deal. Dessutom vad gör hon inte för TV? Fick säkert pröjs för att ställa upp oxå.

Coldsmith
2005-09-27, 18:20
coldsmith : Nej det ÄR elen och det är allt annat än psyksikt

Har ni gjort vetenskapliga tester på detta?

Pingu
2005-09-27, 18:20
Så du jämför el allergi med att bli kidnappad av ufon *screwy*

Coldsmith
2005-09-27, 18:21
Jag vet inte men en kamera kan ju användas på batteri och strömmen är ganska mycket mindre i batteriet än i ett vägguttag. Kanske känner dom inte va det då ???

Skulle tro att en fullblodskamera som tv använder ger mer strålning än en telefonledning.

Pingu
2005-09-27, 18:21
Antagligen så visste dom om vad hon led av och använde utrustning därefter

Börje H
2005-09-27, 18:22
Såg ni outsiders igår? Hon som sa att hon var elallergiker?
Tror folk på elallergi här? Jag tror inte på det för fem öre. Inbillning. Dom kanske tror på det själv, men inbillning likväl.
Finns såvitt jag vet ingen forskning som entydigt visar på att elallergi ska existera heller.

:laugh: Hur i helvete skall Du kunna uttala dig om elalergi finns eller ej? Har Du forskat? Är Du drabbad? Har Du träffat patienter med dessa problem?
Elallergi är ett fenomen som finns. Den bakomliggande orsaken är dock obesvarad. Det betyder definitivt inte att problemet inte existerar. Jag har träffat ett flertal med dessa problem och reaktionerna är definitivt inte inbillning. Att viss psykosomatik finns i bakgrunden tror även jag men det betyder som sagt ej inbillning. På något vis så registrerar kroppen vissa typer av strålning som finns i våran omgivning och överreagerar på den. Varför? Om jag kom på det så skulle tusentals människor över hela landet komma vallfärdandes till mig för behandling.

Trance
2005-09-27, 18:24
Även om det inte bevisats att det är el, så finns det något som ger riktiga besvär. Antingen något psykiskt eller fysiskt som vi inte vet om.

Från den sidan som redan är postad:

"Det är synnerligen viktigt att påpeka att det inte finns någon anledning att tro att de drabbade bluffar eller är speciellt okunniga. Ingen förnekar att symtomen finns och att de drabbade har besvär och behöver hjälp. Det är dock högst tveksamt om någon blir hjälpt av att man av missriktad respekt kritiklöst accepterar de påstådda orsakerna till besvären. "


Från: http://www.occmed.uu.se/el.html

" Man har under åren genomfört flera så kallade dubbelblinda provokationstester (undersökningar där varken försöksledare eller försöksperson känt till om det förelegat någon exponering för EMF) i syfte att påvisa ett samband mellan exponering för EMF och allmänna hälsoeffekter, utan att kunna fastställa ett sådant samband. Däremot är det klart visat, i en undersökning från institutionen för tillämpad psykologi vid Uppsala Universitet att om man vet om att man är exponerad så får man besvär, men om exponeringen sker blint (d. v. s. om man inte vet om exponeringen är av eller på) får man besvär lika ofta när man utsätts för EMF som när dessa fält är avslagna.
I Socialstyrelsens rapport Elektriska och magnetiska fält och hälsoeffekter skriver man, att de elkänsligas besvär bäst kan förstås med hjälp av en psykologisk förklaringsmodell. Detta är en slutsats som i media, kanske framförallt kvällspressen, och av de elkänsliga själva tolkats som om deras besvär skulle vara inbillade, påhittade eller simulerade. Detta är naturligtvis en felaktig slutsats, vilket alla som arbetar professionellt med dessa problem också vet. Denna motvilja att acceptera psykologiska mekanismer som orsak till sjukdom och lidande är beklaglig, och visar snarast på de fördomar mot psykologi och psykiatri som fortfarande finns i samhället."

Lite mer läsning:http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=26565

Hur som helst, som ni har läst så bluffar ingen eller fejkar. Besvären är exakt lika jobbiga som de säger, däremot så kanske det inte beror på exakt det de tror.

Coldsmith
2005-09-27, 18:24
Antagligen så visste dom om vad hon led av och använde utrustning därefter

En magisk icke-elektronisk kamera?

Spelar dock ingen roll, hon klarade av gamla bilar, men inte nya för dom har så "mycket elektronik". Som att tändningen inte är rätt saftig i gamla bilar.

Koltabletter klingade av attackerna. Hur löjligt låter inte det?

Hon vräkte i sig vitamier och kosttillskott för att detta höjde hennes energinivå så hon klarade av lite strålning. Men efter en dos strålning så var energinivån nertryckt igen att hon var tvungen att börja om med att tugga tillskott tills nivån var hög igen.

Suck säger jag bara.


Har inte grub nån vetenskaplig rapport på det hela? ;)

Börje H
2005-09-27, 18:24
Tror det var fejk. Dessutom vad gör hon inte för TV? Fick säkert pröjs för att ställa upp oxå.
Jag mår illa av att läsa detta.

grisbil3n
2005-09-27, 18:26
Antagligen så visste dom om vad hon led av och använde utrustning därefter

Känns som om det är läge o berätta det i programmet då så att sådana här uppenbara tivel inte uppstår. Men jag har svårt att misstro den formen av allergi som din släkting led av, då den ju medförde såpass konkreta fysiska men.

Coldsmith
2005-09-27, 18:27
:laugh: Hur i helvete skall Du kunna uttala dig om elalergi finns eller ej? Har Du forskat? Är Du drabbad? Har Du träffat patienter med dessa problem?
Elallergi är ett fenomen som finns. Den bakomliggande orsaken är dock obesvarad. Det betyder definitivt inte att problemet inte existerar. Jag har träffat ett flertal med dessa problem och reaktionerna är definitivt inte inbillning. Att viss psykosomatik finns i bakgrunden tror även jag men det betyder som sagt ej inbillning. På något vis så registrerar kroppen vissa typer av strålning som finns i våran omgivning och överreagerar på den. Varför? Om jag kom på det så skulle tusentals människor över hela landet komma vallfärdandes till mig för behandling.

Skratta du. SJälv tycker jag din sista kommentar är långt roligare :).

Varför jag inte tror på det är för att det har bedrivits forskning på det och man har aldrig kunnat påvisa att det finns en egentlig elallergi. Att folk däremot kan framkalla attacker, det tror jag absolut på. Men elallergi som sådan, näe.

Så du får nog aldrig nåt vallfärdande till dig ;)

Bamse79
2005-09-27, 18:28
Såg programmet, intressant var det iaf, jävla kämpiga probs dom hade allihopa (nästan). Det där med elallergi verkar ju skumt, och det faktum att kamerajäveln inte påverkade borde ju mer eller mindre sammanfatta det hela som sagt.


Ja hon kanske hade fått för sig att kameran var ok...personligen tror jag att det hela är psykiskt. Att det blir som en tvångstanke tillslut, och inte kan göra saker för att det finns el i närheten...Lite skumt de där...och vad ska koltabletterna vara till för?Hon hade väl fått för sig att om hon äter dom så blir allt bra igen...Men hon var ju i längre bort än när hon fick känningar från första början, men när hon tog dom så var det bra igen *screwy*
Men det var ju tur att hon hade sytt specialkläder att ha på sig när hon skulle åka... :D Och varför hade dom en ny saab 9-5 ? Nåja....jag tycker iaf att det är mysko...

Dom andra som var med hade iaf RIKTIGA sjukdomar som jag absolut inte skulle vilja ha och inte någon annan heller för den delen

Rock'nRoll
2005-09-27, 18:29
Min moster är elöverkänslig. Jag har sett hur hon lider, även om det inte är elen som är orsaken utan kanske något annat så ska man ha klart för sig att smärtorna och besvären är högst verkliga.

Trance
2005-09-27, 18:29
Tror det var fejk. Mycket psykiskt i detta sjukförsäkrings-Sverige vi lever i ist f the real deal. Dessutom vad gör hon inte för TV? Fick säkert pröjs för att ställa upp oxå.

Underbar människosyn, jag missade detta programmet med såg ett ett inslag för längesedan där en kvinna var tvungen att flytta ifrån sina barn. Hon bodde ensam i skogen och använde vedeldad spis etc.

Om det inte beror på fälten direkt så betyder inte det att det inte finns något de reagerar på. Att det finns en reaktion är ju hyfsat grundlagt. Så jag tror du bara är dum. :-)

grisbil3n
2005-09-27, 18:30
Ja hon kanske hade fått för sig att kameran var ok...personligen tror jag att det hela är psykiskt. Att det blir som en tvångstanke tillslut, och inte kan göra saker för att det finns el i närheten...Lite skumt de där...och vad ska koltabletterna vara till för?Hon hade väl fått för sig att om hon äter dom så blir allt bra igen...Men hon var ju i längre bort än när hon fick känningar från första början, men när hon tog dom så var det bra igen *screwy*
Men det var ju tur att hon hade sytt specialkläder att ha på sig när hon skulle åka... :D Och varför hade dom en ny saab 9-5 ? Nåja....jag tycker iaf att det är mysko...

Dom andra som var med hade iaf RIKTIGA sjukdomar som jag absolut inte skulle vilja ha och inte någon annan heller för den delen

Hehe precis. Och hennes anfall kändes jävligt mycket som skådespel, fråga mig inte varför men jag har då aldrig sett något liknande förutom på film. Kan ju ha jävligt fel på den punkten men hela grejen kändes jävligt spelad bara.

Coldsmith
2005-09-27, 18:31
Har aldrig hört talas om el-allergiker i min närhet. Här låter det som att var och varannan har en moster som är elallergiker. Konstigt.

Hur vanligt är det?

JustinCredible
2005-09-27, 18:31
Tänkte också på det där med kameran.. Kanal 5 söker efter personer med blablabla var det en affisch på i teatern där jag pluggar. Knas ställe att sätta upp en annons om man inte söker skådespelare.

Börje H
2005-09-27, 18:32
Men jag har svårt att misstro den formen av allergi som din släkting led av, då den ju medförde såpass konkreta fysiska men.
Det är ju just dessa konkreta fysiska men som människor lider av. Vid vistelse i magnetiska eller elektrika fält av "fel" våglängd så blir problemen mycket konkreta såsom flammande hud och brännande känsla i kroppen. Kan variera kraftigt vilka elkällor som är bra/dåliga. En vanlig telefon tex är ju väldigt lite strömberoende, men ett magnetfällt omger den och kan vålla problem. Den erfarenhet jag har är att dataskärmar, lysrör och mikrovågsungnar är de "värsta" källorna.

Trance
2005-09-27, 18:33
En magisk icke-elektronisk kamera?

Spelar dock ingen roll, hon klarade av gamla bilar, men inte nya för dom har så "mycket elektronik". Som att tändningen inte är rätt saftig i gamla bilar.


Typ en mekanisk kamera?

Sedan har ju nya bilar elledningar i hela bilen medans äldre är mer befriade.

Dock håller jag väl med dig att det inte kanske finns en direkt koppling, men att håna en sjuk människa(antingen fysisk eller psykisk sjukdom) känns väl sådär.

Coldsmith
2005-09-27, 18:33
Hehe precis. Och hennes anfall kändes jävligt mycket som skådespel, fråga mig inte varför men jag har då aldrig sett något liknande förutom på film. Kan ju ha jävligt fel på den punkten men hela grejen kändes jävligt spelad bara.

Robert gustavssons högrep är långt bättre skådespelande ;).

Nämen det såg faktiskt rätt löjligt ut.. "nu.. börjar.. det rycka i benen... ååh.. nää.. nu måste jag vända... koltablett... ååh... oj nu rapar jag".

Vore en intressant vändning om de sen berättade att hela området hade haft en blackout i elnätet.

Vore intressant att veta vad som framkallar det hela, varför hjärnan framkallar en sådan attack av veta att det är el i närheten. Vore väldigt intressant.

Börje H
2005-09-27, 18:33
Har aldrig hört talas om el-allergiker i min närhet. Här låter det som att var och varannan har en moster som är elallergiker. Konstigt.

Hur vanligt är det?
Det är betydligt vanligare än vad folk tror. I norrbotten skulle jag tro att ett hundratal är drabbade.

Rock'nRoll
2005-09-27, 18:36
Har aldrig hört talas om el-allergiker i min närhet. Här låter det som att var och varannan har en moster som är elallergiker. Konstigt.

Hur vanligt är det?


Ca 100-200 i sverige som har sådana problem att dom inte kan leva ett normalt liv

Coldsmith
2005-09-27, 18:37
Typ en mekanisk kamera?

Sedan har ju nya bilar elledningar i hela bilen medans äldre är mer befriade.

Dock håller jag väl med dig att det inte kanske finns en direkt koppling, men att håna en sjuk människa(antingen fysisk eller psykisk sjukdom) känns väl sådär.

Mekanisk kamera? Du menar en sån där gammal sak där man lägger filmen i framkallningsvätska och visar med projektor?
Näedu.

Har det blivit hån från min sida får jag ursäkta, men det hela såg så löjligt ut att det kan ha blivit något sådant.

Hade det varit en ufodokumentär så hade vi nog suttit och hånat allihopa, på samma sätt som vi hånar linda ****** för hennes sjukdom. För visst måste hon vara sjuk? ;)

Dalì
2005-09-27, 18:37
Jag vet en tant som sade att hon hade elallergi och fick ut sjukförsäkringspengar efter det hävdandet. Ingen kunde ju överklaga att hon INTE hade "besväret".

Några månader senare efter knallade hon rakt in i en datorcentral med ca 10-15 st. alstrande datorer utan några som helst synbara problem elr konsekvenser. Men, det är klart där fanns ju ingen läkare som skulle kunnaskriva på hennes papper om sjukförsäkring !

Om hon var fejk? You fuckin´ bet she was !

Börje H
2005-09-27, 18:38
Skratta du. SJälv tycker jag din sista kommentar är långt roligare :).

Eftersom jag jobbar med dessa patienter så tycker jag inte att min kommetar är speciellt kul. Bara tragiskt att jag inte kan hjälpa dem på ett bättre sätt.

Börje H
2005-09-27, 18:39
Jag vet en tant som sade att hon hade elallergi och fick ut sjukförsäkringspengar efter det hävdandet. Ingen kunde ju överklaga att hon INTE hade "besväret".
Om hon var fejk? You fuckin´ bet she was !
Finns alltid parasiter som skor sig på andras olycka. Folk som lyfter A-kassa trots att de skulle kunna ta andra jobb tex.

Coldsmith
2005-09-27, 18:40
Eftersom jag jobbar med dessa patienter så tycker jag inte att min kommetar är speciellt kul. Bara tragiskt att jag inte kan hjälpa dem på ett bättre sätt.

Du jobbar med elallergiker? Vilket jobb har man då? Läkare? Du gör house calls då antar jag? Eller hur undersöker man en elallergiker om utrustningen ger dom attacker. Bara nyfiken.

Coldsmith
2005-09-27, 18:41
Men om man nu utför blindtester på patienterna, och förklarar och bevisar för dom att dom faktiskt inte reagerar på el utan det är TRON som dom reagerar på. Vad säger dom då? Borde dom inte typ bli friska då?

Börje H
2005-09-27, 18:48
Du jobbar med elallergiker? Vilket jobb har man då? Läkare? Du gör house calls då antar jag? Eller hur undersöker man en elallergiker om utrustningen ger dom attacker. Bara nyfiken.
Man får fösöka göra så gott det går vid besöken. Om det är möjligt så får man ta bort så många strömkällor som går i behandlingsrummen. Om det är en omöjlighet så får det bli hembesök. Men som sagt det är svårt att behandla något som ingen har en validerad behandligsmetod för. Min personliga uppfattning om att den psykosomatiska faktorn är stor så jag brukar utgå ifrån det. Behandlingen blir då ofta densamma som vid posttraumatiskt stressyndrom, ångest eller depression.

Lillgrabben
2005-09-27, 18:49
Som jag har förstått det hela är det magnetfälten kring en ledning med växelström som jävlas med den som lider av elallergi. Elallergikerhus brukar ofta vara omgjorda till likströmssystem med en separat trafo/omvandlare utomhus.



Att folk har mage att sitta här & påstå att elallergin inte finns & dumgöra människorna som faktiskt lider av denna åkomma är förjävligt. Jag hoppas att ni själva får elallergi så ska vi se om det fortfarande är "fejkat".

Coldsmith
2005-09-27, 18:49
Man får fösöka göra så gott det går vid besöken. Om det är möjligt så får man ta bort så många strömkällor som går i behandlingsrummen. Om det är en omöjlighet så får det bli hembesök. Men som sagt det är svårt att behandla något som ingen har en validerad behandligsmetod för. Min personliga uppfattning om att den psykosomatiska faktorn är stor så jag brukar utgå ifrån det. Behandlingen blir då ofta densamma som vid posttraumatiskt stressyndrom, ångest eller depression.

ah. Ok... tänkte det stod "sjukgymnast" i din profil, är väl inte vad man associerar med elallergiker, om dom inte ramlat och sträckt låret under en attack eller nåt ;).

Coldsmith
2005-09-27, 18:50
Som jag har förstått det hela är det magnetfälten kring en ledning med växelström som jävlas med den som lider av elallergi. Elallergikerhus brukar ofta vara omgjorda till likströmssystem med en separat trafo/omvandlare utomhus.



Att folk har mage att sitta här & påstå att elallergin inte finns & dumgöra människorna som faktiskt lider av denna åkomma är förjävligt. Jag hoppas att ni själva får denna åkomma så ska vi se om det fortfarande är "fejkat".

Och sen kan man hoppa över spekulationer och helt enkelt kika på den forskning som finns.

Börje H
2005-09-27, 18:53
ah. Ok... tänkte det stod "sjukgymnast" i din profil, är väl inte vad man associerar med elallergiker, om dom inte ramlat och sträckt låret under en attack eller nåt ;).
Sjukgymnaster finns inom i stort sett samtliga medicinska områden, inklusive psykiatrin.

grisbil3n
2005-09-27, 19:07
Det är ju just dessa konkreta fysiska men som människor lider av. Vid vistelse i magnetiska eller elektrika fält av "fel" våglängd så blir problemen mycket konkreta såsom flammande hud och brännande känsla i kroppen. Kan variera kraftigt vilka elkällor som är bra/dåliga. En vanlig telefon tex är ju väldigt lite strömberoende, men ett magnetfällt omger den och kan vålla problem. Den erfarenhet jag har är att dataskärmar, lysrör och mikrovågsungnar är de "värsta" källorna.

Jo jag förstår att de lider, jag sade ju att jag inte misstrodde Pingus släkting. Men kvinnan i programmet kunde ju inte visa på några sådana fysiska men.

Bamse79
2005-09-27, 19:29
Finns dom som tror på Homeopati också...
Hade en kompis som trodde han var allergisk mot mjölk, han fick tips av någon att kolla med en homeopat, så han gick dit. Där skulle han ligga på rygg utan tröjja, först fick han nypa i hans hand, sen lade han gräs på magen och skulle nypa igen, och "doktorn" kände kraftig skillnad och att han var allergisk mot mjölk och linser och bönor....besök: 400kr och skrattandes därifrån. Han är inte allergisk mot mjölk/linser och bönor...Nån som såg insider om Homeopati? Skrattade så jag fick ont i magen....

Cilia
2005-09-27, 19:39
coldsmith : Nej det ÄR elen och det är allt annat än psyksikt
fast utslagen kan fortfarande vara psykosomatiska, eller hur?
det vet man inte.

OnT - jag vet inte om jag tror på elallergi eller inte men det som jag har tänkt på långt innan det kom upp på dagordningen var att vi (min) eg är den första generationen som utsätts för så mycket el som vi gör nu och mer blir det. Det är elprodukter överallt. Mina föräldrar hade inte alls lika mycket förrens på senare år. Så hur det påverkar oss är svårt att säga. Bara för att något inte går att bevisa innebär det inte att det inte finns.

Markus H
2005-09-27, 19:47
Jag har då fått känningar i handen och bröstet av en mobil med trasig anten, det var inte alls kul. ochjag kn gissa tt el-alergi kan visa sig på nästan samma sätt.... det är jhu en hel del strålning runt el-kablar också. Har ni inte hört om den där snubben som lade ut en massa kablar under kraftledningen, och strålningen som han´lyckade fånga upp räkte till att driva ljuset i kojjan han hadde i skogen (men det kanske bara är en myt).

Coldsmith
2005-09-27, 19:57
Jag har då fått känningar i handen och bröstet av en mobil med trasig anten, det var inte alls kul. ochjag kn gissa tt el-alergi kan visa sig på nästan samma sätt.... det är jhu en hel del strålning runt el-kablar också. Har ni inte hört om den där snubben som lade ut en massa kablar under kraftledningen, och strålningen som han´lyckade fånga upp räkte till att driva ljuset i kojjan han hadde i skogen (men det kanske bara är en myt).

Nä det är nog fullt möjligt med induktionsprincip osv. Samma sak i en transformator typ. Så fullt möjligt är det nog

Markus H
2005-09-27, 19:59
Nä det är nog fullt möjligt med induktionsprincip osv. Samma sak i en transformator typ. Så fullt möjligt är det nog

Det roliga i det hela var att elbolaget krävde mannen på ersättning för elen han "stal"....

Men som sagt detta kan vara läst i AB (minns inte riktigt) och alla vi här vet jhu vad det innebär i trovärde *rolleyes*

Coldsmith
2005-09-27, 20:00
Det roliga i det hela var att elbolaget krävde mannen på ersättning för elen han "stal"....

Men som sagt detta kan vara läst i AB (minns inte riktigt) och alla vi här vet jhu vad det innebär i trovärde *rolleyes*

Det har dom säkert rätt att göra, är samma sak som att koppla in sig på kraftledning. För som jag förstår så skapar det hela ett motstånd som skapar spänningsfall och det är spänningsfall man betalar för.

Markus H
2005-09-27, 20:29
Det har dom säkert rätt att göra, är samma sak som att koppla in sig på kraftledning. För som jag förstår så skapar det hela ett motstånd som skapar spänningsfall och det är spänningsfall man betalar för.

Mannen hävdade att det var ström/el sopm bara gick til spillo...

Yankeee
2005-09-27, 20:35
Att folk har mage att sitta här & påstå att elallergin inte finns & dumgöra människorna som faktiskt lider av denna åkomma är förjävligt. Jag hoppas att ni själva får elallergi så ska vi se om det fortfarande är "fejkat".

Kom med lite vettiga och konkreta bevis istället för att leka martyr åt dem. Det är bs till någon bevisar motsatsen, precis som med allt annat.

Rockhard
2005-09-27, 20:44
Kanske hade sånt där myggnät över kameran :laugh:

Vet inte vad jag ska tro. Men det måste ju finnas nån forskare/läkare som är intresserad av att göra en mera vetenskaplig undersökning liknande den dom gjorde med mobilen, men hon kanske inte är intresserad av det av någon anledning *rolleyes*

Tolkia
2005-09-27, 20:48
Selektiv allergi?
Är inte all allergi selektiv?

Coldsmith
2005-09-27, 20:57
Mannen hävdade att det var ström/el sopm bara gick til spillo...

Vilket inte stämmer, det skapar ett extra motstånd som i sin tur skapar spänningsfall. Precis som när du slår på lampan hemma.

lauria
2005-09-27, 21:00
Finns dom som tror på Homeopati också...
Hade en kompis som trodde han var allergisk mot mjölk, han fick tips av någon att kolla med en homeopat, så han gick dit. Där skulle han ligga på rygg utan tröjja, först fick han nypa i hans hand, sen lade han gräs på magen och skulle nypa igen, och "doktorn" kände kraftig skillnad och att han var allergisk mot mjölk och linser och bönor....besök: 400kr och skrattandes därifrån. Han är inte allergisk mot mjölk/linser och bönor...Nån som såg insider om Homeopati? Skrattade så jag fick ont i magen....

Sen så kanske inte all homeopati som funkar, men min flickvän var till en sån snubbe och han fixade nästan bort hennes astma helt. Och det går inte att argumentera emot med all forskning i världen. Hennes vardag vart så mkt bättre.

Coldsmith
2005-09-27, 21:02
Sen så kanske inte all homeopati som funkar, men min flickvän var till en sån snubbe och han fixade nästan bort hennes astma helt. Och det går inte att argumentera emot med all forskning i världen.

att hon blev av med astma argumenterar säkert ingen emot. Men man kan med all forskning i världen argumentera för att det INTE var homeopatins orsak.
Viljan och tron är stark. Det är inte homeopati, som bevisligen INTE fungerar.

lauria
2005-09-27, 21:07
att hon blev av med astma argumenterar säkert ingen emot. Men man kan med all forskning i världen argumentera för att det INTE var homeopatins orsak.
Viljan och tron är stark. Det är inte homeopati, som bevisligen INTE fungerar.

Jaså, du säger det..... *rolleyes*

Coldsmith
2005-09-27, 21:14
Jaså, du säger det..... *rolleyes*

ja det säger jag, och det säger forskningen också.

lauria
2005-09-27, 21:20
ja det säger jag, och det säger forskningen också.
Mmm, va bra då....Sen vet ju alla att det är som det är med forskning (om man nu tror på all forskning) att det som är sant idag är helt åt skogen imorgon...Menmen nu ska ja sova iaf....

Coldsmith
2005-09-27, 21:25
Mmm, va bra då....Sen vet ju alla att det är som det är med forskning (om man nu tror på all forskning) att det som är sant idag är helt åt skogen imorgon...Menmen nu ska ja sova iaf....

så därför kan man utgå ifrån att dagens sanningar egentligen är tvärtom? Näedu. Riktigt forskning förvandlas inte till att vara helt åt skogen imorn. Kan faktiskt inte komma på ett enda vetenskapligt "faktum" som varit helt åt skogen dagen efter. Däremot byggs teorier på, de utvecklas, ibland får man en mer avancerad teori. Newtons tyngdlag gäller fortfarande, men fältekvationerna är bättre, man väljer här teori efter problem och sak. Det gäller det mesta inom forskning.

Man har gång på gång visat att homeopati inte fungerar. Att det imorgon helt plötsligt skulle visa sig fungera? Näe, då kan vi lika gärna tro att vi kan flyga genom att vifta på armarna också, för "det som är sant idag är helt åt skogen imorgon".

Blanda inte ihop äpplen och päron.

Lyset
2005-09-27, 21:55
Citaten som Trance postade på sida två var ju ganska uttömmande. Vad mer finns det att säga?

Tolkia
2005-09-27, 22:03
Outsiders verkar onekligen vara ett program som väcker diskussion; först "ätstörningsprogrammet" och nu detta ...

Jag såg själv inte programmet, men en arbetskamrat med stor erfarenhet av s.k. elöverkänslighet gjorde det, och hon kallade det "beklämmande". Vad var syftet? Visa Tv-tittarna lite freakshow, typ ... *screwy*

"Elallergi" finns inte; det finns inget som helst stöd för att elektromagnetiska fält skulle påverka immunförsvaret, och de symptom som s.k. elöverkänsliga uppvisar är inte några immunologiska reaktioner. Av den anledningen är det också tveksamt att använda termen "elöverkänslighet" eftersom den antyder att det skulle röra sig om en överkänslighet av samma typ som vid t.ex. födoämmnesöverkänslighet, vilket det ju alltså inte gör. Jag har för mig att socialstyrelsen använder ordet "elkänslighet", men det är också en tveksam term, eftersom den i vetenskapliga kretsar även används för att beteckna känsligheten när det gäller att varsebli elektrisk ström (jo, den varierar faktiskt en del). Den internationella "officiella" termen är "Idiopathic Environmental Intolerance" med diverse subgrupper, t.ex. elektromagnetiska fält.

Om elöverkänslighet som fenomen finns är väl tveksamt; hittills har ingen kunnat visa i provokationsförsök att personer med upplevd elöverkänslighet skulle kunna avgöra om de är exponerade eller inte med någon större säkerhet än slumpen (50-50). Det bör dock påpekas att försöken utförs i labbmiljö med en väl kontrollerad och "ren" exponering; något som sällan är fallet i det dagliga livet. Det finns dock visst stöd för att elektromagnetiska fält skulle kunna påverka människan; bl.a. finns epidemiologiska studier som kopplar cancer och vissa neurodegenerativa sjukdomar till exponering för EMF; när det gäller cancer är det väl mest magnetfälten som är aktuella, tror jag. Det finns också ett antal cellstudier som visar påverkan på det genetiska materialet, på vissa proteiner, på celldifferentiering och proliferation etc. Att dra några slutsatser om effekter på människa utifrån hur celler beter sig in vitro är dock omöjligt.

Att det finns ELÖVERKÄNSLIGA; d.v.s. en grupp människor som upplever diverse symptom som de relaterar till exponering för EMF, kan man dock inte förneka. Det finns som sagt inget större stöd för att symptomen verkligen skulle orsakas av fälten, men personerna upplever helt klart symptom; det är alltså INTE fråga om inbillning. Däremot spelar psykosomatiska mekanismer säkert in i ett flertal fall, men psykosomatik är inte detsamma som hypokondri, inbillningssjuka eller för den delen "fejk" (psykosomatik är, förenklat, när olilka psykiska tillstånd ger upphon till fysiologiska reaktioner, och därav följande fysiska symptom, inte när man TROR att man har fysiska symptom). Det finns säkert personer som fejkar elkänslighet, men det finns personer som fejkar magkatarr också, utan att vi för den skull dömer ut samtliga personer med magkatarr som humbugar.

Symptom av det slag som kvinnan i programmet uppvisade rapporteras sällan i Sverige (det vanligaste är ospecifika neurovegetativa symptom som huvudvärk, trötthet, domningar, stickningar och hetta i huden -särskilt på ansikte och händer - minnessvårigheter, sömnsvårigheter etc.), men är inte så ovanliga i USA (det finns vissa kulturella variationer i symptombild; t.ex. rapporteras från Tyskland sömnstörningar i mycket högre grad än här). Krampanfall kan dock utlösas av kraftig sinnesrörelse hos den som är benägen för det, s.k. affektkramper (vanligast hos epileptiker och små barn); jag skulle tro att man til viss del kan jämföra det med panikångestattacker. Observera igen att ett krampanfall som ulöses av att man TROR att man är exponerad faktiskt INTE är FEJK (fejk är ju medvetet bedrägeri). Dessa personer skall avgjort tas på allvar och inte avfärdas som "inbillningssjuka" - därmed inte sagt att man oreflekterat skall köpa deras teorier om vad deras problem beror på och vad man skall göra åt det - inte mer än ortopeden skall köpa varenda idrottares hemkokta teori om exakt vilken skada det rör sig om och exakt vilken behandling vederbörande skall ha ... ;)

Eller hur undersöker man en elallergiker om utrustningen ger dom attacker. Bara nyfiken.
Tja, man börjar som med alla andra patienter: Ta anamnes, fråga, titta, klämma, lyssna på hjärtat (jo det gör man fortfarande med öronen ...), testa reflexer, ta lite blodprover, göra pricktester ... Lustigt nog slänger man inte in folk i MRI-scannern det första man gör. Det kan bli problem, i synnerhet på större sjukhus, men lejonparten av patienterna med upplevd elökverkänslighet är inte så känsliga att de får ett stort krampanfall så fort de ser ett vägguttag.
Men om man nu utför blindtester på patienterna, och förklarar och bevisar för dom att dom faktiskt inte reagerar på el utan det är TRON som dom reagerar på. Vad säger dom då? Borde dom inte typ bli friska då?
Ibland, ibland inte; det beror på vem, hur och när (en annan möjlighet är att de blir skitförbannade och påstår att du ljuger, t.ex.). Vissa patienter har blivit hjälpta av KBT, men å andra sidan blir ungefär hälften INTE det, så att klassa det som en rent psykiatrisk åkomma verkar inte heller helt rätt. Några BLIR hjälpta av elsanering, men det är inget man rekommenderar eftersom det trots allt inte hjälper SÅ många, och om elsanering inte fungerar, vad finns då kvar?
Och sen kan man hoppa över spekulationer och helt enkelt kika på den forskning som finns.
Jo, men man väljer ju även en attityd till forskningen; att dissa något, homla med ögonen och hånskratta är inte något överdrivet vetenskapligt förhållningssätt ens om man stöder sig på de tjusigaste forskningsresultat ...
Finns dom som tror på Homeopati också...
Finns de som tror på spöken också. Vilket bevisar ...?

Det beklämmande med Outsiders var ju dock att man helt gick på patientens linje, utan att ta in någon forskare/läkare etc. - d.v.s. man gick, ytligt sett, på patientens linje, men inte "när det kom till kritan", för vad man ville var ju att visa upp ett freak. Och vem gagnade egentligen det? Bortsett från kanal 5, då ...

Garnax
2005-09-27, 22:34
Finns såvitt jag vet ingen forskning som entydigt visar på att elallergi ska existera heller.

Min tjej har en viplash (stavning?) skada i nacken...

Syns inte på några plåtar, går inte att kolla på något sätt om hon har det
eller inte...

Och naturligtivs bråkar läkare, försäkringskassan, sjukgymnaster som fan
om att hon inte "igentligen" har ont i nacken.

Vissa läkare utomlands menar att den typen av skada inte finns, utom i sverige. Men alla som har krockat med bilen och fått svingen i nacken
vet att det gör ont. För en del går det över, för andra inte

Men det har hon iaf...

Människor kan vara allergiska emot allt möjligt från tomater till ljuset från en lampa. Så varför inte el?

Börje H
2005-09-28, 07:23
Tolkia, bra post!

Metal_boy_
2005-09-28, 07:31
Inbillning? men snälla nån, du låter som den genomsnittligen läkaren. Att det som inte syns finns inte. Det är en tjej på skolan som har el-allergi, men den har avtagit något. Och varför skulle nån vilja gå omkring o fejka de anfallen som dom får? knappast. Tänk dig heller in i vilket enormt problem det är med el-allergi ist. Dom som har det kan knappt röra sig, visa liite respekt iaf..


Varför skulle jag inbilla mig att jag svettas och hyperventilerar samt tror att jag ska dö? Svar: jag har panikångest och det sitter i skallen. Jag jagar upp mig över saker som inte är nått. Tänk lite.


Tror det sitter psykiskt. Man kan intala sig att bli sjuk. Hypokondri.

Ninjasmurf
2005-09-28, 07:46
Förvånar mig alltid över att dom med denna åkomma inte känner av den hela tiden, elektriska och magnestiska fält finns överallt. En del skapade av oss människor en del av jorden...

Fast människorna upplever verkligen sjukdoms symptom (med allt lidande det innebär) så hjälp ska dom ha...

Tolkia
2005-09-28, 07:50
Människor kan vara allergiska emot allt möjligt från tomater till ljuset från en lampa. Så varför inte el?
Det finns inget som säger att man inte skulle KUNNA vara det. Däremot har man hittills inte hittat någon som ÄR det; allergi är ganska lätt att påvisa i blodprov; förhöjda nivåer av olika antikroppar, interleukiner osv. och något sådant har man inte hittat hos elöverkänsliga. Å andra sidan finns det en hel mängd känslighets- och överkänslighetsreaktioner mot annat än EMF som INTE är "riktiga" allergier, så att det inte är fråga om allergi behöver ju inte betyda att personen inte reagerar mot ett visst ämne/en viss exponering.
Och naturligtivs bråkar läkare, försäkringskassan, sjukgymnaster som fan
om att hon inte "egentligen" har ont i nacken.
Vissa läkare utomlands menar att den typen av skada inte finns, utom i sverige. Men alla som har krockat med bilen och fått svingen i nacken
vet att det gör ont. För en del går det över, för andra inte
Men det har hon iaf ...?
Ja, det där är ju också ett snyggt problem; man kommer till en läkare och får veta att man "egentligen" inte har något problem, för det problem man upplever sig ha "finns inte". Det drabbar många med "diffusa" besvär, framför allt smärtbesvär, t.ex. ont i ryggen, ont i muskler, nervsmärta etc. Smärta i sig ger ju inte utslag på röntgen. Vissa läkare använder tyvärr "det finns inte" som räddningsplanka när de stöter på något de inte kan förklara, eller inte tidigare sett; jag vet inte om man skall tro att det handlar om att inte förlora prestige genom att erkänna att de faktiskt inte vet, eller vad? Tyvärr leder den inställningen oftast bara till ett ställningskrig där läkaren ser som sin uppgift att övertyga patienten om att han/hon EGENTLIGEN inte har något problem (eftersom det finns) och patienten i sin tur försöker övertyga läkaren om att problemet "vissst finns". Är det en situation som snabbast möjligt leder fram till patientens tillfrisknande? Trodde inte det, nä ...

Faktum är att det inom medicinen fortfarande finns många fenomen där man egentligen inte riktigt vet vad det är som pågår i organismen, eller varför en metod att bota/lindra ett besvär fungerar. Man har helt enkelt lärt sig att det fungerar att göra på ett visst sätt, och därför fortsätter man att göra så. Att man känner till mekanismerna i detalj är alltså inte ett nödvändigt krav för att man skall kunna behandla något med gott resultat - och det är ju det som är medicinens primära uppgift, att BEHANDLA OCH BOTA PATIENTEN (medicinsk forskning är något annat). Men detta vill man gärna "glömma bort" när man stöter på något man inte bara inte känner till utan även - högst personligen! - uppfattar som lite "suspekt".

lauria
2005-09-28, 11:30
Att det finns så enormt intelligenta personer på detta forum visste ja inte.
(sista inlägget av mig i denna tråd)

Jakelol
2005-09-28, 12:15
Seriöst så skiter jag i om dom har elallergi eller ej, så länge jag inte får det eller tror att jag får det så skiter jag fullkommligt i det.

disko
2005-09-28, 13:55
Kom med lite vettiga och konkreta bevis istället för att leka martyr åt dem. Det är bs till någon bevisar motsatsen, precis som med allt annat.

Det fanns en tid när folk trodde att jorden var platt...... Var den platt tills det blev bevisat att den inte var det och då helt plötsligt antog en rund form?

Patrik Cutler
2007-05-03, 19:29
elallergi är väl bara att testa? låt personen leva några dar i ett rum med elektriska ledningar runt om i rummet (utan ström), som personen inte vet om. typ i nåt sjukhusrum. sätt sedan på strömmen då och då o se om personen reagerar.

stellan
2007-05-03, 20:08
En av våra truckförare har vart med i Outsiders.

Batman
2007-05-03, 21:52
Kan någon ge en förklaring bakom att EL-allergiker inte dör av alla radiovågor som susar omkring i vår eter ?
Det är många megawatt i en TVmast.

Racso
2007-05-03, 21:59
Det ÄR psykiskt.

Min flickvän sommarjobbade på hemtjänsten i stockholm och ett av hennes besök var en tjej som var el-allergiker.

Hon var extremt ellergisk och speciellt mot mobiltelefoner (som skulle läggas i kylskåpet).

En dag glömde hon mobilen i jackan på ryggstödet som allergikern satt på.

Städade i ca en timme, sen när hon var påväg ner för trappen märkte hon att hon haft 5 missade samtal (ljudlöst)... Ingen reaktion från allergikern.

Racso
2007-05-03, 22:02
Kan någon ge en förklaring bakom att EL-allergiker inte dör av alla radiovågor som susar omkring i vår eter ?
Det är många megawatt i en TVmast.

De har tapetserat med aluminiumfolie *rolleyes*

fester
2008-10-08, 23:11
ja det säger jag, och det säger forskningen också.

*gah!* Det är ju så jävla sorgligt, det finns en hel hop med människor runt om i detta land som tipsar varandra om olika hjälpmedel vid elöverkänslighet. Allt ifrån piller till special-tyger för tusentals kr! Jobbar hos en person som imbillat sig att denne är el-överkänslig! Denne person har lagt ut säkerligen under de senaste åren 100.000-tals kr. på saker och piller/drycker som rekommenderas. Det finns t.o.m en tidning som ges ut av ett förbund som dragit sig till dessa sjuka (ja de är psykiskt sjuka) människor, den heter Ljusglimten och där rekommenderar folk andra om olika saker/preparat som påstås hjälpa. Allt ifrån el-sanerade hem till sängöverdrag! Det är en lönande kommers detta!
Så jäkla sorgligt att se människor slösa bort pengar på sånt trams som inte ger hjälp, för något som inte finns. Denne pers. jag jobbar hos sitter och kliar fram röda utslag i ansiktet för att se så risig ut som möjligt för att sedan sitta och klaga på och skylla på all el som framkallat dessa utslag, denne pers. har en "riktig" sjukdom som är konstaterad utav läkare, men vägrar acceptera att denne lider utav denna sjukdom utan säger att allt är pga. elen!
Vet att jag själv haft min mobil med mig, utan att se någon skillnad på personen, då denne inte haft vetskap om detta!
Jag är väl insatt i detta, då jag varit med ett tag ikring detta och kan med stark övertygelse säga att detta är ren inbillning! En annan bakomliggande faktor finns hos dessa personer - ett svagt psyke, som alltid varit svagt och de som säger sig vara överkänsliga är oftast pers. som är udda och konstiga, som aldrig riktigt passat in.
Jag skulle också vilja veta varför detta inbillande är så utbrett i Sverige!??
Den jag jobbar hos har fått el-sanering och massor med saker betalda av kommunen - skattebetalarna betalar alltså detta humbugg, utan att det är bekräftats/fastställs bevis för denna "åkomma"!
Ruggigt vad man kan komma på, när man vill leva åtskilld från andra människor, slippa jobba och samtidigt få bidrag!*gah!*